Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@13:29:39 GMT

تقویت اقتصاد روستاها با آمار و ارقام محقق نمی شود

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۸۴۰۰۷

تقویت اقتصاد روستاها با آمار و ارقام محقق نمی شود

به گزارش ایرنا، علی محمد احمدی روز دوشنبه در نشست شورای برنامه ریزی استان تاکید کرد که هدف دولت از توسعه روستاها و ایجاد زیرساخت ها ، ایجاد دلگرمی در روستائیان برای کار و تلاش بیشتر و ماندن در روستاهاست و تسهیلات اشتغالزایی نیز با هدف ایجاد کسب و کارهای روستایی و تقویت ظرفیت ها در اختیار روستاییان قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یادآوری کرد: درباره نحوه هزینه کرد اعتبارات اشتغال روستائیان از بالا به استان ها دستورالعملی می دهند اما مشاوران در استان ها باید آن را چکش کاری کنند و مسائل بومی را در آن لحاظ کنند.
احمدی با اشاره به سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی گفت: سالانه باید پنج هزار روستا در کشور تحت پوشش این سند قرار بگیرند که سهم کهگیلویه و بویراحمد سالانه 91 روستا است.
احمدی گفت: 455 روستای بالای 20 خانوار استان واجد شرایط هستند که در قالب برنامه ششم و در چارچوب این طرح قرار می گیرند.
وی هدف این سند را شناسایی و بهره برداری از ظرفیت روستاها، اشتغال زایی و گسترش عدالت محوری ، تقویت اقتصاد روستایی ، توسعه اقتصادی صادرات عنوان کرد.
استاندار تاکید کرد در نوشتن این سند باید از ظرفیت های بومی استفاده شود و دستگاه ها نیز باید ظرف یک هفته پیشنهاد های خود را درباره این سند تکمیل کرده و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارایه کنند.
احمدی تصریح کرد: تقویت اقتصاد روستایی به این معنی نیست که آمار و ارقامی ارایه شود و وامی داده شود و مشکل همچنان بر جای خود باقی بماند.
در ادامه این نشست مشاوران سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی گزارشی از اقدامات و برنامه های خود برای جوامع محلی و روستاهای بخش مرکزی بویراحمد و باشت ارایه کردند.
گزارشی که فرماندار بویراحمد در اعتراض به آن گفت: گزارش بر اساس آمار و اطلاعات اشتباه نوشته شده و به همین دلیل نمی تواند قابل اتکا و استناد باشد.
شاهرخ کناری گفت: ابهاماتی در این سند وجود دارد مهمتر آنکه شاخص هایی که بر اساس آن روستاها انتخاب شده اند مشخص نیست و تایید کمیته برنامه ریزی شهرستان را ندارد.
وی تاکید کرد: مدیران شهرستان ایرادات وارد شده به طرح را احصا کرده اند با این حال مدیران کل آن را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی منتقل نکرده اند.
موضوع به باشت که رسید وقتی مشاور طرح از برنامه های پیش بینی شده در قالب سند توسعه و اشتغالزایی روستایی گزارشی ارایه کرد موضوع با اعتراض استاندار روبه رو شد.
احمدی با اشاره به کارخانه بیواتانول که هفته گذشته در شهرک صنعتی خان احمد باشت کلنگ زنی شده گفت: نباید برای توانمند سازی روستاها دنبال کارهای عجیب و غریب بود.
وی افزود:باید از همین حالا روی تفکر مردم روستاهای اطراف باشت کار شود و دستگاه های متولی کاشت ذرت به عنوان خوراک کارخانه بیو اتانول را امکان سنجی و ترویج کنند.
استاندار تاکید کرد: این کارخانه سالانه 180 هزار تن ذرت نیاز دارد که برای به دست آوردن این مقدار باید 20 هزار هکتار از اراضی منطقه زیر کشت ذرت برود در حالی که کل اراضی منطقه 16 هزار هکتار است و این یک فرصت برای این شهرستان است.
وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های موجود یعنی اینکه از حالا مردم خود را آماده کنند که پس از افتتاح کارخانه بیو اتانول خود تامین کننده مواد اولیه آن باشند.
استاندار گفت: مردم باید بدانند کسانی که قرار است این کارخانه را بسازند نیاز به مصالح، خوراک ، مسکن و سایر امکاناتی دارند که بومیان منطقه می توانند آن را تامین کنند و به همین سادگی شغل ایجاد می شود.
وی تاکید کرد: توجه به توسعه پایدار در روستاها و احصای کاربردی مسیر توسعه در تدوین برنامه‌ها ضروری است.
احمدی با بیان اینکه توزیع اعتبارات و تسهیلات باید در پروژه‌های کوچک و کاربردی مورد توجه قرار بگیرد، یادآوری کرد: در استان زنجیره ارزش وجود ندارد در حالی که باید طرح‌ها کاربردی و خروجی محور باشند.
وی تصریح کرد: در حوزه اشتغال روستایی باید پیمایش و آمایش انجام شده و به مزیت‌های روستاها توجه شود.
در این نشست پروانه نیک مرام ، مدیر کل کار رفاه و امور اجتماعی گفت: هدف از تسهیلات اشتغالزایی روستاها جلوگیری از مهاجرت به شهرها و بازگشت به روستاهاست که به نظر می رسد تاکنون این موضوع کمتر محقق شده است.
9929/1662
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 آمار و ارقام خوراک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد مسکن 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۴۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان، رؤسای جدید «مرکز آمار ایران»، «امور سلامت و رفاه اجتماعی» و امور تازه تأسیس «مشاوران و پیمانکاران» سازمان را منصوب کرد و گفت: این تغییرات با رویکرد تحول‌گرایی و در مسیر تحقق شعار امسال گرفته است.

به گزارش ایرنا از سازمان برنامه و بودجه، «داود منظور» در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان که عصر روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، با بیان اینکه امور «نظام فنی اجرایی، مشاوران و پیمانکاران» سازمان برنامه و بودجه کشور دارای گستره وسیعی از وظایف و فعالیت‌ها بود، افزود: برای جلوگیری از تراکم کارها در یک امور و تسریع در رسیدگی به درخواست‌های مشاوران و پیمانکاران و تسهیل تعاملات در این امور، دو امور «نظام فنی اجرایی» و «مشاوران و پیمانکاران» ایجاد شده است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: هدف از انتصاب‌های جدید در سازمان برنامه و بودجه، تقویت توان مدیریتی سازمان و همچنین کمک به بهبود فضای مشارکت مردمی، تسهیل ارتباطات مردمی و تسریع پاسخگویی و رسیدگی به درخواست‌های ارباب رجوع است.

وی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های ارزشمند «داریوش ابوحمزه» در دوران ریاست مرکز آمار ایران، «غلامرضا گودرزی» را به عنوان سرپرست این مرکز منصوب کرد.

گودرزی، عضو هیات علمی دانشگاه و استاد تمام رشته مدیریت و دارای درجه دکترای تحقیق در عملیات از دانشگاه تربیت مدرس است.

منظور همچنین ضمن تشکر از خدمات و تلاش‌های «رضا عوض‌پور» در دوران ریاست امور سلامت و رفاه اجتماعی، «محمد پیکان‌پور» را به عنوان سرپرست این امور منصوب کرد.

پیکان‌پور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و پیش از این به عنوان مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل در سازمان غذا و دارو فعالیت می‌کرده است. وی دارای دکترای عمومی داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دکترای تخصصی اقتصاد و مدیریت دارو از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین «محمدجواد هادی دهکردی» را نیز به عنوان سرپرست امور مشاوران و پیمانکاران منصوب کرد.

دهکردی دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک بوده و پیش از این به عنوان معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردها در مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کرده است.

دیگر خبرها

  • رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
  • رئیس مرکز آمار تغییر کرد
  • آب‌رسانی به ۴۱ روستا توسط بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • باید به سواحل خلیج فارس به صورت یکپارچه نگریست
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند