Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- مدير برنامه ملي پيشگيري و کنترل کم شنوايي و ناشنوايي وزارت بهداشت شعار روز جهاني شنوايي در سال 2019 را «شنوايي خود را بررسي کنيد» اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از وبدا،دکتر سعيد محموديان همزمان با سوم مارس روز جهاني شنوايي گفت: اهميت تشخيص زودهنگام و مداخله به موقع کم شنوايي موضوع شعار امسال سازمان جهاني بهداشت مي باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: اکثر مردم با درجاتي از کم شنوايي هاي شناسايي نشده زندگي مي کنند و اغلب آنها نيز متوجه نيستند که برخي از اصوات و کلمات خاص را نمي شنوند و يا درک نمي کنند. بررسي شنوايي شما اولين گام براي حل مسئله است.
مدير برنامه ملي پيشگيري و کنترل کم شنوايي و ناشنوايي وزارت بهداشت بيان کرد: پيام هاي اصلي اين روز عبارتند از: بررسي شنوايي آسان، سريع و قابل دسترس است، همه مردم بايد شنوايي خود را به طور دوره اي بررسي کنند و اين موضوع به خصوص در کساني که در معرض خطر بالاتري از کم شنوايي قرار دارند ضروري مي باشد (به عنوان مثال کساني که زياد به موسيقي گوش مي کنند، در محيط هاي پر سر و صدا کار مي کنند، کساني که دچار مشکلات گوش بوده اند و بزرگسالان بالاي 50 سال سن)، کليه خدمات براي شناسايي و مداخله زود هنگام بايد از طريق نظام سلامت و بهداشتي کشور در دسترس باشند.
وي افزود: شعار روز جهاني شنوايي در سال 2019 متمرکز بر اين موضوعات است؛ افزايش آگاهي هاي اجتماعي در زمينه مراقبت از سلامت گوش و شنوايي، عواقب ناشي از عدم توجه به کم شنوايي ها،          اهميت تشخيص زودهنگام و مداخلات به موقع در مراقبت هاي مربوط به کم شنوايي، اهميت اقدامات پيشگيرانه مناسب براي جلوگيري از افزايش بار ناشي از کم شنوايي در جوامع، نياز به اطمينان از دسترسي همگاني به خدمات توانبخشي و برقراري ارتباط براي افرادي که داراي کم شنوايي هستند.
دکتر محموديان گفت: بر اساس آخرين برآوردهاي منتشر شده توسط سازمان جهاني بهداشت، قريب بر 900 ميليون نفر در سراسر جهان تا سال 2050 از کم شنوايي ناتوان‌کننده رنج خواهند برد. در حال حاضر 466 ميليون نفر در سراسر جهان از کم شنوايي رنج مي‌برند، که 36 ميليون نفر از آنها کودک هستند. آمارهاي رسمي منتشر شده توسط اين سازمان حکايت از رشد روز افزون کم شنوايي ناتوان‌کننده طي سال‌هاي گذشته به خصوص در پنج سال اخير دارد که از 360 ميليون نفر در سال 2013 به 466 ميليون نفر طي سال 2017 رسيده است .
وي افزود: متاسفانه دو سوم افراد دچار کم شنوايي در کشورهاي در حال توسعه زندگي مي‌کنند. از نظر بار کلي بيماريها (GBD)، کم شنوايي 6.8 درصد از بار کلي بيماري‌ها را شامل مي‌شود و بر اساس سالهاي سپري شده با ناتواني (YLD) سومين عامل اصلي را به خود اختصاص مي‌دهد. عدم شناسايي و مداخله به موقع کم شنوايي، سالانه 750 ميليارد دلار در هزينه‌هاي مستقيم سلامت کشورها صدمه تحميل مي‌کند و باعث از دست دادن بهره وري در کشورها مي‌شود.
وي ادامه داد: دلايل اصلي رشد بالاي کم شنوايي در جهان طي اين سالها، افزايش جمعيت سالمندي، افزايش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت‌هاي گوشي و ديگر عفونتها و بيماري‌هايي مانند سرخک، اوريون، سرخجه، مننژيت، سيتومگالوويروس، استفاده بي‌رويه و نابجا از داروهاي آسيب رسان به شنوايي مانند داروهاي سل و مالاريا و مصرف ناصحيح از آنتي بيوتيک‌هاي اتوتوکسيک آمينوگليکوزيدي، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند مثل محيط‌ هاي شغلي و استفاده بي رويه از تلفن‌هاي همراه و دستگاه‌هاي صوتي شخصي در اماکن تفريحي و محل کار است.
مدير برنامه ملي پيشگيري و کنترل کم شنوايي و ناشنوايي وزارت بهداشت اظهار داشت: کم شنوايي بر بسياري از شئونات زندگي افراد تاثير مستقيم و غير مستقيم مي‌گذارد. اثرات اين بيماري بر توانايي افراد براي برقراري ارتباط، معاشرت، يادگيري، کار و لذت در زندگي، کمک به فقر خانواده، انزواي اجتماعي و احساس تنهايي بسيار تاثير گذار مي‌باشد. در افراد مسن به طور خاص، کم شنوايي مي‌تواند منجر به زوال شناختي، افزايش خطر ابتلا به افسردگي و زوال عقل مي‌شود.
وي افزود: خوشبختانه بيش از 50 درصد از انواع کم شنوايي و ناشنوايي بزرگسالان و 60 درصد از انواع کم شنوايي و ناشنوايي کودکان با اجراي برنامه‌هاي پيشگيري و مراقبتي در نظام سلامت قابل پيشگيري اوليه هستند. ايمن‌سازي کودکان در برابر بيماري‌هاي عفوني، غربالگري شنوايي نوزادان و کودکان و تشخيص و درمان بموقع کم شنوايي، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش؛ ترويج زايمان طبيعي براي کاهش خطر آسفيکسي و عفونت نوزادان همراه با کاهش شنوايي؛ پيشگيري از مصرف مواد مخدر سينتتيک و روان گردان که داراي خطر ايجاد کم شنوايي در افراد هستند؛ کنترل مواجهه با صداهاي بلند در محيط‌هاي شغلي و تفريحي و افزايش آگاهي در مورد شيوه مراقبت از سلامت گوش و شنوايي از جمله موارد کاهش بار بيماري محسوب مي‌شوند.
وي بيان داشت: تشخيص و مداخله زودهنگام کم شنوايي در به حداقل رساندن عواقب کم شنوايي به ويژه براي کودکان بسيار حائز اهميت است. در مواردي که آسيب شنوايي ديگر اجتناب‌ناپذير است، حصول اطمينان از دستيابي افراد کم شنوا به فن‌آوري‌هاي مناسب و مقرون به صرفه کمک شنوايي از اقدامات اساسي محسوب مي‌شود.
دکتر محموديان خاطرنشان کرد: راهبردهاي اصلي معاونت بهداشت وزارت بهداشت در پيشگيري و کنترل کم شنوايي ناتوان کننده در ايران، تغيير در شيوه ارائه خدمات مراقبت شنوايي، ارتقاء سيستم مراقبت پيشگيري و کنترل کم شنوايي در نظام سلامت کشور، ارتقاء سواد سلامت مردم در زمينه سلامت گوش و شنوايي گروههاي جمعيتي، بهره مندي مردم از خدمات مراقبت هاي اوليه بر اساس ادغام خدمات غيرواگير در نظام سلامت اوليه کشور، نهادينه سازي همکاري هاي فرابخشي براي کاهش عوامل خطر کم شنوايي و ناشنوايي، بسيج و درگير کردن آحاد مردم در موضوع سلامت شنوايي، توسعه مديريت و تعالي باليني، تغيير در معيارهاي سنجش و سرمايه گذاري بر روي فناوري هاي نوين سلامت شنوايي است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شنوايي شعار روز جهاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۶۲۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی

ایسنا/سیستان و بلوچستان در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در دانشگاه سیستان و بلوچستان پیرامون علل مهاجرت و پیامدها و راهکارهای پیشگیری از آن بحث و بررسی شد.

در دومین روز از برگزاری این همایش، چنگیز رحیمی عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز در زمینه "ساماندهی مدیریت خدمات مشاوره برای مدیران" و اسکندری عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه "راهکارهای حل چالش های روانی - اجتماعی دانشجویان، به ارائه سخنرانی پرداختند.

 باباپور عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز نیز درباره " علل مهاجرت و پیشگیری از آن اظهار کرد: برخی از کشورها تلاش دارند نخبگان و یا دانشجویان ما را به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی و .. به مهاجرت وادار کنند که لازم است دانشجویان را نسبت به پیامدهای مهاجرت هوشیار کنیم.

وی همچین به تشریح چالش های ترویج سبک زندگی سالم پرداخت و گفت: با پیشگیری از افراط و تفریط در زمینه های مختلف می توانیم چرخ زندگی را متعادل کنیم.

پرسش و پاسخ شرکت کنندگان پیرامون مشاوره، سلامت و سبک زندگی از دیگر برنامه های دومین روز همایش ملی بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • تجلیل از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • تجلیل از فعالان عرصه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در گچساران/ غربالگری سلامت روان