Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تعطیلی قلیان‌سراها شاهد رشد قارچ گونه قلیان‌سراهای زیر زمینی بودیم و عدم نظارت بر آن‌ها، عرصه ارتکاب انواع جرائم را برای سودجویان فراهم آورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «صبح توس»؛ سال 95 بود که مشهد فارغ از سایر شهرهای کشور تصمیم بر تعطیلی قلیان خانه‌ها گرفت و این صنف با تعطیلی قطعی مواجه شد، روزها در پس یکدیگر می‌گذشت و به آمار کارگرانی که بیکار می‌شدند، افزوده می‌شد؛ باوجود تجمعات در برابر استانداری و خانه صنعت و معدن خراسان رضوی، ولی نتیجه آن شکست صنف قلیان خانه‌داران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان رئیس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران و قلیان سرا‌ها اعلام کرد که بسته شدن این واحد صنفی سبب می‌شود که جوانان به محیط دیگری که غیرقابل نظارت است برای مصرف قلیان مراجعه کنند که تبعات سنگین‌تری دارد ولی مسئولان شهری راهکاری تحت عنوان فرار روبه‌جلو را انتخاب کردند.

امروز که سه سال از تصویب این قانون می‌گذرد با فیلم‌ها و تصاویری از قلیان خانه‌هایی در سطح شهر مشهد مواجه هستیم که شاید باورمان نشود اینجا مشهد است؛ واقعیتی تلخ که دامن جوانان را گرفت، با بسته شدن قلیان خانه‌ها عده‌ای سودجو مناطقی خصوصی و یا منازل خود را به افراد متقاضی قلیان اجاره می‌دهند که هیچ‌گونه نظارتی بر اعمال و عملکرد آن‌ها و حتی تنباکویی که به مشتری عرضه می‌شود، وجود ندارد.

قلیان‌هایی تحت عنوان «حب العشق» یا تنباکوی جنسی که معلوم نیست چه مواد سازنده‌ای دارد در دسترس جوانان قرارگرفته و آن‌ها را پس از مدتی به این قلیان و تنباکو خاص وابسته کرده و معتاد می‌کند؛ این قلیان تنها نمونه کوچکی از مواردی است که در اثر نبود نظارت و صنف فعال به جوانان عرضه می‌شود.

گاز خنده را می‌توان نمونه دیگری از قلیان‌هایی دانست که در حال دست‌به‌دست شدن میان متقاضیان است؛ این قلیان حالت مستی، سرخوشی و از خود بی‌خود شدن به افراد می‌دهد و آن‌ها را برای مدتی در خلأ حفظ می‌کند، به جهت حس و حال به‌ظاهر خوبی که به افراد داده می‌شود، مصرف این قلیان افزایش پیداکرده و اعتیادآور می‌شود.

شرایطی حساس و نگران‌کننده در خصوص مصرف قلیان در مشهد به وجود آمده است که نیازمند هم‌فکری مسئولین شهری و استانی است تا شاید با دوراندیشی و مشخص نمودن راهکاری صحیح، جلوی خطرات و مشکلات پیش روی جوانان گرفته شود.

از همین رو با ابوالفضل دهستانی، رئیس اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی مشهد به گفت‌و‌گو نشستیم که مشروح آن به شرح ذیل است:

رئیس اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی مشهد اظهار کرد: هیچ مجوزی برای قلیان سرا در مشهد اعطا نشده است ولی بیشتر شهرهای ایران بر اساس استفساریه موردنظر مجلس شورای اسلامی، قلیان در سایر شهرهای کشور عرضه می‌شود ولی در مشهد با قلیان سرا‌ها برخورد می‌شود؛ بنده در سال 94 که دستور تعطیلی قلیان سرا‌ها صادر شد به مسئولین وقت اعلام کردم که جابجایی خطرناکی صورت می‌پذیرد که امروز شاهد این مسئله هستیم.

171 منزل غیرمجاز عرضه‌کننده قلیان در شهرک غرب مشهد

وی افزود: در حال حاضر در منطقه اقدسیه، مجیدیه، الهیه و قسمتی از قاسم‌آباد بیش از 171 منزل اقدام به عرضه قلیان می‌کنند، مالکینی که به دنبال سودجویی هستند با مبالغی بالاتر از حد معمول که خانه به مستأجران اجاره داده می‌شود، منزل را به عرضه‌کنندگان قلیان اجاره می‌دهند.

دهستانی تصریح کرد: افرادی که در منازل اقدام به عرضه قلیان می‌کنند حق‌وحقوق‌های دولت را ازجمله دارایی، شهرداری و حقوق کارگر را پرداخت نمی‌کنند، بر اساس آمار قریب به 500 منزل غیرمجاز عرضه‌کننده قلیان در مشهد فعالیت دارد و برای شهری که 205 واحد فعال داشت و به‌صورت دقیق بازرسی از آن‌ها صورت می‌پذیرفت و با متخلفان برخورد می‌شد، جای تفکر و بررسی دارد.

رئیس اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی مشهد با بیان اینکه این اتفاق که در مشهد با آن روبه‌رو هستیم در هیچ شهر دیگری از کشور صورت نپذیرفته است، گفت: در هیچ جای دیگر قلیان در منازل عرضه نمی‌شود، پیشنهاد ما این است که تعدادی واحد قلیان سرا به‌صورت محدود و کنترل‌شده با نظارت‌های روزانه کارشناسان بهداشت فعال شوند، اگر این اقدام صورت پذیرد به مسئولان این آمادگی را داده‌ایم که ظرف سه ماه تمامی مراکز غیرمجاز را جمع‌آوری کنیم.

وی ادامه داد: پیش از تعطیلی قلیان سراها در هر واحد صنفی 9 کارگر مشغول به کار بودند ولی در حال حاضر بیکار شدند، هم‌اکنون تنها 40 واحد که دارای پروانه هستند، در این صنف باقی‌مانده‌اند که قلیان عرضه نمی‌کنند و تنها چایخانه هستند، سایر واحدهایی که اقدام به عرضه قلیان می‌کنند غیرمجاز بوده است و دو روز گذشته نیز چندین واحد غیرمجاز شناسایی و اقدام قضایی مناسب نسبت به آن‌ها صورت پذیرفته است.

دهستانی با تأکید بر اینکه با جمع‌آوری قلیان خانه‌های غیرمجاز موافقیم چراکه این هیچ اطلاعاتی از افراد خاطی در سامانه اتحادیه تابع ثبت‌نشده است، عنوان کرد: اتفاقات ناگوار در این شهر صورت می‌گیرد که باعث شرمندگی است، در قلیان خانه‌های غیرمجاز در اثر نبود نظارت مسائلی به وجود می‌آید که درشان مشهد نیست و باعث ترس از وضعیت است.

هشدار جدی به مالکینی که خانه خود را به قلیان سرا‌های غیرمجاز اجاره می‌دهند

رئیس اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی مشهد تذکر داد: ما به مالکینی که منازل خود را به قلیان سراهای غیرمجاز اجاره داده‌اند اخطار دادیم تا هرچه سریع‌تر اقدام به فسخ قرارداد خود کنند، از افرادی که به این منازل می‌روند خواستاریم که به این نکته توجه کنند که این مناطق امن نبوده و مطمئن باشند که اگر تابع قانون نباشد، دستگاه قضایی و پلیس امنیت با آن‌ها برخورد قهرآمیز می‌کند.

وی افزود: باید وضعیت قلیان سراها در شهر مشهد مدیریت‌شده و با سازمان‌دهی پیش برود چراکه اگر در هر امری برنامه‌ریزی نداشته باشیم مطمئناً با چالش جدی مواجه می‌شویم.

دهستانی با بیان اینکه امروزه با برخی تنباکوهای غیرمجاز که معلوم نیست از چه منطقه‌ای عرضه می‌شود مواجه هستیم که شاید به خاطر قیمتی که دارد، مصرفش در میان متقاضیان افزایش‌یافته است، اظهار کرد: این تنباکوها که در منازل شخصی مورداستفاده قرار می‌گیرد و سلامت جوانان را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد، بدون تأییدیه وزارت بهداشت است.

رئیس اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی مشهد بیان کرد: اگرچه تاکنون اقدام مفیدی در این زمینه اخذ نشده ولی به تدبیر و مدیریت مسئولین امیدواریم تا راهکاری نسبت به این قضیه صورت بپذیرد چراکه قلیان جمع شدنی نیست پس باید با کنترل و نظارت آن را مدیریت کنیم، اگر قلیان از حیطه نظارت خارج شود دیگر هیچ اقدامی در این مورد نمی‌توانیم انجام دهیم، این درعین‌حالی است که امروزه با این مسئله مواجهیم.
برای ورود به قلیان سرا یا باید اسم رمز بگویید یا کلید داشته باشید

وی افزود: علاوه بر تنباکوهای شناخته‌نشده با قلیان‌های الکترونیکی مواجه هستیم که وارد کشور شده و امروز در مشهد عرضه می‌شود، این قلیان از مواد خطرناکی تشکیل‌شده و نسبت به سایر قلیان‌ها نیکوتین بیشتری وارد بدن می‌کند؛ سه سال گذشته پیش از تعطیلی قلیان سرا‌ها هیچ مشکلی در مورد تنباکو نداشتیم ولی تنباکوهای غیرمجاز را نمی‌دانم از کجا به‌صورت قاچاق وارد می‌شود، در شرایط فعلی که دسترسی به قلیان خانه‌های غیرمجاز نداریم، هر نوع تنباکو و قلیانی در سایه عدم نظارت عرضه می‌شود.

دهستانی گفت: متأسفانه مسئولین بهداشت صورت‌مسئله را پاک کردند و در حال حاضر مسئله به‌صورت بدتری در سطح جامعه به وجود آمده است؛ درگذشته 9 سازمان از این واحد صنفی سرکشی می‌کردند و در صورت لزوم دستور قضایی برای برخورد با متخلفان اخذ می‌شد ولی در حال حاضر هیچ نظارتی بر خانه‌ای که به‌صورت تیمی اداره می‌شود وجود ندارد، اگر شما هراندازه تلاش کرده و سماجت به خرج دهید نمی‌توانید وارد قلیان سراهای غیرمجاز خانگی شوید، مگر آنکه شما را بشناسند یا با ترفندهایی همچون اسم رمز و دارا بودن کلید بتوانید وارد شوید، به تعبیری ورود به این منازل به‌سادگی صورت نمی‌پذیرد.

جرائم و خطراتی که در قلیان خانه‌های زیرزمینی مدفون می‌شود

رئیس اتحادیه سفره‌خانه‌های سنتی مشهد تصریح کرد: هر زمان در مسئله‌ای تندروی کردیم نتیجه معکوس دریافت کردیم، اگر مسئله اشتغال و ازدواج حل شود دیگر زمانی آزاد برای حضور در این اماکن فراهم نمی‌شود؛ متأسفانه دو سال گذشته در قلیان خانه‌های غیرمجاز با جرائمی همچون قتل مواجه بودیم که نمونه‌ای از جرائم صورت گرفته در این مکان‌هاست.

وی بیان کرد: بنده نیز همچون سایر افراد در این شهر زندگی می‌کنم و نگران وضعیت موجود هستم، اگر در قلیان خانه‌ها هر اتفاقی بیفتد خبرش به بیرون درز نمی‌کند و حتی مسمومیت‌ها را برای آنکه مشکلی پیش نیاید درمان می‌کنند؛ با جمع شدن این واحد صنفی مخالفم هستم ولی به نظارت بر فعالیت این صنف موافق هستم چراکه اکثر فعالین در این صنف متأهل بودند و با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۳۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی وجود ندارد +فیلم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یاسر احمدوند رئیس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، پیش از ظهر امروز(یکشنبه  شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳) در نشست خبری این رویداد پاسخگوی خبرنگاران بود.

 احمدوند در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا که از او درباره احتمال ارائه کتاب های بدون مجوز و مسئله دار در سامانه فروش مجازی کتاب پرسیده بود گفت: در بخش مجازی نمایشگاه کتاب، فروشنده کتاب ها یا ناشران هستند و یا کتابفروش‌ها؛ بنابراین  هرکسی نمی‌تواند هر کتابی را که دوست دارد بارگذاری کند.

وی در ادامه عنوان کرد: در این سامانه کتاب هایی بارگذاری می‌شوند که قبلاً از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته باشند.امکان این که کتابی خارج از این دایره در سامانه ارائه شود وجود ندارد.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران افزود: با این حال نظارت لازم در این زمینه وجود دارد تا اگر تخلفی صورت گرفت با آن برخورد شود.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ورود عجیب و خنده‌دار بازیکن تعویضی به زمین بازی / فیلم
  • متخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی امکانپذیر نیست +فیلم
  • امکان عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی وجود ندارد +فیلم
  • یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود
  • انتقاد یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟
  •  کاهش استرس یا تلقین؟
  •  کاهش استرس با قلیان جنبه تلقینی دارد