Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:38:27 GMT

لاوروف در ادامه تور خاورمیانه ای خود وارد ریاض شد

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۸۲۶۴۷

لاوروف در ادامه تور خاورمیانه ای خود وارد ریاض شد

مسکو - ایرنا - وزیر امور خارجه روسیه در ادامه تور خاورمیانه ای خود عصر امروز دوشنبه پس از دیدار با مقامات قطری، وارد ریاض شد و مورد استقبال عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه سعودی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، سرگئی لاوروف در سفر خاورمیانه ای خود قرار است علاوه بر عربستان از کویت و امارات متحده عربی نیز دیدن کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یادآور می شود که پس از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه، پادشاهی عربستان به‌ شدت تحت‌ فشار بین‌المللی قرار گرفت و دست به تغییراتی زد که مهمترین آنها تغییر وزیر امور خارجه بود.
ابراهیم العساف اکنون وزیر امور خارجه جدید سعودی به حساب می آید اما عملا امور را همچنان الجبیر که رابطه نزدیکی با محمد بن‌سلمان ولیعهدعربستان دارد، امور بین المللی را دنبال می کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه قرار است در عربستان با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه، «ابراهیم العساف» وزیر امور خارجه و «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه دیدار و گفت وگو داشته باشد و سپس راهی کویت سومین ایستگاه تور خاورمیانه ای خود شود.
انتظار می رود لاوروف در این سفر درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و کمک به بهبود روابط دمشق با کشورهای عربی، بازگشت آوارگان سوری به کشور خود و اوضاع ادلب تبادل نظر کند.
براساس اطلاعات ارایه شده از وزارت خارجه روسیه، روسیه امیدوار است در جریان مذاکرات با چهار کشور عربی درباره رکود در روند حل و فصل مسائل خاورمیانه ازجمله مناقشه فلسطین-اسراییل، رفع اختلافات میان جنبش های حماس و فتح و حفظ اصول پذیرفته شده بین المللی برای حل مناقشه فلسطین و اسراییل ازجمله با ابتکارات صلح عربی گفت و گو شود.
گفت وگو درباره مسائل امنیتی و تهدیدات موجود در منطقه خلیج فارس و نیز مسائل مربوط به مقدمات اجلاس روسیه- کشورهای عربی خلیج فارس از موضوعات دیگری است که بررسی خواهد شد.
با توجه به تازه ترین اظهار نظر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر مطرح شدن طرحی برای ایجاد گروه بهبود وضعیت در سوریه، بعید به نظر نمی رسد که یکی از اهداف لاوروف در تور خاورمیانه ای خود، دریافت بازخورد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در خصوص این طرح باشد.
اروپام ** 1346 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روسيه عربستان قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۲۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین

علی باقری معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست معاونین وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشور‌های بریکس در امور خاورمیانه به مسکو سفر کرده، با «میخائیل باگدانف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر امورخارجه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در کنار تأکید بر ظرفیت‌های بریکس بعنوان یک پیمان چندجانبه و مهم، روابط و موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ایران همواره در خاورمیان شریک راهبردی است

علی باقری معاون وزیر امور خارجه همچنین در دیداری جداگانه با چانگ نماینده ویژه رئیس جمهور چین گفتگو کرد.

باقری در این دیدار گفت: بریکس نشان داد دارای ابتکار عمل برای نقش آفرینی‌ها در صحنه و تحرک کشور ها‌ی عضو در چارچوب چند جانبه گرایی است.

طرف چینی در این دیدار نیز، ضمن محکومیت مجدد حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق، گفت: از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین تشکر می‌کنیم و اقدامات ایران در منطقه را شایسته می‌دانیم.

این مقام ارشد چینی افزود: پکن بر این باور است که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است.

در ادامه طرفین به بحث و بررسی موضوعات مورد علاقه طرفین پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • معاون وزیر امور خارجه: بریکس در چندجانبه‌گرایی دارای ابتکار عمل است
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است