Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در صدد هستیم اقامتگاه‌های بوم گردی را با توجه به کیفیت افزایش دهیم ، خصوصا برای گردشگران خارجی که تمایل به مکان‌های سنتی دارند و اخیرا جذب خراسان رضوی شده اند.

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: خراسان رضوی سالانه میزبان حجم انبوهی از زائران ایرانی و خارجی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار میراث فرهنگی نشان از رشد هر ساله گردشگران دارد ولی اینکه مشهد و خراسان رضوی تا چه میزان می‌توانند در ماندگاری این زائران موثر باشند بحثی است که در گفت‌وگوی قدس آنلاین با یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی خراسان رضوی بررسی شده است .

قدس آنلاین: چه تعداد زائر امسال وارد مشهد شده‌اند. با ذکر داخل و خارجی... اینکه هرکدام چند روز ماندگاری داشته‌اند. ایرانیها میانگین چند روز خارجیها میانگین چند روز را داشته اند؟

بیدخوری: هر چند آمار ما فقط مربوط به مبادی ورودی استان است ولی بنا بر تجارب ما و بررسی‌های انجام شده در سال گذشته بیش از ۳۱میلیون و ۵۰۰هزار نفر زائر ایرانی وارد خراسان رضوی شدند که ازاین تعداد ۵میلیون گردشگر خارجی بوده‌اند و حدود ۳میلیون نفر آن‌ها برای زیارت به مشهد آمده‌اند . از این تعدادگردشگر خارجی  ۱میلیون و ۴۰۰هزار نفر عراقی هستند که به مشهد سفرکرده اند و استان خراسان رضوی از این نظر مقام اول در کشور را دارد.

اما در خصوص بخش دوم سئوالتان باید بگویم که تعداد روزهایی که زائران ایرانی در مشهد حضور دارند سه روز و این رقم برای گردشگران خارجی‌ پنج الی شش روز است.

قدس آنلاین: این ماندگاری طی سالهای گذشته ، حداقل دو دهه گذشته چه مقدار تغییر داشته و  چند روز کاهش داشته است؟

بیدخوری: در سالهای نه چندان دور افرادی که به مشهد می‌آمدند به خاطر مشکلات رفت و آمدی مجبور بودند حداقل ده روز درمشهد اقامت کنند،  اما الان با توجه به سهل شدن رفت و آمد و سرعتی که وسایل نقلیه در جابه جایی زائران و مسافران دارند ، ماندگاری در حوزه گردشگری خیلی موثر است .خوشبختانه در این دو سه سال اخیر کارهای خیلی خوبی برای افزایش ماندگاری زائران در استان خراسان رضوی انجام شده است مثل یکسری رویدادها، نمایشگاه‌ها و برنامه هایی که در مشهد اتفاق افتاده است وکمک کرده که مردم علاوه بر بحث زیارت بخشی از زمانشان را به این رویدادها اختصاص دهند.

قدس آنلاین: در این خصوص در حوزه شهرستان‌ها چه کارهایی انجام داده اید؟

بیدخوری: الان درسطح استان ۴۵اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز داریم که دفاتر خدمات سفر آمده‌اند و در قالب تورهایی به مقاصد رادکان، گناباد، کلات، سبزوار و... از زائران و مجاوران برای بازدید ثبت نام می‌کنند و این‌ها باعث شده که افراد علاوه بر بحث زیارت وارد مباحث بوم گردی هم بشوند. البته نا گفته نماند که امسال به صورت کاملا ویژه به بحث نوروز گاه‌ در ایام نوروز خواهیم پرداخت که در اکثر شهرستان‌های استان برگزار خواهد شد و برنامه هایی نظیر موسیقی سنتی و هنرهایی آیینی برای بهبود نشاط اجتماعی  خواهیم داشت.

قدس آنلاین: چه مسایلی در ماندگاری زائر تاثیر دارد ؟ آیا فقط مسایل اقتصادی است یا شاخصهای دیگری هم تاثیر دارند؟

بیدخوری: مسائل اقتصادی بی تاثیر نیست ولی به هر شکل زمینه‌های دیگری هم مثل رویدادهای فرهنگی و اماکن تفریحی و...را باید برای حضور بیشتر گردشگران خارجی ایجاد کنیم تا به این ماندگاری کمک بیشتری بشود.

قدس آنلاین: آیا فقط سازمان گردشگری باید برای افزایش ماندگاری کار کند یا سایر سازمانها هم دخیلند؟

بیدخوری:قطعا سازمان گردشگری به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. گردشگری یک امر بین بخشی است و اگر سازمان میراث فرهنگی آمده و به عنوان متولی این کار را انجام می‌دهد به این معنی نیست که خودمان بخواهیم به تنهایی این کار را انجام بدهیم .ما در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر که استاندار در صدر این ستاد است در کنار تمام دستگاه‌های اجرایی استان پای کار هستیم.

قدس آنلاین: چه کسانی از افزایش ماندگاری زائر سود میبرند؟

بیدخوری: سازمان‌های دولتی تا حدی منافع مالی برایشان متصور است. میراث فرهنگی در این میان سود چندانی نمی‌برد حتی ورودی هایی که برای موزه‌ها پرداخت می‌شود به خرانه دولت وارد می‌شود و در واقع بخشی از درآمد دولت به حساب می‌آید.

قدس آنلاین: چه طرحهایی برای افزایش ماندگاری زائر دارید و به نظر شما چند روز ماندگاری زائر نرمال است؟

بیدخوری: مقدار سه روزی که اعلام کردم برای ماندگاری زائران مقدار کمی نیست ودرواقع یکی از وظایف ما این است که همین مقدار را حفظ کنیم. ما باید به سمت فضاهایی برویم که حضور گردشگر را زیاد کند که این فضاها در اطراف مشهد مانند طرقبه و شاندیز در حال توسعه است. ما در استان خراسان رضوی برنامه‌های مناسبتی خوبی داریم که این‌ها باید به مرور افزایش پیدا کند.

نمونه‌اش اینکه در خصوص اقامتگاه‌های بوم گردی در صدد هستیم به حسب کیفیتی که دارند آن‌ها را افزایش دهیم خصوصا برای گردشگران خارجی که به سراغ مکان‌های سنتی می‌روند که اخیرا هم به خراسان رضوی خیلی اقبال نشان می‌دهند.

قدس آنلاین: آیا ماندگاری زائر را فقط برای مشهد محاسبه میکنید یا ماندگاری زائر در کل استان وشهرهای دیگر را هم محاسبه میکنید؟

بیدخوری: ما در سال آینده بحث نمایشگاه مشهد را دوباره تکرار خواهیم کرد. در اکثر شهرستانهایمان برنامه مفصلی را با توجه به قابلیت هایی که دارند اجرا خواهیم کرد. رالی‌های مختلف و برنامه‌های فرهنگی متعدی را خواهیم داشت. وکلی برنامه دیگر که به صورت خیلی گسترده‌تر در سطح استان برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: گردشگران خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۶۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشهد الرضا سوگوار و عزادار سالروز شهادت صادق آل عبا (ع)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی ،  درسالروز شهادت ششمین امام معصوم، حضرت امام جعفر صادق (ع)، مشهد مقدس به ویژه حرم مطهر رضوی سیاهپوش و عزا دار شده است. حرم حضرت ثامن الحجج مملو از حضور ارادتمندان اهل بیت (ع)  شده است که یکدل در این صحن و سرا و یکدل راهی بقیع غریب کرده اند و در مصیبت شهادت جد بزگوار امام هشتم مرثیه عزا سرداده اند.

به همین مناسبت،  امروز آیین‌های عزاداری و سوگواری در این بارگاه ملکوتی با حضور زائران و مجاوران برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی گفت: مراسم سالروز شهادت رئیس مکتب جعفری امروز ساعتی قبل از اذان ظهر با قرائت زیارت امین‌الله و عرض سلام و ارادت به محضر امام مهربانی‌ها با صدای نکبیر آغاز می‌شود و با بیان احکام دینی حجت‌الاسلام مصطفی رنجبر ادامه می‌یابد.

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد افزود:  اجرای برنامه سرود و همخوانی گروه گلدسته‌های حرم، شعرخوانی آئینی با نوای شاعر و مدیحه‌سرای اهل بیت(ع) و مرثیه‌سرایی و عزاداری در سوگ شهادت صادق آل محمد(ع) از دیگر برنامه‌های روز شهادت امام صادق(ع)است.


وی گفت: در این مراسم، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی سخنرانی می کند و سپس زائران حریم ملکوتی رضوی با قرائت زیارت‌نامه امام صادق(ع) به محضر این امام همام عرض ارادت خواهند کرد.

امروز همچنین اجتماع بزرگ صادقیون همزمان با سراسر کشور دز حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

اجتماع هم اکنون با حضور با شکوه زائران و مجاوران  از عرصه میدان شهدا آغاز شده است و تا حرم رضوی ادامه دارد.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی افزود: ویژه برنامه‌های شهادت امام صادق(ع) در شامگاه شهادت این امام بزرگوار نیز ادامه دارد و این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت امین‌الله با نوای احمد واعظی، شعرخوانی آئینی، سخنرانی آیت‌الله سید علیرضا صدر حسینی و عزاداری و مرثیه‌سرایی همراه خواهد بود.

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد افزود: ویژه برنامه‌های شهادت امام جعفر صادق(ع) با محور رواق امام خمینی(ره) از دیشب  و همزمان با شب شهادت این امام همام با قرائت زیارت امین‌الله و مرثیه‌سرایی ذاکر نام‌آشنای اهل بیت(ع)، احمد واعظی، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز شد.

 برنامه‌های شب شهادت
وی گفت: سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علی اوسطی پیرامون شخصیت ششمین امام شیعیان مرثیه‌سرایی و عزاداری با نوای ذاکران اهل بیت(ع)، از دیگر برنامه‌های شب شهادت این امام همام  بود.

دیشب همچنین مراسم وداع با پیکر مطهر شهید مجید شخصی از شهدای دوران دفاع مقدس که پیکر مطهرش تاکنون مفقود بوده  و پس از 42 سال فراق، به آغوش خانواده بازگشته است بعد از نماز مغرب و عشا در حرم مطهر حضرت رضا (ع)  برگزارشد.

دیگر خبرها

  • زائران حج، دفاع از ملت مظلوم فلسطین را مورد توجه قرار دهند
  • زائران حج امسال، دفاع از ملت فلسطین را مورد توجه قرار دهند
  • زائران حج دفاع از ملت مظلوم فلسطین را مورد توجه قرار دهند
  • مشهد الرضا سوگوار و عزادار سالروز شهادت صادق آل عبا (ع)
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع)
  • ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
  • بزرگترین مرکز توزیع پوشاک حجاب در مشهد تأسیس می‌شود
  • اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
  • اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)