آیتالله مهدویکنی در تفسیر نیز به تبلیغ دین توجه داشت/ تفسیر او از نفاق در قرآن راهگشا است
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۶۶۵۵۰
به گزارش ایکنا؛ به نقل از دانشگاه امام صادق(ع)، در این مراسم که امروز یکشنبه، ۱۲ اسفندماه در این دانشگاه و با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه برگزار شد، حجتالاسلام و المسلمین میرلوحی، عضو هیئت امنای جامعه الامام الصادق(ع) طی سخنانی با اشاره به جنبههای علمی آیتالله مهدویکنی گفت: بُعد تفسیری آیتالله مهدوی کنی مانند سایر ابعاد علمی ایشان از جمله بعد فقهی آن مرحوم، در سایه بعد سیاسی، مبارزاتی و اخلاقی ایشان مغفول مانده است.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام والمسلمین میرلوحی بُعد حِکمی آیتالله مهدویکنی را هم از نکات مغفول حیات علمی آن استاد فرزانه عنوان و با ذکر خاطرهای از مرحوم آشتیانی گفت: مرحوم علامه سید جلال آشتیانی، آیتالله مهدوی کنی و اخوی ایشان آیتالله باقریکنی را در تهران دو فیلسوف بزرگ اسلامی میدانست و میگفت که این دو اخوی از شاگردان حکمت و فلسفه اسلامی علامه طباطبایی، علامه شعرانی و مرحوم رفیعی قزوینی بودهاند.
حجتالاسلام والمسلمین میرلوحی با اشاره به اینکه آیتالله مهدویکنی در بحثهای تفسیری هم به موضوع تبلیغ اشاره داشتهاند، افزود: در بخشهایی از کتاب مرحوم استاد به عمومی بودن وظیفه تبلیغ دین و عدم توقف تبلیغ دین و معارف دینی به شخص یا گروه خاص اشاره میکنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: آیتالله مهدوی کنی در این دو جلد که تفسیر آیات ابتدایی سوره بقره توسط ایشان در پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) است، یکی از مهمترین مباحث راهگشای قرآن یعنی بحث نفاق را به شیوایی شرح دادهاند که امروز در چهلمین سال انقلاب اسلامی میتواند مورد توجه و راهگشا باشد.
حجتالاسلام والمسلمین میرلوحی گفت: از خصوصیات مباحث تفسیری آیتالله مهدویکنی این بود که به تفاسیر مهم شیعه و سنی حتی امثال رازی، آلوسی، این تیمیه، طنطاوی و ... و تفاسیر غیرمشهور شیعه و سنی اشراف داشت.
وی ادامه داد: در تفاسیر سورههای حمد و قدر که در کلاسهای برادران ایراد فرموده بودند و سال قبل سه جلد از آنها عرضه شد، در مباحث توحیدی و ولایی به انحرافات عقیدتی، وهابیزدگی و فکری امثال مصطفی حسینی طباطبایی عالمانه پاسخ داده، بدون اینکه نامی از کسی برده شود.
حجتالاسلام والمسلمین میرلوحی افزود: در مباحث سوره بقره که در جمع پردیس خواهران ایراد فرمودند نیز ضمن پرداختن به مباحث مهم حکومت اسلامی، اصلاح اجتماع و سیاست و مباحث هدایت عمومی مردم به سمت حرکتهای اجتماعی و سیاسی امت اسلام به مبانی انحرافی سروش در بحث قبض و بسط تئوریک شریعت (البته باز هم بدون ذکر نام) پاسخ عالمانه دادهاند. دقت در نظریات تفسیری ایشان در ۴۰ آیه اول سورهبقره به عنوان اولین سوره مدنی که ناظر به تشکیل حکومت اسلامی عهد رسول الله(ص) نشان میدهد که اولاً ایشان مفسری به روز و مطلع از مباحث عصر بود و نیز از مباحث تفسیری دوای درد امروز جامعه اسلامی و حل مشکلات نظام اسلامی را میجوید و آیتالله مهدوی کنی همیشه و همهجا در فقه و اصول و حکمت و تفسیر و جهاد و مبارزه و سیاست و حکومت و خدمت، میراثبان اندیشههای استادش امام خمینی(ره) است.
گفتنی است در پایان این مراسم، با همراهی حجج اسلام سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع)، محمدسعید مهدویکنی، امامی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و عترت دوست، تدوینگر کتاب از کتب تفسیری جدید آیتالله مهدویکنی رونمایی شد. انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا دانشگاه دانشگاه امام صادق رونمایی تفسیر مهدوی کنی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۶۶۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم
این رویکرد البته در زندگی علمی و سیاسی ایشان بسیار جدی است در حدی که می توان به عنوان سیره و روش علمی و عملی از آن نام برد. با این نگاه شهید مطهری را از جنبه غیرت دینی نسبت به تعرض به ساحت سیاسی قرآن کریم نیز باید معلم و الگو برای محققان و مفسران بدانیم.
سرنخهایی از جهاد علمی استاد شهید در دفاع از کیان سیاسی قرآن و همینطور فهم صحیح از آیات سیاسی را برای نمونه در کتاب «آشنایی با قرآن» شهید مطهری میتوان گزارش کرد که محصول جلسات تفسیری ایشان است و عملاً پاسخی به برداشتهای غلط گروههای التقاطی دوران شکلگیری و عصر آغازین انقلاب اسلامی همچون برداشتهای مارکسیستی منافقان، برداشتهای سوسیالیستی افرادی چون شریعتی یا افرادی لیبرال مسلک همچون بازرگان و... است. کتابهای دیگر شهید مطهری مانند امامت و رهبری، ولاها و ولایتها، علل گرایش به مادیگری و... نیز همگی در چنین فضایی قابل معرفیاند.
مبارزه با برداشتهای سیاسی نادرست از قرآن
ایشان در مواجهه با قرآن کریم آن را دارای یک نظام فکری جامع میداند که نظام سیاسی بخشی از آن است. برای همین ذیل آیاتی مثل خمس که دیگران نگاهی عادی به آنها دارند با رویکرد نظام اسلامی به آن مینگرد. بیان شهید مطهری را در مورد آیه انفال و خمس در جلد سوم آشنایی با قرآن ایشان ببینید: «چهره آیه انفال و آیه خمس آنچنانکه شیعه تفسیر میکند با آنچه اهل تسنن تفسیر میکند از زمین تا آسمان متفاوت است. آن طور که شیعه تفسیر میکند یک مفهوم بسیار عام و کلی مییابد و از یک نظر ارتباط پیدا میکند با نظام اقتصادی اسلام و از نظر دیگر ارتباط دارد با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی». این بیان گویای نگاه دقیق سیاسی ایشان است.
آسیبهایی که تفسیر سیاسی قرآن با آن روبهرو است پرشمار است. مثلاً گاهی وضعیت زمانه و روزگار به گونهای است که مفسر را به سمت برداشت نادرست میکشاند. شهید مطهری با همه آنها مبازره دارد. مثلاً آسیبها را از منظر زمینههای انگیزشی و روانی و عاطفی میتوان گزارش کرد. برای نمونه گاهی «انفعال در برابر نظریات غیرقطعیِ دانش سیاسی موجود و تطبیق قرآن بر آنها»، بستر برداشتهای نادرست میشود. زمانی «ایجاد پوشش برای اهداف ضددینی» انگیزه اشخاص و مکاتب برای ارائه برداشتهای سیاسی نادرست از قرآن است، به گونهای که قرآن را مؤید نگاههای مکاتب و آرای آنها مینمایاند و موجب ظهور برداشتهای التقاطی از قرآن در حوزه حیات سیاسی میشود که شهید مطهری از جمله مبارزان با این رویکرد مخرب شمرده میشود.
خروشهای علمی، اوج بصیرت سیاسی
یکی از معضلات جدی که استاد شهید با آن روبهرو بود مسئله التقاط بود. ما در این دوران با بسترسازیِ «رویکرد التقاطی» برای آسیب دیدن برداشتهای سیاسی مواجه بودیم. میدانید که التقاط عنوان عامی است که گروههای متعددی ذیل آن گرد میآیند از جمله: ۱- گروههایی که برداشتهای کارکردگرایانه و جامعه گرایانه و سوسیالیستی از قرآن دارند. ۲- گروههایی که نگرش متأثر از معرفتشناسی غربی دارند.
طرفداران رویکرد مارکسیستی و سوسیالیستی، قرآن و دیگر متون اسلامی را ابزار و متنِ انقلابی (مارکسیستی، سوسیالیستی) میدانستند. از این جریانها در ادبیات شهید مطهری با عنوان «ماتریالیسم اغفال شده یا منافق» یاد میشود. بیان ایشان چنین است.
«ماتریالیسم در ایران در یکی دو سال اخیر به نیرنگ تازهای بس خطرناکتر از تحریف شخصیتها دست زده است و آن تحریف آیات قرآن کریم وتفسیرهای مادی محتوای آیات با حفظ پوشش ظاهری الفاظ است». این دست خروشهای علمی، اوج بصیرت سیاسی در عرصه تفسیری استاد را نمایان میکند و البته ادامه همین هوشیاری و آگاهیها بود که استاد را به افتخار شهادت رساند.
از مبارزه استاد با انحراف برداشتها از قرآن در مورد این جریان نمونههای بسیاری نقل شده است. یکی از آنها مربوط به مواجهه علمی استاد شهید با دکتر شریعتی است. ایشان روش فهم قرآن توسط شریعتی را آسیب دیده میدانست. البته در بحث روشنفکری دینی، شریعتی از افراد مؤثر در رویکرد علمی اجتماعی است. وی در فهم مفاهیم قرآن از روشهای «ساختارشناسی اجتماعی» و مبتنی بر دیدگاهای جامعهشناسی تأثیر پذیرفته بود و برداشتهایی تفسیری در چارچوب فضای اندیشگی جامعهشناسی غربی ارائه میکرد. نگرش طبقاتی با محوریت غنی و فقیر و تفسیر تضادهای اجتماعی و دینی بر این مبنا در آثار شریعتی حضور پررنگی دارد و البته شهید مطهری آن را نقد میکند و معتقد است گرایش فقرا و محرومان به پیامبران و رویارویی با اغنیا را نباید با تحلیل طبقاتی توجیه کرد. همچنان که همه مؤمنان و موحدان و انقلابگران توحیدی از طبقه مستضعف نبودند و پیامبران، فطرتهای ناآلوده یا کم آلوده را از طبقات استضعافگر شکار میکردند و آنها را علیه خودشان (توبه) یا علیه طبقهشان (انقلاب) برمیشوراندند، همه طبقه مستضعف نیز در زمره مؤمنان و انقلابگران توحیدی نبودند. از نظر وی قرآن صحنههای مختلفی میآورد که گروههایی از مستضعفان را محکوم و داخل تیپ کافران و مشمولان عذاب الهی معرفی میکند.
منبع: روزنامه قدس