Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب نشینی شاخص کل بورس، جهش سهام با نزدیک شدن چین و آمریکا به توافق تجاری، افت دسته‌جمعی «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن، دلار ارزان‌تر از دیروز، طلا و سکه ۱۱ درصد ارزان شده است، عربستان ۳۳۴ میلیون دلار به حساب بانک مرکزی اردن واریز کرد، صادرات غیر نفتی امسال ۴۰ میلیارد دلار است، مردم مرغ گران‌تر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان نخرند، خروج ارز برای واردات ۱۶۶ تن سنجاق قفلی به کشور و تهدید مشاغل از سوی خودرو‌های برقی را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

صدور مجوز برای واردات ۶۰۰ هزارتن شکر

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، در گفتگو با مهر از صدور مجوز برای واردات ۴۰۰ تا ۶۰ هزار تن شکر در سال ٩٨ توسط کارخانجات چغندر قند خبر داد. وی با بیان اینکه واردات این کالا توسط کارخانجات، در سال جاری ممنوع بوده است، افزود: دلیل این امر، کاهش ٣٠ درصدی تولید نیشکر در استان خوزستان است. این منبع آگاه اضافه کرد: به دلیل عدم تأمین حقابه کشاورزان خوزستانی، تولید نیشکر از ٩٠٠ هزارتن به ۶۰۰ هزارتنکاهش یافته که این میزان تولید، نیاز سه ماهه اول سال ٩٨ را تأمین می‌کند؛ اما برای سه ماهه دوم باید واردات انجام شود تا نیاز بازار تأمین گردد. وی ادامه داد: این مقادیر در سه ماهه اول ٩٨ وارد کشور می‌شود.

عقب نشینی شاخص کل بورس در کانال ۱۶۴ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش ۲۰۴ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به رقم ۱۶۴ هزار و ۲۳۸ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۵۹ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۵۶۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۸ واحدی معادل ۰.۰۹ رصد، عدد ۳۰ هزار و ۹۰۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۰ واحدی معادل ۰.۰۹ درصد به رقم ۲۱ هزار و ۶۵۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۷۰ واحد کاهش معادل ۰.۱۵ درصد را رقم زد و به سطح ۱۸۳ هزار و ۶۹۹ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۳۱۴ واحد کاهش معادل ۰.۲۵ درصد به رقم ۱۲۳ هزار و ۴۹۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۶۹ واحد افزایش معادل ۰.۱۲ درصد همراه بود و عدد ۳۱۵ هزار و ۲۷۶ واحد را به نمایش گذاشت. 

جهش سهام با نزدیک شدن چین و آمریکا به توافق تجاری

روز دوشنبه، با گزارشاتی از این که آمریکا و چین پس از یک سال جنگ تعرفه‌ای، به دستیابی به توافق تجاری نزدیک شده‌اند، سهام آسیایی رشد کردند، درحالی که با امید سرمایه‌گذاران به ثابت ماندن سیاست مالی فدرال‌رزرو، دلار افت کرد. وال‌استریت ژورنال گزارش داد که چین و آمریکا احتمالاً در اواخر این ماه به توافق تجاری دست خواهند یافت و رئیس‌جمهور ترامپ در دیداری با رئیس‌جمهور چین توافق تجاری را امضا خواهد کرد و تعرفه‌های وارد بر اکثر کالاهای چینی را کاهش خواهد داد. این به دنبال آن مطرح می‌شود که ترامپ جمعه شب در اظهارات خود از چین خواست فوراً تعرفه‌های محصولات کشاورزی آمریکا را بردارد، چرا که مذاکرات تجاری به خوبی پیش می‌رود. او همچنین رسماً افزایش تعرفه‌های چین، از ۱۰ به ۲۵ درصد، را به تعویق انداخت. این تحولات ریسک‌پذیری را در بازارها بالا برد و شاخص ای‌مینی اس‌اندپی و داوجونز هر کدام ۰.۴ درصد رشد کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن توانست دومین روز پیاپی رشد خود را ثبت کرده و ۰.۱ درصد بالا بیاید. سهام استرالیایی ۰.۷ درصد رشد کرد، سهام تحت شاخص نیکی ژاپن ۰.۸ درصد به ارزش خود افزودند و سهام شرکت‌های برتر چین ۱ درصد جهش کردند. شاخص آسیا اقیانوسیه بدون ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، تا به اینجای امسال ۱۰ درصد رشد کرده است. ام سی‌اس‌آی ۳۰۰ این هفته پس از این که ام‌اس‌سی‌آی وزن سهام چینی را در شاخص‌های جهانی خود ۴ برابر کرد، بهترین هفته خود از نوامبر ۲۰۱۵ تا کنون را ثبت کرد.

افت دسته‌جمعی «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» در جلسه معاملاتی روز دوشنبه ضمن ثبت افت 5/ 2 درصدی به بهای 51 هزار و 766 تومان به فروش رفت. سایر سررسیدهای وام مسکن نیز در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند. در روزهای اخیر تمرکز مسوولان‌ بیشتر بر کمبود عرضه مسکن بوده است و با تجمیع منابع و اعتبارات این بخش صرفا افزایش عرضه را در دستور کار خود قرار داده‌اند و به نظر می‌رسد طرح تعدیل سقف وام مسکن به حاشیه رانده شده است. نبود چشم‌انداز مناسب برای «تسه‌ها» منجر به کاهش رونق بازار آنها شده است. با رشد ادامه‌دار قیمت واحدهای مسکونی، سهم اوراق وام از قیمت کل خانه روز به روز کمتر می‌شود. قدرت خرید متقاضیان مسکن به خصوص خانه اولی‌ها نیز به تبعیت کاهش پیدا کرده و بر کسادی بازار «تسه‌ها» افزوده است.

دلار ارزان‌تر از دیروز

روز (دوشنبه سیزدهم اسفندماه ۹۷) بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۲۶۰۰ تومان در صرافی‌های مجاز خریداری شد و با کاهش ۳۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۲۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین دیروز هر اسکناس یورو نیز با نرخ ۱۴۶۵۰ تومان خریداری شد و با قیمت ۱۴۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این در حالی است که هفته گذشته، نرخ فروش این در ارز به ترتیب به رقم‌های ۱۳۶۵۰ و ۱۵۶۰۰ تومان رسیده بود.

طلا و سکه ۱۱ درصد ارزان شده است

به گفته محمد کشتی آرای، دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با کاهش ۱۱۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به رقم ۴,۴۰۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز به نرخ ۴,۲۲۰,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲,۴۲۰,۰۰۰ تومان بود که نسبت به روز قبل، ۵۰ هزار تومان ارزان‌تر می‌باشد. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی نیز به نرخ ۱,۵۳۰,۰۰۰ تومان رسید و هر سکه یک گرمی نیز با ۵ هزار تومان کاهش به نرخ ۸۳۰ هزار تومان فروخته شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۰۲ هزار تومان بود. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، در بازار تهران، یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در خصوص روند یک هفته اخیر بازار به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: از روز دوشنبه گذشته تا به امروز (یک هفته اخیر)، قیمت طلا و سکه در بازار تهران، ۱۱ درصد کاهش داشته است که این روند نزولی به دلیل کاهش نرخ ارز و نرخ جهانی طلا بوده است.

عربستان ۳۳۴ میلیون دلار به حساب بانک مرکزی اردن واریز کرد

محمد الجدان وزیر دارایی عربستان گفت: عربستان سعودی ۳۳۴ میلیون دلار به حساب بانک مرکزی اردن واریز کرده و به همراه کویت و امارات متحده عربی در حال تلاش برای حمایت مالی بیشتر از اردون است. همچنین عربستان سعودی به همراه کویت و امارات متحده عربی در ماه ژوئن یک بسته حمایتی ۲.۵ میلیارد دلاری را برای کمک به اقتصاد ضعیف اردن قرار دادند. بر پایه این گزارش، دولت اردون سال گذشته میلادی بعداز کاهش هزینه کرد و افزایش مالیات در راستای برنامه اصلاحاتی ارائه شده از سوی صندوق بین المللی پول که منجر به کاهش اعتراضات عمومی شد؛ اما با روند نزولی در اقتصاد خود روبرو شد. از آنجایی که اردون بین اسرائیل، سوریه، ایران و عربستان سعودی قرار دارد، این کشور به طور سنتی کانون دیپلماتیکی منطقه است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی: صادرات غیر نفتی امسال ۴۰ میلیارد دلار است

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در هشتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با تاکید بر بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: تا جایی که توان داریم، صادرات را تشویق می‌کنیم. وی خطاب به صادرکنندگان اظهار داشت: اگر با وجود تمام مشکلات و سختی هایی که در سال جاری وجود داشته، صادرات در 11 ماه امسال در حد مدت مشابه حفظ شده است، صادرکنندگان هم اجازه دهند تا با بازگشت ارز حاصل از صادرات طعم شیرین صادرات حفظ شود. وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان داشت: از 40 میلیارد دلار صادرات انجام شده تاکنون 8 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است که 6 و نیم میلیارد دلار آن مربوط به فولادی‌ها و پتروشیمی ها بوده است. دژپسند با بیان اینکه تصمیمات راجع به ارز، صادرات و واردات محصول یک هیئت 5 نفره است، گفت: این هیئت متشکل از رئیس بانک مرکزی، وزیر صمت، وزیر نفت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه است و ابلاغ دستورالعمل توسط بانک مرکزی انجام می‌شود و در این جلسات سعی شده رعایت صادر کننده انجام شود. وی افزود: صادرکنندگانی که ارز  حاصل از صادرات را برگردانند، به میزان برگشت ارز حاصل از صادرات از مشوق‌های ویژه برخوردار می‌شوند.

پرونده یک خودرو ساز در تعزیرات؛ فرصت ۳ روزه به خودروسازان برای ایفای تعهدات

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان از ارسال پرونده خودروسازی بهمن موتور به تعزیرات خبر داد و گفت: عرضه کنندگان خودرو و خودروسازانی که تعهد معوق دارند، باید در سریعترین زمان ممکن نسبت به ایفای تعهدات خود اقدام کنند. تابش افزود: پرونده خودروسازی بهمن موتور به دلیل عمل نکردن به تعهدات تحویل خودروهای «بسترن» و «هاوال» از حدود 10 روز پیش به تعزیرات ارسال شده است. وی هشدار داد که خودروسازان نسبت به ایفای تعهدات به مشتریان اقدام کنند و در صورت محقق نشدن این مهم، تا سه روز دیگر، طبق قانون با آنها برخورد می شود. به گزارش ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت اول بهمن ماه پس از حضور در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تصمیم اتخاذ شده برای ساماندهی مشکلات موجود در بازار خودرو اعلام کرد: خودروسازان موظفند به تعهدات خود درباره خودروهایی که به صورت قطعی پیش فروش شده‌ عمل کنند و تردیدی در این مطلب وجود ندارد.

مردم مرغ گران‌تر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان نخرند

مدیرکل تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار هر کیلوگرم گوشت مرغ باید حداکثر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشته باشد و اگر مردم با قیمت‌هایی بیشتر از این نرخ مواجه شدند، باید آن را به اطلاع دستگاه‌های نظارتی برسانند تا برخورد لازم با آن‌ها صورت گیرد. /ایسنا

خروج ارز برای واردات ۱۶۶ تن سنجاق قفلی به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۰ ماهه سال جاری، حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۱۶۶ تن سنجاق قفلی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم سنجاق قفلی بالغ بر ۴۶۱ هزار و ۹۵۵ دلار ارز از کشور خارج شد که ارزش ریالی آن بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۳۱۰ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۸۸۰ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. به نقل از میزان؛ گفتنی است سنجاق قفلی از کشور‌های امارات متحده عربی و چین وارد ایران شده که در این بین چین با صادرات بیش از ۱۴۱ تن سنجاق قفلی به ایران بیش از ۳۹۴ هزار دلار درآمد ارزی کسب کرده است.

افزایش نرخ تورم در کشور‌های اروپایی به ۱.۵ درصد

مرکز آمار اروپا اعلام کرد نرخ تورم دوازده ماه منتهی به فوریه ۲۰۱۹ در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به ۱.۵ درصد خواهد رسید که ۰.۱ درصد بیش‌تر از رقم ثبت شده در مدت مشابه ماه قبل است. بخش انرژی با تورم ۳.۵۳ درصدی کماکان بزرگ‌ترین محرک نرخ تورم در منطقه یورو است و پس از انرژی، غذا و دخانیات با تورم .۴ درصدی، خدمات با تورم ۱.۳ درصدی و کالاهای صنعتی غیر از بخش انرژی با تورم ۰.۳ درصدی قرار دارند. بالاترین نرخ تورم ثبت شده در ماه‌های اخیر متعلق به ماه اکتبر سال گذشته با تورم ۲.۳ درصدی است و پس از این ماه، نرخ تورم ماه سپتامبر سال گذشته با ۲.۱ درصد و ماه نوامبر همان سال با تورم ۱.۹ درصدی در رده‌های بعدی قرار دارند. کمترین نرخ تورم ثبت شده نیز مربوط به فوریه ۲۰۱۸ با تورم ۱.۱ درصدی بوده است. به نقل از ایسنا؛ طبق تعریف مرکز آمار اتحادیه اروپا، نرخ تورم سالانه به تغییرات قیمت اقلام ماه جاری در مقایسه با قیمت همان اقلام در مدت مشابه سال گذشته اشاره دارد. در بین کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ژانویه ۲۰۱۹ در ایسلند ۱.۸ درصد، نروژ ۳.۶ درصد و سوئیس ۰.۷ درصد بوده است. نرخ تورم هر سه این کشورها در ماه ژانویه در مقایسه با ماه قبل کاهشی و به ترتیب برابر منفی ۱، منفی ۰.۶ درصد و منفی ۰.۶ درصد بوده است.

پیشنهاد عراق برای تاسیس «بانک مشترک ایران و عراق»

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اعلام آمادگی کشور عراق برای راه اندازی بانک مشترک ایران و عراق گفت: در مذاکرات آقای ظریف با طرف عراقی بحث بانک مشترک ایران و عراق مطرح شد و بانک «رافدین عراق» اعلام آمادگی کرد تا شعبه‌ای در ایران تاسیس کند. سید حمید حسینی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص نقش روابط بانکی در مبادلات تجاری ایران و عراق اظهار کرد: روابط ما در عراق در شرایط تحریم عراق شکل گرفت و در دوره تحریم‌های ما این روابط ادامه یافت و از این رو، روابط ایران و عراق چندان بر روابط بانکی استوار نبوده است و در مجموع، عراق کشوری نیست که بانک‌ها در آن محوریت اساسی داشته باشند و نظام بانکی قویی داشته باشد. وی ادامه داد: بزرگترین بانک عراق یعنی بانک تی‌بی‌آی در سرتاسر این کشور، به اندازه یکی از بانک‌های ما در تهران، شعبه ندارد و سایر بانک‌های این کشور نیز 10 تا 12 شعبه دارند و مردم عراق هم بدلایل مختلف از جمله ربوی دانستن بانک‌ها و هراس از گرفتار شدن در پروسه مالیات و غیره، تمایلی به استفاده از خدمات بانکی ندارند؛ لذا عراقی‌ها از بانک گریزانند.

تهدید‌ مشاغل از سوی خودروهای برقی

کارلوس تاوارز، مدیر ارشد اجرایی گروه خودروسازی پژو‌سیتروئن در گفت‌وگویی با روزنامه فیگارو خاطرنشان کرده است که تلاش‌های اتحادیه‌اروپا برای کاهش آلودگی هوا و برقی‌سازی خودروها، موجب خواهد شد بالغ بر ۱۳میلیون فرصت شغلی در زنجیره خودروسازی اروپا از بین برود یا به مخاطره بیفتد. در سال‌های اخیر، با توجه به توسعه و محبوبیت روزافزون خودروهای برقی، شرکت‌های خودروسازی بزرگ در جهان به‌ تولید و طراحی و عرضه خودروهای برقی روی آورده‌اند. براساس گزارش رویترز، بسیاری از بازارهای اروپایی به‌ویژه در منطقه اسکاندیناوی، از خودروهای برقی بیشتر از خودروهای بنزینی و دیزلی استقبال کرده‌اند و همین مساله موجب شده است که شرکت‌های خودروسازی تمرکز بیشتری بر توسعه زیرساخت‌های مربوط به تولید و استفاده از خودروهای برقی داشته باشند. پارلمان اروپا و کشورهای اروپایی در دسامبر ۲۰۱۸ به توافقی دست یافتند که به‌واسطه آن موظف شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ میلادی، گازهای آلاینده نظیر دی‌اکسید کربن را به میزان ۵/ ۳۷درصد کاهش دهند. /دنیای اقتصاد

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: بورس قیمت دلار قیمت یورو خودروهای برقی خروج ارز واردات صادرات غیرنفتی اوراق مسکن سکه و طلا قیمت سکه بانک مشترک ایران و عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۵۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال

امتداد - با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال شاهد هستیم که نقدینگی و تورم کاهش یافت و پیش بینی می‌شود نرخ تورم همچنان کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، مسعود توکلی؛ تحلیلگر مسائل ارزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اجرای سیاست تثبیت اقتصادی در دوره ریاست محمدرضا فرزین در بانک مرکزی، اظهار کرد: دو نظریه در این باره وجود دارد؛ گروه اول افرادی هستند که عنوان می‌کنند به طور کلی باید از بازار تمکین کرد و نرخ تعادلی را پذیرفت که ارز هم یکی از این موارد است. گروه دوم اما معتقدند ارز بر روی تک تک اقلام معیشتی مردم تاثیرگذار است؛ بنابراین نمی‌توانیم آن را آزاد بگذاریم و یا به بازار بسپاریم.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که سیاست تثبیت با هدف کاهش دغدغه مردم از بابت قیمت کالا‌های اساسی تدوین شد، بر این اساس دولت خود را متعهد کرد یارانه‌ای که  پرداخت می کند، به کاهش قیمت کالاها منتج شود.

این تحلیلگر مسائل ارزی تاکید کرد: کالا‌ها مانند یک زنجیره عمل می‌کنند، یعنی از زمانی که کالا وارد می‌شود و تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد،  زنجیره کالا ایجاد شده است. در این زنجیره «ورود کالا» به خوبی کنترل شده است، زیرا بانک مرکزی به عهد خود وفا کرده و تامین ارز کالا‌های اساسی را به خوبی  انجام داده است، اما سوال این است که در کل این زنجیره تولید و تا انتهای شبکه که کالا به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد، آیا سایر دستگاه‌هایی که درگیر این زنجیره بوده اند به عهد خود وفا کرده اند؟ این موضوع مسئله مهمی است که جای بحث دارد.

توکلی اضافه کرد: این موضوع یک چالش ایجاد می‌کند و آن این است که وقتی یارانه قابل توجهی برای ورود کالا اختصاص می‌یابد، هر کدام از این زنجیره که به وظایف خود عمل نکنند موجب می شود ارزی که اختصاص داده شده، به دست مصرف کننده نرسد. در این شرایط ما به اهداف خود دست نخواهیم یافت.

این تحلیلگر مسائل ارزی گفت: در این شرایط سوال این است که آیا همچنان بر سیاست تک نرخی برای تامین کالاها پا فشاری کنیم؟ بعد از یک سال که بانک مرکزی با تلاش شبانه روزی سر عهد خودش ماند و با نرخ مشخص تامین ارز کالا‌های اساسی را تامین کرد، این سوال جای تامل دارد. چرا که شاید لازم باشد کل شبکه دولت و کل زنجیره تامین کالا دوباره دور هم بشینند تا در مورد این موضوع تصمیم گیری کنند.

سیاست ارزی و ریالی همسو شدند

توکلی اظهار کرد: یکی از نقد‌هایی که اقتصاددان‌ها در دوره‌های گذشته بیان می‌کردند این بود که سیاست‌های ریالی و سیاست‌های ارزی همسو نبودند، به عنوان نمونه سیاست انبساطی را در ریال پیش می‌گرفتیم، اما در حوزه ارزی سیاست انقباضی را با هدف کاهش قیمت ارز به کار می‌بردیم. این دو سیاست متضاد همدیگر را خنثی می‌کردند و سیاست‌ها با شکست مواجه می‌شد و یا در حوزه واردات سیاست‌هایی تدوین شده بود که در نهایت منجر به افزایش واردات شد و تقاضا برای ارز و ریال را بالا برد، در نتیجه ما مجبور به چاپ پول می‌شدیم.

وی تصریح کرد: در دوره فعلی بانک مرکزی، در راستای مدیریت بازار ارز حداقل این اتفاق افتاد که از داخل بانک مرکزی سیاست ارزی و ریالی با یکدیگر همسو شدند. یکی از این همسو شدن‌ها در راستای کاهش تقاضای ارز و سوق دادن ارز به سمت بخش واقعی اقتصاد است که در نتیجه فضای سفته بازی را کاهش داد. در ادامه این موضوع فضای انقباضی در حوزه ریال را پدید آورد. از دیگر سیاست‌های انقباضی در حوزه ریال کاهش نرخ رشد نقدینگی و کاهش نرخ پایه پولی بود.

این تحلیلگر مسائل ارزی تصریح کرد: واضح است که وقتی نقدینگی و چرخش پول افزایش می‌یابد؛ افرادی که حجم زیادی از ریال در اختیار دارند، ناخود آگاه تقاضا در بازار‌های غیر مولد بیشتر می شود و نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا می‌رود. در ادامه این تقاضای کاذب، موجب از تعادل خارج کردن بازار ارز می‌شود، در حالی که تمام تلاش بانک مرکزی تامین ارز نیاز‌های واقعی است. مواقعی وجود دارد که هیچ تقاضای واقعی در کف بازار ارز نیست، اما نرخ ارز همچنان افزایش می‌یابد؛ علت این موضوع مسیر ریال افسار گسیخته است که در حال گردش در اقتصاد است.

توکلی اضافه کرد: با تمرکز و مدیریت بانک مرکزی در حوزه ریال شاهد هستیم که نقدینگی و تورم کاهش یافته است و پیش بینی می‌شود که نرخ تورم به نرخ تعادلی خودش نزدیک شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته نرخ ارز در کانال محدودی در نوسان بود که این موضوع موجب نارضایتی دلالان شد، در نتیجه مدیریت موفق بانک مرکزی در قرار دادن نرخ ارز در کانال مشخص موجب ایجاد نارضایتی برای سفته بازان شد، تاکید کرد: سفته‌بازان نیز با خبر‌های بعضا غیرواقعی به دنبال افزایش نرخ ارز بودند و به همین دلیل بود که بانک مرکزی به ارز مسافرتی ورود کرد و ارز مسافرتی را از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو افزایش داد.

برخورد با موسسات ناتراز مانع رشد تورم افسارگسیخته شد

توکلی همچنین با اشاره به انحلال ۳ موسسه ناتراز که سال گذشته با تدبیر بانک مرکزی انجام شد اظهار کرد: موسسات ناتراز همیشه آسیب جدی را بر اقتصاد کشور وارد می‌کردند. افزایش بدهی‌های معوق یک ناترازی را در بانک‌ها ایجاد می‌کند و بانک‌ها این ناترازی را از طریق قرض کردن از بانک مرکزی جبران می‌کنند، در ادامه، این موضوع عامل افزایش نقدینگی در کشور می‌شود که در نهایت افزایش نقدینگی به افزایش تورم منجر می‌شود و فشار بر معیشت مردم افزایش می‌یابد.

این تحلیلگر بازار ارز بیان داشت: یکی از عوامل اصلی تورم در کشور ناترازی بانک‌ها و عدم رعایت تناسب در تراز نامه آنهاست. در واقع این بانک‌ها به نوعی وارد فضای تخلف می‌شدند و دستور العمل‌های بانک مرکزی را رعایت نمی‌کردند، اما بانک مرکزی تصمیم خود را برای جلوگیری از ناترزی بانک‌ها گرفت و در حال حاضر نتایج این سیاست را مشاهده می‌کنیم، به طوری که یکی از عوامل کاهش نرخ رشد نقدینگی از محدوده ۴۰ دصد به ۲۵ درصد همین جلوگیری از ناترازی بانک‌ها است.

توکلی در پایان تاکید کرد: مدیران عامل بانک‌ها نیز در راستای کاهش ناترازی، همکاری خوبی با رئیس کل بانک مرکزی داشته اند و این بانک با اجرای سیاست اصلاح ناترازی بانک‌ها و موسسات اعباری توانست جلو رشد افسار گسیخته تورم را بگیرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد