Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای اسلامی شهر گرگان پس از نامزدی شهردار گرگان در جشنواره «چهره سال راه و ساختمان» به اجرای پروژه آفتاب یکم بدون آنکه مجری تعهدات خود را در آفتاب ۲ و ۳ به پایان رسانده باشد رای داد.

خبرگزاری شبستان- گرگان: یکصد و بیست و هشمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر گرگان با ریاست ابراهیم جرجانی برگزار شد.

 

در این جلسه بنا بود که نامه‎ها و لوایح  رسیده از جمله؛ استرداد چک خریداری عرصه واقع در اوزینه، تعرفه‎های بهای خدمات سال 1398 شهرداری گرگان، پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه روگذر افسران، احداث دیوار سنگی و کف بندی حاشیه رودخانه زیارت، بررسی مشکلات و رفع موانع ورزشی و جانبازان و معلولین، مرمت و بازسازی ساختمان سمن‎های معلولین واقع در آفتاب 14 بررسی شود که بیشترین این نامه‎ها به دلیل بررسی پروژه آفتاب یکم که بیش از دو ساعت وقت شورای اسلامی شهر گرگان را به خود اختصاص داد به جلسه بعدی موکول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تصویب این لایحه در حالی بود که انتقادات جدی نسبت به مجری این پروژه که پیش از این عهده دار پروژه آفتاب دو و سه بود وجودداشت و قانع نکردن توضیحات در این باره شاید منجر به آن شد که فائزه عبدالهی یکی از مخالفان اجرای این طرح جلسه را پیش از رای‎گیری ترک کند.

 

اما تاکیدات شهردار گرگان برای تصویب این پروژه پیش از فرا رسیدن سال 1398 به دلیل ملاحضات قانونی سبب شد که شورای اسلامی شهر گرگان با موافقت به این پروژه تن دهد.

 

این تاکیدات عبدالرضا دادبود، شهردار گرگان به این پروژه  پس از نامزدی وی در  جشنواره چهره سال راه و ساختمان بود، پیش از این دادبود با اجرای پروژه روگذر افسران گرگان قبل از آغاز به‎کار محور و در زمانی که از برنامه بودجه عقب بود تلاش کرد که یک پروژه بزرگ را در گرگان اجرایی کند اگر چه این پروژه مورد نقد و انتقاداتی نیز در آن زمان قرار گرفت.

 

تصویب پروژه «آفتاب یک» در صحن شورای شهر گرگان و چشم بستن به برخی از خواسته‎های مردم شهر گرگان و در حالی که مجری تعهدات قبلی خود را برای آسایش مردم نادیده گرفته سبب شد که شهرداری فصل جدیدی در ساختمان‎سازی شهر گرگان تحت عنوان پروژه «آفتاب یکم» باز کند.

 

گرچه شهردار گرگان در صحن شورای شهر گرگان بیان کرد که اصراری به این پروژه ندارد ولی چندین بار در دفاع از این پروژه صحبت کرد و گاهی این اظهار نظرهای بدون نوبت شهردار با دیگر اعضای شورای شهر منجر به آن شد که نظم جلسه بهم بخورد. یکی دیگر از گمانه‎زنی‎های درباره تاکیدات شهردار گرگان بر اجرای این پروژه تحقق بودجه بود که از سوی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان مطرح شد ولی شهردار گرگان در صحن علنی شورای شهر گرگان آن را رد کرد.

 

گرچه این لایحه با رای ضعیفی از شورای شهر گرگان همراه بود ولی متاسفانه در صحن شورای شهر به تصویب رسید و آغاز اجرای این پروژه در حالی است که مجری در انجام وظایف خود در پروژه آفتاب 2 و آفتاب 3 کوتاهی کرده است.

 

عدم اجرای پارکینگ با ظرفیت 400 خودرو بر خلاف تعهد و آسفالت خیابان منتهی به این پروژه و طولانی بودن انجام پروژه در محور شلوغ و پرترافیک شهر گرگان پیش از این سبب انتقادات جدی شهروندان گرگانی به شورای اسلامی شهر گرگان و شهرداری شده بود و حال اجرای پروژه «آفتاب یک» که با تغییر فضای بافت تاریخی و فرهنگی شهر گرگان یعنی خیابان امام خمینی(رحمه الله علیه) که بسیاری از شهروندان گرگانی با آن خاطره دارند همراه خواهد بود باید دید تا چه میزان می‎تواند در برنامه دنبال شود و از سویی منجر به رضایت مردم گرگان شود و البته تاریخ در مورد این مهم قضاوت خواهد کرد.

 

از سویی اگر چنانچه شهرداری و شورای ترافیک با توجه به وسعت پروژه فکری برای پارکینگ و محورهای خروجی مناسب در مسیر سرخواجه و خیابان امام خمینی(رحمه الله علیه) نداشته باشد پس از ساخت این پروژه قطعا شرایط ترافیکی در این منطقه سنگین‎تر خواهد شد و باید دید که آیا شورای ترافیک و فرمانداری گرگان هم چشمانش را برای اجرایی چنین پروژه‎هایی قبل از تدارک لازم برای پارکینگ می‎بندد؟

 

همه این توضیحات به مفهوم آن نیست که تجمیع و اجرای چنین پروژه‎هایی در قالب بازسازی شهر اقدام مضری برای شهر گرگان است بلکه از آنجایی که شورای اسلامی شهر گرگان و شهرداری باید مدافع حقوق مردم باشد این پروژه‎ها نیز باید بر اساس نگاه و خواسته مردم رقم می‎خورد و اصول اجرای چنین پروژه‎ای نباید منجر به سلب آسایش مردم منطقه شود.

 

عبدالرضا دادبود شهردار گرگان نیز در این جلسه  با بیان اینکه بازآفرینی شهری کار بسیار مشکلی است، تاکید کرد: عدم توجیه اقتصادی طرح‎ها در بافت‎های فرسوده یکی از دلایلی است که تغییری در این بافت‎ها حاصل نمی‎شود و زمانی که مدیریت شهری با توجیه اقتصادی طرح‎ها را پیش نبرد با شکست روبه‎رو می‎شود.  
دادبود به پروژه آفتاب اشاره کرد و ادامه داد: اتفاقی در دهه 80 در این زمینه افتاده و در  کشور تصمیمی گرفته شده که شهرها به سمت پروژه‎های پیشگام در بازسازی و نوسازی شهر هدایت شود و گرگان نیر از سال 84 این پروژه‎ها را آغاز کرده که امروز ما آن را در قالب آفتاب می‎شناسیم.

 

طرح‎های بازآفرینی شهری نیاز به مشوق دارد
وی گفت: برای اجرای طرح بازآفرینی شهر باید مشوق‎هایی نیز در نظر گرفته شود، تاکید دارم آن چیزی که امروز اتفاق می‎افتد ماحصل قراردادهای گذشته است که شهرداری باید به آن پایبند باشد و اگر بگوییم آن چیزی که دیروز اتفاق افتاده را نمی‎پذیریم سرمایه‎گذاری در مرکز شهر از بین می‎رود.

 

شهردار گرگان افزود: درخواست دارم شورای اسلامی شهر گرگان به قراردادهای قبلی توجه کند و اگر بنا است تصمیمی گرفته شود به گونه‎ای باشد که همه افرادی که در بافت‎های فرسوده کار می‎کنند مورد توجه آنها قرار گیرد.

 

«حسین ربیعی»، دیگر عضو شورای شهر گرگان با بیان اینکه برای رای دادن به این موضوع باید اعضای شورای شهر گرگان قانع شوند، افزود: 13 سال از اجرای این پروژه می‎گذرد و امروز که مردم شکایت کردند خیابان‎های پروژه آفتاب آسفالت شده و باید مشخص شود که فضای سبزی که در این منطقه در نظر گرفته شده چه زمانی اجرایی می‎شود.

 

ربیعی خاطرنشان کرد: امروز در برابر این قرارداد باید جوابگوی شهر باشیم قرارداد قبلی باید اجرا شود و ظرفیت 400 پارکینگ جدا از تعریض‎ها باید تحویل داده شود.

 

«سعید رحیمی»، دیگر عضو شورای شهر گرگان در این جلسه اظهار کرد: در مورد طرح آفتاب صحبت‎های زیادی شده و اینکه باید این طرح اجرا شود مسئله‎ای نیست ولی من به عنوان مخالف صحبت می‎کنم چرا که معتقد هستم که باید اموال شهرداری را برای خود بدانیم و تعهدات مالک و مجری را در نظر بگیریم، در قرارداد قبلی بنا بود که تعهداتی را مجری انجام دهد و این تعهدات چرا تا کنون اجرا نشده است و 400 دستگاه پارکینگ و فضای سبز چرا تاکنون اجرا نشده و چه زمانی بنا است که اجرایی شود.

 

رای دادن به طرح «آفتاب یک» به زیان شهر بود

وی با بیان اینکه دو فاز از این بلوک انجام شده و به تناسب آن باید تعهدات اجرایی می‎شد، خاطرنشان کرد: رای دادن به ادامه این طرح را به زیان شهر می‎دانم، دوستان بیان کردند که به قراردادهای قبلی در زمان شهردار صادقلو پروانه به شکل مجانی در اختیار سازنده قرار گرفته و پولی از مجری دریافت نشده است ولی این اشتباه است صادقلو از اجرای این طرح یکسری امتیازات گرفت و 33 میلیارد تومان برای شهرداری گرگان اعتبار به همراه داشت.


این عضو شورای شهر گرگان به «عقب ساخت» این پروژه اشاره کرد و گفت: بین عقب ساخت و تعریض از لحاظ حقوقی و شهرسازی تفاوت وجود دارد و در بحث تعریض سند به نام شهرداری اصلاح می‎شود اما در بحث این پروژه که «عقب ساخت» در نظر گرفته شده اصلاح سند اتفاق نمی‎افتد و در مالکیت مجری طرح باقی خواهد ماند.

 

رحیمی افزود: در بحث «عقب ساخت» پاساژ «سیلوانا» و «وارکانا» داشتیم و در این موارد آیا سند اصلاح شده است؟ و در بحث عقب ساخت در پروژه آفتاب مجری می‎تواند تاسیساتی را در کف قرار دهد و در مالکیتش باقی بماند لذا عقب ساخت به عنوان آورده مجری محسوب نمی‎شود.

 

بدون ارجاع به کمیسیون حقوقی شورای شهر «آفتاب یک» مصوب شد
وی با بیان اینکه مبلغ 43 میلیارد تومانی که از کنار این پروژه به شهرداری می‎رسد پول کمی نیست و اگر با عجله تصمیم گرفته شود این مبلغ از جیب شهرداری خارج می‎شود، افزود: حداقل باید این موضوع به کمیسیون حقوقی شهر ارجاع می‎شد و آیا این کمیسیون یک کمیسیون تشریفاتی است؟  
«فائز عبدالهی»، دیگر عضو شورای شهر گرگان به امضای این تفاهم‎نامه در سال 1384 اشاره کرد و گفت: اصل قرارداد اینگونه نبود که در آن زمان همه موافق اجرای این تفاهم‎نامه بودند آن چیزی که مد نظر شورا بود و آن چیزی که اتفاق افتاد کاملا متفاوت است.     وی تصریح کرد: در اجرای پروژه آفتاب سهام فروخته شد و به مردم ایران قول دادند که سرمایه‎ها را برمی‎گردانند ولی ببینید چند سال طول کشیده است، اگر برای این پروژه شورای اسلامی گرگان دست پایین گرفتند فقط برای مردم بود ولی عدم اجرای تعهدات در اجرای این پروژه سبب شده که اگر بنا باشد سهامی را به‎فروش برسانیم کسی آن را نمی‎خرد و با چنین اقداماتی ما را بی‎اعتبار کردند.

 

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان خاطرنشان کرد: آن زمان پروژه چهار ساله تعریف شده بود قول‎هایی که به مردم داده شده بخش اصلی تعهداتی است که اجرا نشده و از سویی به جای عقب‎ساخت باید تعریض در مفاد دیده شود.

 

عبدالهی به تغییر فضای خیابان امام خمینی(رحمه الله علیه) با اجرای این پروژه اشاره کرد و یادآور شد: با اجرای این پروژه تا ابتدای کوچه کمالی سطح آسمان این خیابان که در تاریخ مردم گرگان جای دارد بهم می‎ریزد و با اجرای این طرح تا میدان سرخواجه موافق هستم.

 

وی گفت: مجری تعهداتی داده و باید دید چند درصد به تعداتشان عمل کرده که شهردار گرگان انتظار دارد که ما تعهدات خود را نسبت به این پروژه اجرا کنیم و باید زمانی کار پروژه آفتاب یک آغاز شود که پایان کار برای پروژه آفتاب 2 و آفتاب 3 صادر می‎شد.

 

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان به اعتراض مردم این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: بنا بود این طرح را چهار ساله اجرا کنند و اجرای این پروژه در مرکز شهر برای شهروندان مشکلاتی نیز اشاره کرد و مردم به عدم آسفالت خیابان‎ها در این منطقه گلایه داشتند و می‎گفتند که در گل و لای زندگی می‎کنند و درخانه‎های شهروندان مار افتاده است.

 

در این جلسه مرتضوی و گرزین که به عنوان موافقان این طرح صحبت کردند با پذیرش برخی از این موضوعات از اجرای این پروژه دفاع کردند.

 

شهرداری گرگان موفقیتی در بافت‎های قدیمی و فرسوده نداشته است

«سید محمد مرتضوی»، عضو شورای اسلامی شهر گرگان در این جلسه بیان کرد: همه اعضای شورای شهر چه موافق و مخالف منافع شهر را در نظر گرفتند.

 

وی تصریح کرد: به غیر از اجرای پروژه آفتاب 2 و 3 در بحث بازآفرینی شهری و اصلاح بافت‎های گرگان جزو شهرهایی بود که در بحث بافت‎های قدیمی و فرسوده هیچ موفقیتی نداشته است.

 

مرتضوی گفت: پروژه آفتاب یک ادامه تفاهمنامه‎ای است که در شورای دوم و در سال 1384 بسته شده است و اگر تصمیمی می‎گیریم و رای می‎دهیم در امتداد آن تفاهمنامه است که وظیفه برای شورا در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: هفت بلوک در این تفاهم‎نامه مشخص شده و  در مورد بلوک یک صحبت می‎کنیم و شهردار گذشته خدمات ارزشمندی انجام داده است و بروزرسانی آفتاب 2 و3 حاصل پیگیری‎های شهردار گذشته بوده است.

 


«ناصر گرزین»، دیگر عضو شورای شهر گرگان در این جلسه با بیان اینکه برای رسیدن به پایان کار به اجرای تعهدات باید توجه کرد، گفت: همه این موارد باقی مانده 10 تا 15 درصد تعهدات مالی مجری است.

 

گزارش: داود خاندوزی

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری مقام معظم رهبری استان بوشهر شیراز مجمع تشخیص مصلحت نظام خشایار الوند کنگره شهدای کرمان پروژه آفتاب عضو شورای شهر گرگان شورای شهر گرگان شهرداری گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۷۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور مردم در امر اقتصاد راهگشا است + فیلم

فرماندار همدان، گفت: اگر امروز اقتصاد پاشنه آشیل است و اینکه شاید نظام در آن توفیق نداشته و همه کارشناسان اقتصادی هم عنوان می‌کنند، این بوده که مردم وارد این حوزه نشدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، مراسم گرامیداشت روز شوراها با حضور شهردار همدان، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر همدان، فرماندار همدان رئیس و اعضای شورای اسلامی استان همدان و شهرهای جورقان و مریانج در مرکز همایش‌های قرآنی همدان برگزار شد.

مسلم مخفی در این همایش با بیان اینکه در امر مشارکت مردم ضعف داریم و باید به آن بپردازیم، افزود: اگر امروز اقتصاد پاشنه آشیل است و اینکه شاید نظام در آن توفیق نداشته و همه کارشناسان اقتصادی هم عنوان می‌کنند، این بوده که مردم وارد این حوزه نشدند.

فرماندار همدان به عملیات وعده صادق اشاره کرد و گفت: آنقدر این موضوع اهمیت دارد که مقام معظم رهبری می‌فرمایند تاریخ غرب آسیا را به دو قسمت تقسیم کنیم، پیش از حمله وعده صادق و بعد از عملیات وعده صادق است و آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این همایش با اشاره به اینکه طبق قانون تمام مصوبات شورای شهر باید به تایید هیئت تطبیق برسد گفت: امیدواریم در سالی که مقام معظم رهبری تاکید بر وحدت داشتند، بتوانیم با همدلی، وحدت و هماهنگی کارهای مردم و شهر را پیش ببریم.

مسگریان با بیان اینکه نباید اختلاف خود را به سطح عمومی جامعه بکشانیم عنوان کرد: مردم از اینکه بشوند کسانی که تصمیم‌گیرنده و مجری برای آنها هستند اختلاف دارند خسته اند، چه برسد به اینکه اختلاف نظر در مورد مسائل پیش پا افتاده باشد.

اتمام پروژه های نیمه تمام، جسارت آمیزترین تصمیم شورای شهر بود

شهردار همدان نیز در این مراسم با اشاره به اقدامات شهرداری همدان طبق سیاست‌گذاری‌های شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: از خدمات ارزشمند این دوره مدیریت شهری اتمام پروژه‌های نیمه تمام از جمله اتمام تقاطع های غدیر، سردار همدانی، بازار سینا بود.

سید مسعود حسینی عنوان کرد: اصلی‌ترین موضوع در شورای اسلامی دوره جدید که شاید جسارت‌آمیزترین تصمیمی که در این دوره از مدیریت شهری و شورای اسلامی بوده، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است و مدیریت شهری و شورای شهر فعلی اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

وی عنوان کرد: پل سردار همدانی و پل غدیر را به عنوان نماد و اصلی‌ترین محور کار عملیاتی اجرایی کردیم که خوشبختانه در حل معضل ترافیک به ویژه در ایام اربعین نیز تاثیرگذار بوده است همچنین در مورد اجرای پروژه الماس غرب و انتقال مغازه‌های اطراف پل غدیر در راستای کاهش ترافیک شهر همدان حدود 40 مغازه در کنار پل غدیر با تعریض زمین‌هایی انتقال داده شد و بخشی از ورودی شهر همدان نیز اصلاح شد.

شهردار همدان با تاکید بر کار مطالعاتی بر روی پروژه های شهر گفت: حدودا 18 ماه مطالعات زیرگذر شهید مدرس انجام شده و طبق نظر معتبرترین شرکت‌ها به تصمیم ساخت پروژه زیرگذر رسیدیم، حتما طبق موضوعات فنی موجود دغدغه‌ها را هم در اجرای این پروژه رفع می‌کنیم.

حسینی با بیان اینکه رویکرد عمرانی مطالعه محور به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی شهرداری است اعلام کرد: پروژه تقاطع غیرهم سطح و دور برگردان در چهارراه پیشاهنگی انجام خواهد شد که اقدامات مطالعاتی این پروژه در حال انجام است تا عملیات اجرایی آن امسال آغاز شود.

وی اظهار داشت: 85 درصد زیرساخت‌های مراجعات غیرحضوری مردم را با شهرداری الکترونیک فراهم کردیم و امروز70درصد خدمات ما در شهرداری غیرحضوری انجام می‌شود و امروز میانگین آن به یک ماه تا 45 روز رسیده و این قابلیت در شهرداری همدان وجود دارد که پروانه شهرسازی را در دو هفته صادر کنیم.

.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک در راستای توسعه شهری است
  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟
  • این میدان در تهران مسدود می‌شود
  • حضور مردم در امر اقتصاد راهگشا است + فیلم
  • میدان جی مسدود خواهد شد
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آنها بازگردانیم
  • بررسی انسداد «میدان جی» در شورای تأمین تهران
  • اجرای قانون شوراها در توسعه تأثیرگذار است
  • از اجرای ۱۲۰ پروژه تا افتتاح یک باغ بانوان طی دو ماه آینده در منطقه ۵ شیراز
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود