Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - تحلیلگران چینی اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر مداخله نظامی واشنگتن در صورت افزایش درگیری چین و فیلیپین را تلاش برای تحریک و ایجاد تنش در روابط چین و فیلیپین عنوان کردند و به دنیا هشدار دادند که چشم خود را بر روی خودخواهی آمریکا بگشایند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه گلوبال تایمز، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد هرگونه حمله مسلحانه به نیروهای فیلیپین در دریای چین جنوبی به پیمان دفاعی سال 1951 مبنی بر مداخله نظامی نیروهای ایالات متحده منجر خواهد شد؛ این نخستین باری است که وزیر امور خارجه آمریکا به صورت عمومی تصمیم خود را برای دفاع از فیلیپین اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از زمان انتصاب «رودریگو دوترته» به ریاست جمهوری فیلیپین در سال 2016، روابط چین و فیلیپین دست خوش تغییراتی شد؛ یکی از دلایل این تغییرات این بود که در صورت بروز درگیری میان این دو کشور بر سر جزایر و صخره های دریای چین جنوبی، آمریکا از فیلیپین پشتیبانی نخواهد کرد.
تحلیلگران بر این باورند که نه تنها مردم فیلیپین بیانیه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا را جدی نمی گیرند، بلکه نگرش دولت فیلیپین نیز به دلیل این بیانیه نسبت به چین تغییری نخواهد کرد.
به نوشته این روزنامه، آمریکا باید این پیشنهاد را سال گذشته که تنش های میان چین و فیلیپین شدت یافته بود ارائه می کرد اما در کمال تعجب زمانی این پیشنهاد را مطرح کرد که آرامش به دریای چین جنوبی بازگشته است؛ این امر به وضوح نشان می دهد که آمریکا در پی تحریک و ایجاد تنش در روابط این دو کشور است.
پکن در راستای منافع دو کشور، در صدد بهبود روابط با فیلیپین و حفظ صلح و ثبات در دریای چین جنوبی بر آمده است.
به گفته تحلیلگران، از یک سو، مردم فیلیپین نگران هستند که تنش ها میان چین و آمریکا بر فیلیپین نیز تاثیر بگذارد و از سوی دیگر می ترسند که بهبود روابط میان دو کشور نیز منافعشان را به خطر می اندازد؛ در اصل مردم فیلیپین نمی دانند کدام جنبه روابط چین و آمریکا برایشان سودمند تر است.
سفر پمپئو به فیلیپین نشان دهنده استفاده این دو کشور از یکدیگر است، چین باید درک کند که آمریکا و فیلیپین متحد یکدیگرهستند و این واقعیت در آینده تغییری نخواهد کرد.
این روزنامه در ادامه نوشت، چین برای اقتصاد فیلیپین بسیار بسیار مهم است، دو کشور باید اختلافات خود را مدیریت کنند. اگر اختلافات افزایش یابد، هر دو طرف صدمه خواهند دید.مضحک ترین هشداری که پمپئو به فیلیپین داده است عدم استفاده از تکنولوژی های 'هوآوی' است و اعلام کرده است که دنیا باید چشم خود را بر روی تهدیدات هوآوی بگشایند، اما به عقیده ما دنیا باید چشم خود را بر روی ترفندهای خودخواهانه واشنگتن بگشاید
ایالات متحده در سال های اخیر نه تنها از کمک به کشورهای دیگر اجتناب کرده است بلکه از انجام وظایف بین المللی خود نیز سر باز زده است. پذیرش کورکورانه وعده های توخالی واشنگتن از جانب کشورهای کوچک نشانه ساده لوحی این کشورها است.
**آساق**9470**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين آمريكا فيليپين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۹۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهایی: دانشگاهیان آزادی‌خواه در سراسر دنیا به پا خاسته‌اند

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر در تجمع دانشجویان در حمایت از جنبش دانشجویان امریکا ضمن تشکر از دانشجویان و اساتید انقلابی دانشگاه برای حضور در این تحصن نمادین، گفت: این تحصن نمادین در به اعتراض به اهانت به ساحت علم و عالم است.

وی ادامه داد: بعد از هجوم وحشیانه عوامل صهیونیستی و استکباری به ملت ستمدیده فلسطین که در این چند ماه رخ داد و شاهد شهادت هزاران تن از فرزندان ستم دیده فلسطین بودیم، یک موج بیداری در سطح دنیا برپا شده و امروز هم در کشور‌های شرقی و هم در کشور‌های غربی شاهد این هستیم که آزادی خواهان دنیا و به‌ویژه دانشگاهیان در سراسر دنیا به پا خاسته‌اند.

رهایی اظهار کرد: موج اعتراض آن‌ها به ستم‌هایی است که بر مردم فلسطین وارد می‌شود و این اعتراضشان را در جای جای دنیا مطرح می‌کنند و از این جنبه جای خوشبختی است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: این موج بیداری در دنیا شکل گرفته است و امروز دیگر عوامل صهیونیستی نمی‌توانند موج مظلومیت بر پا کنند بلکه موج وحشی‌گری آن‌ها در سطح دنیا مطرح می‌شود.

رهایی با بیان اینکه در این جریانات دنیا با خوی استکباری آن‌ها و مظلومیت مردم فلسطین آشنا شده است، خاطر نشان کرد: در کنار آن عوامل پلیس و دولت آمریکا برخورد‌های زشت و وحشیانه‌ای با دانشجویان و دانشگاهیان و اساتید این کشور دارند و این رفتار در برخی کشور‌های دیگر مانند کانادا و استرالیا در حال تکرار است و به ساحت علم و عالم توهین می‌شود و به وحشیانه‌ترین شکل ممکن با افراد صاحب علم و عمل برخورد می‌شود.

رهایی اضافه کرد: دولت‌های غربی که همیشه در پشت چهره لیبرال منشی و آزادی‌خواهی، دولت‌ها و کشور‌هایی مانند ایران را محکوم کرده، ولی امروز خوی اصلی خود را نشان می‌دهند و هر نوع ندای آزادی‌خواهی را به وحشیانه‌ترین شکل سرکوب می‌کنند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر این امر را وجه مثبتی دانست که برای همه دنیا نمایان شده است و افزود: امروز همه مردم دنیا این خوی وحشی‌گری را مشاهده می‌کنند و دنیا در پشت چهره آزادی‌خواهی و آزادی‌طلبی استکبار را می‌بینند.

وی ابراز امیدواری کرد که این چنین حرکت‌هایی تا حد زیادی چهره مظلومیت مردم فلسطین را نشان دهد چرا که دنیا به نحوی از مردم فلسطین دفاع می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مردم دنیا متوجه ماهیت کثیف و خونریز رژیم غاصب صهیونیستی شده‌اند
  • دانش آموزان نقش مهمی در رفع مشکلات کشور دارند
  • معلم‌ها تحولات جهان را برای دانش‌آموزان تبیین کنند
  • چین: فیلیپین اراده پکن برای حفاظت از حاکمیت خود را به جالش نکشد
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران
  • برگزاری تجمع در خاش برای حمایت از دانشگاهیان آمریکا و اروپا
  • رهایی: دانشگاهیان آزادی‌خواه در سراسر دنیا به پا خاسته‌اند
  • دانشگاهیان آزادی‌خواه در سراسر دنیا به پا خاسته‌اند
  • ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است