Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، داوود حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به بحث درباره مسئله اصالت وجود طبق بیان علامه طباطبایی و شهید مطهری پرداخت.

وی در ابتدا بیان داشت: شکاف بزرگی بین اصالت وجود در سنت فلسفی ما و در میرداماد و ملاصدرا با آنچه علامه طباطبایی و شهید مطهری آن را مسئله اصالت وجود می‌خواندند وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر وی، علامه و شهید مطهری پروژه‌ها را ناظر به مباحثی که از فلسفه غرب ترجمه شده بود، پیش روی خود داشتند که بر اساس آن تنها در صورتی می‌توان فلسفه داشت که اولاً ذهن و جهانِ خارج از ذهن تحقق داشته باشند و ثانیاً بین این دو مطابقت برقرار باشد. هرچند که نیازی نیست این مطابقت در همه ادارکات ذهنی باشد بلکه آن‌ها به وجود در ادراکات نیز قائل بوده اند.

حسینی در ادامه افزود: سوال اصلی پیش روی این پروژه این بود که کدام‌یک از مفاهیم موجود در ذهن مطابق با جهان است و کدام‌یک نیست؟

وی اضافه کرد: بر اساس این دغدغه، علامه و شهید مطهری، مسئله اصالت وجود را طوری بازسازی کردند که بر اساس آن بتوان به راه حلی برای تطابق میان ذهن و عین رسید. بر این اساس مسئله اصالت وجود این‌گونه خواهد بود که کدام یک از مفاهیم وجود و ماهیت در خارج مصداق دارد؟ مثلاً وقتی با این گل مواجه می‌شویم دو مفهوم در ذهن حاضر می‌شود: مفهوم گل و مفهوم وجود. حال سوال این است: کدام‌یک در جهان مصداق دارد؟ هر دو؟ هیچ‌کدام؟ یکی از آن‌ها؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه بیان کرد: بر اساس دلایل ارائه شده، فقط یکی از این مفاهیم یعنی مفهوم وجود است که مصداق دارد و ماهیت در ذهن تحقق دارد و از آن‌جا که ماهیت ذهنی، ماهیتِ همین وجود خاص است، می‌توان به مطابقت ذهن با عین حکم کرد.

وی این مسئله را، مسئله جدید اصالت وجود و در باب رابطه ذهن و عین خواندند.

کد خبر 4558309

منبع: مهر

کلیدواژه: شهید مطهری علامه طباطبایی فلسفه اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۲۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزار شهید آیت‌الله مطهری در قم گلباران شد

همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم مزار شهید آیت‌الله مطهری در آیین خطبه خوانی خادمان حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) گلباران شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • جشنواره اتاق نمونه دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار می‌شود
  • بررسی وضعیت بیمه اتباع خارجی در قم
  • علی مطهری: در خانواده آیت الله مطهری، نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌ها همه یک گونه فکر می‌کنند/ حکومت باید بر اجرای حجاب نظارت کند
  • کدام فلفل‌ها از همه تندتر هستند؟
  • مزار شهید آیت‌الله مطهری در قم گلباران شد
  • بررسی آراء و اندیشه های علامه مصباح یزدی در حوزه تعلیم و تربیت
  • گزارشی از نمایشگاه یک قرن اصالت و ماندگاری سنندج‌ + فیلم
  • ۶۵ استاد نمونه کشوری تجلیل شدند
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه ۲۲ برگزار می‌شود