Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: اعتبار ۱۴ و نیم میلیارد تومانی برای پروژه‌هایی تحت عنوان آبخیزداری اختصاص یافته که در تثبیت منابع طبیعی موثر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   صبح قزوین، نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در آستانه هفته منابع طبیعی، ظهر امروز(یکشنبه) در سالن جلسات این اداره برگزار شد که به ارائه عملکرد یک ساله و پرسش و پاسخ اختصاص داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


علی اکبر اسداللهی در این جلسه اظهار کرد: به علت خشکسالی‌ها و مشکلات در بخش‌هایی از استان و کشور دچار خشم طبیعت شده‌ایم و این به علت نامهربانی با طبیعت و درواقع واکنش خود طبیعت است.

وی ادامه داد: رسالت منابع طبیعی به گونه‌ای است که به کل سرزمین مربوط می‌شود، وقتی با چالش‌های زیادی در ابعاد مختلف مواجهیم رسالت منابع طبیعی گسترده و در حد ملی است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین ابراز کرد: مواجه شدن با مواردی همچون بحران سیل و ریزگردها رسالت منابع طبیعی را گسترده می‌کند. 

وی افزود: در حوزه آب، نقش منابع طبیعی مورد غفلت قرار گرفته است، این واحد می‌تواند در کنترل سیلاب‌ها، تقویت آب‌های زیرزمینی و فرونشست‌ها نقش کلیدی ایفا کند. 

این مسئول عنوان کرد: هم اکنون مشکلات از مرحله پیشگیری عبور کرده و بحران آغاز شده و در مرحله کنترل ابعاد مختلف آن هستیم و لازم است برای کنترل موارد وارد عمل شد. 

وی گفت: لازم است مسئولین نظام در حوزه آبخیزداری اقدام کنند که تخصیص اعتبار توسط مجلس به این حوزه در انجام وظیفه در حوزه آبخیزداری نقش کلیدی ایفا می‌کند، جلوگیری از آسیب در منطقه آوج از دیگر اقدامات آبخیزداری است. 

اسداللهی ابراز کرد: اعتبار ۱۴ و نیم میلیارد تومانی برای پروژه‌هایی تحت عنوان آبخیزداری اختصاص دارد که چهار شهرستان آبیک، البرز، آوج و قزوین را شامل می‌شود، برای این چهار شهرستان 11میلیارد تومان به این حوزه‌ها اختصاص یافته است. 

فعالیت‌های سازه‌ای از نقشی مهم در کنترل آب برخوردارند
وی ادامه داد: فعالیت‌های سازه‌ای شتاب سیل را کنترل کرده و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند، همچنین تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی، افزایش آب دهی قنات‌ها و بهره بردن باغات را به همراه دارد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اذعان کرد: با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ این فعالیت‌ها باهمین وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد، در ادامه حوزه‌های تاکستان و بوئین زهرا نیز به پروژه‌ها اضافه می‎شود. 

وی افزود: در بخش فنی برای حدود 2هزار و 573هکتار در بخش احیای مرتع فعالیت بیولوژیکی انجام شده، بذرپاشی در این راستا در تقویت پوشش گیاهی موثر است و افزایش ذخیره آب و کاهش فرسایش را به دنبال خواهد داشت. 

این مسئول بیان کرد: احیای مراتع با مشارکت مردم نیز درحال انجام است که در این روش بذر در اختیار مرتع دار قرار می‌گیرد و سایر مراحل توسط خود فرد انجام می‌شود، این طرح در بوئین زهرا و تاکستان عملیاتی شده است. 

وی افزود: در راحیای مراتع سعی بر این بوده در عمده این فعالیت‌ها افراد محلی به کار گرفته شوند، پیمان‌کاران نیز با ثبت نام در سایت مخصوص موفق به گرفتن پروژه شده‌اند. 

اسداللهی اظهار کرد: جنگل کاری به وسعت 275هکتار از دیگر اقدامات منابع طبیعی است که در سال‌های 98 و 99چند مرحله آبیاری برای آنها انجام می‌شود و در ادامه این درختان با سازگاری با محیط و بدون آبیاری ادامه حیات می‌دهند. 

وی افزود: 40هزار هکتار از مراتع استان در راستای مرتع داری و چرای دام مدیریت و کنترل شده است، برخی مناطق در چرای بی رویه از وضعیت خوبی برخوردارند اما در برخی مناطق نیز چرای بی رویه زیادی اتفاق می‌افتد. 

15کیلومتر از اتوبان قزوین-زنجان نهال کاری می‌شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ابراز کرد: سیاست کاری برای خروج دام غیرمجاز و بیش از ظرفیت مرتع بر مبنای اخطار برای خروج دام استوار است. 

وی ادامه داد: امسال 350هزار اصله نهال توزیع خواهد شد، افرادی که خواستار مقدار زیادی نهال هستند باید محل قرار گرفتن نهال‌ها را مشخص کنند تا نهال‌ها آسیب ندیده و بیهوده مصرف نشود. 

اسداللهی عنوان کرد: در حاشیه سد نهب با کمک یکی از خیرین ۹۰هکتار از اراضی حاشیه‌ای سد در حال جنگل کاری است که تهیه نهال توسط سازمان و مراحل بعدی توسط خیز انجام می‌شود. 

وی افزود: 15کیلومتر از اتوبان-قزوین زنجان نهال کاری می‌شود که نهال‌های آن به تعداد 15هزار اصله تهیه شده و درصورت عدم بروز مشکل عملیت کاشت این نهال‌ها از فردا آغاز می‌شود، اتوبان قزوین رشت نیز در برنامه‌های آینده قرار دارد. 

این مسئول بیان کرد: در راستای جنگل کاری، در جاده اقبالیه تا تاکستان نیز جنگل کاری درحال تکمیل است. 

وی گفت: تهیه نقشه‌های کاداستر منابع طبیعی زیرساخت مناسبی را در اختیار اداره ثبت قرار می‌دهد و روند ثبت سند را برای فرد و نهادهای وابسته تسهیل می‌کند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ابراز کرد: در سال جاری برای تهیه نقشه کاداستر ۱۰۰هکتار با ۲۲۷میلیارد تومان اعتبار، قرار داد تنظیم شده و حجم عمده‌ای از کار پیش رفته است. 

قطع درختان باغات یک زنگ خطر است
وی اضافه کرد: برای ۳۰۰هزار هکتار بصورت جداگانه و ۲۱هزار هکتار نیز برای تهیه سند تک برگی نقشه تهیه شده است. 

این مسئول بیان کرد: آفاتی که در جنگل‌ها و مراتع مشاهده می‌شود از دیگر مواردی است که مورد توجه قرار گرفته، در این راستا در سال جاری 12هزار هکتار با اعتبار ۱۰۰میلیون تومان پاکسازی شده است. 

وی ادامه داد: منطقه طارم، الموت شرقی و غربی مهم‌ترین مناطق جنگلی ما به شکل متمرکز هستند، در حوزه قطع درختان جنگلی نیز از وضعیت خوبی برخوردار هستیم. 

اسداللهی اظهار کرد: باوجود عدم قطع درختان جنگلی، باغات و درختان قدیمی قطع می‌شوند که این اقدام بسیار خطرناک بوده و احتمال تغییر وضعیت طبیعی را به همراه دارد. 

وی افزود: ایجاد کمربند حفاطتی به عنوان خط جداسازی اراضی ملی و مستثنیات افراد از دیگر اقدامات منابع طبیعی است که 3کیلومتر در شهرستان آبیک و قزوین انجام می‌شود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ابراز کرد: بازسازی معادن در مواردی که برای آن‌ها امکان تکمیل کار بعد از بهره‌برداری وجود دارد در دستور کار فعالیت‌های منابع طبیعی است که در وسعت 12و نیم هکتاری انجام شده است. 

وی تاکید کرد: در حوزه معدن با پدیده چند مسئولیتی و ورود سازمان‌های مختلف مواجه هستیم از این رو اقدام یک جانبه در این حوزه امکان پذیر نیست. 

کاهش چشمگیر حریق‌ها در سال جاری 
این مسئول عنوان کرد: در حوزه یگان حفاظت، 43فقره حریق در سطح 138هکتار رخ داده که با کاهش قابل توجه نسبت به سال گذشته مواجه است، اعلام‌های به موقع دیده‌بان‌ها، آموزش چوپانان و خرید دمنده در این راستا موثر است.

وی ادامه داد: نصب دوربین حفاظتی برای مناطق شمالی استان انجام شده و درصورت تامین اعتبار ۱۴دستگاه نیز در مناطق حساس و جنگلی نصب می‌شود. 

اسداللهی گفت: در سال جاری با حکم مراجع قضایی 846هکتار از مناطقی که تخریب و تصرف شده بود، رفع تصرف شده است. 

وی افزود: کارگروه رفع تداخلات از اراضی ملی و اشخاص تحت نظر جهاد کشاورزی و با همکاری سازمان منابع طبیعی تشکیل شده و در مواردی که زمین به اشخاص تعلق داشته به او بازگردانده شده است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین اذعان کرد: از سال ۸۵ واگذاری اراضی ملی و دولتی از منابع طبیعی منفک شده و در اختیار امور اراضی قرار گرفته است و درصورت عدم انجام به موقع و صحیح کار قراردادهای واگذاری لغو می‌شود. 

وی ادامه داد: برخی نیروگاه‌های بادی دارای مجوز و در حال انجام فعالیت هستند، تعدادی از آن‌ها دارای مجوز بوده اما هنوز اقدامی انجام نداده‌اند که این موارد در کمیسیون نظارتی بررسی شده و چند مورد نیز لغو قرارداد صورت گرفته است.

جذب 12هزار همیاران طبیعت
این مسئول ابراز کرد: درباره مناطق بیابانی، نهال کاری و فعالیت مراقبتی صورت گرفته، باتوجه به مشکل آب و شور بودن این مناطق، نهال‌هابا مشکل رشد مواجهند، از این رو واکاری نهال‌ها درحال انجام است که با مشکل اعتبارات رو به رو است. 

وی افزود: برای سال 98 اعتبارات مناسبی درنظرگرفته شده تا بتوانیم فعالیت‌های خود در زمینه بیابان را ادامه دهیم، البته اقدامات انجام شده در بهبود پوشش گیاهی منطقه موثر بوده است. 

اسداللهی بیان کرد: لازم است مطالعات زیست محیطی پروژه‌های عمرانی پیش از آغاز پروژه انجام شود تا در روند انجام پروژه با مشکل روبرو نشویم. 

وی ادامه داد: در حوزه آموزش آشنایی مردم نسبت به حقوق خود در منابع طبیعی صورت گرفته که در این راستا برای حدود 2هزار نفر آموزش مجریان و بهره بردان انجام شده است. 

این مسئول عنوان کرد: هم اکنون 12هزار نفر تحت عنوان همیاران طبیعت جذب شده، 17هزار مورد موارد ترویجی نیز انجام شده است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در پایان گفت: در هفته منابع طبیعی و همزمان با روز ملی درخت کاری با همکاری شهرداری‌، اقداماتی در پارک امام علی انجام می‌گیرد. 
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۶۳۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش شهرداری به ادعای «قطع درختان و ساخت و ساز در سرخه حصار»

به گزارش ایسنا، شهرداری منطقه ۱۳ در این‌باره اعلام کرد:‌ « با توجه به انتشار مطالبی با عنوان ساخت و ساز و قطع درختان در سرخه حصار به اطلاع می رساند که با توجه به حمله آفت سوسک پوست‌خوار کاج از سال‌ها پیش به درختان بوستان‌های جنگلی شهر تهران بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مجوز حذف درختان خشک و آفت زده برای جلوگیری از گسترش آفت به درختان سالم صادر شده و این اقدام با توجه به مجوز سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، به شماره ۱۴۰۲/۶۷/۴۸۷۲ انجام و بر اساس تبصره ۲ ماده ۴ قانون حفاظت، حکم حذف درختان آفت‌زده سوزنی برگ بوستان سرخه حصار صادر شده که موارد مذکور با درختان پهن برگ جایگزین می‌شوند.»

در ادامه توضیحات شهرداری آمده است: « ضمنا، هماهنگی اقدامات انتخاب پیمانکار و حذف درختان آفت زده توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری انجام و اقدامات لازم در این فرآیندها با نظارت های لازم اجرایی شده است.»

شهرداری در پایان نیز آورده است:‌« علامت گذاری های انجام شده بر روی درختان نیز بر اساس بررسی ها فنی درختان درگیر این آفت انجام و اطلاع رسانی های لازم قبل و حین اقدام به حذف درختان خشک از طریق رسانه ملی و سایر رسانه ها انجام و منتشر شده است. ضمنا پس از پاکسازی محل، عملیات  اجرای شبکه آبیاری تحت فشار و کاشت گونه های مناسب با شرایط محیطی در نقاط مورد نیاز بوستان سرخه حصار نیز اجرایی شده و مراحل تکمیلی آن ادامه دارد.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تولید ۳.۶ میلیون نهال در خراسان شمالی طی سال جاری
  • تقاضای تولید سالانه یک میلیون نهال صنوبر در همدان
  • ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری
  • چرا شهرداری تهران درختان پارک جنگلی سرخه حصار را قطع کرد؟
  • واکنش شهرداری به ادعای «قطع درختان و ساخت و ساز در سرخه حصار»
  • خسارات سیلاب های فصلی جنوب کرمان باطرح های آبخیزداری کاهش یافت
  • اختصاص ۸۲ میلیاردتومان اعتبار برای ساخت پروژه دفاع مقدس در گلستان
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • کاشت بیش از ۶۵۰ اصله نهال در ورودی شهر بوشهر
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد