Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی جهان نيوز: معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس جمهور با روزنامه اعتماد درباره ديپلماسي و مناسبات سياسي ايران گفتگو کرده است و همانند سایر همکاران دولتی اش تلویحا پذیرش آنچه غرب می خواهد را تلویحا تجویز کرده است. به نظر ابتکار هم بهترین فرد برای فعالیت های دیپلماتیک، دکتر ظریف است چون خوب شرطنج بازی می کند و هم قدرت انتقال پيام مطابق با انقلاب و مواضع جمهوري اسلامي ايران را دارد! اما نکته جالب تر این گفتگو پیرامون مسائل داخلی جایی است که ابتکار می گوید: «دليلی برای نااميدی مردم وجود ندارد» و امروز وضع کنسرت ها و تئاتر در بهترین دوران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*بعد از استقرار دولت يازدهم و با توجه به تغيير زمينه آزادي بيان و حضور بيشتر احزاب و احياي مجدد جريان تحزب در كشور اميدهايي زنده شد و فعاليت‌هاي غيردولتي كه در دوره‌اي محدود شده بودند، دوباره احيا شدند كه نتيجه‌اش نشاط عمومي بود.

*در مناسبات بين‌المللي نيز آغاز يك دوره از مذاكرات عزتمندانه كه به برجام منتهي شد، راه تازه‌اي باز كرد.

*بعد از برجام كه كاملا شرايط مثبت شد ولي تنش‌هاي داخلي و مخالفت‌ها و اقداماتي كه عملا بازدارنده بود، كار دولت را كند و سخت كرد و شتابي كه انتظار بود بعد از برجام اتفاق بيفتد، رخ نداد. در چنين فضايي بود كه ترامپ تصميم گرفت تا از برجام خارج شود، تصميمي كه نه‌ تنها بر اساس ملاحظات سياسي خودش و همراهي او با رژيم صهيونيستي بود بلكه تقابل او با ايران آن‌ هم در زمان رشد اقتصادي را نمايندگي مي‌كرد.

*اگر مخالفين دولت در چارچوب قوانين و بر اساس قاعده رفتار كنند و قانون بازي را به جا بياورند، رقابت سياسي مشكلي به وجود نمي‌آورد.

*اولين صداها مربوط به مالباختگان صندوق‌ها بود، خب واقعا دولت در اين‌ باره چه تقصيري داشت؟ كجا دولت بايد هزينه اين اختلالاتي را كه در دولت قبل و يا به خاطر طمع يك عده ايجاد شده بود، پرداخت مي‌كرد؟ فشارهاي زيادي هم از نظر امنيت براي دولت به وجود آمد كه در آخر از صندوق دولت با اين وعده كه قوه قضاييه روزي اموال اينها را مصادره و آن را برمي‌گرداند، پرداخت شد. برخوردهايي هم از مجلس شروع شد.

*نكته اين است كه ما بعد از خروج از برجام شاهد خصومت آشكار دولت آمريكا با ايران و جنگ اقتصادي و تحريم‌هاي جديد و جنگ رواني بوديم و متاسفانه منتقدين داخلي هيچ ملاحظه‌اي نكردند، آن‌ هم با توجه به اينكه وضعيت خاصي بر كشور حاكم است و ما در معرض يك جنگ تمام ‌عيار قرار گرفته‌ايم.

*با وجود همه اين مسائل- به‌ ويژه در اين چند ماه اخير- دولت توانسته تورم را مهار كند. امروز با اينكه هنوز نرخ ارز نواسان دارد ولي كنترل‌ شده است.

*دليلي براي ناميدي مردم وجود ندارد و با همه مشكلات پيش آمده، روند اميدبخشي دارد طي مي‌شود و اقدامات دولت بسيار موثر بوده است. مثلا ما امسال مراسم با شكوهي در 16 آذر نسبت به سال‌هاي گذشته داشتيم و امروز فضاي دانشگاه‌ها براي فعاليت‌هاي سياسي و دانشجويي مناسب است. تئاتر پيكري نيمه جان داشت ولي الان بهترين دوره خود را مي‌گذراند. كنسرت‌ها هم قرار بود كلا زير خاك دفن شوند ولي الان با رونق زيادي برگزار مي‌شوند. اين بدان معني نيست كه مشكل و تنش در كشور وجود ندارد، چرا هست ولي در مجموع با توجه به مشكلاتي كه كشور دارد، فضاي كشور امنيتي نشده است. يعني دولت اجازه نداده فضاي كشور امنيتي و به ‌اصطلاح بسته‌تر شود يا اينكه برخوردي با روزنامه‌ها و سايت‌ها صورت بگيرد. حتي با وجود فشارهايي مثل فشار بر آقاي جهرمي براي فيلترينگ تلگرام و يا فشار بر آقاي رحماني فضلي، دولت توانسته وضعيت را حفظ كند.

*ساختار سياسي كشور نياز به اصلاح دارد. به نظر مي‌رسد ما در ساختارهاي نظام اجرايي و تصميم‌سازي مثل مجلس نياز به اصلاح داريم، مخصوصا با اين لايحه جديدي كه دولت در جهت توجه بيشتر به احزاب داده، نگاه ملي به مجلس وجود دارد. 

*خيلي از دستگاه‌ها جزيره‌اي فكر مي‌كنند و موضوع را دستگاهي و بخشي مي‌بينند و منافع ملي را در نظر نمي‌آورند. من در محيط‌زيست با اين معضل از نزديك مواجه بودم. خيلي وقت‌ها دولت‌ها گرفتار اين بحث‌ها مي‌شوند و موجب مي‌شود تا وقت گرفته شود درحالي‌ كه بحث‌ها بايد در يك جاي ديگر حل شود. نمونه آن اتفاقي بود كه براي آقاي ظريف افتاد. البته اين واقعا يك موقعيت خاص بود ولي در مجموع همه بايد براي اينكه كاري خوب انجام شود، هماهنگ باشند. مثلا چرا وزير خارجه بايد از اتفاقي كه در عرصه سياست خارجي كشورش رخ داده، بي‌اطلاع گذاشته شود؟

بیشتر بخوانید:
ابطحی: خانم ابتکار روحیه لاکچری دارد
خانم ابتکار دقیقا چه کاره مملکت است؟
می‌خواهند کشور را تجزیه کنند!


*قدرت نظامي براي جنگ نيست بلكه براي دفاع است و تمام توان خود را براي دفاع سخت بايد بگذاريم ولي نبايد در اين مسير قدرت نرم كه همان مناسبات جهاني، تجارت و ديپلماسي و... است، آسيب ببيند. اينها براي امنيت و منافع اقتصادي ايران مهم است. ما بايد وجهه خود را در دنيا بالا ببريم چون تلاش براي تخريب وجهه ايران خيلي زياد است. ما متأسفانه خيلي از موقعيت‌هاي خود را در مراجع بين‌المللي با فشارهايي كه روي دستگاه سياست خارجي از جاهاي ديگر وارد مي‌شود از دست مي‌دهيم.

*الان هر اتفاقي خوبي كه در برجام افتاده يك عده تلاش مي‌كنند آن را به يك نقطه تاريك تبديل كنند.

*همه اذعان دارند خودمان‌ هم به ‌نوعي خودمان را با نپيوستن به اف،‌اي،‌تي،‌اف و با تعللي كه داريم انجام مي‌دهيم، تحريم مي‌كنيم و ضربه‌اي به مناسبات اقتصادي مي‌زنيم. همه بارها و بارها اعلام كرده‌اند كه تبعات نظرات كساني كه در اين زمينه تصميم مي‌گيرند چيست؟ الان «اف.اي.‌تي.اف» مهم‌ترين مساله‌اي است كه ما در پيش داريم و اميدواريم اين رويكرد و فضاسازي‌هاي داخلي كشور را به سمت يك تصميم نسنجيده نكشاند... اينها كنوانسيون‌هايي است كه امروز براي آنكه بتوانيم وارد مناسبات درست اقتصادي و تجاري با كشورها شويم، وجودشان لازم و ضروري است. بالاخره در پشت پرده پولشويي، قاچاق مواد مخدر و انسان و اسلحه و حيات‌وحش نيز وجود دارد. ما به ‌طور قطع اگر قرار است با جهان كار كنيم، همگرايي بايد داشته باشيم. اين خيلي روشن است.

*سال‌هاست كه براي تخريب ايران كار مي‌شود. در بخش خبري، ديپلماسي ما مي‌تواند نقش داشته باشد. يكي از راه‌هاي مهم، حضور در مجامع بين‌المللي است. درست است كه از روش‌هاي متعارف در مناسبات و تجارت مي‌توانيم براي كشورهاي دوست امتيازهايي را قائل شويم ولي استفاده از روش‌هاي غيرمتعارف، سياست دستگاه ديپلماسي ما نيست پس بايد يك زبان قوي براي مجاب كردن وجود داشته باشد كه خود آقاي ظريف يكي از قوي‌ترين ديپلمات‌ها به جهت تفكر قوي و راهبردي است چون مي‌تواند خوب شطرنج‌بازي كند و تا الان خيلي توانسته در اين مناسبات موفق باشد. امروز ديپلمات ما هم ‌زبان قابل ‌فهمي دارد و هم قدرت انتقال پيام مطابق با انقلاب و مواضع جمهوري اسلامي ايران را دارد.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۱۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی گفت: در شرایط فعلی کشور، نیازمند به‌کارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود، جامعه باید به طور واضح، زیروبم ماجرا را بداند و تحقق این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی فقیه، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ظهر امروز به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت رسیدگی دولت به سفره و معیشت مردم اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید، با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید، در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد، گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید ولو اینکه زبان زور پای کار باشد.

وی ادامه داد: اقتدار حکومتی باید در دو عرصه ارز و گرانی پای کار بیاید. البته در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاد شده که مردم به چشم دیده‌اند تهدیدهای دشمن همچون هویت آن‌ها توخالی است، اما در هر حال، تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت همچنان باید در دستورکار دولت باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: این یک حقیقت است که با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاوردهای دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است. به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر رسانه و انعکاس فعالیت‌هاست تا بر مردم روشن شود که در چه حوزه‌هایی کار شده و در چه عرصه‌هایی نیاز به فعالیت وجود دارد.

وی افزود: عمده مطالبه مردم در شرایط فعلی متمرکز بر عرصه‌های اقتصادی است و این‌طور نیست که شما تصور کنید همه‌چیز با ارائه آمار و اعداد و ارقام حل می‌شود. خیر؛ در شرایط فعلی کشور، نیازمند به‌کارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود. جامعه باید به طور واضح، زیروبم ماجرا را بداند و تحقق این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه مشهد تأکید کرد: در همه قضایا، رمز موفقیت شما مقارن با میزان اخلاصی است که در عمل دارید، وقتی انسان در عمل مخلص باشد، کار او کار خدا می‌شود و در این شرایط، ذات اقدس پروردگار به اراده قاهر خودش اجازه نخواهد داد کار بر زمین بماند.

برخورداری ۶۰ میلیون ایرانی از طرح کالابرگ فجرانه

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در کشور اظهار کرد: اخیراً سامانه‌ای در وزارت‌خانه تعریف شده که آمار کاملی از همه افراد فاقد شغل در هر گوشه از کشور در آن گردآوری شده است؛ به گونه‌ای که به تفکیک هر شهرستان می‌توان استعلام گرفت که افراد زیر خط فقر یا فاقد شغل چه کسانی هستند.

وی با بیان اینکه ۱۹ میلیون خانوار و حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت به عنوان جامعه هدف طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور محسوب می‌شوند، گفت: این طرح از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد، اما اجرای آزمایشی آن در برخی نقاط کشور، دولت را مصمم کرد تا ایرادات آن را رفع کرده و به صورت ملی و سراسری اجرا کند. دستور مستقیم رئیس‌جمهور نیز بر استمرار اجرای این طرح دلالت دارد و بنابراین، طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد.

کد خبر 749080

دیگر خبرها

  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • ناراحتی ستاره بارسا از لوا: نگذاشت من گل بزنم!
  • فشار نهاد‌های امنیتی صهیونیست برای توافق آتش بس با حماس
  • پرسپولیس کنعانی را سرپنجه می‌خواهد
  • ایران، سرآمد در حوزه دفاعی و امنیتی، با وجود تهدیدات متعدد
  • زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود
  • گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند
  • استقلال در جست‌وجوی یک آمار ویژه با دروازه‌بان دوم
  • نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد