Web Analytics Made Easy - Statcounter

 رئیس پژوهشکده مواد و انرژی این پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت: در جهت تعیین میزان موفقیت پانل خورشیدی در طول دوره ماموریت در فضا، از پانل خورشیدی ماهواره سها که متشکل از سلول‌های گالیوم آرسناید است، به‌عنوان نمونه، آزمایش استفاده شده که نتایج آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز بوده است و به این‌ترتیب، اطمینان لازم برای استفاده از این محصول در هر ماهواره‌ای را فراهم می‎سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سعید اصغری در خصوص تولید پانل خورشیدی در این پژوهشکده گفت: از آنجا که ساخت و پرتاب یک ماهواره با هزینه‌ها و ریسک زیاد همراه است، تلاش برای ساخت و توسعه محصول با قابلیت اطمینان و طول عمر بالا، مطابق با استانداردهای جهانی در صنعت فضایی، بیش از سایر صنایع اهمیت دارد. از این رو، پژوهشکده مواد و انرژی پژوهشگاه فضایی ایران مستقر در اصفهان، در راستای افزایش قابلیت اطمینان محصولات، فعالیت جدی دارد و به‌خصوص تولید پانل خورشیدی فضایی با طول عمر بالا در برنامه طراحی و ساخت محصولات این پژوهشکده گنجانده شده است.

وی افزود: ترکیب کیفیت محصول در ابتدای ساخت، افت نامحسوس پس از انجام آزمون‌های کیفی و همچنین تضمین توان محصول در انتهای عمر با توان بالاتر از مقدار الزامات ماهواره، می‌تواند این محصول را به‌عنوان محصولی شاخص در مجموعه فعالیت‌های فضایی کشور مطرح کند.

اصغری راجع به اهمیت پانل‌های خورشیدی در ماهواره‌ها گفت: توجه به اطلاعات آماری در ماموریت‌های فضایی در جهان، نشان‌دهنده قابلیت اطمینان ذاتی پایین پانل‌های خورشیدی ماهواره است، مطالعات در این خصوص نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی مورد مطالعه، ۳۸ درصد از موارد شکست یا بروز مشکل در سیستم‌های ماهواره‌ای، به دلیل خرابی ناشی از پانل‌های خورشیدی است. در واقع، پانل خورشیدی متشکل از قطعات بسیار حساسی است که در بدترین شرایط محیطی قرار می‌گیرند.
به گفته وی، مواردی از قبیل سیکل‌های حرارتی بسیار زیاد، گستره دمایی بالا، برخورد ذرات پرانرژی و انواع آسیب‌های محیطی مانند خوردگی، این جز ماهواره را به‌عنوان اولین کاندیدای آسیب‌های محیطی در مجموعه المان‌های ماهواره مطرح می‌کند.

رئیس پژوهشکده مواد و انرژی توضیح داد: شکست یک پانل خورشیدی می‌تواند به دو صورت شکست کامل به‌معنای وجود اختلال در یک جز پانل و از دست رفتن توان آن به‌طور کلی و یا شکست بر اثر کاهش توان رخ دهد، بنابراین اتخاذ تمهیدات خاص جهت رفع مشکلات احتمالی و افزایش طول عمر آن الزامی است.

وی در خصوص تست طول عمر پانل خورشیدی ساخته شده در پژوهشکده مواد و انرژی گفت: برای تعیین میزان موفقیت پانل خورشیدی در طول دوره ماموریت در فضا، از پانل خورشیدی ماهواره سها که متشکل از ۹۰ سلول گالیوم آرسناید است، به‌عنوان نمونه آزمایش استفاده شده است. این پانل خورشیدی تمامی آزمون‌های ارتعاشی، خلا حرارتی و سیکل حرارتی را در مجموعه آزمون‌های کیفی با موفقیت پشت سر گذاشته است.

اصغری تصریح کرد: از آنجا که آزمون محیطی طول عمر پانل، مستلزم قرارگیری در معرض حرارت به مدت طولانی است، با افزایش محدوده دما و با استفاده از فاکتورهای شتاب‌دهی، زمان انجام آزمون از ۳ سال به ۱۲ روز کاهش یافته است و با اندازه‌گیری توان پنل در زمان‌های مختلف و رسم نمودار توان نسبت به زمان، میزان افت توان آن در طول عمر مداری ۳ ساله ماهواره سها محاسبه شده است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۸۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینترنت رایگان برای معلم‌ها

به گزارش صدای ایران از ایسنا، عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: به مناسبت روز معلم یک بسته اینترنتی را برای معلم‌هایی که در نرم‌افزار شاد حضور دارند، اختصاص می‌دهیم.

وی ادامه داد: معلمان عزیز تا سقف ۳۰ گیگابایت از این بسته اینترنتی به صورت رایگان استفاده کنند. این بسته به صورت اتوماتیک برای آنان فعال می‌شود و نیاز به ثبت‌نام نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فاز اول پایگاه چابهار که برای پرتابگر‌های سوخت جامد در دست ساخت است، گفت: امیدوارم فاز اول این پایگاه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. این پایگاه پایگاه راهبردی و استراتژیک در صنعت فضایی کشور برای فرستادن ماهواره به فضا خواهد بود.

زارع‌پور ادامه داد: با ساخت و به بهره‌برداری رسیدن این پایگاه امکان خدمت‌رسانی به کشور‌های همسایه و کشور‌های متقاضی و ارسال ماهواره به مدار‌های مختلف جو وجود خواهد داشت.

وی رفع فیلترینگ کشور را منوط به قانون جرائم رایانه‌ای دانست و گفت: منتقدان این قانون را مطالعه کنند تا در جریان جزییات کار قرار بگیرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسشی درباره فروش خط‌های رند اپراتور‌ها به قیمت‌های نجومی، اظهارکرد: اگر این خطوط در چارچوب مصوبات باشد، بلا اشکال است.

دیگر خبرها

  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد
  • برقراری اولین ارتباط بلوتوثی با زمین
  • اولین موتور سیکلت CNG جهان رونمایی می‌شود
  • ارتباط بلوتوثی شبکه هابل با یک ماهواره برای اولین بار
  • تا پایان سال در ۹۲ نقطه نیروگاه خورشیدی برای شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود
  • پوستکوعلو: نمی‌توان به بهانه تیم‌سازی در دستیابی به موفقیت ناکام ماند
  • شبکه هابل برای اولین بار با یک ماهواره ارتباط بلوتوثی برقرار می‌کند
  • صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در سیستان و بلوچستان به صورت استانی انجام می‌شود
  • شمارش معکوس برای آغاز حج تمتع / اولین کاروان عمره‌گزاران امروز بازمی‌گردد
  • اینترنت رایگان برای معلم‌ها