Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-05@08:35:17 GMT

مجوز واردات ۱۴۰میلیون دلار کالاهای گروه۴

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۷۱۳۵۲

یک فعال اقتصادی معتقد است، اگر کالاهای گروه ۴ ممنوعه بدون پرداخت حقوق و عوارض از مناطق آزاد به بازارهای داخل برسند در قدم اول تولید نصفه و نیمه کشور را تحت شعاع قرار خواهند داد.

چندی قبل مصوبه ای در کمیسیون اقتصادی دولت با حضور نمایندگان بانک مرکزی، گمرک، وزارت صنعت، سازمان مناطق آزاد و سامانه جامع تجارت تصویب شد که مطابق آن امکان ورود 140 میلیون دلار کالای ممنوعه گروه 4 به این مناطق مجاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از مسئولان و کارشناسان اقتصادی نسبت به این بخشنامه موضع گیری کرده اند و در شرایط ارزی امروز تصویب چنین مصوبه هایی را با چارچوبهای اقتصادی کشور منطبق نمیداند.

در همین زمینه محمود ضرابی تولید کننده نخ  معتقد است، کالاهای گروه 4 وارد شده به مناطق آزاد در گام اول حقوق و عوارضی پرداخت نمی‌کنند اما اگر قرار باشد این کالاها بدون پرداخت حقوق و عوارض به بازارهای داخل کشور هم وارد شوند واقعا این موضوع مشکل ساز خواهد شد.

به گفته ضرابی، اگر کالاهای گروه 4 ممنوعه بدون پرداخت حقوق و عوارض از مناطق آزاد به بازارهای داخل برسند در قدم اول تولید نصفه و نیمه کشور را تحت شعاع قرار خواهند داد.

وی با بیان اینکه، ممکن است این کالاها به ام مناطقازاد وارد شوند اما در نهایت از بازارهای داخل سر درآورند گفت: گمرک باید به دقت مراقب خروج این کالاها از مناطق آزاد باشد چرا که اگر این کالا ها به صورت مسافری یا روشهای دیگر به سرزمین اصلی برسند به نوعی نقض غرض صورت گرفته است.

ضرابی با بیان اینکه، تولیدکنندگان مخصوصا فعالان عرصه پوشاک توان تولید برای پوشش نیازهای کشور را دارند، گفت: این مصوبه در صورتی که منجر به ورود کالای ممنوعه به داخل مرزهای سرزمین اصلی شود توازن را در بازار بهم میزند و این موضوع یک زنگ خطر به حساب می‌آید.

وی از مسئولان خواست در شرایط خطیر اقتصاد امروز که با نوسانات ارزی نیز مواجه شده ایم، از تولید داخل حمایت کنند و ادامه داد، وقتی با وجود ظرفیتهای مناسب تولید داخل زمینه را برای ورود کالای مصرفی خارجی اماده میکنیم این موضوع به نوعی نقض غرض محسوب میشود و با سیاستهای کلان کشور سازگاری ندارد.

تسنیم

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Cpr برچسب ها: واردات ، کالاهای اساسی ، فعال اقتصادی

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: واردات کالاهای اساسی فعال اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۱۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهادری جهرمی: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت با اشاره به افزایش تجارت خارجی کشور در ماه گذشته، تصریح کرد: بر اساس گزارش گمرک ایران، تجارت خارجی کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ با رشدی ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

وی اضافه کرد: تراز تجاری در فروردین ماه که بخش عمده‌ای از آن در کشور ما با توجه به آغاز سال جدید تعطیل است، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت شد.

گفتنی است؛ تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور، ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • فیلم| لکوموتیو، واردات یا تولید داخل
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • بهادری جهرمی: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان