Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@08:00:07 GMT

اتحاد جهان اسلام، اندیشه متعالی آیت الله طالقانی

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۷۵۶۰۹

اتحاد جهان اسلام، اندیشه متعالی آیت الله طالقانی

تهران- ایرنا- آیت الله طالقانی به عنوان یکی از پرچمداران نواندیشی دینی و از چهره های بارز نهضت بازگشت به قرآن به شمار می رود که عدالت خواهی را مهمترین رسالت اسلام می دانست. مبارزی نستوه که همواره در اندیشه اتحاد مسلمانان بود و عمری در این مسیر به تلاش و کوشش پرداخت.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، 13 اسفند سالروز تولد یکی از بزرگترین روحانیان مبارز و از فعالان نهضت ملی شدن صنعت نفت است که در نهضت مقاومت ملی نقشی تاثیرگذار ایفا کرد و در زمره بنیانگذاران جبهه ملی دوم و نهضت آزادی ایران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مبارز نستوه، آیت الله محمود طالقانی بود که در 13 اسفند 1290 خورشیدی در طالقان چشم به جهان گشود و در زادگاهش خواندن و نوشتن مقدمات علوم اسلامی را فراگرفت و پس از مدتی به همراه خانواده راهی تهران شد و برای فراگیری دقیق تر علوم اسلامی به حوزه علمیه قم رفت و در محضر استادانی همچون آیت عظام محمد حجت کوه کمری و احمد خوانساری بهره های فراوانی برد.

آیت الله طالقانی پس از سال ها تحصیل در حوزه علمیه قم به درجه اجتهاد نایل آمد و با عزمی راسخ راهی تهران شد و در مدرسه عالی شهید مطهری به آموزش علوم اسلامی پرداخت. او همواره معتقد بود که تنها راه نجات انسان بازگشت به اسلام و قرآن کریم است. برگزاری جلسه های تفسیر قرآن از جمله مهم ترین کارهایی بود که این روحانی مبارز در مسیر احیای احکام الهی انجام داد.

** فعالیت های سیاسی آیت الله طالقانی در جهت حفظ اسلام
آیت الله طالقانی با اجرایی شدن انقلاب سفید در 1341 خورشیدی و در پی واکنش امام خمینی(ره) به این موضوع از جمله نخستین افرادی بود که به افشاگری در این زمینه پرداخت. این مهم سبب شد تا عوامل پهلوی او را دستگیر و روانه زندان کنند اما این موضوع نتوانست وی را از مسیر اصلی خود خارج سازد. آیت الله طالقانی در زندان به برقراری جلسات تفسیر قرآن، نهج البلاغه و تاریخ اسلام برای زندانیان مسلمان همت گماشت و برای ایجاد وحدت میان مبارزان مسلمان نخستین نماز جماعت را در زندان برپا کرد.

** اتحاد جهان اسلام اندیشه متعالی آیت الله طالقانی
آیت الله طالقانی از جمله متفکرانی بود که فعالیت های بزرگی برای اتحاد جهان اسلام انجام داد. او در کنفرانس های متعددی به عنوان نماینده شخصیت های بزرگی چون آیت عظام ابوالقاسم کاشانی و سید حسن بروجردی شرکت کرد و گاهی به طور مستقل نیز در آنها حضور می یافت. وی معتقد بود که «راه تقریب که جمعی از علمای بیدار و مجاهد پیش گرفته اند همین است که با نور تفکر، محیط ارتباط اسلامی را روشن سازند و با نوک قلم، باقی مانده ابرهای تاریک را از افق فکری مسلمانان زایل گردانند تا وحدت واقعی پایه گیرد، نه اتحاد صوری و قراردادی».

این روحانی مبارز برای آشنایی هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان با معارف اسلامی به تشکیل «کانون اسلام» همت گماشت و به انتشار مجله دانش آموز از طرف این کانون پرداخت. او از مبارزانی بود که هرگز در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی به فلسطین سکوت نکرد و بارها از حق ملت فلسطین دفاع کرد. همین مبارزات او سبب شد تا بار دیگر رژیم ستمشاهی وی را دستگیر کند، به گونه ای که آیت الله طالقانی تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در زندان بود.

**روشنگری آیت اللّه طالقانی در ماجرای نهضت ملی شدن صنعت نفت
آیت اللّه طالقانی به دنبال پایه گذاری نهضت ملی شدن صنعت نفت به رهبری محمد مصدق و حرکت یکپارچه مردم در این باره، همگام با جامعه برای بازستاندن حق ملت علیه استعمار به این نهضت پیوست و با زبان گویای خود به افشاگری و روشنگری پرداخت.

** آیت اللّه طالقانی؛ یار ویاور امام خمینی(ره)
پس از ورود امام خمینی(ره) به ایران و به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، آیت اللّه طالقانی در کنار ایشان قرار گرفت و بازوی توانمند امام راحل شد. او در یکی از سخنرانی هایش با حمایت از امام خمینی(ره) گفت: «رهبریِ قاطع ایشان را برای خودم پذیرفته ام و همیشه سعی کردم که از مشی این شخصیت بزرگ اسلام و افتخار قرن، مشی من خارج نباشد».

** برپایی نخستین نماز جمعه به وسیله آیت الله طالقانی
آیت اللّه طالقانی، برگزاری نماز جمعه در سرتاسر ایران را به امام(ره) پیشنهاد کرد که با موافقت ایشان، این مراسم وحدت بخش در این دیار کهن برگزار شد. بر این پایه به دستور مستقیم معمار بزرگ انقلاب، نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت اللّه طالقانی در پنجم مرداد 1358 خورشیدی در دانشگاه تهران برپا شد و بیش از یک میلیون تن در آن شرکت کردند. به طور کل وی هفت نماز جمعه را اقامه کرد.

** آثار ماندگار آیت الله طالقانی
زندگانی آیت اللّه طالقانی سراسر مبارزه بود و بارها زندانی و تبعید شد اما با این حال آثار ارزشمندی از خود بر جای گذاشت. گنجینه های ارزشمندی همچون «پرتوی از قرآن، مقدمه و تعلیق بر کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله، اسلام و مالکیت، به سوی خدا می رویم، پرتوی از نهج البلاغه، آینده بشریت از نظر مکتب ما، آزادی و استبداد، آیه حجاب، مرجعیت و فتوا، درسی از قرآن و درس وحدت» از جمله آثار جاودان این عالم فرزانه به شمار می روند.

** فرجام سخن
سرانجام آیت اللّه طالقانی پس از سال ها مبارزه در 19 شهریور 1385 خورشیدی چشم از جهان فروبست. امام خمینی(ره) به مناسبت درگذشت این روحانی نستوه در پیامی فرمودند: «آقای طالقانی یک عمر در جهاد و روشنگری و ارشاد گذراند. او شخصیتی بود که از حبسی به حبسی و از رنجی به رنج دیگر در رفت و آمد بود و هیچ گاه در بهار بزرگ خود سستی و سردی نداشت. من انتظار نداشتم که بمانم و دوستان عزیز و پر ارج خودم را یکی پس از دیگری از دست بدهم. او برای اسلام به منزله حضرت ابوذر بود و زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر برنده بود و کوبنده. مرگ او زودرس بود و عمر او پربرکت».

پژوهشم**9117**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مناسبتها ابوذر زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۵۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • راه‌اندازی بخش «آنژیوگرافی» در منطقه آزاد اروند
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد