Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@18:37:24 GMT

راه پر پیچ و خم سعودی ها برای کمرنگ کردن نقش وهابیت

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۷۸۹۲۲

راه پر پیچ و خم سعودی ها برای کمرنگ کردن نقش وهابیت

استاد دانشگاه تهران با اشاره به تغییرات عمده سیاسی و اقتصادی در عربستان سعودی و پشت پرده واقعی این اتفاقات، گفت: حکومت عربستان در پی آن است که حضور وهابیت و روحانیون آن را در امور حکومتی کمرنگ کند تا بتواند اعتماد مردم به ویژه نسل جوان را جلب کند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست «عربستان سعودی و رادیکالیسم قبیله ای» به همت انجمن علمی دانشجویی مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران و با همکاری کانون اندیشه جوان، عصر امروز (دوشنبه، 13 اسفند ماه) در سالن آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نشست «محمدصادق کوشکی» طی سخنانی اظهار کرد: سال گذشته در یکی از نشریات عربستان سعودی در مورد بن سلمان مطالبی نوشته شد و اشاره به فعالیت های او و نگاهش نسبت به مسایل مختلف اعم از سیاسی و اقتصادی، فرهنگی و دینی داشت. بن سلمان می گوید: به دنبال جنگ با دین نیستم اما باید با سایه افراط گرایی که در سعودی به نام دین بوده است، مبارزه شود، این حکایت از آن دارد که در سعودی چه زلزله ای تا الان اتفاق افتاده است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: حکومت سعودی ساختاری متکی به وهابیت و سازمان بودجه ای برای این مساله داشت، اگر هر کسی چه سعودی و چه غیرسعودی از طرف وزارتِ نهی از منکر بازداشت می شد سر و کارش با کرام الکاتبین بود. حال در چنین جامعه ای یک نشریه می گوید: ما جامعه بسته ای بوده ایم، می خواهیم شبیه همسایه خودمان امارات شویم و توسعه اقتصادی داشته باشیم.

 

کوشکی تصریح کرد: اتفاقات دو سال اخیر در کل سلطنت سعودی بی نظیر است، در پشت پرده، اتفاقات مهمی در سعودی رخ می دهد به گونه ای که قدرت وهابیت و روحانیت به شدت کاهش یافته است، تا پیش از آن، وهابیت بستر حکومت بود اما از زمان «ملک عبدالله» شاهد دوگانگی هایی هستیم که او مدیریت می کند، البته از سال 1996 تا 2000 میلادی شاهد تنش جدی میان بخشی از وهابی های افراطی هستیم. اکنون دولت عربستان می خواهد از وهابیت عبور کند، در ظاهر مجوز رانندگی به زنان داده اند و اینکه آنها می توانند بدون همراه به خیابان بیایند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون بیش از پنج سال است که یکی از فعالان حقوق بشر عربستان که گرایش لیبرال دارد، زندانی است و برایش 14 سال زندان بریده اند، جرم او اهانت به دولت و مقدسات دینی است، او توییت کرده بود که دولت حق ندارد در مورد پوشش افراد دخالت کند. همسر این مرد به هر ترتیب بود از عربستان به کانادا رفت و نطقی در پارلمان کانادا ایراد کرد که پس از پایان آن نطق ،نمایندگان بلند شدند و برایش کف زدند و او هم فعالیت هایش را در کانادا در باره همین مسایل ادامه داد.

 

کوشکی اضافه کرد: از همین جا بود که تنش میان سعودی و کانادا آغاز و رابطه شان از طرف عربستان سعودی قطع شد، اما اکنون بن سلمان به مخالفان پالس می دهد که خودم می خواهم از وهابیت دوری کنم، این یعنی برای اولین بار سعودی می خواهد پایگاه خود را از نهاد وهابیت تبدیل به شهروندان لیبرال و سکولار کند، آل سعود می خواهد در عرصه جدید یک پایگاه اجتماعی و مشروعیت از این سعودی های جوان و سکولار ایجاد کند.

 

استاد دانشگاه تهران ابراز کرد: علت این اتفاق و تغییر پایگاه قدرت به چند دلیل است، نخست آنکه همکاری آمریکا با سعودی یک تناقض بود، آنها شعار می دادند که دنبال ترویج دموکراسی هستند، به دنبال ترویج ارزش های حقوق بشر هستند، بعد سوال می شد که اگر دنبال این موارد هستید چرا از آل سعود حمایت می کنید؟ لذا حتی در خود آمریکا غلبه قدرتمندی را مبتنی بر این مساله شاهدیم که باید از آل سعود عبور کنیم و قدرت به دست نسل جوان تحصیل کرده در اروپا و آمریکا بیفتد و آنها حکومت سعودی جدیدی تشکیل دهند.

 

وی بیان کرد: سعودی ها خطر کنار گذاشته شدن را احساس کردند، در نتیجه ایده ای که به ذهن شان رسید این بود که خودشان مجری این گذار شوند. اما نکته اینجاست آیا نسل تحصیل کردگان اروپا و آمریکا حاضر به همکاری با بن سلمان هستند؟ آیا بن سلمان آنها را در عوض روحانیت وهابی به کار می گیرد؟ بن سلمان می گوید من تلاشم را می کنم دست کمک را به سمت شما دراز کنم و او در این راستا گاردی گرفته که هیچ کدام از شاهان سعودی حتی فکرش را نمی کرد، این تلاش و سنت شکنی بن سلمان از این جهت است که به نسل جوان سعودی بگوید که با من کار کنید و من به شما آزادی، اقتصاد و فرهنگ می دهم.

 

کوشکی در پایان خاطرنشان کرد: اما در مقابل گروهی می گویند که تضمینی نداریم که بدون توسعه سیاسی و اقتصادی، به وعده های بن سلمان تکیه کنیم، در نتیجه بدنه ای که باید به این جریان اعتماد کند هنوز علامت مثبت نداده اند و اگر بن سلمان بخواهد پادشاه اینده عربستان باشد، چاره ای جز جلب اعتماد این نسل ندارد.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری اردبیل محمد جواد ظریف گام دوم انقلاب مجمع تشخیص مصلحت نظام استعفای ظریف مقام معظم رهبری محمدصادق کوشکی کانون اندیشه جوان دانشگاه تهران وهابیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۸۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است

وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن هشدار نسبت به پیامدهای گسترش جنگ غزه گفت که تنها رژیم صهیونیستی مخالف توقف این جنگ است.

به گزارش ایسنا، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت: به همراه شرکایمان برای توقف جنگ غزه و تقویت راه‌حل دو دولتی تلاش می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اسرائیل تنها طرف بین‌المللی است که مخالف توقف جنگ در غزه است. تداوم راه‌حل نظامی تنها به سود تندروها است.

طبق گزارش الجزیره، بن فرحان افزود: گسترش جنگ کنونی پیامدهای فاجعه‌بار برای فلسطین و تمام کشورهای منطقه به همراه دارد.

وزیر خارجه عربستان امروز در جریان دیدار «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت