Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@12:49:57 GMT

یک بار برای همیشه خانه تکانی کنید

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۵۵۶۲۲

یک بار برای همیشه خانه تکانی کنید

خبرگزاری فارس: عمر بسیاری از خانه‌تکانی‌ها به همان ۱۳ روز عید بیشتر قد نمی‌دهد و دقیقا از همان روز سیزدهمی که می‌خواهید وسیله‌های‌تان را جمع کنید و برای آغاز به کار در سال جدید خودتان را آماده کنید، می‌بینید که انگار نه انگار، همه چیز دوباره به هم ریخته. اما این بار بیایید درباره روشی تازه‌ صحبت کنیم که اگر قوانین آن را رعایت کنید شاید هیچ وقت دیگر مجبور به خانه‌تکانی‌های مداوم نشوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دل کندن را جدی بگیرید

شما پیش از شروع هرکاری باید از اسباب و اثاثیه‌ای خلاص شوید که جای‌تان را تنگ کرده‌اند و از آنها هیچ استفاده‌ای نمی‌کنید اما در همه گوشه و کنارهای خانه حضور دارند و هربار نمی‌دانید با آنها چه کنید. لازم نیست برای انجام کار خیر حتما کلی پول خرج کنید. فقط کافیست نگاهی به وسیله‌های بی‌استفاده خانه بیندازید و ببینید که با آنها می‌توانید کلی آدم دیگر را خوشحال کنید.

دل کندن مهم‌ترین اصل برای شروع یک خانه‌تکانی اساسی است. برای اینکه بدانید دل‌کندنی‌ها یا چیزهایی که باید آنها را از خانه بیرون بیاندازید چه چیزهایی هستند به یک اصل مهم توجه کنید: «هرچیزی که دیدنش شما را ناراحت می‌کند و یا جای شما را بی‌جهت تنگ کرده‌است باید از خانه بیرون برود و یا به دست کسی برسد که خوشحال خواهد شد.»

لباسی که دوسال است به آن دست نزده‌اید دیگر به کار شما نمی‌آید، شما آنقدر لاغر نمی‌شوید که یکی از لباس‌های دوست‌داشتنی کمدتان را که چندسال است معطل لاغر شدن شماست بپوشید پس بهتر است هرچه سریع‌تر آن را به دست کسی بسپارید که با دیدنش خوشحال می‌شود و بیشتر از شما برایش کاربرد دارد. دوباره تاکید می‌کنم در جدا کردن وسایل خانه، هر چیزی که شما را خوشحال نمی‌کند باید کنار برود و به دست کسی برسد که خوشحال می‌شود. پس سخاوتمندی را در این مرحله تقویت کنید.

لوازم مشابه و هماهنگ باید کنار هم قرار بگیرند

بعد از انجام مرحله اول و خلاص شدن از وسیله‌های اضافی و دورانداختنی، با یک چشم تیزبین و حتی مسلح! دورتادور خانه بگردید و ببینید وسیله‌هایتان را به چند دسته و گروه می‌توانید تقسیم کنید. سعی کنید دسته‌ها را همینطور در ذهنتان خرد و خرد‌تر کنید. هرچه خرد‌تر، خانه شما منظم‌تر.

یکی از مشکلات مهم در نظم خانه، این است که وسیله‌های مشابه، در نقاط مختلف خانه حضور دارند. این یک اشتباه بزرگ در برقراری نظم است. در ظاهر ممکن است نظم وجود داشته باشد اما خیلی صریح بگوییم که این عین بی‌نظمی است. دسته‌ها را در ذهن‌تان مرور کنید. لوازم آرایشی و بهداشتی شما باید فقط در یک مکان نگهداری شوند. کتاب‌ها باید در یک محل قرار بگیرند. مدارک نباید در گوشه‌های مختلف خانه باشند. ابزارها باید در یک محل مشخص حضور داشته باشند. لوازم التحریر، لوازم خیاطی، لوازم آرایشی، مواد غذایی انبار شده هیچ کدام نباید در دو جای مختلف باشند. پس در این مرحله یک تصمیم جدی برای ای موضوع بگیرید و جای هر دسته را در یک منطقه خانه مشخص کنید.

هر وسیله باید جای مشخصی داشته باشد

جای قیچی در خانه شما کجاست؟ آیا قبض برق و آب و تلفن در خانه شما محل مشخصی دارند؟ اگر جواب شما برای این دو سوال نمی‌دانم کجاست و منفی است باید بگویم که قطعا شما همیشه برای پیدا کردن وسایلتان در خانه به خصوص وسایلی که دیر به دیر به آن‌ها مراجعه می‌کنید همواره دچار دردسر می‌شوید و این خانه‌تکانی بهانه خوبی است که این مشکل را برای همیشه حل کنید و از دست آن خلاص شوید.

در نظم خانه یک قانون مهم وجود دارد که باید آن را به عنوان یک رمز مهم در خاطر داشته باشید: «هر وسیله باید یک جای مشخص داشته باشد. و بعد از هربار استفاده باید مجدد به آن محل مشخص برگردد.» علت بسیاری از بی‌نظمی‌های خانه این است که وسیله‌های ما جای مشخصی ندارند و هربار یک گوشه انداخته می‌شوند. شما باید برای تک تک وسیله‌هایی که وارد خانه می‌کنید یک مکان مشخص تعیین کنید. اگر این کار را انجام دهید همواره فقط دو عمل تکراری «گذاشتن» و «برداشتن» را انجام می‌دهید و دیگر هیچ وسیله‌ای را گم نمی‌کنید.

با خرید اضافی خداحافظی کنید

داشتن ۱۰ رول دستمال کاغذی و گالن‌های بزرگ شوینده جز اینکه نظم زندگی و کمدهای شما را به هم بریزد و شما را به مصرف زیاد و بیهوده عادت بدهد، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. داشتن چندین بسته صابون و روغن جز اینکه خانه شما را محدود کند و موجب شلختگی و بهم‌ریختگی شود فایده‌ای ندارد. پس بهتر است هنگام خرید حواس‌تان را جمع کنید که به اندازه خرید کنید. هم جیبتان را بی‌جهت خالی نمی‌کنید هم خانه مرتب‌تری خواهید داشت.

به دسته بندی اشیاء خانه فکر کنید، نه تمیز کردن اتاق‌ها

حتما شنیده‌اید که خیلی‌‌ها هنگام حرف زدن درباره خانه تکانی می‌گویند: «امروز اتاق خواب را تمیز کردم، فردا پذیرایی را تمیز می‌کنم.» این کار کاملا غلط است. به جای اینکه فکر کنید امروز کدام منطقه خانه را تمیز کنید، به این فکر کنید که یک روز را به مرتب کردن لباس‌ها، روز دیگر را به شستن و چیدن ظرف‌ها و روز بعد را به کتاب‌ها اختصاص دهید. با این کار دسته‌های مختلف در مکان‌های پراکنده قرار نمی‌گیرند. بلکه برای یک دسته مشخص یک تصمیم اساسی می‌گیرید و به یکباره از مرتب کردنشان خلاص می‌شوید.

حالا وقت کار کردن است

برای برقراری نظم خانه باید یک دلیل درست و حسابی داشته باشید. اینکه بخواهید صرفا برای سال جدید یا برقرای مهمانی خانه‌تان را تمیز کنید تا مهمان‌ها خانه شما را مرتب ببینند، اصلا دلایل خوبی برای اینکه یک خانه همیشه منظم داشته باشید نیست. هدف شما باید خیلی والاتر از این حرف‌ها باشد، در غیر این‌صورت نتیجه درست و درمانی نخواهید گرفت. پس باید به این فکر کنید که در صورت داشتن یک خانه همواره منظم و مرتب می‌توانید رشد و بالندگی و زندگی بهتری داشته باشید. می‌توانید کارهایی را انجام دهید که با اینکه آنها را دوست داشته‌اید هیچ‌گاه وقت آن را نداشته‌اید. خانه منظم انگیزه‌های شما را برای زندگی چندین برابر می‌کند. پس در این خانه‌تکانی به یک زندگی جدید فکر کنید و بعد آستین‌هایتان را برای کار کردن بالا بزنید.

لباس‌ها

همه لباس‌ها را از کمد‌ها خارج کنید و همینطور که به انبوه لباس‌هایتان نگاه می‌کنید، به خودتان بگویید آیا من این همه لباس لازم دارم؟ حالا نوبت دسته‌بندی کردن است. هرچیزی در خانه شما باید دسته‌بندی شود. لباس‌های راحتی، لباس‌های مهمانی،‌ لباس‌های زیر، لباس‌های گرم و لباس‌هایی که می‌خواهید آن‌ها را به افراد نیازمند و یا خیریه‌‌ای بدهید.

حالا پاکسازی را آغاز کنید و سعی کنید دست و دلباز باشید و به این باور برسید که در سال جدید قرار نیست همه این لباس‌ها را بپوشید و دست کم از 50درصد آنها خوشتان نمی‌آید یا اینکه سایزتان نیستند.

بهترین روش برای نگهداری لباس آویزان کردن آن‌ها است. اما معمولا آنقدر فضا نداریم که بتوانیم همه یا حتی بیشتر لباس‌هایمان را آویزان کنیم. پس بهتر است ابتدا از آویزان کردن لباس‌های مهم و بلند‌تر شروع کنیم. سعی کنید سلیقه به خرج بدهید و لباس‌های‌تان را به ترتیب قد کنار هم قرار دهید تا هم ظاهر بهتری به کمدتان بدهد هم راحت‌تر آنها را برای استفاده پیدا کنید.

هماهنگ‌سازی یادتان نرود. لباس‌های کوتاه کنار هم، لباس‌های بلند کنار هم، شلوارها کنار هم، روسری و چادرها هم کنار هم!

حالا نوبت آن است که لباس‌های باقیمانده را در کشوها جای بدهید. اگر از تعداد لباس‌هایتان کم کرده باشید، کشوها از شما بسیار سپاسگزار خواهند بود. پس این بار برای جای دادن لباس‌ها در کشو از شیوه دیگری استفاده کنید. لباس‌ها را بعد از تا کردن به صورت عمودی و فروشگاهی کنار هم (نه روی هم) بچینید. بگونه‌ای که با یک نگاه هم لباس‌های‌تان را ببینید. این روش فوق العاده حجم بسیار کمتری از شما اشغال خواهد کرد. بازهم بهتر است جوراب‌ها، روسری‌ها، لباس‌ها و شلوارها را در ردیف‌های جداگانه‌ای بگذارید.

کتاب‌ها

به قفسه کتاب‌های‌تان خوب نگاه کنید؛ به حجم وسیع کتاب‌هایی که لابلای برخی مجلات هفتگی و ماهانه گیر افتاده‌اند، یا کتاب‌هایی که فقط هربار زحمت جابه‌جا کردن و یا خاک‌گیری آنها را به خودتان می‌‌دهید. کتاب‌های درسی که دیگر استفاده‌ای ندارد و یا کتابی که سال‌هاست در کتابخانه شما قرار است خوانده شود و دیگر باید بپذیرید که از شما گذشته، پس فرصت خواندن را به کس دیگری بدهید.

اصل اول را برای کتاب‌ها هم تکرار می‌کنیم:

*ابتدا کتاب‌های اضافی را کنار بگذارید.

*لابه لای کتاب های شما پر است از کاغذپاره‌هایی که به آنها احتیاج ندارید. فوری از دست آنها خلاص شوید.

*کتاب‌های شعر، رمان، آموزشی و موضوعات مختلف را از هم تفکیک کنید و سعی کنید آن‌ها را نسبت به ضخامت و میزان استفاده و مراجعه‌تان به طور هماهنگ بچینید.

*به هیچ عنوان کتاب‌ها را روی هم انباشته نکنید. این تصویر به هرشکلی که باشد بسیار نامنظم جلوه می‌کند. بهتر است کتاب ها به صورت عمودی در قفسه هایتان چیده شوند.

*سندها، مدارک، قبوض آب و برق و تلفن، دفترچه راهنما و گارانتی ها، شناسنامه، دفترچه بیمه و... اصلا زیبا نیست که کنار کتابخانه شما باشند. بهتر است آنها را در یک پوشه و به تفکیک قرار دهید تا از خطر ناپدید شدن در امان بمانند.

*در قفسه‌هایتان لطفا فقط کتاب بگذارید و از گذاشتن دیگر چیزها حتی به صورت دکوری اجتناب کنید.

ظروف

در آشپزخانه همه ما یک سری ظروف وجود دارد که فقط هنگام خانه‌تکانی آن‌ها را می‌بینیم و بعد از شستن دوباره سر جایشان می‌گذاریم. آیا به این فکر کرده‌اید وقتی از آنها استفاده می‌کنید چرا باید بخشی از وقت و زندگی شما را پر کنند؟ اگر تاکنون از آنها استفاده نکرده اید پس هیچ وقت دیگر هم سراغشان نمی‌روید؛ به خودتان وعده استفاده ندهید.

*کابینت های آشفته آشپزخانه به معنی آن است که هر وسیله جای مشخصی ندارد و هربار در یک بخش قرار می‌گیرد. برای هرچیزی حتی کوچکترین ظرف خود یک جای مخصوص مشخص کنید.

*بعد از دور انداختن وسایلی که لازم ندارید بهتر است حمام خانه را خلوت کنید و تمام ظروف خانه را یک بار با مواد شوینده‌ای قوی‌تر از آنچه به طور روزانه استفاده می‌کنید بشویید. بعد ظروف را در محوطه وسیعی پهن کنید تا خشک شوند. حالا با استفاده از نکاتی که تاکنون خوانده‌اید از نو کابینت‌هایتان را تمیز کنید.

*ادویه‌های اضافی، حبوبات بی‌استفاده فقط موجب آمدن پشه، موجودات موذی در مهم‌ترین بخش خانه می‌شوند.

*ظروفی که کمتر استفاده می‌شوند باید در کابینت‌های بالاتری قرار بگیرند و ظروف پر استفاده در قسمت پایین قرار بگیرند.

*بهتر است از وسیله‌های انبارسازی و تفکیک استفاده کنید. مثل ظروف پلاستیکی تفکیک قاشق، چنگال، چاقو. همچنین می‌توانید جعبه‌های کفش بی‌استفاده را کادو کنید و دستمال‌های آشپزخانه را برای نظم بیشتر درون آن نگهداری کنید.

*تمیز کردن یخچال یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به طور مختصر یک‌بار در هفته و به طور جدی‌تر ماهی یکبار انجام شود. این کار علاوه بر تمیزتر شدن یخچال، هربار به شما یادآور می شود که باید به اندازه خرید کنید.

متفرقه‌ها یا همان خرت و پرت‌ها

همه ما خرت و پرت‌هایی داریم که فقط خودمان از آن‌ها سر در می‌آوریم و اغلب حسابی دوست‌شان داریم یا اینکه فکر می‌کنیم باید از آن‌ها نگهداری کنیم. افرادی که این خصلت را دارند در حقیقت نمی‌دانند با آنها چه کنند و هربار دیدن این وسیله‌ها به جای آنکه آنها را خوشحال کند بیشتر موجب ناراحتی می‌شود. حالا وقت آن است که درباره این وسایل یک تصمیم اساسی بگیرید.

*کشوی میز و یا کمدتان را باز کنید. حتما در نگاه اول وسایل و خرده ریزهایی را مشاهده می‌کنید که حتما باید دور انداخته شوند.

*هدیه هایی که هیچ وقت از آنها استفاده نکرده‌اید و یا به هر دلیلی سال‌هاست در گوشه‌ای نگهداری می‌شوند مزاحم‌های همیشگی خانه شما هستند. اگر نمی‌خواهید از آنها استفاده کنید بهتر است آن را به کسی که نیاز دارد هدیه بدهید. به خودتان قول بدهید که در خانه آنها را نگه نمی‌دارید.

*حتما در میز توالت شما پر است از عطر و ادوکلن‌هایی که تمام شده‌اند و یا تاریخ انقضای آنها گذشته است. یا لوازم آرایشی که از آنها استفاده نمی‌کنید و در معرض فاسد شدن هستند. آیا از خودتان پرسیده‌اید که آنها را برای چه نگه داشته‌اید؟

*پول خردها در هرجای خانه پراکنده می‌شوند. بهتر است همین الان جعبه‌ای برای نگهداری از آنها در نظر بگیرید. چه خوب که این جعبه بتواند صدقات شما را نیز نگهداری کند. سعی کنید محتویات این جعبه را حداقل ماهی یکبار به صندوق صدقات و یا مراکز خیریه برسانید.

*وسایل شکسته را بیخود نگهداری نکنید چون جز اینکه هربار با دیدنشان خاطر خود را آزرده کنید هیچ فایده دیگری ندارد. پس خودتان را با دور انداختن وسایلی که قابل تعمیر هم نیستند راحت کنید.

رعایت این نکات را فراموش نکنید:

*بهتر است قبل از شروع کار، کارهایی را که به ذهن‌تان می‌رسد فهرست کنید و روی یخچال‌تان نصب کنید و بعد از تمام شدن هر مرحله کنارش یک تیک بزرگ بزنید. اما بدانید همه کارهای خانه به چیزهایی که نوشتید محدود نمی شود.

*در زمان انجام کار جمله « بعدا این کار را انجام می دهم» و « الان موقع این کار نیست» را از ذهن‌تان کاملا بیرون کنید.

*از کارهای سخت‌تر شروع کنید. چون پاکسازی قسمت‌های به هم ریخته‌تر به شما انرژی بسیار بالایی می‌دهد. پس وسیله‌های اتاق نشیمن را برای آخرین مرحله قرار دهید و به کمد لباس و ظروف فکر کنید.

*جعبه‌های کفش بهترین جا برای نگهداری منظم جوراب‌ها و لباس‌های ریز و حتی خرت و پرت‌هایتان هستند. اگر ظاهرشان را دوست ندارید می‌توانید با استفاده از کاغذهای رنگی به آنها روح تازه‌ای بدهید. اگر هم دوست دارید پول خرج کنید این روزها در بازار جعبه‌های نظم‌دهنده زیادی وجود دارند که دقیقا به منظور نظم‌دهی به خانه طراحی شده‌اند.

*هربار که برای دورانداختن یک وسیله‌ای که نمی‌دانید با آن چه کنید دچار دوگانگی شدید به این فکر کنید که باید بین همیشه تمیز بودن خانه و نگهداری از آن وسیله، یکی را انتخاب کنید.

*دستمال‌هایتان را بلافاصله بعد از کار بشویید و خشک کنید.

*از قبل چند کیسه زباله بزرگ خریداری کنید و دور ریختنی‌های‌تان را داخل آنها بریزید. یکی از لذت‌های خانه تکانی بردن این کیسه‌ها به بیرون از خانه است.

*تا می‌توانید وسایل مختلف و همسو را تفکیک کنید. آنقدر که به این نتیجه برسید تفکیک بیشتر از این غیرممکن است. وسیله‌های تفکیک کننده نیز مانند تخته‌های تفکیک کننده و یا قفسه‌ها می‌توانند به نظم خانه شما بیشتر کمک کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: خانه تکانی عید مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۵۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) استوری تند و تیز محمد انصاری؛ برای نبرد با زمین‌خواری و اختلاس لباس رزم به تن کنید!

محمد انصاری بازیکن سابق پرسپولیس که از فوتبال و فضای آن دور است، با انتشار یک استوری اینستاگرامی اعتراض خود به برخی مسائل را نشان داد. محمد انصاری نوشت:‌ای کاش برای نبرد با گرانی و فقر و رانت‌خواری و زمین‌خواری و اختلاس و مشکلات معیشتی و ناکارآمدی مسئولین و دزدی از بیت المال هم لباس رزم به تن می‌کردید.


منبع: طرفداری

دیگر خبرها

  • طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیده‌اند؟
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • (عکس) استوری تند و تیز محمد انصاری؛ برای نبرد با زمین‌خواری و اختلاس لباس رزم به تن کنید!
  • واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی
  • پس لرزه‌های تجمع روحانیون قم با لباس نظامی
  • لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟!
  • تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی + عکس
  • کادر درمان آینده در لباس عروسی و دامادی
  • حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس | ببینید
  • تصاویر تجمع روحانیون قم در حمایت از «طرح نور» با لباس پلنگی جنگ