Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@20:49:40 GMT

تشخیص سریع بافت پس‌زده شده بعد از پیوند با فناوری نانو

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۵۰۳۲۳

تشخیص سریع بافت پس‌زده شده بعد از پیوند با فناوری نانو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسه فناوری نانو، یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که می‌توان از نانوذرات برای تشخیص زودهنگام پس زدن بافت پیوند خورده در بدن استفاده کرد. پژوهشگران موسسه فناوری جرجیا و دانشگاه اموری نانوذراتی ساختند که نقش حسگری داشته و می‌توان از آن برای تست ادرار استفاده کرد و در نهایت بدون نیاز به نمونه‌برداری بافت، مشخص کرد که بافت پیوند خورده توسط بدن پس زده شده است یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پروژه نانوذرات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر سیستم ایمنی بدن به بافت پیوند خورده حمله کند، ذرات فلورسانس وارد ادرار می‌شود. این نانوذرات زیست‌سازگار بوده و سلول‌های T را در بدن شناسایی می‌کنند.

گبی وونگ از محققان این پروژه گفت: قبل از این که آسیب به بافت پیوند خورده اتفاق بی‌افتد، سلول‌های T آنزیم B را تولید می‌کنند. این روش به قدری حساس است که می‌تواند پیش از آسیب دیدن بافت، پس‌زدن آن توسط بدن تشخیص داده شود.

در روش‌های فعلی، تشخیص پس‌زدگی زمانی اتفاق می‌افتد که عملکرد بافت ۵۰ درصد کم ‌شود. این گروه نانوذراتی ساختند که می‌تواند در بافت هدف جمع شده و سپس از طریق کلیه دفع شود. این ذرات به هم چسبیده و در نهایت ساختارهای بزرگتری را ایجاد می‌کنند که قابل شناسایی است.

زمانی که سلول‌های T شروع به ترشح آنزیم B می‌کنند، این آنزیم موجب جدا شدن رشته‌های آمینواسید در بافت پیوند خورده شده که با این کار مرگ بافت آغاز می‌شود. روی این نانوذرات نیز ساختارهایی شبیه به این آمینواسیدها قرار دارد. بنابراین، آنزیم موجب بریده شدن رشته‌های روی نانوذره می‌شود. با این کار مولکول‌های پیغام‌بر در بدن رها شده و از طریق کلیه دفع می‌شوند که در ادرار قابل شناسایی هستند.

محققان قصد دارند تا این فناوری را برای تشخیص انواع مختلف پس‌زدن بافت پیوند خورده استفاده کنند. آنها معتقداند که در آینده تنها با یک حسگر می‌توان انواع پس‌زدن بافت را شناسایی کرد.

در حال حاضر از نمونه‌برداری با سوزن برای تشخیص پس‌زدن بافت استفاده می‌شود که روشی دردناک بوده و می‌تواند به بافت هدف آسیب برساند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Non-invasive early detection of acute transplant rejection via nanosensors of granzyme B activity در نشریه Nature Biomedical Engineering به چاپ رسیده است.

کد خبر 4556649 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: سرطان فناوری نانو نانو ذرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۰۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش بلینکن برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده از اعراب حاشیه خلیج فارس خواسته که در حمایت از رژیم اسرائیل در تقابل با ایران، دفاع هوایی یکپارچه تشکیل دهند.

به گزارش فارس، بلینکن غروب دوشنبه در نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت: «این حمله تهدید شدید و فزاینده ایران و ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع هوایی یکپارچه را نشان می‌دهد».

این در حالی است که طرح تشکیل پدافند هوایی پکپارچه از چندین سال پیش مطرح شده، اما تا کنون موفقیتی در پیشبرد آن حاصل نشده است.

چند روز پیش از این معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا اجرای موفق عملیات «وعده صادق» علیه اسرائیل را نشان‌دهنده شکست طرح پدافند یکپارچه آمریکا در غرب آسیا توصیف کرده بود.

ایشان روز دوشنبه گفت: «اجرای موفق عملیات "وعده صادق" نشانه شکست طرح پدافند یکپارچه آمریکا در غرب آسیاست.

سردار سنایی راد گفت: «در شرایطی بودیم که، چون رژیم صهیونیستی با مانعی برای ادامه اقدامات خود را مواجه نمی‌دید و احتمال تکرار این جنایت وجود داشت لذا برای متوقف کردن این روند جنایت و ترور از یک سو و تنبیه متجاوز از سوی دیگر، عملیات وعده صادق طراحی شد.»

او در خاتمه گفت: «در طراحی این عملیات همه ابعاد ماجرا در نظر گرفته شد که ضمن ارسال پیام قدرت و ترمیم یا تثبیت بازدارندگی ما، هیچ زمینه‌ای برای بهانه جویی علیه ما وجود نداشته باشد، اگر صهیونیست‌ها می‌توانستند ۵ جنازه زن و کودک در این ماجرا در اختیار داشته باشند حتماً دنبال مظلوم نمایی و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران بودند.»

دیگر خبرها

  • تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی
  • دهه کرامت فرصت پیوند دل‌های نسل جوان با اهل بیت(ع) است
  • حساب نانو آلپاری [راهنمای موفقیت در “binary option”]
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)
  • تلاش بلینکن برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • نابودی سریع ۹۹ درصد میکروب‌ها با فناوری جدید فرابنفش
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • ایران قهرمانی فوتسال آسیا را پس گرفت/ ببر تایلندی حریف یوز زخم‌خورده نشد
  • امروز با سعدی: ای یار جفا کرده پیوند بریده