Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- اندیشکده ایتالیایی روابط بین الملل در گزارشی نوشت که از سال 2011 نظم خاورمیانه به هم خورده و هنوز نظم جایگزینی استقرار نیافته و این فترت (Interregnu) نظم و غیبت نظم جدید ریشه در سیال بودن بی سابقه قدرت و اتحاد میان کشورها دارد.

به گزارش شنبه شب ایرنا به نقل از اندیشکده ایتالیایی روابط بین الملل، نظم موجود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به‌طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون بیشتر از هر زمانی نیاز به یک نظم جایگزین وجود دارد، اما همه تلاش ها از سوی بازیگران مختلف برای ایجاد نظم جدید به شکست انجامیده است.
بر این اساس، اکنون حاکمیت دولتی و مرزهای سرزمینی بیشتر از آنچه تصور می‌شد، انعطاف پذیر بوده و توضیح این همه سیال بودن و نزاع در سیاست‌های منطقه‌ای بر اساس مفاهیمی چون نزاع سنی و شیعی ساده سازی بیش از حد مساله بوده و حتی ممکن است منجر به اتخاذ خط مشی سیاست‌های خطرناکی شود.
اندیشکده ایتالیایی روابط بین الملل یادآورشد که به جای چنین تحلیل ساده ای باید دانست که این ناپایداری کم سابقه حکایت از تغییرات در ساختار قدرت دارد. در منظر اول نشان دهنده کاهش قدرت ایالات متحده و بازگشت قدرت روسیه به سطح قدرت های تراز اول جهانی است. در کنار این مورد اصلی، افزایش فرقه گرایی، نفوذ رو به رشد بازیگران غیردولتی، رقابت شدید بین ایران و عربستان سعودی، ظهور بازیکنان منطقه‌ای مانند ترکیه، قطر و امارات متحده عربی مواردی است که می توان آنها را تحت عبارت مفهومی «سیالیت اتحادها» و «سیالیت سطح قدرت» نامگذاری کرد.
بنابراین برای درک تغییرات در نظم خاورمیانه باید به‌صورت ساختاری و کلان‌تر به مساله «سیالیت» نظر داشت.
بر این اساس، در دوره هایی شاهد تداوم طولانی نظم بین المللی در منطقه خاصی از جغرافیای جهان بوده ایم. وقتی به علل این تداوام دقت شود، می توان وجود یک رشته از تداوم تقسیم قدرت را شناسایی کرد. این رشته از تقسیم قدرت معمولا مورد تائید همه بازیگران نیز بوده و می توان گفت در طول زمان بازیگران به آن اعتنا نشان داده و بر اساس آن رفتارهای خود را تنظیم کرده اند. اما در دوره حاضر بازیگران حاضر به اعتراف به قدرت بازیگر اصلی نیستند و این واقعیت دو دلیل اصلی دارد. اولا نه بازیگر اصلی (آمریکا) توان این اعتراف گیری را دارد و نه بازیگران دیگر تداوم این قدرت را به نفع خود تلقی می کنند.
اندیشکده ایتالیایی روابط بین الملل ادامه داد: می توان در نظر داشت که نظم خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد سیالیت بیشتر نیز خواهد بود و از خاکسترهای نظم پیشین ممکن است نظم براید که هیچ کس انتظار آن را نمی کشد. اما آنچه مسلم است تداوم این دوره فترت در سالهای پیش رو است.
شبد**9460**1010

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي نظم خاورميانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۴۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| تلاش‌ها برای یافتن کودک پنج ساله غرق شده همچنان ادامه دارد

سبحان پنج‌ساله که اهل روستای نارمه شهرستان فلارد چهارمحال‌وبختیاری است یکشنبه در رودخانه خرسان غرق شده و تلاش‌ها برای یافتن این کودک پنج ساله بعد از پنج روز همچنان ادامه دارد.

کد خبر 747997

دیگر خبرها

  • تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است
  • عکس/ کودک کشی در غزه همچنان ادامه دارد (۱۶+)
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • تداوم غیبت ایرانی‌های کایسری‌اسپور
  • فیلم| تلاش‌ها برای یافتن کودک پنج ساله غرق شده همچنان ادامه دارد
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه هستیم
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه  هستیم
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم