Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: شرایط خطیر و بسیار پیچیده جامعه ایران ما را به یک انتخاب راهبردی فرامی خواند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، فرشاد مومنی در همایش ملی «توسعه روستایی ایران با تاکید بر الگوی اسلامی -ایرانی پیشرفت» اظهار کرد: این انتخاب راهبردی در حقیقت انتخاب بین برخورد فعال با مسائل در برابر برخورد انفعالی و پنهان کارانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این برنامه که در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: ایران برخورد انفعالی و پنهان کارانه را برگزیده که این شیوه برخورد در واقع نوعی همکاری با براندازان نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود.
مومنی این برخورد انفعالی را موجب از کارافتادگی سیستمی دانست و افزود: گاه در نتیجه این روند، کارکردها دچار تعارض می شوند.
این تحلیل گر مسائل اقتصادی تصریح کرد: به عنوان مثال در سال های اخیر جامعه بالاترین نرخ رشد اقتصادی را تجربه کرده است؛ این در حالی است که هیچ یک از کارکردهای ابتدایی انتزاعی رشد اقتصادی در آن مشاهده نمی شود.
وی یادآور شد: علاوه براین، کمتر از یک سال جامعه یکی از بی سابقه ترین سقوط نرخ های رشد تورم را به خود دیده است؛ اما این سقوط هیچ یک از کارکردهای سقوط نرخ تورم را نمایش نمی دهد.
این استاد دانشگاه گفت: نظام تصمیم گیری و تخصیص منابع ملی در انفعال محض با حادترین مسائل روبرو می شود و این مساله بسیار حیاتی است.
وی افزود: علاوه بر این مسائل، ایران با یکی از بی سابقه ترین سطوح تجربه شده دستکاری واقعیت ها و اولویت ها مواجه بوده و نظام تصمیم گیری و تخصیص منابع نیز بزرگترین فریب خورده این مناسبات است.
مومنی خاطرنشان کرد: به حاشیه رفتن مسائل حیاتی کشور و همچنین شیوه مطرح شدن آن ها و عمده شدن موضوعات کم اهمیت نیز هریک به نوعی هم راستایی غیرمتعارف با این مناسبات است. مافیای رسانه نیز در این زمینه برخوردی بسیار فعال دارد.
مومنی یادآور شد: تحریم نیز یکی دیگر از مسائل مهم پیش رو است که سوءتدبیرها و ناهنجاری ها را در سه دهه گذشته به شکلی غیرمتعارف برملا می کند.
وی افزود: مافیای رسانه نیز درخصوص مواجهه با پیامدهای تحریم نظام تصمیم گیری کشور را متقاعد به سیاست های آمیخته با فقر و فساد و عقب ماندگی می کند.
این تحلیل گر مسائل اقتصادی تاکید کرد: اگر ساختار قدرت مساله تمامیت ارضی و آینده مردم را هم نادیده بگیرد، دست کم به جهت بقای خویش نباید این گونه سخن گفته و عمل کند. به عنوان نمونه مقام های اقتصادی کشور تحت عنوان خصوصی سازی همه اهتمام و تمرکز خود را بر فروش دارایی ها گذاشته و این در شرایطی است که برخی کشورها با بحران های بسیار ضعیف تر به ملی سازی اقتصاد روی می آورند.
به عقیده مومنی رویکرد کنونی خصوصی سازی در ایران تشدید کننده بحران های موجود در کشور است. برآیند بازی با قیمت ها، خصوصی سازی، یارانه ها، تعدیل نیروی انسانی که هریک به عنوان راهکار به ایران تحمیل شده است، از جمله اقداماتی است که بزرگترین بازنده های آن مردم هستند.

**اقتصاد سیاسی تسخیر شده
مومنی در ادامه از پدیده ای به نام «اقتصاد سیاسی تسخیر شده» نام برد که به گفته وی بخش هایی قابل اعتنا از قدرت در ایران به تسخیر دلالان، رانت خورها و رباخواران درآمده؛ به گونه ای که حتی بقای خود را نیز تشخیص نمی دهند.
این استاد اقتصاد افزود: نگاه از زاویه اقتصاد سیاسی به توسعه روستایی می تواند یک افق راهگشا و نجات بخش باشد.
وی افزود: مطالعه ای در وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته که نشان می هد سرمایه ای ناچیز در این بخش می تواند زمین بری را بیش از 85 درصد و آب بری را بیش از 90 درصد کاهش دهد.
مومنی با طرح این پرسش که چرا این مسائل به دغدغه اصلی نظام تصمیم گیری کشور تبدیل نمی شود، اظهار کرد: در چنین شرایطی 35 هزار میلیارد تومان در اختیار موسسه هایی قرار می گیرد که خود اذعان دارند غیرمجاز هستند.
این استاد دانشگاه، پرداخت نشدن چندین ماه از حقوق کارگران را در کنار پرداخت 35 هزار میلیارد تومان به موسسه های غیرمجاز، سوال برانگیز دانست و افزود: نسل های آینده در باره این تصمیم گیری های ما داوری خواهند کرد. چنین وضعیتی ناشی از اقتصاد سیاسی است.

**گلوگاه های اصلی مهار تحریم در اختیار بخش کشاورزی است
مومنی اظهار داشت: جمهوری اسلامی باوجود نقش بی بدیل دانایی و نیروی انسانی در رشد و توسعه اقتصادی، عرصه را بر نیروهای متخصص و پرورش یافته تنگ و آنان را تقدیم استکبار جهانی می کند.
وی ادامه داد: در نادیده انگاری توسعه روستایی و بخش کشاورزی، آسیب ها و خسارت های تحمیلی به توسعه ملی ده ها برابر آسیب های وارده به بخش کشاورزی است. باید با مسوولیت پذیری، سطح دانایی نظام تصمیم گیری جامعه را افزایش داد.
این تحلیل گر مسائل اقتصادی افزود: در تمامی مطالعات مربوط به تحریم و پیامدهای آن، روستا و بخش کشاورزی شاهد کمترین آسیب بوده است.
وی تاکید کرد: در حالی که گلوگاه های اصلی مهار بحران های ناشی از تحریم نیز در اختیار بخش کشاورزی و روستایی است، دامداران تضعیف و سرکوب شده تا به گفته وی واردکنندگان آسیب نبینند.
این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که چرا وزیر جهاد کشاورزی باید در نشست هیات وزیران برای کاهش واردات کالاهای اساسی مواخذه شود، خاطرنشان کرد: اگر نظام تصمیم گیری نگاه ملایم تری به بخش کشاورزی و جامعه روستایی داشته باشد، کم هزینه ترین و موثرترین شیوه مواجهه با حادترین مسائل کشور حاصل می شود.

**9484**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي فرشاد مومني توسعه روستايي انتخاب راهبردي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۴۷۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و واکنش به نحوه جدایی دمیر

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، وضعیت انتخاب سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال به پایان رقابت‌های لیگ برتر گره زده شده، مسابقاتی که مرحله نیمه‌نهایی را پشت سر می‌گذارد. ۴ گزینه داخلی و خارجی گزینه‌های نهایی کمیته فنی فدراسیون بسکتبال هستند که «مارکو راموندینو» مربی ۴۳ ساله ایتالیایی و «رادوان تریفانوویچ» مربی ۵۴ ساله اسلوونیایی گزینه‌های خارجی فدراسیون هستند، اما نام ۲ گزینه داخلی تا زمانی که رقابت‌های لیگ به پایان نرسند اعلام نخواهد شد، اگر چه مهران شاهین طبع و مهران حاتمی حدس زده شده است.

سعید تابش‌نیا سخنگوی کمیته وضعیت در خصوص آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: قرار بر این شده تا زمانی که مسابقات لیگ برتر تمام نشود هیچ‌گونه صحبتی با سرمربیان داخلی نشود. برای سرمربیان خارجی قرار شد فدراسیون با گزینه‌های اعلام شده وارد مذاکره شود تا طرفین خواسته‌ها و شرایط خود را برای انعقاد قرارداد به همدیگر اطلاع دهند. برای فدراسیون مدت حضور سرمربی خارجی در ایران اهمیت دارد و در توافق لحاظ می‌کند.

وی ادامه داد: در نهایت اینکه کمیته فنی تأییدیه حضور هر چهار گزینه را صادر کرده است، اما از وضعیت گزینه‌های خارجی مطلع نیست و فدراسیون پس از مذاکره اطلاعات لازم را درباره شرایط این مربیان به کمیته فنی می‌دهد. این کمیته بعد از آنکه مذاکرات با گزینه‌های داخلی هم صورت گیرد، گزینه نهایی خود را به اطلاع فدراسیون می‌رساند. بنابر اطلاعاتی که به دست اعضای کمیته فنی می‌رسد بررسی روی گزینه‌های داخلی و خارجی صورت می‌گیرد و بر اساس اولویت گزینه‌ها از ابتدا تا انتها به اطلاع فدراسیون می‌رسد. بعد از آن این فدراسیون است که سرمربی فدراسیون بسکتبال را انتخاب می‌کند.

دمیر برکنار نشد بلکه قراردادش به پایان رسید

محسن معزی‌فر دبیرکل فدراسیون بسکتبال نیز درباره اینکه روند مذاکرات فدراسیون با گزینه‌های خارجی چگونه پیش رفته، عنوان کرد: اول از همه بگویم که بحثی در مورد هاکان دمیر سرمربی تیم ملی بسکتبال در سال گذشته و ابتدای سال جاری مطرح شده، این مربی ترکیه‌ای برکنار نشده بلکه مدت قرارداد وی با فدراسیون به پایان رسیده است. مکاتبات فدراسیون با گزینه‌های خارجی آغاز شده و هفته آینده از طریق کمیته بین‌المللی فدراسیون گزارش را به کمیته فنی خواهیم داد تا نسبت به آخرین شرایط این دو گزینه بررسی‌های لازم را انجام دهد و نتیجه را به ما اعلام کند.  

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پشت پرده کاهش اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی
  • اعلام آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و واکنش به نحوه جدایی دمیر
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • واکنش عجیب طراح برنامه اقتصادی رییسی به وضعیت هزینه‌کرد دولت/ جبراییلی هم به شادی بی‌دلیل خبرگزاری دولت اعتراض کرد
  • مسائل فرهنگی و اجتماعی در کف خیابان قابل حل نیست
  • کلید حل تمام مسائل کشور در دل تعلیم و تربیت نهفته است
  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • هشدار فرشاد مومنی به روسای قوا : تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید