Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اخلاق و مشاوره خانواده با بیان این مطلب که صله رحم باید صورت گیرد حتی با اقل امکانات و روش‌های مختلفی که می‌تواند داشته باشد گفت: اصل صله رحم بر تجملات و فکر اینکه چند نوع غذا و میوه باشد نیست بلکه صله رحم برای رفع نیازهای عاطفی افراد است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین حق‌جو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که ابعاد شخصیتی انسان یک به هم پیوستگی با هم دارد و بر روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند که این ابعاد شامل جسم، روح، روان، فکر، معنویت و اجتماع می‌شود اظهار کرد: این ابعاد پنجگانه در تمام مسائل بر روی یکدیگر تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صله رحم هم از ابعاد روحی و روانی است که بر روی انسان تأثیر بسیار زیادی دارد و یکی از نیازهای انسان تقویت ویتامین ارتباط عاطفی وجود خود با سایرین است. در بحث اجتماعی حدود ۴۰ برنامه برای تأمین نیازهای روحی و روانی مطرح شده است که یکی از آنها صله رحم است.

وی یادآور شد: در معارف دینی بر بحث صله رحم تاکید بسیار زیادی شده است. در فرهنگ ایرانی ما نیز بر این موضوع به وضوح دیده می‌شود. از نظر فکری و اقلیمی ارتباط داشتن با سایر افراد باعث می‌شود که روح انسان به آرامش بیشتری برسد. در روایات وارد شده است که صله رحم عمر را زیاد می‌کند و فقر را کم می‌کند؛ علی رغم این که شاید برخی فکر کنند رفت و آمد باعث می‌شود که خرج آنها زیاد شود اما پیامبر (ص) تاکید می‌کند که صله رحم فقر را از بین می‌برد. در دیگر احادیث وارد شده که اگر دوست دارید رزقتان زیاد شود و بلا دفع شود صله رحم کنید. در حدیثی آمده که از طریق صله رحم است که شهرها آباد می‌شود.

این مشاور خانواده بر تاکید بر آثار اخروی صله رحم گفت: صله رحم حساب را راحت و بدی‌ها را دفع می‌کند. همچنین موجب می‌شود خطا و اشتباه انسان از بین برود. صله رحم به خوردن و آشامیدن نیست بلکه این امر مبارک می‌تواند صورت بگیرد حتی در حد خوردن آب. در اصل صله رحم تجملات جایی ندارد. همچنین در آن گناه و غیبتی هم نباید باشد چرا که برای تأمین نیازهای عاطفی است نه اینکه با صحبت از سایرین بر روی روح خود تأثیر منفی بگذاریم.

وی در ادامه با اشاره به مصداق‌های صله رحم گفت: صله رحم فقط برای اقوام درجه یک نیست حتی دو دوست هم می‌توانند با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند. این رفت و آمدها بعد رحمانیت و مهربانی انسان را نشان می‌دهد. صله رحم همیشه نباید برای انسان نفع مادی داشته باشد. بهتر است اگر می‌خواهیم به جایی برویم اگر برای ما امکان دارد دست خالی نرویم. دانش افزایی و معنویت‌افزایی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید در صله رحم به آن توجه داشته باشیم. در میهمانی‌ها می‌توانیم با ارائه یک نقطه اخلاقی هم که شده البته اگر خود با آن عمل می‌کنیم آن را مطرح کنیم و اینگونه رفت و آمد را پربرکت‌تر کنیم. تبادل تجربه و معنویت و مهارت نیز یکی دیگر از مصداق‌های صله رحم است.

این کارشناس مسائل دینی و اخلاقی ادامه داد: گاهی حتی یک پیام و تلفن هم می‌تواند تأثیرگذاز باشد حتی سلام رساندن هم از مصادیق صله رحم است. طلب مغفرت بر رفع مشکلات از مصداق‌های دیگر صله رحم محسوب می‌شود. امام حسن (ع) می‌فرماید: مادرم یک شب تا صبح در حال طلب رحمت و مغفرت و برکت بود و همواره طلب خیر و برکت را برای همسایگان می‌خواست. ملائکه بر کسی که صله رحم می‌کند درود می‌فرستد اما در صله رحم نباید موجب اذیت سایرین شویم. درست است که صله رحم زمان مشخصی ندارد اما وقت حضور هم مهم است. اگر اینگونه عمل شود خانواده‌ها از نظر عاطفی مملو از عاطفه می‌شوند و نیمی از مشکلات رفع می‌شود گاهی رابطه‌ها به خاطر این که افراد نمی‌توانند امکانات را فراهم کند و سطح توقعات بالا رفته کم می‌شود. در حالی که صله رحم برای تبادل انرژی است.

رئیس سابق مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) ادامه داد: بهتر است رسانه‌ها به جای این که فقط تجملات را تبلیغ کنند یک مدل و الگویی را برای مردم مطرح کنند که تأثیرگذار و قابل اجرا باشد. نیازی نیست در میهمانی‌ها چندین مدل غذا و میوه باشد چرا که از نظر پزشکی نیز متابولیسم بدن هم دچار مشکل می‌شود. ما در صله رحم به دنبال رفع نیاز عاطفی هستیم نه اینکه به فکر این باشیم چه چیزی را تهیه کنیم چه چیزی را بیشتر کنیم. بنده در مرکز مشاوره بارها دیده‌ام که ۸۰ درصد از طلاق‌ها به دلیل قطع رابطه‌ها بوده است. مسائل عاطفی می‌تواند در زندگی انسان تأثیر زیادی داشته باشد.

این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به احادیثی از ائمه اطهار (ع) درباره قطع رحم گفت: امام صادق (ع) می‌فرماید: یکی از چیزهایی که انسان را نابود می‌کند چه از نظر شخصیتی و چه از نظر مادی قطع رحم است. امام علی (ع) می‌فرماید: در آیه ۲۵ سوره «رعد آمده» که چهار گروه مورد لعن قرار می‌گیرند که یکی از آنها قطع کننده صله رحم است. همچنین امام باقر (ع) می‌فرماید: اگر قطع رحم شود اموال در نزد افراد بد قرار می‌گیرد و ضرر مالی رخ می‌دهد. امام صادق (ع) در حدیثی دیگر می‌فرماید: بدترین گناهان قطع رحم است. همچنین پیامبر (ص) می‌فرماید: ملائکه به خانه‌ای که قطع رحم باشد وارد نمی‌شود و جایی که ملائک نباشد برکت و توفیق هم نازل نمی‌شود. صله رحم باید صورت گیرد حتی با اقل امکانات و روش‌های مختلفی که می‌تواند داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسلام صله رحم فرهنگ ایرانی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۶۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیرعامل شرکت‌شهرک‌های صنعتی لرستان گفت:در منطقه ویژه اقتصادی ازنا،اولین سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد و این موضوعی بود که در سال‌های گذشته شاهد آن نبودیم.
فرزاد محمدی افزود:طرح فروسیلیس منگنز ازنا پیشرفت بسیار خوبی دارد و تا دو یا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی گفت:این سرمایه‌گذار چینی پروژه فروسیلیس منگنز را در ازنا در حال احداث دارد و پیشرفت بسیار خوبی دارد که تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
فرزاد محمدی با بیان اینکه توسعه فناوری یکی از زیرپروژه‌های اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان است، افزود:برای  رفع موانع تکنولوژی و فنی، واحدهای صنعتی احیا شده که وطیفه و رسالت آن شناسایی نیازهای فناورانه است که فن‌بازار در استان تشکیل شد.
مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی لرستان گفت:هم اکنون نیازهای فناوری چندین واحد صنعتی در استان شناسایی و مرتفع شدند.
وی گفت:در استان چندین واحد صنعتی دانش‌بنیان شده و با حمایت‌های مالی واحدهای تحقیق و توسعه مورد حمایت قرار گرفته شده‌اند.




دیگر خبرها

  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • شهید مطهری با روحیات و نیازهای نسل جوان آشنایی کامل داشت
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • مدیران نگاه عابربانکی را از شهرداری‌ها بردارند
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان