Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@00:29:52 GMT

آغاز پروژه هویت بخشی به فرش دستباف ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۵۶۰۶۲

آغاز پروژه هویت بخشی به فرش دستباف ایرانی

فرش دستباف یکی از بخش های صادرات غیرنفتی کشور است که در سالهای اخیر با کنار زدن رقبای خود در این عرصه مقام اول را از آن خود کرده است و حالا برای جلوگیری از ارائه فرش های تقلبی به نام ایران فرش دستباف ایرانی در بستر بلاک چین شناسنامه دار می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، صنایع دستی یکی از بخش های اقتصادی است که در هر کشور بخشی علاوه بر درآمدزایی در داخل بخشی از درآمدهای خارجی برای آن کشور را نیز ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما فرش دستباف به اولویتی مهم در این بخش تبدیل شده است و با وجود مشکلاتی که قالیبافان در سال های مختلف با آن مواجه بوده اند اما فرش دستباف ایران به مقام اول در میان رقبای خود رسیده است.

 

صادرات فرش ایران رتبه اول در دنیا را به خود اختصاص می داد و در یک دهه قبل صادرات فرش یک سوم صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده است. براساس آمارها در سال ۷۴ بیش از یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار سهم صادرات فرش ایران بوده که این رقم معادل یک سوم صادرات غیرنفتی در آن سال است.

از سال ۷۹ تاکنون روند نزولی بر صادرات فرش دستباف ایران حاکم شده که البته دلایل متفاوتی را می توان برای آن ذکر کرد. در همین سالها کم کم رقبای ایران به بازارهای دنیا نفوذ کرده و با قیمت شکنی و سرقت نقشه فرشهای اصیل ایرانی سعی داشتند تا گوی سبقت را از ایرانیان در صادرات این کالا بربایند و نفوذ بیشتری در بازارهای جهانی هدف صادراتی فرش دستباف بیابند. چین، هند و پاکستان در تولید فرشهای صادراتی با ایران رقابتی تنگاتگ دارند و در همان زمانی که صادرات فرش دستباف ایران بیش از 12.5 درصد کاهش داشته، هند 25.8 درصد و پاکستان 23.3 درصد رشد داشته اند، هرچند به لحاظ کیفی فرش دستباف ایران جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

 

اما در حال حاضر فرش ایرانی به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا صادر می شود و بیشترین حجم صادرات به کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوئیس تعلق دارد. جداول آماری گمرک ایران نشان می دهد، میزان صادرات فرش و صنایع دستی در 9 ماهه امسال در مقایسه با دوره مشابه پارسال از نظر وزنی 55 درصد رشد نشان می دهد اما از نظر ارزش 22 درصد افت دارد. آمار تجارت خارجی در دوره 9 ماهه امسال نشان می دهد 12 هزار تن فرش و صنایع دستی به ارزش 258 میلیون دلار صادر شده در حالی که در مدت مشابه پارسال، میزان آن هشت هزار تن به ارزش 331 میلیون دلار بود.

 

بر اساس آمارهای گمرک ایران در سال 96 بیش از 12 هزار تن فرش و صنایع دستی به ارزش 463 میلیون دلار صادر شد که از نظر وزنی نسبت به سال 1395 به میزان 14 درصد افت دارد، اما به لحاظ ارزش 17 درصد افزایش یافت. سال 1395 نیز بیش از 14 هزار تن فرش و صنایع دستی به ارزش 397 میلیون دلار صادر شده بود.

 

همچنین بر اساس آمارها کشورمان در 10 ماه ابتدایی سال گذشته 4 هزار و 127 تن فرش دستباف به ارزش 336 میلیون دلار صادر کرده است و آمار اعلامی از سوی گمرک از رشد بیش از 22 درصدی صادرات فرش به لحاظ ارزشی خبر می دهد.

این در حالی است که بنا به گفته «عبدالله احراری»، عضو انجمن علمی فرش ایران به ایرنا «با افزایش قیمت دلار؛ امسال صادرات و بازار فرش دستباف ایران رونق گرفته به طوری که هیچ فرشی روی دست تولیدکنندگان نمانده است. امسال بازار فرش ایران در داخل و خارج کشور وضعیت مطلوبی دارد و برخلاف سال های گذشته که فرش های تولیدی در انبارها دپو می شد، همه تولیدات روانه بازار شده است. تحریم ها، این بازار را تحت الشعاع قرار داده اما در ابتدای سال، میزان قابل توجهی از فرش ایران به بازار آمریکا صادر شد و اکنون هم فرش ایران در بازار آن کشور حضور دارد. خوشبختانه امسال قیمت فرش در داخل و خارج مناسب بوده و دستمزد بافندگان فرش هم افزایش یافته است.»

 

حالا نیز با هدف جلوگیری از تولید و فروش فرش های تقلبی بنا به گفته مدیرعامل مرکز ملی شماره ‌گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) پروژه هویت بخشی به فرش دستباف ایرانی در اجلاس جهانی جی اس1 ارائه شده است و به زودی فرش ایرانی برای جلوگیری از تولید و فروش فرش های تقلبی در بستر بلاک چین شناسنامه دار می شود.

 

جی.اس1 (GS1) یک سازمان جهانی غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی با سابقه 45 ساله است که استانداردهای بین‌المللی در خصوص مدیریت زنجیره تامین‌ جهانی را وضع کرده ‌است؛ شعار جی.اس1 «زبان جهانی کسب ‌و‌کار» است و تسهیل تجارت جهانی را رسالت خود می‌داند. استانداردهای GS1 پرکاربردترین استانداردهای جهان محسوب شده و حاصل یک خرد جمعی است.

 

این سازمان همواره با نهادهای معتبر جهان از جمله استانداردهای سازمان ملل و سازمان استاندارد جهانی (ISO) در خصوص وضع استانداردها تعامل داشته است. همچنین جی. اس 1 با سازمان جهانی گمرکات (WCO)، سازمان تجارت جهانی (WTO) برای ایجاد زبان مشترک و تسهیل تجارت بین‌الملل، قراردادهای مشترک امضا کرده است. مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (جی.اس1 ایران) نیز در سال 1374 با هدف ارائه‌ خدمات سازگار با استانداردها و راهکارهای جهانی برای تامین نیازهای تجاری و کدگذاری فرآیندهای زنجیره‌ تامین ایجاد شد.

 

«سیدحسین پاریاب» از ارائه سه پروژه هویت بخشی به فرش دستباف ایرانی در بستر بلاک چین، اصالت کالا و کدینگ خدمات برای نخستین بار در اجلاس جهانی جی اس1 خبر داده و به ایرنا گفته است: «برای نخستین بار در 24 سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران در حوزه آسیا و اقیانوسیه به ارائه سه پروژه نوین پرداخت که مورد استقبال مسئولان این سازمان جهانی و سایر کشورها قرار گرفت. شناسنامه دار کردن و هویت بخشی به فرش دستباف ایرانی در بستر بلاک چین به منظور جلوگیری از تولید و فروش فرش های تقلبی از جمله این پروژه ها بود.»

 

وی توضیح داده است: «در حال توسعه و راه اندازی پلتفرمی هستیم که از طریق آن می توان فرش دستباف را در گام نخست شناسایی کرد؛ این مهم با بهره گیری از کلید های شناسایی جی اس 1 انجام شده و پس از آن ردیابی این محصول ایرانی امری آسان خواهد بود؛ ردیابی که از مرحله طراحی نقشه تا بافت و تحویل به خریدار انجام می‌شود. از آنجایی که شناسایی، ردیابی و نگهداری اطلاعات مربوط به فرش دستباف به دلیل ظرافت های پیچیده و جایگاه ارزشمند خود باید از امنیت قابل توجهی برخوردار باشد، در این پلتفرم تصمیم گرفته شد تا با استفاده از فناوری روز بلاک چین، امنیت اطلاعات در سطح قابل توجهی حفظ شود.»

بلاک چین یک اوراق بهادار دیجیتالی غیر متمرکز است. با استفاده از توزیع (و نه کپی) اطلاعات دیجیتال تکنولوژی بلاک چین در واقع زیرساخت ایجا یک نوع اینترنت جدید را ایجاد کرده است. این تکنولوژی که در اصل وام گرفته شده از ارز دیجیتال و بیت کوین است در حال یافتن کاربردهای دیگر برای این پتانسیل از تکنولوژی است. بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال شناخته می شود.

 

از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها، مستقیم و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود. گره‌ها با استفاده از فناوری رمزنگاری این تراکنش‌ها را بازبینی کرده و در یک دفتر کل توزیع‌شده همگانی که به آن زنجیره بلوکی گفته می‌شود ضبط می‌کنند. بیت‌کوین را شخص یا گروهی از اشخاص ناشناس تحت نام ساتوشی ناکاموتو اختراع و در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز عرضه شد. در چند سال گذشته ارزش بیت‌کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چندهزار دلار افزایش یافته‌است. شمار شرکت‌های خدماتی و تاجرانی که بیت‌کوین می‌پذیرند نیز در حال افزایش است.

 

در حال حاضر اغلب افراد از طرف‌های واسطه‌ای مانند بانک‌ها برای انجام تراکنش‌های مالی بهره می‌گیرند اما بلاک‌چین این امکان را فراهم می‌کند که خریداران و فروشندگان به‌صورت مستقیم با هم تراکنش داشته باشند. با بهره‌گیری از فناوری رمزنگاری، امنیت این تبادل تأمین خواهد شد و بلاک‌چین نیز با ایجاد یک پایگاه‌داده‌‌ی غیرمتمرکز یا دفترکل دیجیتال، به همه اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را رصد کنند. این شبکه، زنجیره‌ای از رایانه‌هاست که باید همه‌ی آنها، تراکنش‌ها را پیش از ذخیره‌سازی، تأیید کنند. در مورد بیت‌کوین، بلاک‌چین با ثبت همه‌ی جزئیات یک تراکنش، از خرج‌شدن بیت‌کوین بیش از یک‌بار جلوگیری می‌کند.

 

گفتنی است: هجدمین اجلاس جهانی جی اس1 از 18 تا 22 فوریه مصادف با 28 بهمن تا دوم اسفند ماه در بروکسل بلژیک برگزار شد. در این دوره اجلاس جهانی جی اس1 که برای نخستین بار 99 کشور از مجموعه 112 کشور عضو حضور داشتند، کشورهای زیادی خواستار توسعه و ترویج استانداردهای جی اس1 در فناوری های نوین شدند. طرح ها و پروژه هایی که از سوی کشورهای مختلف ارائه می‌شود، در صورت نوین بودن از کمک های سازمان جهانی جی اس1 برخوردار شده و این سازمان به همکاری فکری و مالی و حتی آموزش مدیران آن کشورها می‌پردازد.

 

در این دوره جمهوری اسلامی ایران همراه با 22 کشور دیگر در حوزه «آسیا و اقیانوسیه» حضور یافت که در نهایت این حوزه توانست با ارائه نوآوری و خلاقیت در طرح ها و پروژه ها رتبه نخست را در ارزیابی ها به خود اختصاص دهد.

 

تاکنون سازمان جهانی جی اس1 فقط به 112 کشور یادشده مجوز و حق عضویت داده و سایر کشورها باید از توانمندی کشورهای عضو برای محصولات و تولیدات خود استفاده کنند که فرصت بسیار خوبی برای ایران است. برخی کشورهای حوزه سی. آی. اس (CIS)، همچنین عراق، عمان و افغانستان از زیرساخت‌های جی اس برخوردار نیستند و علاوه بر آن ارزانترین نرخ کد گذاری ها در منطقه در کشورمان وجود دارد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری مقام معظم رهبری محمد جواد ظریف مجلس حضرت زهرا س استان بوشهر شیراز بلاک چین فرش دستباف فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۶۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است

سرپرست شهرداری بوکان گفت: فعالیت‌های عمرانی و توسعه فضای سبز در تفرجگاه نالشکینه توسط بخش‌های مختلف شهرداری آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، امیر احمدی، امروز _پنج‌شنبه ششم اردیبهشت_ در بازدید از پروژه تفرجگاهی نالشکینه که با همراهی فرماندار شهرستان بوکان انجام شد، اظهار کرد: نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است و تمام اقدامات انجام گرفته باید طبق طرح‌های از قبل کارشناسی شده و هدفمند باشد.

وی ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام گرفته در سنوات قبلی در نالشکینه بر لزوم ادامه فعالیت‌های عمرانی و فضای سبز در این مکان در سریع‌ترین زمان ممکن توسط بخش‌های مختلف شهرداری تاکید کرد.

سرپرست شهرداری بوکان گفت: فعالیت‌های عمرانی و توسعه فضای سبز در نالشکینه توسط بخش‌های مختلف شهرداری آغاز شده است.

احمدی همچنین در بازدید از پروژه احداث بخش جنوبی خیابان سی متری نالشکینه با بیان اینکه به زودی بخش جنوبی سی متری نالشکینه آسفالت و زیر بار ترافیک خواهد رفت، تصریح کرد: این معبر مهم در هدایت خودروهای عبوری به بخش شمال و جنوب شهر بوکان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

وی در این راستا ادامه داد: ساماندهی، اجرای فضای سبز و همچنین آسفالت آن در دستور کار قرار گرفته است و به‌زودی این معبر به بخش شمالی خود واقع در دامنه نالشکینه متصل خواهد شد.

کد خبر 747837

دیگر خبرها

  • آفریقا فرصت‌های زیادی برای صنعتگران و تجار ایرانی دارد
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است
  • پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران
  • صادرات خدمات فنی و مهندسی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها افزایش یافت
  • با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید | آغاز تا انجام اومااویا
  • چرا صادرات خدمات سدسازی و نیروگاهی مهم است؟
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • بهره‌برداری از یکی از بزرگترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران
  • اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبی سریلانکا توسط ایران/توسعه صادرات فنی و مهندسی در دستورکار