Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام اعتمادیان گفت: مقام عصمت مولود طهارت است و طهارت مولود عصمت نیست؛ امام به واسطه طهارت به مقامی از علم الهی رسیده که ماهیت گناه را به خوبی می‌شناسد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین اعتمادیان در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخت و درباره امامت عامه و خاصه ائمه معصومین(ع)؛ گفت: امامت چیست و امام کیست؛ در مکتب تشیع بیشترین بیانات معصومین(ع) در متون دینی ما درباره موضوع مهم امام و امامت است، در طول تاریخ همه گرفتاری‌های امت اسلام به واسطه عدم شناخت امامت و امام بوده است که کج و بی‌راهه دنبال غیرشایسته رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد حوزه علمیه افزود: در بسیای از کشورهای امروز ما گرفتاری‌هایی که دیده می‌شود محصول عدم معرفت نسبت به امام و امامت است، امت اسلام هرچه آسیب و صدمه خوردند به همین جهت است که هنوز آثار آن گرفتاری‌ها مشهود و نمایان است.

حجت الاسلام والمسلمین اعتمادیان با بیان اینکه امامت چیست و امام کیست؛ عنوان کرد: برای این موضوع باید در ابتدا به قرآن مراجعه کرد؛ خداوند در قرآن درباره امامت حضرت ابراهیم خلیل(ع) مثال می‌زند که بعد از امتحانات و آزمایش‌های بسیار سخت به مقام والای امامت رسیدند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) در ابتدا مرتبه خلت که خلیل الرحمن است را دریافت کردند؛ اظهار کرد: مقام حضرت ابراهیم(ع) نزد خداوند چنان است که به مسلمانان دستور داده و واجب کرده است که هنگام حج کنار خانه خدا پشت مقام ابراهیم نماز بخوانند؛ این از شعائر الهی است.

وی ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) پس از مقام خلت به مرتبه نبوت سپس رسالت و پس از آن امامت رسیدند اما مقام امامت از همه مراتب دیگر بالاتر بودند؛ پیامبر اسلام(ص) نیز هم رسول خدا و هم امام بودند؛ پیامبر اسلام(ص) امام اکبر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین اعتمادیان افزود: وقتی حضرت ابراهیم(ع) به این مقام عظیم رسیدند از خداوند پرسیدند آیا این مقام به نسل من هم خواهد رسید خداوند در پاسخ فرمودند این مقام صرفا به کسانی تعلق می‌گیرد که ظالم نباشند و این مقام را خداوند مشخص می‌کنند؛ کسی که دارای مقام عصمت نباشد به امامت نخواهد رسید.

استاد حوزه با بیان اینکه امام باید از زمان تولد تا زمان امامت و پس از آن حتی بعد مرگ معصوم باشد یعنی هیچ نوع گناه کوچک و بزرگی از او سرنزده باشد؛ ابراز کرد: حضرت نوح(ع) سالهای زیادی عمر کردند اما در تمام این مدت کوچکترین گناهی حتی به صورت سهوی از ایشان سرنزده است زیرا اگر حتی یک گناه از ایشان سرزده باشد از نظر اعتقادی ایشان ظالم محسوب شده و ظالم به مقام امامت نمی‌رسد.

وی گفت: برخلاف سایر فرق می‌گویند اگر کسی گناه کرده باشد توبه کند می‌تواند به مقام امامت برسد؛ مقام عصمت مقامی نیست که انسان به آن برسد و گناه کند بلکه مقام عصمت مولود طهارت است و طهارت مولود عصمت نیست؛ عصمت مانع از گناه نیست بلکه محصول طهارت عصمت را به وجود می‌آورد؛ امام به واسطه طهارت به مقامی از علم الهی رسیده که ماهیت گناه را به خوبی می‌شناسد و با اینکه توان گناه کردن دارد آن را انجام نمی‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اعتمادیان در پایان با بیان اینکه هیچ قدرت قاهره مانع گناه نکردن امام نیست بلکه آن علم به حقیقت و ماهیت گناه سبب پرهیز از گناه است؛ خاطرنشان کرد: خداوند کما بیش همین علم را هم به ما عطا کرده اما ما می‌دانیم و عمل نمی‌کنیم آنها می‌دانند و عمل می‌کنند. وقتی شما تشنه باشید از بین آب پاک و اب لجن آب پاک را انتخاب می‌کنید چرا که نسبت به ماهیت اب لجن و بیماری پس از آن آگاهی دارید اما اگر گناه می‌کنید نسبت به ماهیت آن آگاهی ندارید.

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب محمد جواد ظریف مجلس حضرت زهرا س استان بوشهر ولایت وامامت امام امامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۹۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله‌ وحید خراسانی در قم

 جمع کثیری از عاشقان و دل‌سوختگان خاندان عصمت و طهارت (ع) با اجتماع در فاطمیه صاحب الزمان (عج) قم، در سوگ ششمین پیشوای شیعیان اشک ماتم ریختند.

سوگواران صادق آل محمد (ص) با حمل بیرق‌های مزین به نام اهل بیت، در حالی‌که بر سر و سینه می‌زدند، برای عرض تسلیت به سمت بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) حرکت کردند.

آیت‌الله وحید خراسانی از مراجع تقلید نیز در میانه مسیر حرکت عزاداران، با آنان همراه شد.

یکی از استادان حوزه علمیه قم در این آیین، تربیت عالمان و فقیهان صاحب نام را از شاخص‌های دوران امامت امام صادق توصیف کرد و بیان داشت: ایمان و تقوای جوانان وقتی تقویت می‌شود که با عالمان عامل و پرهیزکار در ارتباط باشند.

حجت‌الاسلام سید رضا هاشمی با بیان دیگر ویژگی‌های دوره امامت این امام همام یادآور شد: پرونده شهادت حضرت زهرا (س) در این دوره مورد بازخوانی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار و عزاداری امام حسین (ع) نیز از ویژگی‌های دوران امامت امام صادق می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • علم‌الهدی: امامتِ سیاسی دشمن دارد و تا امروز هم این دشمنی ادامه داشته
  • علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
  • برپایی دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله‌ وحید خراسانی در قم
  • دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله خراسانی در قم برپا شد
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • علم‌الهدی : اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد، به او ظلم نمی‌شد/ امامت سیاسی دشمن دارد
  • دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی
  • احیای جایگاه مرجعیت علمی اهل‌ بیت در مکتب امام صادق (ع)
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)