Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:20:02 GMT

چاره جویی نخبگان، ترمز اعتراضات الجزایر را می کشد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۸۱۵۵۹

چاره جویی نخبگان، ترمز اعتراضات الجزایر را می کشد؟

تهران- ایرنا- نامزدی مجدد رئیس جمهوری الجزایر، این کشور را طی ده روز گذشته درگیر اعتراضاتی گسترده کرده است. با این حال، هراس از بازگشت جنگ داخلی عاملی است که گرایش اراده اکثریت به سمت دگرگونی کامل اوضاع در الجزایر را دشوار می سازد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اعلام پنجمین نامزدی «عبدالعزیز بوتفلیقه» برای انتخابات ریاست جمهوری الجزایر که حدود یک ماه و نیم دیگر قرار است برگزار شود، این کشور مهم شمال آفریقا را دستخوش اعتراضات خیابانی ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اعتراضاتی که از اوایل اسفندماه الجزایر را فراگرفت گسترده ترین تجمعات این کشور از زمان شروع «بهار عربی» تاکنون محسوب می شود؛ پدیده ای که از سال 2011، شمال آفریقا و برخی از کشورهای خاورمیانه را درنوردید و سرنگونی حاکمان اقتدارگرای مصر، تونس، لیبی و یمن را به همراه داشت، در اردن و مراکش تحت لوای اصلاحات مهار شد و در کشورهایی چون بحرین به سرکوب مخالفان دولت انجامید.
از نگاه تحلیلگران، آنچه در کشاکش تحولات بهار عربی به اصلی ترین عامل تداوم وضعیت موجود الجزایر تبدیل شد، امروز نیز در حکم ترمزی برای جلوگیری از دگرگونی های عمیق و اساسی عمل خواهد کرد.

** در الجزایر چه می گذرد؟
همچنان که اشاره شد اعتراضات ده روز گذشته در الجزایر، تحولات این کشور را مورد توجه ناظران قرار داده است. این تحولات به دلیل اینکه چند هفته پس از اوج گیری تجعات ضددولتی سودان و اعلام وضعیت اضطراری در این کشور به وقوع می پیوندد، برای برخی ناظران نشانه هایی از دور تازه اعتراضات و تحولاتی مشابه بهار عربی در کشورهای عربی- آفریقایی را به نمایش می گذارد. در مقابل این نگاه، بسیاری هم شرایط این دو کشور را متفاوت دیده و امکان تکرار رخدادهای سال 2011 را رد می کنند.
همچنان که اشاره شد، نامزدی مجدد بوتفلیقه سبب شد تا اعتراضات در الجزایر شعله ور شود. طی روزهای اخیر طیفی گسترده از روزنامه نگاران، دانشجویان، شهروندان عادی و مخالفان لیبرال، چپگرا و اسلامگرایِ حزب حاکم «جبهه آزادیبخش ملی» به خیابان ها آمده اند و اعلام می دارند که نمی خواهند بوتفلیقه بار دیگر در الجزایر رئیس جمهور شود.
اعتراضات اخیر هر چند منجر به درگیری هایی میان مردم و نیروهای امنیتی شده اما مخالفان اعلام داشته اند قصد دارند خواسته های خود را به صورت کاملا مدنی و مسالمت آمیز پی گیری کنند. از سوی دیگر احزاب مخالف دولت، انتخابات آتی را تحریم کرده اند.
بوتفلیقه که از سال 1999 تاکنون یعنی به مدت 20 سال ریاست جمهوری را در الجزایر در دست داشته طی سال های اخیر شرایط جسمانی مناسبی برای اداره کامل اجرایی این کشور را نداشته است.
مخالفان می گویند بوتفلیقه که از سال 2013 به دلیل سکته اوضاع مساعد جسمانی ندارد و مدت ها است در بیمارستانی در سوئیس بستری است نباید برای بار پنجم نامزد ریاست جمهوری شود. به گفته آنان وی طی سالیان اخیر حتی عاجز از حضور در مجامع عمومی بوده در واقع اکنون نمادی برای ادامه حاکمیت یک الیگارشی غالب متشکل از نخبگان سیاسی، اقتصادی و نظامی محسوب می شود.
معترضان، نتیجه این اوضاع را نابسامانی های مختلف به ویژه گسترش فساد و بیکاری می دانند و می گویند ریاست جمهوری بوتفلیقه روی ویلچر نوعی دهان کجی به دموکراسی و منافی شان الجزایری ها است.
حاکمان الجزیره برای پایان دادن به اعتراضات، راهکارهای گوناگونی را در دستور کار قرار داده اند. در اولین اقدام، بوتفلیقه رئیس ستاد انتخاباتی خود را عوض کرد. در تازه ترین تمهید هم بیانیه ای از سوی ستاد انتخابات وی خطاب به مردم الجزایر صادر شد که بر اساس آن بوتفلیقه اعلام داشته در صورت دستیابی به پنجمین ریاست جمهوری، یک سال بیشتر به کار خود ادامه نخواهد داد و دستور برگزاری همه پرسی قانون اساسی و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری بدون حضور خود را صادر می کند.

** مهمترین مانع پیش روی دگرگونی عمیق سیاسی در الجزایر
هنوز معلوم نیست بیانیه اخیر بوتفلیقه چه تاثیری در ادامه اعتراضات خواهد داشت. آنچه مشخص است اینکه نخبگان سیاسی الجزیره قصد دارند از فرصتی یک سال و چند ماهه برای جست وجوی جانشینی مطمئن برای رئیس جمهوری کنونی بهره جویند.
با این حال، عامل مهمتری وجود دارد که می تواند در صورت گسترش اعتراضات و تعمیق بحران به مثابه یک ترمز ذهنی در جامعه الجزایر عمل کند.
به نوشته بسیاری از رسانه ها، ترس درگیری در جنگ داخلی هنوز بر حافظه الجزایری ها سنگینی می کند و وضعیت بی ثبات و مصائب همسایه شرقی یعنی لیبی پس از سقوط «معمر قذافی» مزید بر علت شده تا بسیاری همچنان به بوتفلیقه رای دهند.
از دید بسیاری از مخالفان هم حضور بوتفلیقه در راس قدرت طی 20 سال گذشته حداقل این مزیت را داشته که مانع از تکرار وضعیت بحرانی دهه 90 میلادی شود.
الجزایر با عبور از سال های استقلال از فرانسه (1962 میلادی به بعد) شاهد اجرای سیاست هایی درآمیخته از عدم تعهد و سوسیالیسم بود. وقوع تحولاتی جدید در دهه 80 سبب شد تا «شاذلی بن جدید» در این کشور دست به اصلاحاتی لیبرالی بزند. ادامه این تحولات بروز اعتراضاتی بود که با اقبال به اسلامگرایان این کشور همراه شد.
«جبهه نجات اسلامی» الجزایر تشکلی بود که در انتخابات شهرداری ها در سال 1990 گوی رقابت را از جبهه آزادیبخش ملی ربود و می رفت تا در انتخابات ریاست جمهوری سال 1992حزب حاکم را با شکست مواجه سازد.
توقف این انتخابات از سوی نظامیان که دلیل آن جلوگیری از هرج و مرج و بروز ناامنی در الجزایر عنوان شد، سرآغاز درگیری های داخلی در این کشور شد؛ درگیری هایی که به نوشته برخی منابع طی یک دهه 200 هزار نفر را قربانی خود ساخت.
این درگیری ها پس از انتخاب بوتفلیقه به ریاست جمهوری و به رغم اتهام زنی مخالفان که سلامت انتخابات سال 1999 را زیر سوال می برند رو به فروکش نهاد و وی توانست از طریق طرحی موسوم به آشتی ملی به این درگیری ها پایان دهد.
این سابقه تاریخی باعث شده تا بسیاری از معترضان مطالبه خود را به شکلی مسالمت آمیز مطرح کرده و اعلام دارند مطالبات سیاسی و اقتصادی خود را نه از طریق سرنگونی نظام سیاسی که با کنار رفتن بوتفلیقه دنبال می کنند.
از همین رو این احتمال وجود دارد که نخبگان حاکم بتوانند با وعده اصلاحات، تغییر قانون اساسی و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری مخالفان را برای خالی کردن خیابان ها متقاعد سازند.
پژوهش**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي الجزاير عبدالعزيز بوتفليقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۱۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسکوف: روسیه پیروز جنگ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که روسیه و اروپا باید برای تعامل در آینده آماده شوند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز جمعه اعلام کرد که روسیه هیچ کشوری را در اروپا تهدید نمی کند و انتظار دارد که هیچ کشور اروپایی نیز تهدیدی برای روسیه نباشد.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد که روسیه و اروپا دیگر نمی توانند روابطی مانند گذشته داشته باشند و مسکو تجربیات فعلی را در نظر خواهد گرفت.

پسکوف گفت که عملیات ویژه نظامی با موفقیت برای روسیه به پایان می رسد و پس از آن روسیه و اروپا باید در خصوص نحوه تعامل با هم به توافق برسند.

سخنگوی کرملین تاکید کرد که مقدمات سفر رییس جمهور روسیه به چین در مراحل پایانی آماده سازی است و مسائل زیادی در دستور کار این سفر قرار دارد.

کد خبر 6089136

دیگر خبرها

  • الجزایر در آستانه پیوستن به بانک بریکس
  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه می‌زند؟
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • پسکوف: روسیه پیروز جنگ است