Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ابعاد مهم بیانیه گام دوم انقلاب گفت: با توجه به اینکه برخی دچار این گمان و توهم بودند که انقلاب اسلامی به 40 سالگی نخواهد رسید، انقلاب اسلامی به بن‌‌بست رسیده، ساختار نظام جواب نمی‌دهد و نرام‌افزار اداره انقلاب ناکارآمد است اما رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به چند نکته را به صورت هوشمندانه‌ای مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نکته اول اینکه ما چهل سال در این انقلاب حرکت و حضور داشتیم و اتفاقاتی در این مدت رقم خورد که در مقایسه با تمام انقلاب‌ها بی‌نظیر است و انقلاب به مثابه یک موجود زنده، فعال و بانشاط به گونه‌ای رفتار کرده که در طول چهل سال گذشته همچنان مردم رویکرد انقلابی دارند و در میانه میدان هستند.

ایزدهی اظهار کرد: در خیلی از انقلاب‌ها فرض بر این است که بعد از چند سال، شرایط انقلابی به شرایط عادی و عرفی تبدیل شده و به عبارتی انقلاب به قانون تبدیل می‌شود و کشور از وضعیت انقلابی عبور می‌کند، اما در کشور ما همچنان مردم رویکرد انقلابی دارند و رهبر انقلاب می‌فرمایند من انقلابی هستم و تحقق اهداف کشور با تراز آرمان‌های انقلاب سنجیده می‌شود.

وی افزود: در ذیل این انقلاب مؤلفه‌های بسیاری وجود دارد که در هیچ انقلابی دیده نشده است. برای نمونه مقوله مردمسالاری و حضور مردم در انقلاب اسلامی در بین تمامی انقلاب‌های بزرگ، بی‌نظیر است که مردم از روز اول در انقلاب بودند و هنوز هم پایه و محور نظام، مردم هستند. محوریت عدالت، تلاش برای پیشرفت علمی، تبدیل شدن الگو برای جهان تحت سلطه و ایجاد یک نظام معنایی خاص از جمله دستاوردهای گام اول بوده است.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: جریان شیعی در طول تاریخ یک نیروی ضعیف و محدود بوده است و اما امروزه به مثابه یک قدرت محوری و کلان در عالم تلقی می‌شود که این به برکت پیروزی انقلاب اسلامی بوده که در برابر نظام دو قطبی سابق و تک‌قطبی امروز قد علم کرده است. به عبارتی با از بین رفتن بلوک شرق، عملاً نظام لیبرال دموکراسی و جهان غرب، هماورد اصلی خود را نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر تفکر شیعی می‌داند.

وی اظهار کرد: در کنار این پیش‌فرض‌های 40 سال گذشته انقلاب اسلامی و افتخارآفرینی‌های زیاد در این مدت نشان می‌دهد انقلاب مراحل خود را پیموده و از یک نهال نورس، نحیف و کوچک به یک درخت تناور تبدیل شده است اما با این وجود رهبری انقلاب این را گام اول انقلاب می‌دانند و نه فقط به بن‌بست‌ نرسیده و کارش به پایان نرسیده بلکه تازه گام اول را برداشته و این نظام قرار است به انقلاب مهدوی متصل شود.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: طبیعی است که این ایده وقتی می‌تواند به نظام مهدوی متصل شود که قابلیت الگوبرداری داشته باشد و بتواند به یک تمدن تبدیل شده و نرم‌افزار متناسب با تمدن اسلامی که همان علوم انسانی اسلامی است را تولید کند و به آینده باور داشته باشد.

ایزدهی یادآور شد: این چشم‌اندازی که رهبری انقلاب برای سالیان آینده تصویر کردند و نوع نگاهی که انقلاب را در سایه رویکرد تمدنی و هماوردی می‌بیند بسترساز برداشتن گام دوم شده است. امروزه هماوردی با نظام‌های غربی از حیث شعار و عمل انجام می‌شود اما نکته محوری آن است که انقلاب اسلامی به مثابه یک تمدن نوین مبتنی بر آموزه‌های اصیل بتواند بر تمدن مبتنی بر مادی‌گری غلبه کند و جایگزین آن شود.

وی تأکید کرد: امروزه نظامی که بر محور فطرت، عدالت و مردمسالاری دینی بنا شده باشد و بتواند یک الگوی اسلامی و بومی برای اداره جامعه در ذیل همه خرده‌نظام‌ها، اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، ارائه کند و آن را به یک سبک زندگی تبدیل کند قابلیت جهانی شدن پیدا می‌کند. ما تا امروز گام‌های زیادی پیمودیم اما همه این‌ها، گام اول بوده و برای برداشتن گام‌های بعد باید اهتمام جدی داشت و برهمان مبنای نگاه بلندمدت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و تولید علم کنیم و این گونه می‌شود که انقلاب اسلامی یک چشمه جوشان پایان‌‌ناپذیر خواهد شد که نه فقط برای جمهوری اسلامی بلکه برای همه جوامع می‌تواند مفید باشد و الگوبرداری شود.

ایزدهی ابراز کرد: این نگاهی است که مبتنی بر رویکرد حداکثری به آموزه‌های دین، معنویات و اخلاق و عدالت در جامعه است و از طرفی نگاه حداکثری به مردمسالاری نیز دارد. این نوع نگاه به زمین و آسمان، دین و دنیا و سعادت و رفاه، نگاه بسیار مؤثری است و اگر این نگاه قابلیت الگوبرداری و تحقق حداکثری نداشت هیچ‌گاه نظام‌های غربی و در رأس آن‌ها، آمریکا، با جمهوری اسلامی ایران هماوردی نمی‌کردند. اما می‌بینیم که امروزه همه آن‌ها ظرفیت و توان خود را برای ناکارآمد کردن نظام به کار گرفته‌اند و اعمال تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی و ایجاد ناامنی برای جلوگیری از الگو شدن این نظام است و در انتخابات امریکا پربسامدترین واژگان میان رقبا، ایران بود.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اصل این اهتمام دشمنان نشان می‌دهد این منطق بسیار قوی است و دشمنان قدرت این منطق را به فراست دریافتند و برای از بین بدن آن تلاش می‌کنند، گفت: اما رهبر معظم انقلاب فارغ از جزئیات، دولت‌ها، رفتارها و برخی ناکارآمدی‌ها به صحنه آمدند و نقشه راه آینده را مبتنی بر تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی تدوین کردند. تبیین ابعاد این بیانیه نیاز به کار تحقیقی جدی دارد که باید به یک ساختار و دانش مشخص برسد و این دانش در رویکرد تمدنی به یک الگوی مشخصی برسد که همان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: بیانیه گام دوم انقلاب چهل سالگی آیت الله خامنه ای مردمسالاری نظام مهدوی ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۶۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند

ایسنا/بوشهر استاندار بوشهر گفت: شوراها نماد مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌روند و تقویت شوراها امری ضروری است.

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر با صدور پیامی ضمن تبریک فرا رسیدن نهم اردیبهشت روز شوراها، مشارکت مردم در اداره امور جامعه را از برکات ارزشمند تاسیس شوراها برشمرد.

استاندار بوشهر در بخشی از این پیام تاکید کرد: نهم اردیبهشت سالروز تاسیس شوراها در واقع نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است که سبب شد، مشارکت مردم در اداره امور جامعه بیشتر شود.

محمدی زاده تصریح کرد: شوراها نماد مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران به شمار می روند و تقویت شوراها امری لازم و ضروری است.

استاندار بوشهر گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا در عمران و آبادانی مناطق مختلف کشور تاثیرگذار هستند و روز به روز شاهد نقش آفرینی بیشتر شوراها هستیم.

محمدی زاده ابراز داشت: با گذشت بیش از ربع قرن از فعالیت شوراها در کشور، نقش و جایگاه این نهاد در تصمیم گیری و تصمیم سازی در مدیریت شهری و روستایی، تثبیت شده و امیدوارم با شناسایی نقاط ضعف و آسیب‌شناسی دقیق، شاهد ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های شوراها باشیم.

استاندار بوشهر بیان کرد: اینجانب فرا رسیدن روز شوراها را به اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان بوشهر تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت و سربلندی بیش از پیش شوراهای استان را دارم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند
  • استاندار آذربایجان‌شرقی: مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور