Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- دکتر وحيد شقاقي شهري مهتمرين عامل کاهش ارزش پول ملي را وابستگي اقتصاد کشور به واردات دانست.
دکتر وحيد شقاقي شهري در گفت و گو با خبرنگار سرويس اقتصادي خبرگزاري آريا در خصوص ادعاي رئيس جمهور مبني بر افزايش چند برابري حقوق ها نسبت به سال 92 گفت: در دولت يازدهم رشد حقوق نسبت به تورم بيشتر بود و دولت يازدهم تا حدود زيادي تورم را ثابت نگه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در سال 92 کشور با يک شوک تورمي رو به رو شد که اين تورم خوشبختانه کنترل شد و تورم سير نزولي خود را ادامه داد. اما نکته اي که قابل  توجه است، اين است که دولت دوازدهم تلاش مي کرد تا بتواند قدرت خريد مردم را افزايش دهد اما با توجه به شوک ارزي سال 97 در کشور تورم به شدت افزايش يافت و در نتيجه قدرت خريد تا به امروز به قدرت خريد در سال 90 نرسيده است. در سال 97 ميانگين تورم 12 ماهه 25 در صد مي باشد. در سال بعد قطعا تورم تا 35 درصد هم مي رسد. باتوجه به اين که ميانگين تورم در سال 97، 25 درصد است اما ميانگين رشد کالا هاي اساسي يارانه اي 40  درصد است و ميانگين رشد قيمت کالا هاي غير يارانه اي بيش از 70 درصد است.
وي در خصوص تبديل نقدينگي به سرمايه توسط مردم گفت: مردم حاضرند کاري کنند تا ارزش پول خود را حفظ کنند و بنابراين اقدام به خريد مسکن يا خودرو يا وسايل ديگر مي کنند و اين خريد ها به خاطر حفظ قدرت خريد خود مي باشد و به سرعت از ارزش ريال کاسته مي شود. بنابراين مردم هر اقدامي مي کنند تا بتوانند ارزش ريال خود را ثابت نگه دارند يکي از راه هاي ثابت نگه داشن ريال هم، خريد کالاي اساسي است.
دکتر شقاقيث شهري در خصوص عوامل کاهش ارزش پول ملي گفت: مهمترين عامل کاهش ارزش پول ملي، وابستگي اقتصاد کشور به واردات است. وقتي کشوري واردات محور مي شود، اقتصاد به شدت با نوسانات دلار تحت الشعاع قرار مي گيرد. تا حدودي هم تحريم ها در کاهش ارزش پول ملي موثر مي باشد و دليل ديگر در اين حوزه، وجود نقدينگي بيش از حد در کشور است. در شرايط بحراني اقتصاد نمي توان پيشنهاد سازنده اي داشت و نيازمند زمان است تا بتوان پيشنهاد هاي اقتصادي را به نتيجه رساند. به طور کلي بايد در خصوص واردات اقلام صنعتي و توليدي تجديد نظر شود، همچنين بايد فکري به حال نقدينگي در کشور شود و در برابر واردات کالا هاي لوکس بايد مقاوت شود. ابته اين موارد براي خارج شدن اقتصاد از شرايط اورژانسي است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شقاقي شهري قدرت خريد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۶۳۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرآشپز پخت تورم در ایران

سال‌ها است که تورم به عنوان یکی از معضلات اصلی اقتصاد ایران، مردم را رنج می‌دهد. در هر دوره انتخاباتی، مهار تورم به عنوان یکی از شعار‌های اصلی نامزد‌ها به گوش مردم می‌رسد. اما در عمل، گویی این وعده‌ها رنگ واقعیت به خود نمی‌بینند.

به گزارش اکوایران، یکی از ریشه‌های اصلی این معضل، ناترازی در نظام بانکی کشور است. تا زمانی که این ناترازی به طور کامل برطرف نشود، هرگونه تلاشی برای مهار تورم ناکام خواهد ماند. اما چرا با وجود آگاهی از این موضوع، تاکنون اقدام موثری برای حل این مشکل انجام نشده است؟

در قسمت دهم از مجموعه «فارکست بانکداری» به بررسی این موضوع می‌پردازیم. فرهاد نیلی، اقتصاددان و سید حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، در این برنامه درباره ریشه‌های این معضل و راهکار‌های مدنظر بحث می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • سرآشپز پخت تورم در ایران
  • در سال جهش تولید با مشارکت مردم، نواقص گذشته جامعه کارگری برطرف شود/ نیروی کار و کارگر موتور محرکه اقتصاد کشور است
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟