Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر اساس قانون رانندگان خودروهای سواری و سنگین و راکبان موتورسیکلت برای استفاده از وسایل خود ملزم به داشتن گواهینامه رانندگی هستند. گواهینامه ای که بعد از سن 18 سالگی می توان برای دریافت آن اقدام کرد. مسئولیت اعطای این مدرک به متقاضیانی که صلاحیت رانندگی دارد بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است که این نهاد دریافت مدرک گواهینامه را مشروط به گذراندن دوره های آموزشی تئوری و عملی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اقصی نقاط کشور آموزشگاه های رانندگی با نظارت پلیس در حال فعالیت هستند. برای ثبت نام در آموزشگاه های رانندگی باید هزینه‌ای به عنوان شهریه توسط هنرجویان پرداخت شود. در سالهای اخیر این هزینه‌ها رو به فزونی بوده است و با این حال هزینه های آموزش رانندگی محدود به شهریه ثابتی که در زمان ثبت نام از متقاضیان اخد می شود نیست و با هر بار طی کردن مراحل آموزش هزینه هایی تازه مقابل هنرجویان قرار داده می شود.

بعد از پایان دوره آموزش آیین نامه، هنرجویان باید مبلغی برای شرکت در آزمون آیین نامه داخلی پرداخت کنند. این مبلغ با هر بار رد شدن هنرجویان مجددا از آنها اخذ می شود. با شروع کلاس های شهری، هزینه های تازه آموزشگاه‌های رانندگی کلید می خورد. به جز 12 جلسه کلاس شهری که در ابتدا و در شهریه ثابت آموزشگاه محاسبه شده است عموما مربیان آموزشگاه چند جلسه اضافی هم برای هنرجویان در نظر می گیرند که برای هر کدام از این جلسات باید مبلغی بالغ بر 50 هزار تومان پرداخت شود.

گفتنی است که این جلسات اگرچه برای افزایش کیفیت رانندگی و آمادگی بیشتر هنرجویانی که آمادگی کامل برای شرکت در آزمون شهری را به دست نیاورده اند برنامه ریزی شده اما با این حال برای تمامی هنرجویان رانندگی در هر سطحی از آمادگی کلاس های اضافی لحاظ می شود.

از سویی دیگر شرکت در آزمون آیین نامه اصلی نیز در بردارنده هزینه ای است که پیش از آزمون از متقاضیان شرکت در آزمون دریافت می شود. پیش از آن هنرجویان باید مبالغی را به چند حساب شهرداری و نیروی انتظامی واریز کنند که اگرچه این مبالغ ارقام بالایی ندارند اما در مجموع هزینه های گزافی هستند که به حساب شهرداری می روند.

این اما پایان ماجرا نیست. با هر بار مردود شدن هنرجویان در آزمون آیین نامه اصلی مجددا باید هزینه ای به حساب نیروی انتظامی توسط آنها پرداخت شود. آزمون های شهری هم مشابه همین با هر بار مردودی هزینه ای حدود 12 هزار تومان برای ثبت نام در آزمون مجدد در بردارند.

بر اساس مشاهدات چندماهه خبرنگار برنا در اغلب موارد تا آزمون سوم و چهارم شهری هنرجویان گاهی با داشتن صلاحیت کافی مردود می شوند و با هر بار مردودی موظف به برداشتن یک کلاس اضافی شهری خواهند بود.

سجاد خسروی، رئیس اداره آموزشگاه های رانندگی تهران، در این باره به خبرنگار برنا گفت: تصمیم‌گیری در مورد هزینه های دوره های آموزش رانندگی با پلیس نیست و نقش اصلی را وزارت صمت ایفا می‌کند و از طریق کانون صنفی آموزشگاههای رانندگی ابلاغ می‌شود و پلیس چندان در این زمینه دخالت ندارد.

وی ادامه داد: اصولا اگر در این زمینه تخلفی صورت گیرد مرجع رسیدگی آن اداره آموزشگاهها نیست با این حال این اداره بر اساس وظایف ذاتی خود به گزارش های رسیده ترتیب اثر داده و طبق مقررات برخوردهای قانونی را اعمال می‌کند.

وی اظهار داشت: اداره آموزشگاه‌های رانندگی به لحاظ سازمانی تحت تابعیت پلیس راهنمایی و رانندگی است و از کانون آموزشگاه‌های رانندگی کاملا مجزا و مستقل است.

خسروی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از هنر آموزان رانندگی نمی توانند در بازه زمانی مقرر در قانون، مهارت رانندگی لازم را کسب نمایند، گفت: در این صورت مربیان رانندگی یا کارشناسان  موسسه راهگشا، برای این دسته از هنرآموزان جلسات تکمیلی پیشنهاد می دهند که مسلما هزینه های پرداختی این گونه از هنرآموزان افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: با این حال اگر در این زمینه با وجود مهارت هنر آموز و صرفا به منظور دریافت مبلغ اضافی تخلفی صورت گیرد با تسلیم گزارش از سوی شاکی، موضوع قابل رسیدگی است.

رئیس اداره آموزشگاه های راهنمایی و رانندگی بیان کرد: اداره آموزشگاههای رانندگی تهران بزرگ حدود دو سال است که از راهور ناجا مستقل شده ولی همچنان اداره صدور گواهینامه زیر نظر مستقیم راهور ناجا (شهرک آزمایش) است.

وی ادامه داد: در خصوص نحوه پرداخت قبوض و هزینه های دولتی (از جمله هزینه مردودی به مبلغ ده هزار ریال) از طریق دستگاههای pos مستقر در آموزشگاه‌ها و پرهیز از اعزام پی در پی ارباب رجوع به بانک های عامل پیشنهاداتی به مبادی ذیربط ارائه شده که امیدواریم این روند به زودی اصلاح شود که خود منجر به کاهش تعداد سفر و نارضایتی شهروندان محترم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار برنا، سخت گیری پلیس در اعطای گواهینامه به متقاضیان بدون شک تاثیر مثبتی بر فرهنگ رانندگی و کاهش تصادفات خواهد داشت با این حال اما گرفتن وقت و پول بسیار از هنرجویان رانندگی باعث بدبینی مردم به قوانین و از بین رفتن انگیزه آنها در رعایت مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی شده است. از سویی دیگر تخلف قانونی در آموزشگاه هایی که مرجع آموزش قوانین اند اتفاقی قابل گذشت نیست و نیروی انتظامی باید نظارتی گسترده تر بر این آموزشگاه ها داشته باشد.

خبرنگار: فاطمه مشایخی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: راهنمایی و رانندگی گواهینامه رانندگی آموزش رانندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۰۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) یک ایرانی این خودروری یک و نیم میلیون دلاری را نابود کرد!

ادموند بارسقیان یوتیوبر ایرانی ساکن کالیفرنیا که پست‌هایش مربوط به خودرو است، صبح امروز دوشنبه به وقت محلی در حال شوآف رانندگی با مک لارن سنا ۱.۵ میلیون دلاری بود که کنترل خودرو را از دست داد و ماشین گرانقیمت را به آهن پاره تبدیل کرد.

به گزارش خبرآنلاین، ماشین به دیوار نمایشگاه اتومبیل لکسوس برخورد کرد و متوقف شد.

ادموند موندی که خود را یک کارآفرین معرفی کرده، در پستهایش سوار بر خودرو‌های گرانقیمت شده و با آنها ویراژ می‌دهد.

به گفته کارشناسان نوع برخورد طوری است که شرکت بیمه خسارت را پرداخت نخواهد کرد و هزینه تعویض و تعمیر نیز سرسام آور خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # خودرو ، تصادفات رانندگی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی به کمک ثبت تخلفات رانندگی می‌آید/ اعمال قانون با دوربین‌های نظارت تصویری
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید
  • هوش مصنوعی به کمک ثبت تخلفات رانندگی می‌آید
  • رئیس پلیس راهور تهران بزرگ: هوش مصنوعی به کمک ثبت تخلفات رانندگی می آید
  • هزینه ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری
  • چگونه در سال ۱۴۰۳ مدرک کامپیوتر آی سی دی ال بگیریم؟
  • ورود موتورسیکلت‌های دوربین‌دار راهور در معابر
  • (ویدئو) یک ایرانی این خودروری یک و نیم میلیون دلاری را نابود کرد!
  • موتورسیکلت های دوربین دار راهور وارد معابر می شود!
  • پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم