Web Analytics Made Easy - Statcounter

اواخر بهمن بود که تبلیغات برگزاری دوره‌ای به نام «نردبان صعود» در سطح شهر اهواز آغاز شد، دوره‌ای که قرار بود اندیشکده سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی آن را با موضوع راهبردها و راهکارهای موفقیت توحیدی برگزار کند.

پیش از این، همه ما در مناسبت‌های گوناگون تبلیغات گسترده تکنیک‌های موفقیت، اعتماد به نفس، فن بیان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را در سطح شهر دیده‌ایم؛ اما این بار بیلبوردهایی در بلوارها و خیابان‌های شهر دیدیم که «موفقیت توحیدی» را سرفصل کار خود قرار داده بود. 

این دوره با شرکت بیش از 30 نفر در پایان هفته گذشته برگزار شد و  حجت‌الاسلام حسین عباسی‌اصل، محقق و کارشناس سبک زندگی اسلامی تدریس آن را برعهده داشت. 

دوره «نردبان صعود» با سرفصل‌هایی چون مدیریت داشته‌ها، مدیریت خواسته‌ها، مدیریت رنج‌ها، مدیریت عواطف و مدیریت دانسته‌ها، شاید بسیاری را کنجکاو و یا مشتاق دانستن این موضوع می‌کرد که قرآن چه برنامه‌ای برای مدیریت داشته‌ها دارد؟ اصلاً داشته‌های هر انسان از نظر قرآن چیست؟ قرآن چه برنامه‌ای برای مدیریت رنج‌ها و عواطف انسان دارد؟ مدیریت دانسته‌ها چیست؟ 

این دوره به مدت دو روز(نهم و دهم اسفند) برگزار شد و با وجود برگزاری فشرده جلسات در این دو روز، تنها به مدیریت داشته‌ها از نگاه قرآن پرداخته شد و آشنایی با سرفصل‌های دیگر موفقیت توحیدی که شاید بسیاری از شرکت‌کنندگان علاقه‌مند به آشنایی با آن بودند، به جلسات هفتگی یا ماهانه اندیشکده سبک زندگی اسلامی موکول شد.

عوامل برگزاری برنامه، متشکل از کمیته‌های مختلف پشتیانی، ارزیابی، اجرایی و ... تلاششان بر این بود که آموزه‌های سبک زندگی اسلامی را در حد توان، در کیفیت برگزاری مراسم نیز رعایت کنند و این از نکات جالب توجه دوره بود. در روز نخست، این دوره به ملاک‌های موفقیت در سبک زندگی غربی پرداخت و اوج این الگو در ادبیات قرآن شخصیت «قارون» معرفی شد. منتهای نقطه‌ای که غرب سعی می‌کند با تکنیک‌های موفقیت انسان را به آن برساند، قارون است؛ شخصیتی که از همه مواهب مادی برخودار است؛ اما کسی است که این همه را برای تبرج و خودنمایی می‌خواهد و دچار فساد می‌شود. شاید مهم‌ترین نکته روز اول دوره این بود که غرب بدون شناخت دقیق انسان حق ندارد روش‌های موفقیت را به او توصیه کند، غرب بدون در نظر گرفتن مبدأ و معاد انسان، موفقیتی ناقص و تک‌بعدی برای او تعریف کرده است.

آغاز بحث تبیین موفقیت توحیدی این بود که وقتی می‌خواهیم چنین موفقیتی را رقم بزنیم باید داشته‌های خود را بشناسیم، سپس آنها را برای رسیدن به موفقیت شکوفا کنیم. در این جلسه که در فضایی شبیه کارگاه برگزار شد، مدرس دوره از شرکت کنندگان خواست داشته‌های خود را نام ببرند؛ خانواده خوب، سلامتی، امنیت، تحصیلات و ... مواردی بود که اکثر افراد روی آنها اتفاق نظر داشتند و حجت‌الاسلام عباسی در ادامه با ذکر مثال‌هایی از موفقیت‌هایی بدون داشتن این موارد، همه آنها را پاک کرد و به عنوان اولین داشته انسان  نوشت: «رحمت الهی».

متن زیر گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا خوزستان، با تعدادی از شرکت‌کنندگان دوره «نردبان صعود» در ارتباط با جلسات این دوره است که برای نخستین‌بار در اهواز برگزار شده است:

نجف‌پور، یکی از شرکت‌کنندگان این دوره با بیان اینکه تبلیغات خیلی ضعیف بود، گفت: من مستند «راز» را دیده‌ام و معمولاً در زمینه خودباوری و شناخت خود فکر می‌کنم. دلم می‌خواست بین آن اطلاعاتی که از غرب گرفتم، به فرهنگ خودمان پل بزنم چون نمی‌توانم این دو را با هم تطبیق دهم.

کتاب‌های غربی موفقیت را می‌خوانم
او که در زمینه صنعت بازرگانی کار می‌کند، گفت: من اگر جای برگزارکنندگان دوره بودم در بین دانشگاهیان بیشتر تبلیغ می‌کردم چون مشکل ما بیشتر جوانان هستند. از کلاس راضی هستم چون از موارد کوچک در سبک زندگی و موفقیت شروع کرده و آن را به مذهب ارتباط می‌دهد. من به شخصه کتاب‌های غربی موفقیت را می‌خوانم ولی کتاب‌های علمای خودمان را نمی‌فهمم. شاید اطلاعات مذهبی من ضعیف است؛ مثلاً استاد مطهری یک روحانی بود اما به روز بود ولی الآن کسی را نداریم که هم عاشق دین و مذهب باشد، هم به مسائل روز ما کمک کند. این جلسات در سطح عمومی است؛ اگر استمرار پیدا کند این مفاهیم به تدریج ملکه ذهن من می‌شود. وقتی این مطلب را در ارتباط با رحمت الهی شنیدم که یکی از داشته‌های ماست، قلبم خیلی آرام شد. خیلی‌ها ممکن است این حرف را بزنند اما برای من جالب‌تر است که یک روحانی این را به زبان بیاورد.

اسلام آدم موفق را چطور معرفی می‌کند؟
استاد از دیگر شرکت‌کنندگان این دوره است او کارشناسی کامپیوتر خوانده و دو دختر 6 و 8 ساله دارد. او با بیان اینکه علاقه داشتم راهکار توحیدی موفقیت را بشناسم، گفت: در دوره‌های مختلف انسان موفق از جهات مادی بررسی می‌شود. همین که راهکار توحیدی را دیدم، آمدم ببینم این دوره چه حرفی برای گفتن دارد و از نظر اسلامی آدم موفق را چطور معرفی می‌کنند؟

به نسبت اطرافیانم از این آموزه‌ها دور نبوده‌ام ـ که موفقیت را صرفاً مادی نبینم ـ ولی اطرافیانی دارم که نعمت‌های اطراف برایشان عادی است و خوب بود اگر در این دوره شرکت می‌کردند. خودم را موفق می‌بینم اما برای اینکه محکم‌تر شوم در این دوره شرکت کردم. خوب بود در کنار مباحث ارائه شده آموزش اعتماد به نفسی که کاذب نباشد نیز در نظر گرفته می‌شد. در کل مطالب خوبی بود و تلنگرهای خوبی زده شد. 30، 40 درصد مطالب را خودم داشتم و 30، 40 درصد به من اضافه کرد و محکمم کرد.

همایش‌های روانشناسی و موفقیت در سطح شهر خیلی زیادند اما تعداد همایش‌های اسلامی خیلی کم است و در مورد هزینه به نسبت همایش‌های دیگر فوق‌العاده کم بود اما خدمات خیلی عالی بود.

چارچوبی برای نقد موفقیت در سبک زندگی غربی
فاضلی که از طلاب مکتب‌الزهرای اهواز است، گفت: من در دوره قبلی اندیشکده سبک زندگی اسلامی با موضوع مدلینگ شرکت کردم. وقتی در جلسه نخست این دوره شرکت کردم متوجه شدم مباحث استاد سؤال‌هایی است که درگیر آنها بودم و در این دوره کم‌کم کلیدهایش برای من روشن می‌شد. برای اینکه کفران نعمت نکرده باشم در این دوره شرکت کردم. نکات خوبی گفته شد. ذهنم از برخی نکاتی که گفته شد خالی نبود اما فکر می‌کنم در ادامه برایم جذاب‌تر باشد. این موضوع را که نگاه جامعه به سمت ملاک‌های مادی در تعریف موفقیت رفته است، حس می‌کردم و با آن درگیر بودم. اما وقتی می‌خواستم با این طرز تفکر مخالفت کنم چارچوب آن را نمی‌دانستم و خوشحال شدم که این دغدغه را در این دوره در بین بسیاری از شرکت‌کنندگان دیدم اما ارائه و بیان آن را نمی‌دانستیم. دو سال است که در حوزه درس می‌خوانم. در مقابل ترویج موفقیت غربی برخی از حوزویان عقب‌نشینی می‌کنند و سعی نمی‌کنند راهی پیدا کنند و یا کسی را آگاه کنند اما برای برخی این موضوع دغدغه است و در این زمینه فعال هستند.

یک نکته دیگر تلاش برای برگزاری اسلامی این دوره است. چون گاهی وقت‌ها مباحث اسلامی است اما نحوه برگزاری دوره غیراسلامی می‌شود. تلاش جمعی برای برگزاری اسلامی دوره کاملاً مشهود است. 

رحمت الهی را با تمام وجود لمس کرده‌ام
میاحی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این دوره نیز گفت: در گذشته هم دنبال چنین مباحثی بودم. بخشی از این مباحث روانشناسی است و از آنها برای انتقال به دیگران استفاده می‌کنم. مطالب خیلی فشرده ارائه شد. نیاز است بعد از هر مبحث یک مقدار درباره آن فکر کنیم اما این فرصت در این دوره مهیا نشد. خیلی از نکات برای من ملموس بود اینکه یکی از داشته‌های بزرگ ما در زندگی رحمت الهی است و باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم، نکته مهمی است. گاهی بعضی از اطرافیانم به من می‌گویند چرا در چنین جلساتی شرکت می‌کنی؟ اما آنها درک نمی‌کنند که از این جلسات چه درمی‌آید. خوب است آدم بفهمد زندگی‌اش چطور است. درست می‌رود یا نه؟ من رحمت الهی را با تمام وجود لمس کرده‌ام اما به عنوان یک داشته در زندگی نگاهش نمی‌کردم و در این جلسات برایم پررنگ شد. جواب‌های من برای خودم ناقص است، دلیل کم می‌آورم و برای همین در این دوره شرکت کرده‌ام.

مقدمیان‌پور نیز با بیان اینکه خیلی از این دوره استفاده کردم، گفت: من قبلاً در دوره فانتزی این اندیشکده شرکت کرده‌ام. سؤالاتی در ذهنم وجود دارد که در این جلسات به بخشی از آنها جواب داده شد. برای مثال استاد درباره رحمانیت خداوند حرف زد، همیشه اگر مشکلی در زندگی برایم پیش می‌آمد می‌گفتم چرا من؟ این نکات آدم را به فکر وادار می‌کند و به نتیجه می‌رساند. اکثر مشکل ما در زندگی امروز تعریف همین داشته‌هاست. از برخی صحبت‌ها احساس آرامش پیدا می‌کنم. به طور مثال اینکه گاهی رحمت خدا در این است که چیزی را از دست بدهیم برای من درس مهمی است.

به دنبال بیان‌های جدیدتر و تبیین‌های نو هستم
بومی که از مبلغان حوزه علمیه بانوان اهواز است نیز گفت: از طریق گروه اندیشکده با فعالیت‌های آن آشنایی داشتم. با توجه به اینکه با جوانان در ارتباط هستم به دنبال بیان‌های جدیدتر و تبیین‌های نو هستم. مطالب کاربردی بود ولی شاید نیاز به مدت بیشتری داشت. یک روز و نیم برای این دوره کم بود چون به دنبال تبیین مطالب، افراد، سؤال به ذهنشان می‌آید و تا استاد بخواهد به سؤال جواب دهد زمان گذشته و حجم مطالب ارائه شده کمتر می‌شود. اینکه شکرگذاری سبب جذب رحمت الهی می‌شود و این نکته که بی‌نیازی از غیر عزت است، نکات قشنگی بود که در این دوره گفته شد.

صباحی دیگر شرکت‌کننده این دوره نیز گفت: از تعریف موفقیت در این دوره خوشم آمد اینکه رحمت الهی به عنوان یکی از داشته‌های ما در زندگی به حساب بیاید برایم جالب بود. اینکه همه چیز مادی نیست. همیشه مباحث سبک زندگی، خودشناسی و راهکارهای زندگی موفق را دنبال می‌کنم. جالب بود که موفقیت علاوه بر ملاک‌هایی که همه ما می‌شناسیم چیزهای دیگر هم هست. مثلاً در بحث مدرک فکر می‌کردم هر کس تحصیلات دکتری دارد موفق است، اما اینجا چیزهای دیگری باز شد و فهمیدم آنچه داریم هم باعث موفقیت می‌شود.

کامله بوعذار 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان اجتماعی موفقیت نردبان صعود انسان موفق اندیشکده سبک زندگی اسلامی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۵۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علیرضا حقیقی از لیست مسعود شجاعی خط خورد

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا حقیقی فصل خوب و آرامی را در هوادار سپری کرده است. او از ابتدای فصل در ترکیب اصلی بنفش‌ها حضور داشت و در ۲۵ بازی متوالی لیگ و حذفی به میدان رفت.

حالا در بازی برابر مس سونگون در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی، مسعود شجاعی که رفاقت دیرینه‌ای هم با حقیقی دارد به‌طور کامل به گلر مورد اعتمادش استراحت داده است.

علیرضا حقیقی با انتشار یک استوری برای هم‌تیمی‌هایش آرزوی موفقیت کرد. در این مسابقه آرشا شکوری، گلر تیم ملی نوجوانان فیکس شده است.

دیگر خبرها

  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • علیرضا حقیقی از لیست مسعود شجاعی خط خورد
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو
  • موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است
  • فضیلت‌گرایی اخلاق توحیدی برترین مرتبه اخلاق است
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل
  • حدادی: عدد شش برای ما مقدس است!
  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»