Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@14:09:07 GMT

روش هاي تميز کردن تابلو نقاشي

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۵۱۷۳۷

روش هاي تميز کردن تابلو نقاشي

خبرگزاري آريا -

تابلوهاي نقاشي بر روي کاغذ نبايد در جلوي نور مستقيم آفتاب باشند
اگر به هنر علاقه مند هستيد و در خانه خود از يک تابلو نقاشي استفاده مي کنيد، پس بارها به اين فکر کرده ايد که چگونه بدون آسيب رساندن به تابلو مي توانيد آن را با ساده ترين روش هاي ممکن پاک سازي کنيد. قبل از هر کاري لازم است تا نوع نقاشي و رنگ هاي بکار برده شده در آن را بررسي کنيد؛ اينکه نقاشي شما بر پايه آب و يا بر پايه مواد شيميايي نکته مهمي است که قبل از پاک کردن بايد به خوبي بررسي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نکات مهم در پاک سازي تابلوهاي نقاشي
1. تابلوهاي نقاشي نبايد در نزديکي آشپزخانه، سرويس بهداشتي قرار بگيرند، چرا که در اين نواحي رطوبت هوا زياد است.
2. لکه هاي موجود در حاشيه قاب توسط آب و صابون و مسواک قابل پاک شدن هستند.
3. تابلوهاي نقاشي بر روي کاغذ نبايد در جلوي نور مستقيم آفتاب باشند.
تميز کردن تابلو
براى تميز کردن تابلوى روغن نبايد از مواد تميزکنندهٔ خانگى مثل آب و صابون استفاده کرد. در هر صورت چنين تابلويى ممکن است ترک هايى داشته باشد و نفوذ آب و صابون در آن ايجاد اشکال مى کند و ممکن است جذب زمينه شود. ممکن است بخشى از تابلو ظاهراً تميز شود اما لايهٔ رويى اثر، مات مى شود و ارزش تابلو از بين مى رود.
براى تميز کردن اينگونه آثار از پارچه براى گردگيرى نبايد استفاده نمود؛ چرا که گرد به جايِ جدا شدن از تابلو در آن نفوذ مى کند.
• يکى از روش ها براى تميز کردن اين گونه تابلوها آن است که ابتدا در فضاى خالى پشت تابلو (اگر اثر نقاشى روى بوم است) با پارچه تا شده يا هر وسيلهٔ ديگرى در اندازهٔ مناسب پر شود. و روى زمينهٔ محکمى قرار گيرد. سپس تابلو را برمى گردانيم. با فشار آوردن با دقت تمام سعى شود لبهٔ شيبدار چهار چوب پايين تر از شي زير آن قرار گيرد.
سپس تکه اى نان سفيد که تازه و گرم باشد برداشته و قسمت نرم و خميرى وسط آن را جدا مى کنيم و به صورت گلوله اي درمى آوريم؛ سپس ‌آن را روى تابلو مى غلتانيم. بعد از آن تکه اي ديگر برمى داريم و اين عمل را تکرار مى کنيم. ابتدا با فشار کم و سپس فشار بيشترى وارد مى کنيم.
• روش ديگر استفاده از پاک کن نرم است ولى اشکال را دارد که از خود اثرى خميرى و چرب بجا مى گذارد.
• از جارو برقى هم مى توان کمک گرفت. به شرطى که با سطح تابلو تماس پيدا نکند. براى اين کار تابلو را تخت روى زمين بخوابانيد و سطح آن را با جارو برقى تميز نماييد. با فشار هوا نيز مى توان اين عمل را انجام داد البته اين کار بايد با دقت صورت گيرد تا گرد و خاک به داخل تابلو نفوذ نکند.
بعد از تميز کردن تابلوهاى رنگ روغن گاه شکلى ناهمگون و وصله دار پيدا مى کنند و در اين صورت بايد با ايجاد پوششى با يک لايه ورنى محافظ اين مشکل را برطرف کرد. البته نقاشى هاى جديد، اگر نوع بست آنها مشخص نيست نبايد به اين روش محافظت شوند.

براي گرد گيري تابلوها از برسي نرم و خشک استفاده کنيد
تميز کردن تابلو نقاشي بر پايه آب
فهميدن اينکه نقاشي بر پايه آب است يا خير کار ساده اي است. تنها لازم است مقداري از دستمال خيس را به لبه هاي آن کشيده و ببينيد که آيا رنگ پخش مي شود يا خير؛ اگر رنگ پخش شود نشان از آن دارد که نقاشي شما بر پايه آب بوده و تنها بايد با چوب ‌هاي مخصوص پرز گيري آن‌ها را پاک‌کنيد.
پاک سازي تابلوهاي نقاشي که بر پايه آب نيستند
استفاده از يکپارچه نخي نمدار مي تواند اين نوع از تابلوهاي کاغذي را به خوبي پاک کند. تنها نکته مهم در اين نوع پاک سازي آن است که قسمت هاي رنگ شده از کاغذ خيس نشوند؛ چرا که پس از خشک شدن لکه آب باقي خواهد ماند.
• تميز کردن تابلو نقاشي‌ رنگ روغن با آب و صابون
همان طور که گفته شد بهتر است از اين روش استفاده نشود براي آنکه تابلو نقاشي رنگ روغن و يا اکريليک خود را با آب و صابون پاک کنيد، از يک پارچه نخي و مقداري آب و صابون استفاده کنيد پارچه نخي سفيد را به آب و صابون آغشته کنيد و آهسته روي تابلو نقاشي بکشيد.
يادتان باشد قسمت هاي برجسته نقاشي که از رنگ بيشتري بهره گرفته بايد با آرامش بيشتري پاک شود، و براي تميز کردن شکاف هاي روي نقاشي و نقاطي که دسترسي به آن ها ساده نيست مي ‌توانيد از گوش پاک‌ کن استفاده کنيد.
نکته جالب در پاک ‌سازي اين نوع از تابلوها آن است که اگر از صابون هاي حاوي روغن ‌زيتون استفاده کنيد، نتيجه کار بسيار موفقيت آميزتر خواهد بود و خواهيد ديد که پارچه ي سفيد شما، با تميز کردن تابلو، چطور سياه مي شود. نقاشي هاي رنگ روغن با آنکه مقاوم هستند اما در اثر قرارگيري در نور آفتاب دچار تغيير رنگ مي شوند؛ از اين رو بر روي آن ها حتماً از يک لايه شيشه استفاده کنيد تا عبور مستقيم نور در آن ها منجر به کاهش کيفيتشان نشود.
نکات کليدي در نگهداري تابلوهاي نقاشي:
براي گرد گيري تابلوها از برسي نرم و خشک استفاده کنيد و بهتر است تابلوهاي نقاشي را در محيط هاي مرطوب مانند حمام يا در نزديکي آشپزخانه نصب نکنيد.
بهترين راه براي از بين بردن لکه هاي آب روي حاشيه تابلوها استفاده از آب و صابون و مسواک است، توجه داشته باشيد که تمام حاشيه آن را تميز کنيد زيرا اگر تنها قسمت هاي لکه دار را پاک کنيد باعث مي شود بزرگتر ديده شود.
هزينه ي ساخت يک قاب سفارشي چندان مقرون به صرفه نيست، بهتر است براي حاشيه نقاشي خود يک کاغذ با با اندازه استاندارد تهيه کنيد تا استفاده از قاب هاي آماده براي آن مقدور باشد.
تابلوهاي نقاشي به خصوص نقاشي ها کاغذي را در معرض نور خورشيد قرار ندهيد چراکه باعث زرد شدن و گاهي خورد شدن کاغذ مي شود.
براي جا به جايي تابلوها، بهتر است آن ها درون کاغذهاي کاهي بپيچيد و با پلاستيک حباب دار بپوشانيد و براي جابه جاي آن ها دو طرف آن را با مقوا بپوشانيد و سطح کارتن را هم با کاغذ پر کنيد تا در هنگام جا به جايي صدمه نبيند.
گردآوري: بخش اسرارخانه داري بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۱۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

نمایشگاه کتاب و آثار خطاطان و نقاشان در تاسیسات ولایت هرات با ۳ هزار جلد کتاب و ۱۵۰ اثر هنری به نمایش گذاشته شده افتتاح شد.

شیخ الحدیث مولانا نور احمد اسلام جار والی هرات هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ مطالعه بین جوانان و همچنین تشویق نویسندگان و خوش‌نویسان عنوان کرده و گفت تاریخ فرهنگ بشریت با علم و خط گره خورده است.

والی هرات گفت اکثریت هنرمندان نویسندگان، خط‌نویسان و نقاشان از جمله محروم‌ترین قشر جامعه محسوب می‌شوند.

شیخ اسلام جار از مردم و تجار خواست برای حمایت از آثار هنری هنرمندان اثرهای شان‌را خریداری نموده و به خانه هایشان نمایش بگذارند.

همچنان والی هرات می‌گوید استفاده از شبکه‌های اجتماعی جوانان را از مطالعه و تحقیق بازداشته و ضررهای دینی و دنیایی را برای آنان به همراه داشته است.

ناصر شهاب، رئیس اتحادیه کتاب فروشان در هرات از این اقدام مسئولان استقبال نمود. او گفت که تقریبا سه هزار جلد کتاب در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

برخی از فرهنگیان با نگرانی از کم‌رنگ شدن فرهنگ کتابخوانی خواهان توجه مسئولان محلی در امر فرهنگ‌سازی و ارزش‌ گذاری بیشتر به آثار نویسندگان و هنرمندان شدند.

از سویی هم الحاج حیات الله مهاجر معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان ، از تلاش‌ها برای حمایت از نویسندگان و خوشنویسان سخن زده و هرات را به عنوان مرکز فرهنگی افغانستان یاد کرده و گفت این ولایت تاریخ غنی از فرهنگ و هنر را دارا می باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • معروفترین نقاشی جهان اتاق دار می‌شود
  • نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
  • فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود