Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ کانال تلگرامی دفتر آیت الله العظمی صانعی پاسخ های ایشان به سوالاتی در خصوص امامت جماعت جانبازان، معلولین و معذورین را منتشر کرد:

سوال: آیا امامت شخصی که قرائت را در حالت ایستاده انجام می دهد ولی سجده را به‌خاطر عذر در حالت نشسته روی صندلی و میز انجام می دهد صحیح است؟

پاسخ :چون در امامت جماعت برای قائمین، قیام درحالت قرائت شرط می باشد، بنابراین بر فرض اینکه حمد و سوره در حالت قیام انجام می‌شود امامت او مانعی ندارد، چون نماز امام بر حسب وظیفه خودش صحیح بوده و صحت برای او به‌طور کلی در اقتدا و صحت جماعت کافی است، و آنچه منع شده امامت قاعد و نشسته برای قائم و ایستاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال: اشخاصى که نقص عضوى در یکى از اعضا (دست یا پا) دارند، به نحوى که قادرند ایستاده نماز بخوانند، آیا مىتوانند امام جماعت شوند یا خیر؟

پاسخ :  ظاهراً جایز است و اقتدا به آنان، مانند اقتدا به بقیّه افرادى است که واجد شرایط امامت در نمازند، چون نماز امام، بر حسب وظیفه خودش صحیح است و صحّت براى او به طور کلّى در اقتدا، و صحّت جماعت کافى است.

سوال: جانباز قطع عضوى که امام جماعت است، آیا لازم است که وضعیت جانبازى خود را به مأموین اطّلاع دهد؟

پاسخ :  چون صحّت نماز امام براى خودش و بر حسب تقلیدش مفروض است و اعلام موضوع هم لازم نیست، بنابراین، الزامى به بیان وضع و حال خود ندارد و مأمومین هم اگر بعداً فهمیدند، اعاده لازم نیست.  30/1/73

سوال: اینجانب طلبه جانباز هستم و دست چپم از مرفق به پایین، قطع شده است. آیا مىتوانم امام جماعت شوم یا خیر؟

پاسخ :  آرى، مىتوانید و نباید خود و دیگران را از فیض جماعت محروم سازید، در مسئله 20 از کتاب عروة (صلاة الجماعة) آمده است که اولى، ترک امامت ناقص براى کامل، و کامل براى اکمل است؛ ولى این اولویت، یک نوع اولویت عقلایى اعتبارى است که با فرض نیاز جامعه و اثر داشتن امامت جماعت در تبلیغ، ساقط است، اگر نگوییم که در شرایط خاصّ فعلى و در زمان نیاز شدید به فرهنگ غنى اسلام و ارزشهاى اسلامى، اولى، اقدام به امامت جماعت است.  24/8/69

سوال: نقل شده که طبق فتواى حضرتعالى اقامه جماعت اشخاص جانباز، اشکال ندارد. آیا این فتوا شامل معلولان مادرزاد هم مىشود یا خیر؟

پاسخ: بین معلولان محترم مادرزاد و جانبازان عزیز جنگ، از جهت صحّت امامت براى نماز جمعه و جماعت، با فرض اینکه بتوانند ایستاده نماز بخوانند (تا مصداق امامت قاعد براى قائم نباشد)، فرقى نیست و اقتدا به هر دو دسته، صحیح و جایز است.  21/11/74

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 آیت الله صانعی نماز جماعت آیت الله العظمی صانعی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۴۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای

دیگر خبرها

  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • ببینید | نماز جماعت ۵ هزاری نفری در آمریکا
  • تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای
  • نماز جماعت ۵ هزاری نفری در قلب آمریکا + فیلم
  • کاخ سفید این گونه به مسجد تبدیل شد
  • تقدیر از ۱۲۰ فعال نماز بخش جرقویه علیا
  • (تصاویر) برگزاری نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی
  • اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی