Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دانشگاه تهران بر ضرورت حفظ گنجینه‌های هنری در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: اخیرا نشست‌های بین‌المللی دانشگاه تهران در باغ موزه نگارستان برگزار شد که افراد مختلفی از اروپا، روسیه، ایتالیا و ... از گنجینه باغ موزه دانشگاه لذت بردند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم افتتاح دو مجموعه هنری «نقاشی‌های فتح‌الله عباد» و «فرش‌های اهدایی غلامعلی ملول» گفت: امروز یکی از روزهای بزرگ و خوب دانشگاه تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من افتخار می‌کنم که دانشگاه تهران چنین جایگاه، خیرین و فارغ‌التحصیلانی دارد، زیرا این افراد گنجینه‌های کشور و دانشگاه تهران هستند؛ ملتی که گنجینه‌های خودش را حفظ نکند و بزرگان خود را پاس ندارد، شایسته ملت نامیده شدن نیست.

وی افزود: اگر ما بخواهیم به عنوان یک ملت تمدن‌دار از خودمان نامی بگذاریم، باید گنجینه‌هایمان را حفظ کنیم، پاس بداریم، توسعه و ترویج دهیم. دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی کشور فقط وظیفه آموزش ندارد، بلکه وظیفه نشر و توسعه فرهنگ و هنر را نیز دارد و جایگاه ویژه‌ای در ترویج تمدن ایرانی دارد و وظیفه خود می‌داند که در جهت نشر دستاوردهای گذشتگان و پاسداشت بزرگان کشور کوشش کند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: این کاری است که ما برای آینده می‌توانیم انجام دهیم، همانطور که گذشتگان ما آثاری را برای ما به یادگار گذاشتند و ما به آن افتخار می‌کنیم، همانطور که زنجیره ما با گذشته حفظ می‌شود، ما نیز باید این زنجیره و اتصال را قوی‌تر کنیم؛ چه بهتر که این کار بر پایه علم و دانش باشد.

وی تصریح کرد: دانشگاه تهران خودش یک گنجینه است، هم بناهایش، هم فارغ‌التحصیلان آن نیز دانشجویان دانشگاه، علمی که به جامعه عرضه کرده، دانشی که تولید کرده و در نتیجه بهترین جا برای اینکه گنجینه‌های دیگر نیز به آن بپیوندند، همین دانشگاه است. دانشگاه دارای موزه‌های متعددی است؛ موزه‌های علمی و موزه‌های فرهنگی، در بین این‌ها باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم واقعاً در کشور و در دنیا استثنایی هستند.

نیلی احمدآبادی با اشاره به برگزاری نشست‌های بین‌المللی دانشگاه تهران در باغ موزه نگارستان، افزود: افراد مختلفی از اروپا، روسیه، ایتالیا و… آمده‌اند و واقعاً لذت برده‌اند. لذا هر چه به گنجینه‌هایی که خیرین و واقفین و دانشمندان به دانشگاه تهران اهدا می‌کنند، اضافه شود و گنجینه باغ موزه نگارستان غنی‌تر شود، می‌تواند جایگاه ویژه‌تری را در دنیا پیدا کند.

وی تاکید کرد: باغ موزه نگارستان اکنون یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت و کشور است و تمام کسانی که در تور گردشگری قرار می‌گیرند، حتماً از این موزه بازدید می‌کنند و ما خوشحالیم که می‌توانیم بخش بسیار کوچکی از نیاکان و هنرمندان معاصرمان را به مردم عرضه کنیم.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: ما در دانشگاه تهران بزرگترین مرکز آموزش عالی هنر را داریم، پردیس هنرهای زیبا که دانش آموختگان و اساتیدش آثار ماندگار بسیاری را برای کشور به جا گذاشتند، مثل مرحوم عباد که اکنون آثارش در این موزه جای گرفته است. از این روی پیگیری نشست‌های تخصصی نشر و ترویج هنر و فرهنگ از سوی دانشگاه تهران باید در برنامه‌های دانشگاه بیش از پیش قرار گیرد.

وی در ادامه با ذکر خاطراتی از تأسیس بنیاد حامیان دانشکده فنی و پس از آن بنیاد حامیان دانشگاه تهران، گفت: ما فراتر از آثاری که به دانشگاه هدیه می‌شود و یا کمک‌هایی که خیرین می‌کنند، آن روحی که خیرین در دانشگاه می دمند، برایمان بسیار بسیار با ارزش است. ما فکر می‌کنیم نسلی که امروز با خیرین و نیت خیر آنها آشنا می‌شوند، نسلی متفاوت خواهند بود، این نسل ارزش‌ها و شاخص‌هایشان متفاوت می‌شود و من خیلی از این جهت به آینده امیدوار هستم و فکر می‌کنم نسل امروز که با این نگاه تربیت می‌شوند، انشاالله آینده‌ای بسیار بهتر برای کشور خواهند ساخت.

نیلی احمدآبادی با اشاره به ارزشی که فرهنگ وقف در دل خویش دارد، گفت: این فرهنگ بسیار ارزشمند است و ایران را در آینده خیلی بهتر خواهند ساخت کسانی که با این نگاه وارد دانشگاه می‌شوند و دانش آموخته می‌شوند. دیدن آثار فرمانفرمائیان، عباد و … غیر از زیبایی و ارزش هنری‌ای که در بر دارد، ارزش ترویج فرهنگ وقف و نیت خیر را نیز در خود دارد که به بازدیدکننده منتقل می‌شود.

وی افزود: موقوفات وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند، امیدوارم شانه‌های ما تحمل این بار سنگین امانت را داشته باشد. ما وظیفه داریم که این فرهنگ را توسعه دهیم و متعهدیم نسبت به قبول این هدایا و نگهداری از آنها؛ علی‌رغم مشکلات مالی دانشگاه، خوشبختانه موزه‌های فرهنگی خوب نگهداری شده‌اند. دکتر سرسنگی و همکاران با تمام قوا دارند کار می‌کنند، با فکر و با عقل کار می‌کنند و صرف احساس نیست و وقتی جایی عشق و عقل و منطق با هم جمع شوند، اتفاقات بزرگی رخ می‌دهد.

رئیس دانشگاه تهران از سازمان سرمایه‌گذاری دانشگاه که وظیفه مدیریت امور وقف دانشگاه را بر عهده دارد نیز برای فعالیت سخت‌کوشانه در زمینه حفظ موقوفات، قدردانی کرد.

در ادامه این مراسم دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، گفت: امروز از تعدادی از آثار زنده یاد فتح‌الله عباد که وقف دانشگاه تهران شده است، رونمایی می‌کنیم. این آثار سال‌ها در دانشکده هنرهای زیبا بوده و به دستور دکتر نیلی احمدآبادی این آثار به باغ موزه نگارستان منتقل شد. مدت زیادی است که همکاران ما مشغول مرمت آثار هستند و مرمت آثار به اتمام نرسیده و تالارهایی که امروز افتتاح می‌شوند، بخش اول آثاری است که مورد مرمت قرار گرفته‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، در ادامه اظهار کرد: آثار منظره و برخی آثار دیگر استاد عباد در حال مرمت است، ولی خوشبختانه تعداد قابل توجهی آماده شده که امروز در دو گالری افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح مجموعه فرش‌های وقف شده توسط مهندس غلامعلی ملول، گفت: مهندس ملول دو مجموعه از مجموعه‌های نفیس خود را وقف دانشگاه تهران کردند که امروز مجموعه فرش‌های ایشان افتتاح می‌شود که فرش‌های منحصر به فردی هستند. مجموعه نقره‌های ایشان هم در حال آماده‌سازی است که با همت و نظارت خودشان تا دو هفته آینده آماده افتتاح خواهد بود و بعد از تعطیلات هم افتتاح رسمی خواهد شد.

سرسنگی، ضمن تشکر از حمایت‌های رئیس دانشگاه تهران، افزود: امروز باغ موزه نگارستان به واقع تبدیل به یکی از قطب‌های فرهنگی و هنری کشور شده است. مجموعه‌های ارزشمند مستقر در باغ موزه نگارستان، مانند مجموعه منیر فرمانفرمائیان، نقاشی دیواری صحنه سلام، مجموعه عباد، مجموعه اسفرجانی، مجموعه ملول و … غیر قابل تکرار و منحصر به فرد هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در پایان، از دکتر محمدجعفر صدیق معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران و رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه، مهندس غلامعلی ملول و نادره حاجیان برای کمک به ترویج فرهنگ وقف قدردانی کرد و افزود: مهندس ملول با گشاده‌دستی در فرآیند کار نیز ما را همراهی کردند و همچنین حاجیان (خواهر زاده واقف) بخشی از هزینه مرمت را نیز متقبل شدند که به تسریع عملیات بسیار کمک کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه تهران باغ موزه دانشگاه تهران باغ موزه نگارستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۱۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند

عبدالحسین ملک‌جعفریان گفت: تعداد افرادی که در این مدت از موزه های حرم رضوی بازدید کردند، ۱۱ هزار نفر بیشتر از فروردین ماه پارسال بوده است.

وی بیان کرد: بیشترین آمار بازدیدکنندگان مربوط به موزه مرکزی حرم مطهر رضوی و به تعداد ۶۳ هزار و ۶۵ نفر است.

رییس اداره گنجینه‌های موزه مرکزی آستان قدس رضوی ادامه داد: در این مدت پنج هزار و ۷۹۱ نفر نیز از موزه قرآن کریم و ۸۶۴ نفر از موزه مردم شناسی دیدن کرده‌اند.

ملک جعفریان اظهار کرد: یک هزار بازدید کننده خارجی نیز از ملیت‌های مختلف، آسیایی، آفریقایی و اروپایی نیز از این مجموعه بازدید به عمل آورده‌اند.

موزه‌های آستان قدس با ۱۷ گنجینه متنوع در فضایی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع در چهار ساختمان مستقر هستند. اشیای به نمایش درآمده شامل حدود ۹ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و هنری دربردارنده آثار تاریخی حرم مطهر و میراث آستان قدس رضوی، اشیای وقفی و اهدا شده و نیز اشیای خریداری شده برای تکمیل مجموعه‌ها است.

ساختمان موزه مرکزی در صحن کوثر حرم مطهر، دارای حدود هفت هزار و ۸۷۵ متر مربع فضای نمایشی در چهار طبقه است که طبقه زیرین، طبقه همکف، طبقه اول و طبقه دوم، شامل موزه تاریخ حرم رضوی و گنجینه ‎های سکه، تمبر، اسکناس، هنرهای تجسمی، آبزیان، نجوم، ساعت، مدال، سلاح و ظروف است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند