Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@10:07:44 GMT

دولت به دنبال تکمیل راه آهن چابهار- سرخس

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۵۶۰۶۱

دولت به دنبال تکمیل راه آهن چابهار- سرخس

پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح های مهم ملی درحال اجرا در سیستان وبلوچستان است که تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام شده است و بنا به گفته مسئولان شاهد پیشرفت سالانه ۴۰ درصدی در انجام این پروژه که اولویت مهم دولت است، هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح های مهم ملی درحال اجرا در سیستان وبلوچستان است که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری را در حوزه ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه به طول هزار و 640 کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا درحال اجراست.

 

پروژه اتصال خط آهن چابهار- سرخس به شبکه ریلی کشور که نقش مهمی در جابه جایی کالا از چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای همجوار از سال 1389 آغاز شده است. توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا 8.5 میلیون تن ایجاب می کند که خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس هرچه سریعتر تکمیل شود تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه تحویل بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند.

 

رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت های چابهار دارند به طوری که پروژه های راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی با سرعت در حال انجام است.

بنابراین گزارش، پروژه خط ‌آهن چابهار – سرخس از 2 قطعه اصلی تشکیل شده است. قطعه اول از چابهار آغاز و تا زاهدان ادامه می‌یابد و قطعه دوم از زاهدان شروع و شهرهای زابل، بیرجند، گناباد و ایستگاه یونسیه در راه‌آهن بافق ـ مشهد را شامل می‌شود. این دو طرح کاملا جدا و مستقل هستند به طوری که قطعه اول سال 89 ردیف بودجه گرفت و قطعه دوم در سال 93 آغاز شد.

 

از سال 89 قطعه اول به صورت تفاهم‌نامه با قرارگاه خاتم‌الانبیاء آغاز شد و اوایل سال 93 این پروژه به صورت رسمی کلید خورد. بودجه مورد نیاز قطعه اول این پروژه 4 هزار و 500 میلیارد تومان است. مسیر این پروژه از چابهار تا ایرانشهر 310 کیلومتر و مسیر ایرانشهر تا زاهدان 300 کیلومتر تعیین شده است و مسیر زیرسازی ایرانشهر به زاهدان پیشرفت 12 درصدی و زیرسازی کل مسیر 45 درصد پیشرفت داشته است.

 

راه آهن چابهار – زاهدان بخشی از پروژه پروژه خط ‌آهن چابهار – سرخس است که با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد در مسافتی به طول ٦١٠ کیلومتر از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار واقع در دریای عمان تا شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان در دست احداث است. اجرای این طرح یکی از برنامه های مهم به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

در همین راستا رئیس جمهوری نیز بر لزوم تسریع در اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور تأکید کرده است. حجت الاسلام «حسن روحانی» 23 آبان ماه در جلسه هیات دولت با اشاره به اهمیت استان سیستان و بلوچستان از لحاظ استراتژیک و با اشاره به اهمیت مسأله راه‌آهن و اتصال چابهار به راه‌آهن سراسری گفته بود: «البته در کنار اتصال ریلی، بخش معدن هم آنجا می‌تواند رونق یابد. در کنار کرمان که به بهشت معدن معروف است، سیستان و بلوچستان هم می‌تواند بهشت معادن باشد. معادن زیادی آنجا وجود دارد و باید بیشتر از آن بهره‌برداری و استفاده شود.»

 

بنابراین گزارش، «علی اکبر قبادی»، معاون برنامه‌ریزی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اواسط سال جاری در نشست خبری از مشارکت چینی ها برای سرمایه گذاری در این پروژه خبر داده بود و پس از آن اوایل ی ماه «عباس خطیبی»، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران خبر داده بود که هندی ها نیز به متقاضیان سرمایه گذاری در پروژه ریلی چابهار- زاهدان اضافه شده اند.

 

حالا در ادامه تلاش های دولت برای تکمیل این پروژه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است: «تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و ادامه آن به سرخس اولویت نخست دولت بویژه این وزارتخانه است.»

 

ایرنا در این زمینه به نقل از «محمد اسلامی» نوشته است: «روند اجرای راه آهن چابهار به زاهدان و پیشرفت حدود 30 تا 40 درصدی در طول چندین سال مطلوب نیست و در مدت سالهای گذشته به دلیل کمبود اعتبارات شاهد پیشرفت های خوبی نیستیم. تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان منجر به رشد تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار می شود و می تواند تجارت و ترانزیت را متحول کند.»

وزیر راه و شهرسازی به سرمایه گذاری۹۵۰ میلیارد تومانی در بندر چابهار اشاره و اضافه کرده است: «رشد ۵۶ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر چابهار پس از تکمیل فاز نخست نشان از توجه جدید سرمایه گذاران به این بندر نوپاست. جاده یکی از زیرساخت های مهم هر منطقه برای توسعه است و نباید جاده چابهار برای شهروندان حادثه آفرین و بعد از سالها کارایی چندانی برای ترانزیت نداشته باشد.»

 

عضو کابینه دوازدهم تصریح کرده است: «توجه به افزایش بار در بندر چابهار موجب گسترش فعالیت های راه سازی می شود. بر اساس مصوبه ای که به تازگی از دولت گرفتیم مذاکرات برای تعیین مالی آن انجام شده و پروژه راه آهن بی وقفه ادامه پیدا خواهد کرد. اینکه راه آهن فوری به زاهدان و میلک متصل شود و بعد از آن از خط بیرجند عبور کند و به بافت مشهد برسد مهم و در اولویت است. باید چابهار هاب لجستیکی منطقه باشد و با افتخار پرچم جمهوری اسلامی ایران را با عنوان پیشرو یک بندر اقیانوسی برای مردم به اهتزار در آوریم.»

 

یادآور می شود: راه آهن چابهار-زاهدان-مشهد که از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به خط آهن بافق - مشهد متصل خواهد شد، یک هزار و ۳۸۰ کیلومتر طول دارد که در مسیر چابهار- ایرانشهر و زاهدان با ۳۰ ایستگاه، احداث می شود. برای ساخت این خط آهن 2 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که هم اینک عملیات ساخت مرحله نخست این مسیر در حد فاصل چابهار تا ایرانشهر در چهار قطعه و به طول ۳۰۰ کیلومتر در حال اجراست. عملیات ساخت این پروژه ملی از سال ۸۹ آغاز شده بود اما به دلیل نبود منبع مالی مدتی به تعطیلی کشیده شد تا اینکه دولت تدبیر و امید قرارداد ساخت آن را در سال ۹۲ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا کرد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری مقام معظم رهبری محمد جواد ظریف مجلس حضرت زهرا س استان بوشهر شیراز چابهار سرخس حمل و نقل ریلی راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۶۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد

تین نیوز

 استاندار هرمزگان از تخصیص اعتبارات ویژه دور دوم سفر رییس جمهور به هرمزگان برای توسعه خطوط ریلی استان خبر داد.

مهدی دوستی  در حاشیه کلنگ زنی پل خورگو و زیرگذر سرخون، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اصلاحات نرم افزاری در درگاه های گمرک را از سال گذشته آغاز کردیم از محل سفر هم اعتبار خوبی تخصیص داده شده و به زودی عملیات اجرایی خطوط ریلی بندر شهید رجایی را آغاز خواهیم کرد.

وی توسعه خطوط ریلی بندر شهید رجایی را شامل خطوط و ایستگاه مانوری اعلام و تصریح کرد: یکی از پروژه های مهم ما بحث راه آهن و تقویت اتصال ریلی بندر شهید رجایی است.

استاندار هرمزگان با تاکید بر مزیت رقابتی بندرشهیدرجایی افزود:این بندر در رقابت با رقبای منطقه ای خود باید بتواند جایگاه برتر خود را حفظ کند و لازمه این اتفاق مهم احداث خطوط ارتباطی مناسب در پس کرانه ی این بندر است.

به گزارش ایسنا، امروز استاندار هرمزگان با همراهی احمد مرادی محمد آشوری تازیانی و فاطمه جراره نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با حضور در روستاهای سرخون و خورگو از توابع بخش مرکزی بندرعباس، عملیات اجرایی پروژه های احداث پل خورگو و زیرگذر سرخون را کلنگ زنی کرد این دو پروژه جزء ۵۴ نقطه حادثه خیز هرمزگان هستند که تاکنون تلفات جانی و نقص عضو را برای مردم بهمراه داشته و اصلاح آن ها در زمره مطالبات جدی مردم منطقه بوده که وارد مرحله عملیاتی شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت
  • علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم
  • آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار