Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@04:57:06 GMT

کاستی های طرح تحول سلامت باید اصلاح شود

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۶۵۳۲۸

کاستی های طرح تحول سلامت باید اصلاح شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سید کامل تقوی نژاد، در نشست مشترک کمیته برنامه ریزی ستاد وزارت بهداشت با بیان اینکه دیدگاه‌ها و نظرات و تصمیمات باید در قالب برنامه تنظیم شود، افزود: همچنین باید برنامه‌ها در زمان مشخص مورد ارزیابی و پایش قرار گیرند تا برای رسیدن به اهداف دچار مشکل نشویم.

وی با اشاره به نقش ستاد وزارت بهداشت در بخش برنامه ریزی و تقسیم کار عادلانه و مناسب، گفت: نشست‌های مستمر با مدیران ارشد وزارت بهداشت در ارتباط با برنامه ریزی خوب و مؤثر است که باید استمرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت، ادامه داد: با اجرای این طرح و بواسطه تحولات خوب و ارزشمند در حوزه سلامت، امیدهایی در بخش بهداشت و درمان برای مردم ایجاد شد بنابراین لازم است ضمن بررسی ضعف و کاستی‌های این برنامه و اصلاح مواردی در این برنامه، تلاش کنیم تا این امید در بین مردم ادامه داشته باشد.

تقوی نژاد با تاکید بر پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن در حوزه سلامت، گفت: باید در نظام برنامه ریزی به یکپارچگی توجه کنیم و در وضعیت اقتصادی کنونی با تأمل و تدبیر پیش برویم و اقتصاد مقاومتی را همچنان در نظر بگیریم.

وی افزود: سال آینده از نظر منابع، سال سختی است بنابراین باید برنامه ریزی ها به نحوی باشد که در شرایط سخت‌تر از این هم دچار مشکل نشویم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه تلفیق برنامه و بودجه می‌تواند کارآمد باشد، گفت: سال آینده باید در مدیریت هزینه خوب عمل کنیم و شاید یکی از نگرانی مردم در نوع هزینه‌ها در بخش دولتی است و باید دولت چابکی داشته باشیم و آنطور که شایسته مردم است خدمات را تعریف کنیم.

وی افزود: منابع، محدود است و باید با نگاه صرفه جویی و هزینه کرد مطلوب و بهینه کار کنیم.

تقوی نژاد در ادامه با تاکید بر ضرورت ارتقا برنامه ریزی ها، گفت: باید فاصله میان واحدها کم شود چون مأموریت مشترک داریم و باید در خدمتگذاری و انجام صحیح وظایف رقابت کرده و کاستی‌ها را برطرف کنیم.

وی در پایان افزود: مأموریت همه ما مشترک و برنامه ریزی متعلق به همه ما است.

کد خبر 4558062 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: طرح تحول سلامت طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۶۵۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سن مناسب برای انجام تست دیابت

اعظم کوه‌کن، با بیان اینکه جامعه نسبت به بیماری دیابت آگاهی کافی و لازم ندارد،  گفت: بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند که بهترین سن و زمان مناسب برای انجام تست دیابت  چه موقع است. با توجه به شیوع روزافزون دیابت و براساس دستورالعمل های جهانی، تست غربالگری قند خون از  ۴۵ سالگی به ۳۵ سالگی کاهش یافته، به همین دلیل، افراد بالای ۳۵ سال باید نسبت به انجام تست قند خون اقدام کنند.

وی با اشاره به برگزاری پویش «سلامت غربالگری دیابت و فشار خون بالا» طی سال گذشته از سوی وزارت بهداشت، افزود: با توجه به اینکه میزان شیوع دیابت در کشور زیاد است، مسئولان باید به این مهم توجه کنند. نتایج حاصل از اجرای این پویش می‌تواند برای برنامه‌ریزی‌های آینده به کار گرفته شود. گام نخست برای کنترل و پیشگیری از چاقی، دیابت و فشار خون در جامعه، برنامه‌ریزی صحیح کشوری در حوزه سلامت و تغییر سبک زندگی آحاد جامعه است.

کوه‌کن ادامه داد: همچنین اطلاع‌رسانی وآگاهی‌بخشی به مخاطبان  از اهمیت و اعتبار فراوانی برخوردار است. در این خصوص افراد مستعد دیابت که شامل افراد با تغذیه نادرست، زندگی کم تحرک، خویشاوندان درجه اول مبتلا به دیابت باید نسبت به انجام تست قند خون تشویق شوند و در این زمینه باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از طریق «رسانه‌های عمومی» و «آموزش و پرورش» در مجامع عمومی صورت گیرد و این باور که چاقی یک بیماری است و سلامتی را تهدید می‌کند، در ذهن جامعه نهادینه شود. در این راستا لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب برای پیشگیری و کنترل فراهم شود؛ به نحوی که مراکز آموزشی معتبر درباره دیابت و برای بیماران دیابتی و خانواده‌ها در تمام شهرها وجود داشته باشد. 

وی درباره ضرورت برنامه‌ریزی برای بیماران دیابتی گفت: به طور کلی می‌توان گفت اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت را در ۳ بخش می‌توان متمرکز کرد؛ گام نخست، آموزش همگانی و مردمی و روز آمد کردن دانش پزشکان و گام دوم، دسترسی به تجهیزات، داروها و فناوری روز حوزه دیابت و سومین گام، اقدامات موثر است؛ منظور این است که مراکز درمانی به صورت جامع‌نگر به درمان چاقی و دیابت توجه کنند؛ یعنی فقط دارو تجویز نکنند بلکه باید با مشاوره رو در رو با افراد دیابتی و خانواده‌ها بار تحمیل بر جامعه و کشور را کاهش داد. مشاوره‌های لازم با بیماران از جمله سیاست‌های تاثیرگذار مثبت است که پذیرش بیماری برای بیماران و اطرافیان را فراهم می‌کند. اجرای این برنامه‌ها به پشتیبانی وزارت بهداشت و دولت نیاز دارد. 

این متخصص با بیان اینکه بررسی وضعیت مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی بیانگر این است که آموزش یک حلقه مفقوده در ارتباط با دیابت به حساب می‌آید، افزود: به طور مثال، برخی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند اطلاعی درباره میزان قند ناشتا یا قند ۲ ساعته ندارند؛ مشاهده می‌شود در پاره‌ای موارد حتی افراد تحصیل‌کرده نسبت به میزان قند خون خود بی‌اطلاع هستند. برنامه‌های مربوط به دیابت باید به صورت فصلی یا ماهانه انجام شود؛ به نحوی که عموم مردم نسبت به بیماری دیابت آگاهی داشته باشند. هنگامی که مردم نسبت به دیابت آگاهی داشته باشند، دانش عمومی افزایش می‌یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مدیران برای برنامه ریزی استان تهران نیاز‌ها و ضروریات را شناسایی کنند
  • مدیران برای برنامه‌‌ریزی استان تهران نیازها و ضروریات را شناسایی کنند
  • مدیران برای برنامه‌ ریزی در استان تهران نیازها را شناسایی کنند
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • راهنمای راه اندازی خط تولید
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • هوشمند سازی در سند تحول جهت تسریع خدمت‌رسانی به مردم است