Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-08@20:31:59 GMT

غذاها چقدر مجاز هستند در یخچال نگهداری شوند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۶۹۶۳۰

به جز تعداد انگشت شماری از غذاها که مناسب نگهداری در فریزر نمی‌باشند اغلب غذاها را می‌توان به‌صورت پخته شده منجمد نموده و در مواقع لزوم آنها را به مصرف رساند.به گزارش بلاغ،به جز تعداد انگشت شماری از غذاها که مناسب نگهداری در فریزر نمی‌باشند اغلب غذاها را می‌توان به‌صورت پخته شده منجمد نموده و در مواقع لزوم آنها را به مصرف رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوالاتی درباره بهداشت یخچال وجود دارد از قبیل این که آیا یخچال باید هر یک یا ۲هفته تمیز شود؟ *هر چند وقت یک بار باید باقی مانده غذا را از یخچال خارج کرد.* آیا می توان غذا را بدون پوشش در یخچال قرار داد؟ چگونه می توان مانع از ایجاد وضعیت غیربهداشتی در داخل یخچال شد؟ به طور کلی کپک و قارچ در دمایی رشد می کند که نه گرم و نه سرد باشد. قرار دادن ماده غذایی برای مدت طولانی بیرون از یخچال قبل از انتقال آن به داخل یخچال باعث رشد باکتری می شود.

غذاهای پخته شده ای که اضافه می آیند را معمولا خانم های خانه دار درون یخچال نگهداری می کنند. اما باید بدانید که نگهداری مواد غذایی در یخچال هم قوانین خاص خودش را دارد.

غذاهای پخته شده را تا چه مدت می توان درون یخچال نگهداری کرد؟

 

به طور کلی هر وعده غذایی بیشتر از 24 ساعت نباید در یخچال نگهداری شوند و بهتر است قبل از زمان ذکر شده مصرف شوند، چرا که اگر بیشتر از زمان داخل یخچال بمانند امکان رشد میکروب را فراهم می‌کنند.

همچنین توصیه می‌شود حتما غذاهایی که طبخ شده‌اند و در یخچال نگه‌داری شده‌اند، قبل از مصرف حرارت داده شوند. به‌طور کلی اگر افراد این نکات را رعایت نکنند، شاید در کوتاه‌ مدت با مشکل خاصی مواجه نشوند اما در دراز مدت آلودگی‌های غذایی مشکلاتی را برای افراد به‌ همراه خواهند داشت.

اما باید به این نکته اشاره کنیم که برخی افراد غذای طبخ شده را برای مدت طولانی در فریزر نگهداری می‌کنند، این کار از فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کند، اما نباید فراموش کرد غذایی که با مواد غذایی تازه طبخ و مورد استفاده قرار می‌گیرند ارزش غذایی بالاتری از غذاهای فریز شده دارند.

چه مدت باید ماده غذایی خام یا پخته در یخچال نگهداری شود؟

یخچال محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری و کپک است. درجه سرمای یخچال باید ۴ سانتی گراد باشد تا بعضی باکتری ها از بین برود. با این حال انواعی از باکتری وجود دارد که در دمای پایین نیز رشد می کند. محیط مناسب شامل دما، مواد مغذی، هوا و رطوبت باعث می شود که باکتری ها به سرعت در یخچال رشد کند. به محض این که غذا کپک می زند، به راحتی کپک به غذای دیگر منتقل می شود.

اگر هوا گرم باشد، احتمالا تخم حشرات یا تخم انگل ها به غذا راه پیدا می کند. همچنین قرار دادن غذای گرم در یخچال باعث می شود تا برای خنک نگه داشتن محیط داخل یخچال موتور بیشتر کار کند. بنابراین برای خنک کردن سریع غذا، آن را در یخ یا آب یخ قرار دهید. هر یک یا ۲هفته، داخل یخچال را با مایع ضدعفونی کننده تمیز کنید.

چه مدت باید ماده غذایی خام یا پخته در یخچال نگهداری شود؟ گوشت خام را نباید بیشتر از یک یا ۲روز در یخچال نگه داشت. گوشت پخته را نیز نمی توان بیش از ۴روز در یخچال نگهداری کرد. گوشت و مرغ را باید در کیسه فریزر قرار داد. توجه داشته باشید که ماده غذایی در یخچال با سرعت پایین فاسد می شود. حتی ماده غذایی که برای مدت طولانی در فریزر قرار دارد دچار فساد می شود. حتی اگر سمی هم نشود طعمش تغییر خواهد کرد.

آیا ماده غذایی در یخچال باید همیشه درپوش داشته باشد؟ ماده غذایی باید همیشه پوشیده باشد. زیرا علاوه بر خشک شدن یا جذب کردن بوی غذاهای دیگر، آلودگی را منتقل می کند یا این که رطوبت می گیرد. هوا و رطوبت نیز در رشد باکتری موثر است.

انجماد غذاهای پخته شده

به جز تعداد انگشت شماری از غذاها که مناسب نگهداری در فریزر نمی باشند اغلب غذاها را می‌توان به‌صورت پخته شده منجمد نموده و در مواقع لزوم آنها را به مصرف رساند.

غذاهائی که بهتر است در فریزر قرار داده نشوند عبارتند از: غذاهائی که در ترکیبات آنها مواد خمیری مانند رشته، ماکارونی و همچنین سیب‌زمینی به‌کار رفته باشد. سفیده تخم مرغ، سس‌ها و سالادهائی‌ که در آنها مایونز به‌کار برده شده است در صورت فریز کردن طعم آنها تغییر خواهد کرد.

▪ منجمد کردن برنج پخته نیز توصیه نمی‌گردد

چون در طول مدت نگهداری تغییراتی در طعم، بو و کیفیت چاشنی‌ها و ادویه‌جات به‌کار برده شده حاصل می‌شود لذا غذاهائی‌ که جهت قرار دادن در فریزر در نظر گرفته شده‌اند در موقعی‌ که جهت مصرف از فریزر خارج و آماده می‌گردند چاشنی زده شود غذاهای پخته شده با غذاهای مازاد بر احتیاج قبل از قرار دادن در فریزر بایستی سرد گردند بهتر است ظروف غذاها را جهت پائین آوردن حرارت در آب خیلی سرد قرار داده بعد از خنک شدن در مقادیر معینی که برای نیاز هر خانواده لازم می‌باشد در ظروف مخصوص فریزر ریخته و منجمد نمود.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۶۹۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴ کار خطرناک که در بورس نباید انجام داد

ماهیت سرمایه گذاری در بازارهای بورس، با ریسک هایی همراه است و در صورتی می توانید در این بازار سود بگیرید که فعالیت در آن، با شناخت و آگاهی کافی همراه باشد.

به گزارش بنکر، اگر به دنبال کسب سودآوری بیشتری بوده و روی ماهیانه و قطعی بودن رقم آن در یک ماه، پافشاری ندارید، سودآوری در بازار بورس زمینه بیشتری دارد.

در این بازار موارد افزایش ریسکی وجود دارد که نباید انجام داد که به طور خلاصه در زیر به آن اشاره شده است:

تک سهم شدن تشکیل درصد زیادی از سبد سهام از یک یا دو صنعت خاص تشکیل درصد زیادی از سبد سهام از نمادهای بازار پایه خرید سهم با حجم معاملات پایین خرید سهم با زیان انباشته زیاد خرید سهم در روند نزولی و کف سازی نشده فروش سهم پس از افت زیاد نگهداری سهم به امید کسب سود افزونتر و بدون پشتوانه تحلیلی تعصب در نگهداری سهم طمع در کسب سود بیشتر وارد صف های خرید فروش هیجانی شدن خرید و فروش بدون تحلیل قبلی خرید و فروش بر اساس سیگنال کانال ها و بدون مشاوره و تحلیل شخصی کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چطور با هندوانه به جنگ سنگ کلیه برویم؟/ یک روش ساده و نتیجه‌بخش
  • گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش | یخچال کله قندی ۲۷۰ساله در حوالی پایتخت
  • میوه تابستانی که سنگ کلیه را پودر می‌کند
  • ۱۴ کار خطرناک که در بورس نباید انجام داد
  • چرا نباید از فروشنده‌های سیار غذا خرید؟
  • این غذاها و داروها را با هم مصرف نکنید؛ از وارفارین و زغال اخته تا الکل و آنتی هیستامین
  • هندوانه پخته سنگ کلیه را پودر می‌کند + طرز تهیه
  • پاکشوما ۴۹ ساله شد
  • طرز تهیه غذای هندی چوله پالک + فیلم
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند