Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سفر برگذشتنی»

(پا به پای ناصر خسرو بر جاده ابریشم)

نویسنده: محمدرضا توکلی صابری

ناشر: علمی و فرهنگی، چاپ اول 1397

بهای دوره‌ی دو جلدی، 40000 تومان

 

****

 

ذات سفرنامه‌ی محمدرضا توکلی صابری بر شگفتی و اعجاب بنا شده است. این که هزار سال پس از تولد ناصرخسرو عزم سفر کنی و بخواهی هر آن راه که او رفته است و هر آن چه او دیده است را دوباره بپیمایی و ببینی، ایده‌ای جذاب به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایده‌ای که البته عزمی راسخ می‌طلبد و هموار کردن رنج‌ها و اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ی بسیار را. حاصل این سفر کتابی مصور است که بناهای به جا مانده از تاریخ پرفراز و نشیب کشورها را به تصویر کشیده است و علاوه بر بیان شیوای نویسنده، عکس‌ها امکان مقایسه‌ی ذهنی فضاهای موجود را با آن چه ناصرخسرو قبادیانی دیده است فراهم می‌کند. در بررسی عکس‌ها و مقایسه‌شان با نوشته‌های ناصرخسرو، عبرتی که از «ایوان مدائن»ها گرفته بودیم بارها و بارها پیش چشم­مان زنده می‌شود.

«سفر برگذشتنی» را محمدرضا توکلی صابری در دو مجلد و هزار و شصت و شش صفحه نوشته است. کتابی که در سال 1393 برنده‌ی جایزه جلال آل احمد شد. در این که سفرنامه­‌ی ناصرخسرو یکی از زیباترین سفرنامه‌ها و از ممتازترین آثار نثر فارسی است، هیچ تردیدی نیست؛ اما چه انگیزه‌ای باعث شد که توکلی صابری تصمیم به چنین سفری بگیرد؟ در مقدمه‌ی کتاب می‌خوانیم: «... در فروردین سال 1379 خورشیدی، یعنی سه سال پیش از شروع سفر، هنگام خواندن دیوان ناصرخسرو، دریافتم که زادروز او در سال 382 خورشیدی است. با خود گفتم سه سال بعد، هزارمین زادروز ناصرخسرو و 44 سال بعد، هزارمین سالروز سفر او خواهد بود. چه می‌شود اگر به این مناسبت، کسی مسیری را که او پیمود بپیماید و ببیند در این هزار سال چه تغییراتی حاصل شده است. چه بر جای مانده و چه از بین رفته و چه دگرگونی‌هایی پیدا کرده است و مردمان چگونه زندگی می‌کنند...» شاید اگر این سفر در هزارمین سال سفر ناصرخسرو صورت می‌گرفت، جذابیت‌های آماری آن ارتقا می‌یافت؛ اما دقت به این نکته ضروری است، که نویسنده‌ی «سفر برگذشتنی» در هنگام گرفتن این تصمیم، پنجاه و چهار ساله بود و باید 44 سال دیگر منتظر می‌ماند. چنین توقفی عاقلانه نبود و او تصمیم گرفت در هزاره‌ی میلاد ناصرخسرو عازم سفر شود. در مسیری که ناصر خسرو طی کرده است با تقسیمات امروزی ده کشور قرار داشت: ترکیه، سوریه، لبنان، عربستان، اسرائیل و فلسطین، مصر، ترکمنستان، کویت و افغانستان. برخی از این کشورها دچار جنگ بودند و این کار را دشوارتر می‌کرد؛ زیرا علاوه بر خطرهای گوناگون، گروهی از کشورها به مسافری که مهر ویزای کشور طرف دعوایشان را داشتند، اجازه‌ی ورود نمی‌دادند؛ اما این‌ها موانعی نبود که محمدرضا توکلی صابری را از سفر منصرف کند. ابتدا سفرنامه‌های حج را خواند. ناصرخسرو اولین کسی است که سفرنامه‌ی حج نوشته است. دومین نفر ابن جبیر از غرناطه‌ی اسپانیاست که 137 سال پس از وی به حج رفته است. سومین نفر این بطوطه‌ی مراکشی است که 279 سال پس از ناصرخسرو به حج رفته است. ابن جبیر با سفرنامه‌ی ناصرخسرو و آشنا بوده است و از آن نقل می‌کند. ابن بطوطه با سفرنامه‌ی هر دو آشنا بوده است و از هر دو نقل می‌کند. نویسنده این کتاب پس از خواندن سفرنامه‌‌های بسیار دیگر، بیست و نهم مهر 1382 سفر خود را با حرکت از محل زندگی‌اش، شهر کلمبوس در ایالت اوهایو، به سمت شیکاگو، واشینگتن، بروکسل و از آن جا به ایران آغاز کرد. از این جاست که نویسنده با توصیفات دقیق و چاپ عکس‌هایی از مراحل سفر خود، ما را هم در جریان همه‌ی اتفاقات مسیر می‌گذارد. او زبانی ساده و شیوا را برای سفر خود برگزیده است و این بهترین راه برای ارتباط یافتن با مخاطبان مختلف از قشرهای گوناگون است. او حتی از قیمت کرایه‌ها می‎‌گوید و بدین شکل سفرنامه‌اش را علاوه بر دوستداران سفرنامه­‌خوانی، در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد، که شاید سال‌ها بعد تغییرات جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی را در مسیر سفر او بررسی کنند.

در ابتدای سفر، تردیدها نویسنده را رها نمی‌کردند. او به خود نهیب می‌زد که چرا به جای گذراندن وقت با خانواده، باید خود را درگیر هزاران دشواری این سفر طولانی کند؛ اما دل حرف خود را زده بود و کار خود را کرده بود. دیگر وقت مصلحت اندیشی نبود و هر جا پای عقل به میان می‌آمد، تنها عزم او را افزایش می‌داد. حاصل این سفر کتابی مصور است که بناهای به جا مانده از تاریخ پرفراز و نشیب کشورها را به تصویر کشیده است و علاوه بر بیان شیوای نویسنده، عکس‌ها امکان مقایسه‌ی ذهنی فضاهای موجود را با آن چه ناصرخسرو قبادیانی دیده است فراهم می‌کند. در بررسی عکس‌ها و مقایسه‌شان با نوشته‌های ناصرخسرو، عبرتی که از «ایوان مدائن»ها گرفته بودیم بارها و بارها پیش چشم­مان زنده می‌شود.

نخستین ویژگی این کتاب و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایش این است که کسانی که سفرنامه‌ی ناصرخسرو را نخوانده‌اند، ترغیب می‌کند که آن سفرنامه‌ی اینک هزار ساله را بخوانند و ضمن مقایسه‌ی دشواری‌های سفر توکلی صابری به عظمت کار ناصر خسرو پی ببرند. ویژگی مهم دیگر کتاب حاضر این است که نویسنده به شرح جزئیات مکان‌ها و شرایط اقلیمی مناطق بسنده نمی‌کند و فرهنگ مردمان هر ناحیه را هم با قلم خویش به تصویر می‌کشد. آشنایی با گویش، نحوه­ی پوشش و آداب زندگانی نقاط مختلف، از دستاوردهای دیگری است که خواننده­ی این کتاب می‌تواند پس از خواندن آن با خود داشته باشد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۴۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو

به گزارش ­خبرگزاری صدا و سیما، ­اجرای نمایش‌های طنز یکی از بخش‌های مراسم آغازین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک بود.
آقای حمید پارسا، نویسنده و بازیگر رادیو با حضور در استودیوی شبکه خبر گفت: من و آقای عضد در اسفند ماه سال گذشته نمایش کوتاهی را به مناسبت سالگرد تاسیس رادیو جوان اجرا کردیم که با استقبال ویژه مخاطبان و مسئولانی که در آن مراسم حضور داشتند؛ مواجه شد که در افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک از ما درخواست کردند که دوباره آن نمایش را اجرا کنیم، با توجه به مهمان‌های آن مراسم مدل کار و شوخی‌ها را تغییر دادیم و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کار را تغییر دادیم که مجدد در آن مراسم با استقبال مدیران و مخاطبان روبرو شد.

وی ادامه داد: نوشتن بسیار سخت‌تر از اجرا کردن است، چوت پایه اولیه کار با نویسنده است و اگر کار خوب از کار در نیاید، نویسنده را مقصرمی دانند و مثلا نمی‌گویند بازیگر‌ها به درستی کار نکردند ویا کارگردان خوب کارگردانی نکرده و همه آن را به متن تعمیم می‌دهند، متن اگر خوب باشد کار خوب پیش می‌رود (نویسندگی عرق ریزان مغز است) و نویسنده همیشه نمی‌تواند بلافاصله بنویسد و به این شکل نیست که بتوان در لحظه نوشت و همین طور باید بگویم که نوشتن طنز هم به مراتب سخت‌تر است، چون در طنز باید نویسنده کاری کند که مخاطبان بخندند.

پارسا افزود: بازیگری طنز هم سخت است، من سعی می‌کنم که تیپ نگیرم، چون من خودم را بازی می‌کنم و همین طور بازیگری طنز هم سخت‌تر است از بازی جدی، چون در طنز باز شما باید بتوانید لبخند و خنده را بر لبان مخاطبان بیاورید، یک نکته دیگری که باید بگویم این است که من فقط متنی که خودم نوشته باشم اجرا می‌کنم، چون کار باید از جنس ما باشد و از شوخی‌های خودمان فقط استفاده کنیم و همین طور بهتر است که بازیگر خودش نویسنده باشد یا شم نویسندگی داشته باشد.

وی ادامه داد: من و آقای امیر عضد خیلی سال است که با هم کار می‌کنیم و در برنامه‌های مختلف رادیویی با هم کار کردیم، تهیه کننده‌ها متوجه شدند که ما می‌توانیم به عنوان یک زوج کار‌های طنز انجام دهیم و الان چند سالی است که با هم کار می‌کنیم و یک تیم هستیم.

این نویسنده و بازیگر طنز رادیو در خصوص طنز و هجو گفت: هجو هم نیاز است، ولی متنی از حالت هجو در می‌آید که هدفی پشت آن باشد و یک تلنگری به جایی بزند، کلا طنز شکلی از شوخ طبعی است و یک مفهومی در درون خودش دارد و کار طنز نویس اصلاح نیست بلکه قصدش اصلاح است.

وی ادامه داد: من برای نوشتن بسیار مطالعه می‌کنم و علاوه بر کتاب روزنامه هم خیلی مطالعه می‌کنم و از دل آنها سوژه در می‌آورم و باید بگویم که روزنامه خیلی بیشتر از کتاب به کار ما کمک می‌کند.

پارسا در پایان گفت: دوران رادیو نگذشته و تازه شروع شده، رادیو همچنان رسانه گرم است و مردم اغلب صبح‌ها که به سر کار می‌روند و بعد ازظهر‌ها که از سر کار برمی گردند، اغلب به رادیو گوش می‌دهند و برنامه‌های رادیو همچنان طرفداران خودش را دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



 

دیگر خبرها

  • سفر به برزیل با تور آژانس سفرنامه در بهار و تابستان ۱۴۰۳
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم
  • برگزاری دو رویداد بین‌المللی با موضوع «سمنان پایتخت جاده ابریشم»
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • اظهارنظر وزیر دفاع پاکستان درباره خط لوله گاز با ایران