Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@18:52:41 GMT

یاد شهدا، تقویت گفتمان معنویت و تقواست

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۵۰۶۱۵

یاد شهدا، تقویت گفتمان معنویت و تقواست

حجت الاسلام و المسلمین جوکار گفت: علم باطنی آن الهام و اشرافی است که به دل افراد می تابد و راهی که خداوند به انسان نشان می دهد غیر از راهی است که ما پیدا می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، حجت السلام و المسلمین جوکار، امام جمعه شهرستان قدس در یادواره شهیدان خان محمدی، اظهار داشت: یکی  از بهترین راه های انتظار و خودسازی را می توانیم با حضور در مراسم شهداء به دست آوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهدایی که عاشقانه و با امید اینکه زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی (عج) کنند، به فرمان نائب آن حضرت لبیک گفتند و امام جامعه خود را شناختند و رفتند که در این راه خوب عمل کردند و امروز بار سنگینی را به دوش ما نهادند.

امام جمعه افزود: گر چه این مجالس ذکر و نام شهداء مطلوب همه نیست و بعضی ها به تعبیر اخیر مقام معظم رهبری به دنبال کم رنگ کردن نام و یاد شهدا هستند اما ما باید قدردان این توفیق باشیم از اینکه عده ای عاشق شهادت و عده ای هم جامانده از کاروان شهادت و همرزمان شهداء دو رهم جمع می شوند و کاروان راهیان منزل به منزل را تشکیل می دهند، این ها کارهای بسیار قشنگ، زیبا و اثر گذار است و البته چه خوب است که فرزندان خود را نیز در این مجالس بیاوریم تا با را ه شهادت و آرمان شهداء آشنا شوند.

وی بیان کرد: هر چه قدر این جلسات بیشتر شود گفتمان انقلاب، گفتمان معنویت و تقوا در جامعه تقویت می شود و با اشاره به جمله ای که رهبری در دیدار بادست اندرکاران کنگره شهدای کرمان فرمودند"دشمنان می خواهند یاد شهدا احیا نشود برای اینکه جاده شهادت کور شود، تجربه کردند که وقتی نام شهدا با عظمت برده می شود جوان امروز که نه دوران جنگ را دیده و نه دوره امام را وقتی می فهمد یک جایی در آن طرف منطقه با دشمن می جنگند پا می شود و می رود حلب و زینبیه و جنگند و به شهادت هم می رسد. دشمن از این ها می ترسد و می بیند که اگر امروز سوریه قهرمانانه ایستاده و رئیس جمهور سوریه قهرمان جهان عرب لقب می گیرد، همه این ها به واسطه آن روحیه مقاومت، جهاد، ایثار و شهادت است اگر دشمن موفق بشود که نخواهد شد این روحیه ایثار و شهادت طلبی را در جامعه کم رنگ کند مساوی است با تسلیم شدن و صحنه را باختن. اما امروز اگر جبهه مقاومت و امت اسلام پیروز میدان است به واسطه داشتن روحیه شهادت است و رمز ماندگاری روحیه شهادت احیاء نام شهید و راه شهید است.

امام جمعه تاکید کرد: آنچه که من از شما  تقاضا می کنم این است که این محافل خانگی ارزشمند ادامه پیدا کند و ارزش این جلسات کمتر از جلسات قرآن خانگی نیست، چون در همین جلسات آیات قرآن خوانده می شود، ترویج گفتمان دینی و آموزه های واقعی دین تبیین می شود.

وی در ادامه گفت: جوانان تلاش کنند در کنار شکل کار به اصل و محتوای کار بپردازند و لازمه حرکت کردن در راه بسیج، شهادت طلبی و ایثار گری متصل کردن با واقعیات است و فقط پوسته ظاهری نباشد. چون دشمن در پی آنست که اصل این راه را از ما بگیرد و اگر هم به این کار موفق نشود مغز و محتوای این ارزش را کم رنگ کند و آن را به یک پوسته ظاهری تبدیل کند که این نقطه آسیبی برای ما می شود و در این راه رسالت ما سنگین تر می شود.

حجت السلام والمسلمین جوکار خاطر نشان کرد: بزرگترها تا می توانند اخلاص و معنویت این محافل نورانی را بالا ببرند و در این مجالس  خط مشی شهدا تبیین شود و یکی از کارهایی که در این مجلس انجام داده شد، خواندن عین وصیت نامه شهید بود  و این وصیت نامه را بین خود مباحثه کنیم برای اینکه ببینم آنها به چه در جه ای از معرفت رسیده بودند.

وی بیان کرد: وصیت نامه شهداء باید تدریس شود. چون معرفتی که خدواند به آنها داده بود، الهام و اشراق است. علم واقعی این خواندن و نوشتن که ما انجام می دهیم؛ نیست، این ها ظاهر قضیه است. علم باطنی آن الهام و اشرافی است که به دل افراد می تابد و راهی که خداوند به انسان نشان می دهد غیر از راهی است که ما پیدا می کنیم. شهدا اهل جهاد بودند و جهاد آنها جهاد کامل بود و تا کسی موفق به انجام جهاد با نفس و جهاد اکبر نباشد، جهاد اصغرش به شهادت ختم نمی شود.

وی ادامه داد: شهدا موفق شدند این راه را طی کنند و خداوند آنها را خریداری کرد. آنها با تجلی اخلاص خود جهاد با نفس سرکش، نفس طغیان گر، نفسی که انسان را به تظاهر و تمایلات دنیوی، ریا کاری، خود نمایی، منیت و هوای نفس سوق می داد را در خود نابود کردند. اگر در وصیت نامه شهید خانمحمدی نگاه کنیم؛ می بینیم که فقط اخلاص در عمل را می گوید.

امام جمعه با اشاره به هفته مقام مادر گفت: شهداء احترام خاصی به پدر مادر و ولی امرشان، امام جامعه و رهبر جامعه خود قائل بودند. یکی از ارکان اصلی و ثابتی که در وصیت همه شهداء وجود دارد تبعیت از رهبری و ولی فقیه است. آنچه که امروز هدف دشمن است و اگر تهاجر به ما می کنند هدف اصلی آنها به اصل و ریشه است. چون در کنار سخن حق و پایبندی به ارزش ها یک عده انسان مخالف و معاند وجود دارند و هیچ گاه نباید از این ها ترسید که سخن قرآن است، انسان اگر در راه آرمان و هدف خود همان راهی که شهدا انتخاب کردند و آن راه انبیاء و ائمه هدی و اولیای خداست نه راه اراذل اوباش بشناسد و در مسیر آن حرکت کند طبق فرموده قرآن خداوند می فرماید:"شما دست پیروز و برترید".

حجت السلام و المسلمین جوکار تصریح کرد: همانطور که تمام دنیا در جبهه کفر که چند کشور بودند و سعی خود را کردند تا سوریه نباشد، یعنی جمهوری اسلامی ایران و آن خاکریز دفاعی نباشد، اما در نتیجه پیروزی با جبهه اسلام شد، چون خداوند با مومنین بوده و هست. در همه عرصه ها هم همینگونه است چه در عرصه نظامی و دفاعی و چه در عرصه فرهنگی هم اگر ما ایستادگی کنیم برد با ماست و پیروز واقعی حزب الله است. بهترین بازار در این روزها بازار محفل شهداست و اجر شما انسان هایی که برای برپایی این محافل و پررنگ کردن آن تلاش می کنید در نزد خداوند محفوظ و کمتر از شهادت نیست.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۰۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره‌های شهدا، دشمن‌ستیزی را در دلها زنده نگه می‌دارد

ایسنا/یزد رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: اگر زنده نگه داشتن یاد شهدا نبود امروز جوانان کشورمان برای دفاع از اسلام و کشورشان حتی فراتر از مرزهای ایران زمین این چنین با انگیزه نبودند.

«هادی قاسمی» شامگاه سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه در مراسم یادواره شهید خوشنام که به مناسبت چهارمین سالگرد تدفین شهید گمنام در دانشگاه علم و هنر وابسته به جهاددانشگاهی یزد برگزار شد، به خاطراتی از سفرش به سوریه در سال ۱۳۹۵ به اتفاق جمعی از مدیران رسانه اشاره و اظهار کرد: هرچند در برخی کشورها در رابطه با جنگ تلاش دارند که جهت‌گیری تبلیغی را به سمت فراموش کردن ناگواری‌ها و تلخی‌های آن داشته باشند ولی در کشور ما به رغم گذشت سالها از دوران دفاع مقدس، همچنان تلاش داریم که آن را در اذهان مردم یادآوری کنیم.

وی با اشاره به برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلف با موضوع دفاع مقدس، بزرگداشت‌ها و یادواره‌های شهدا، برگزاری اردوهای راهیان نور و سرکشی‌های مداوم از خانواده شهدا در کشورمان، بیان کرد: نتیجه فرهنگی و بازخورد این اتفاقات این شده که ۳۰ سال بعد از جنگ کشورمان، جنگ دیگری هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرزهای کشورمان با جهت گیری به سمت ما اتفاق افتاد و هزاران نفر از جوانان کشورمان برای حضور در آن و مقابله با دشمن اسلام اعلام آمادگی کردند.

قاسمی عنوان کرد: امروز هم اگر دوباره جنگ برای کشورمان یا برای جبهه اسلام اتفاق بیافتد، جوانانمان برخلاف ادعای واهی برخی خودفروختگان، بار دیگر برای صیانت و دفاع، حماسی مبارزه خواهند کرد.

وی گفت: رژیم صهوینیستی نیز انتظار داشت با توسل به استراتژی فراموشی بعد از چند نسل، امروز غزه را به تصرف خود درآورد ولی مردم غزه، نفر به نفر و با تبلیغات مادرانه جور رژیم جعلی و غاصب را به فرزندانشان طی این سالها گوشزد کرده‌اند به طوری که اکنون نیز در میان ویرانه‌های شهر و کشورشان فریاد دفاع از خاکشان را سر می‌دهند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از اقدامات دستگاه‎های فرهنگی و بر و بچه‌های بسیج برای برگزاری این قبیل رویدادها و یادواره‌های شهدا این است که هرگز ظلم دشمن را فراموش نکنیم و در برابر تبلیغات دستگاه ظالمانه، زینب‌وار بایستیم و باور داشته باشیم که قدرت ۷۲ تن از سپاه چند هزار نفری دشمن بیشتر است.

آیت الله «سید محمد کاظم مدرسی» امام جمعه بخش مرکزی یزد نیز در این مراسم بزرگداشت ضمن تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع)، به روایتی که انسانها را به زندگی همانند زندگی زنبور عسل توصیه می‎کند، اشاره و تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم، زندگی دو حیوان را مقابل یکدیگر قرار داده به طوری که انسان از زندگی عنکبوتی، نهی کرده و به زندگی مانند زنبور عسل توصیه کرده است.

وی نقش استعمار در زندگی بشری را همانند زندگی عنکبوت خواند و گفت: استعمار ملتها را اسیر خود کرده و همانند عنکبوت شیره جان آنها را می‌مکد ولی زندگی زنبور عسل، یک زندگی اجتماعی و تولید محور به عنوان یک اصل است و از طرفی تولید زنبور عسل نیز تولیدی فاسدناپذیر است.

آیت الله مدرسی به نقل از روایتی دیگر، یکی از موجوداتی که برای خاموش کردن آتش نمرود برای سوزاندن حضرت ابراهیم(ع) تلاش کرد را زنبور عسل به حد توانش خواند و گفت: انسانها نیز باید به اندازه توان خود در راه خداوند گام بردارند تا خداوند نیز آنها را یاری کند.

وی تاکید کرد: در واقع اسلام، مرد میدان می‌خواهد نه تماشاچی؛ چرا که همین تماشاچیان بودند که علی(ع) را خانه نشین کردند و به حسن(ع) زهر نوشاندند و سر فرزندان زهرا(س) را بر سر نیزه کردند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد در این باره به بیانات امام راحل(ره) در ایام پایانی تبعیدشان در پاریس نیز اشاره و عنوان کرد: امام(ره) تاکید داشتند که مردم وظیفه دارند با تمام توان از حکومت خود دفاع کند و قطعاً اگر چنین نبود ۳۰۰ هزار شهید در کشورمان برای اسلام و این نظام جان خود را فدا نمی‌کردند.

وی با بیان این که بر همین اساس نیز همگان در مقابل حجاب و عفاف، در مقابل ترک فعل‌ها و در برابر اختلاس و این جامعه مسئول هستیم، گفت: باید آموزه‌های دینی‌مان را از شهدا فرا گیریم.

آیت الله مدرسی در پایان نیز اظهار کرد: شهدای بزرگمان به تعبیر سردار شهید سلیمانی تا شهید نشدند و زندگی شهادت‌گونه برای خود انتخاب نکردند، به فیض شهادت نائل نیامدند که ما نیز باید از آنها الگوبرداری کنیم.

اجرای سرود توسط گروه «فجر جاوید» و مداحی «مجتبی رمضانی» و برپایی نمایشگاه فرهنگی از دیگر برنامه‌های این یادواره بزرگداشت مقام شامخ شهید بود که با حضور پرشور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های استان برگزار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جنگیدن با دشمن در خاک خودش،‌ مهم ترین نشانه قدرت
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • تکریم خانواده شهدا کمک به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است
  • فرماندار کهگیلویه از حضور پرشور مردم در اجلاسیه شهدا تقدیر کرد
  • یادواره‌های شهدا، دشمن‌ستیزی را در دلها زنده نگه می‌دارد
  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • دعوت از مردم برای شرکت در اجلاسیه ۹۲ شهید والامقام شهرستان باشت
  • ۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • گلستان شهدای جروکان ساماندهی شد