Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-04@14:31:10 GMT

سایت‌های فروش ملک به افزایش قیمت دامن نزنند

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۷۲۶۲۴

سایت‌های فروش ملک به افزایش قیمت دامن نزنند

مصطفی قلی‌خسروی در ششمین نمایشگاه بین‌المللی املاک و مستغلات در پاسخ به این سوال که قیمت مسکن در سال آینده چگونه خواهد بود، گفت:‌ در مورد وضعیت بازار مسکن در سال آینده باید توضیحاتی از گذشته بازار مسکن ارائه کنم، چرا که بعد از انقلاب در سال‌های ۶۸-۸۶-۹۱ و ۹۷ با جهش قیمت مسکن مواجه شده بودیم که این جهش قیمت دارای علل مختلفی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:‌ ۴ مولفه اصلی پول، طلا، حامل انرژی و ارز باعث رشد قیمت مسکن در این سال‌های مورد اشاره بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک  تاکید کرد: متاسفانه با رشد جهشی قیمت مسکن قدرت خرید و توان متقاضیان پایین آمد، اما باید اذعان کنیم که به همین دلیل و کاهش قدرت خرید متقاضیان جهش قیمتی مطلقا در بازار مسکن رخ نخواهد داد، اما اگر بخواهیم یک پیش‌بینی در بازار مسکن را ارائه کنیم، باید بگویم رشد قیمت مسکن در سال آینده پایین‌تر از نرخ تورم خواهد بود.

قلی خسروی در پاسخ به این سوال که آماری ارائه شده بود، مبنی بر اینکه ایرانیان مقام دوم و یا سوم خرید مسکن در ترکیه را به خود اختصاص دادند. آیا توصیه‌ای به ایرانیانی که قصد خرید ملک در ترکیه،‌گرجستان و یا دبی را دارید یا خیر، گفت: ایرانیانی که در این سه کشور اقدام به خرید ملک کرده‌اند، بعد از مدتی متضرر شدند. پس باید بگویم ایران بهترین نقطه از هر لحاظ برای خرید ملک است.

وی ادامه داد:‌ به طور مثال در ترکیه بعد از خرید ملک دو سند ارائه می‌شود که سند دوم بعد از تصرف ارائه می‌شود. پس با توجه به اینکه اقامت به سختی داده می‌شود، بحث مالکیت ایرانیان در این کشور به مشکل برمی‌خورد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد:‌ پس اگر ایرانیان قصد خرید ملک دارند، از طریق بانک ایرانی(ملت) اقدام کنند که در قبال خرید آپارتمان در ترکیه اجناس تولید ایران فروخته شود. بدین ترتیب از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

خسروی در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه املاک نظارتی بر سایت‌های مجازی دارد یا خیر، گفت: اگر سایت‌های مجازی به مشاوران املاک متصل باشند، هم اتحادیه و هم متقاضیان مسکن سود خواهند کرد، اما اگر این موضوع رخ ندهد و روز به روز از یکدیگر فاصله بگیرند، کارآیی لازم به وجود نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: اتحادیه املاک از سایت‌ها می‌خواهد که با این اتحادیه املاک  جلسه بگذارند و نوآوری‌های خود را در اتحادیه املاک مطرح کنند.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک برخی سایت‌ها را ما تائید می‌کنیم، چرا که برنامه این است که با استفاده از این سایت‌ها مردم بتوانند در یک فضای امن به سرعت به فایل‌ها دسترسی داشته باشند.

خسروی ادامه داد:‌ما نمی‌توانیم با تکنولوژی مخالفت کنیم، بلکه باید با آن‌ها همراه باشیم. هر چند نباید از ریشه اصلی مشاوران املاک غافل شویم.

وی با اشاره به اینکه استارت‌آپ‌هایی که با اتحادیه املاک همراه باشند با آغوش باز از آنها استقبال می‌کنیم، گفت: آنهایی که از ریشه خود جدا هستند، با آنها برخورد خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد:‌یکی از این سایت‌ها قیمت ملک و آدرس ملک را می‌دهد که اشکال دارد، پس ما نباید به افزایش قیمت دامن بزنیم.

خسروی افزود:‌به عنوان مثال فردی که خانه خود را متری ۱۲ میلیون هم نمی‌خریدند به یک باره قیمت آن ملک ۱۷ میلیون تومان تعیین کرده و یک نفر هم آن را ۱۶ میلیون تومان خریداری کرده، پس نباید مرجع باشد. پس از مردم تقاضا دارم که قیمت‌های منطقه را از مشاوران املاک سوال کنند.

وی با اشاره به اقدام شهرداری در دهه ۷۰ در مورد تعیین قیمت گفت: آن زمان شهرداری فایل‌های فروش ملک را در اختیار شهروندان قرار می‌داد و متاسفانه بعضی از افرادی که از خانه و ملک بازدید کرده بودند، سرقت‌هایی رخ داده بود. پس باید سایت‌های مجازی و استارت آپ‌ها به امنیت فروشندگان ملک توجه ویژه‌ای کند.

خسروی در پاسخ به سوال آیا می‌توان در خصوص جلوگیری از رشد نرخ اجاره بها اقداماتی صورت داد، گفت: بهترین کار این است که صنعت اجاره داری در کشور رونق بگیرد و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و شهرداری با یکدیگر مشارکت کرده و واحدهای مسکونی برای جوانان و خانه اولی‌ها احداث کند.

همچنین در این نشست میلاد بازدار مدیر یکی از سایت‌های فعال در بازار ملک در حاشیه این نمایشگاه در پاسخ به این سوال که آیا نرخ اجاره بها در سال آینده افزایش خواهد یافت یا خیر،‌گفت: به اعتقاد بنده سال آینده بازار اجاره فعال خواهد بود.

همچنین رضا اربابیان مدیر یکی از سایت‌های فعال در بازار معاملات املاک در خصوص اینکه با برخی سایت‌های دیگر تلفیق شدند تا امور املاک با شفافیت و سرعت بهتری انجام شود، گفت: مشاوران املاک قطعا در فعالیت سایت‌های مجازی مهم هستند، ما نیز با توجه به ترافیک و تعداد کاربران می‌توانیم به آنها کمک کنیم.

وی در مورد اظهارات رئیس اتحادیه املاک در مورد امنیت، گفت: در خصوص امنیت نیز بسیار حساس هستیم و اگر تخلفی از طرف فردی صورت بگیرد IP و شماره فرد مورد نظر را مسدود خواهیم کرد.

وی گفت:‌در این راستا ۱۵۰۰ فروشگاه راه‌اندازی شده که سایت‌های مجازی برای آژانس‌های املاک محسوب می‌شوند، پس در این ویترین تمام آگهی‌ها وجود دارد.

به گفته وی در زمینه اعتماد سازی بسیار کمک کرده‌ایم چرا که قراردادها در نهایت در دفاتر املاک منعقد می‌شود.

اربابیان خاطرنشان کرد: چشم‌انداز ما این است که تجربه خوبی مردم در یک معامله به دست آورند،‌همچنین در مورد اشتغال نیز فعال و بسیاری از کسب وکارهای کوچک از طریق سایت درآمدزایی می‌شود.

به گفته وی فعالان حوزه موبایل، صنایع دستی، موسیقی، خودرو و املاک از جمله شغل‌های مرتبط با ما هستند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۲۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مهدی کرباسیان گفت: بنا بر اعلام برخی مشاوران املاک با پدیده‌ای جدید در بازار مسکن مواجه شده‌ایم. شایعه شده برخی فروشندگان آپارتمان از خریداران تقاضای دلار، ارز دیجیتال، طلا و غیره می‌کنند. به نظر من یکی از دلایل این موضوع ایجاد سامانه خودنویس است که باعث حذف واسطه شده است. به هر حال زمانی که واسطه، معامله را مدیریت می‌کند مبادلات مالی نیز مدیریت می‌شود اما وقتی خریدار و فروشنده از طریق سامانه خودنویس اقدام به معامله می‌کنند نظارتی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید؛ قیمت رهن کامل در عبدل آباد سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وی افزود: بازار خرید و فروش مسکن در رکود به سر می‌برد اما مراجعات مقداری نسبت به فروردین بهتر شده است؛ مراجعاتی که منتج به معامله نمی‌شود و اغلب برای اطلاع از وضعیت اجاره صورت می‌گیرد. هر سال همین‌طور است، معمولا در اردیبهشت و خرداد که تغییرات اقتصادی خود را تا حدودی نشان می‌دهد متقاضیان برای پرس‌وجو می‌آیند. نقل و انتقالات بازار اجاره هم در اردیبهشت و خرداد افزایش می‌یابد.

کرباسیان بیان کرد: قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان در تهران نسبت به اسفند حدود ۱۰ درصد تغییر کرده اما به دلیل نبود مشتری، این نرخ‌ها هنوز به قطعیت نرسیده است. یکی از دلایل این کسادی، نوسانات بازار ارز است. کاهش قیمت دلار از محدوده ۶۹ هزار تومان به حدود ۶۱ هزار تومان بازار ملک را به نوعی کساد کرد؛ زیرا معتقدم بازار مسکن، دلاریزه شده و بالا و پایین رفتن قیمت دلار باعث می شود مردم برای خرید و فروش دست نگه دارند.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به تاثیر سامانه خودنویس بر کم‌رونق شدن معاملات مسکن گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی دائما روی تبلیغات این سامانه مانور می‌دهند و به مردم می گویند بیایید قرارداد خود را مجانی ثبت کنید. در واقع رسما به حذف دفاتر مشاور املاک ورود کرده‌اند و اشتغال جامعه در حال سرکوب شدن است. در هر بازاری، اقتصاد را واسطه می‌چرخاند. جهش تولید نیاز به مشتری دارد. این مشتری از طریق واسطه‌ها می‌آید. موضوع واسطه برای بازار مسکن به عنوان یک بازار پیشرو در اقتصاد، اهمیت مضاعف دارد.

وی اظهار کرد: با ایجاد سامانه خودنویس، اکثر مشاوران املاک به سمت ابطال جواز رفته‌اند. این مساله تبعات منفی برای بازار مسکن و اشتغال کشور دارد. با توجه به پیشران بودن بخش مسکن نیز تبعات منفی برای اقتصاد کلان خواهد داشت که در آینده خود را نشان می‌دهد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: برخی افراد می‌گویند دلالان ملک عامل گرانی مسکن هستند. سوال بنده این است آیا افزایش هزینه ساخت نیز به خاطر عملکرد مشاوران املاک است؟ حدود سه سال قبل هزینه ساخت هر متر مربع نهضت ملی مسکن را ۲.۵ میلیون تومان اعلام کردند. در حال حاضر به گفته مسئولان این رقم به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک تهران، نوسانات قیمت مصالح ساختمانی را در قیمت مسکن موثر دانست و گفت: وقتی قیمت مصالح ساختمانی، هزینه صدور پروانه، نظام مهندسی و دستمزد کارگر، حمل و نقل و غیره تغییر می‌کند نباید انتظار داشته باشیم قیمت مسکن تغییر نکند. حتی ممکن است در تابستان با نوساناتی در بازار مسکن مواجه شویم.

وی در خصوص پیش‌بینی بازار مسکن در ماههای پیش رو گفت: دولت اقدام خوبی را در خصوص تامین مصالح ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن آغاز کرده که اگر بتواند از طریق این برنامه قیمت ساخت را کنترل کند ممکن است نوسانات بازار مسکن در تابستان که فصل جابه‌جایی است نیز محدود شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229418 برچسب‌ها بازار مسکن

دیگر خبرها

  • در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات
  • تغییر در قانون پیش فروش مسکن، سرمایه‌های انبوه سازان را جذب می‌کند
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • بلیط فروشی بازی استقلال و ذوب آهن آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط footballeticket.ir
  • ۴۵ روز تا ۶ ماه حبس برای خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن پرند
  • حداکثر شش ماه حبس برای خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن پرند
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • رزرو بلیط هواپیما و مقایسه قیمت با سفرمارکت
  • مشاور املاک جاعل در اردبیل بازداشت شد
  • بازداشت یک مشاور املاک جاعل در اردبیل