Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@19:52:51 GMT

کمیته امداد؛ نهادی حمایتی در جهت مبارزه با فقر

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۸۶۰۵۶

کمیته امداد؛ نهادی حمایتی در جهت مبارزه با فقر

تهران- ایرنا- کمیته امداد امام(ره) به عنوان یک نهاد حمایتی در طول 40 سال فعالیت انقلابی خود توانسته است به شناسایی نیازمندان و کوشش در جهت رفع فقر و آسیب های مربوط به آنان بپردازد و با هدف بهبود سطح زندگی محرومان و مسستضعفان، خدمـات گوناگونی را به این قشر از جامعه ارایه ‌دهد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ کمیته امداد امام خمینی(ره) با توجه به قرار گرفتن در دهه چهارم انقلاب اسلامی، با داشتن حدود 40 سرفصل کاری در اساسنامه خود، دو رویکرد مهم را دنبال می‌کند که شامل «توانمند سازی خانواده‌ها در بخش اشتغالزایی» و «خودکفایی مددجویان» است که از اوایل دهه 70 این رویکرد در صدر امور حمایتی کمیته امداد قرار گرفت و در حال حاضر این نهاد کارنامه درخشانی را در سابقه فعالیت خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**شکل گیری و تاسیس کمیته امداد امام
میان سال شکل گیری و سال تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) تفاوت زیادی وجود دارد به نوعی که شکل گیری این نهاد به قبل از انقلاب برمی گردد و زمان تاسیس آن بعد از پیروزی انقلاب بوده است. سابقه شکل گیری کمیته امداد امام خمینی (ره) به حدود سال‌های 1342تا 1343 باز می‌گردد که تعدادی از انقلابیان که در زمره یاران امام (ره) بودند، ماموریت یافتند که به خانواده‌های زندانیان، نیازمندان و مبارزان رسیدگی کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمیته امداد امام خمینی(ره) در 14 اسفند 1357 برای پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنها به فرمان امام خمینی(ره) تأسیس شد. کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان نهادی انقلابی و ازمؤسسات عام‌المنفعه محسوب می شود و تحت نظارت مقام معظم رهبری قرار دارد که مرکز اصلی آن در تهران و در تمامی شهرستان‌ها و بیشتر بخش‌های کشور و در برخی نقاط خارج از کشور دارای شعبه است.

**اقدامات و فعالیت های کمیته امداد
آغاز و استمرار فعالیت کمیته امداد امام(ره) با تمرکز بر امدادرسانی و حمایت از افراد و خانواده‌های نیازمند با رعایت کرامت انسانی و عزت نفس آنان، حمایت هدفمند و ترویج فرهنگ کار میان افراد و خانواده‌های تحت پوشش، تلاش برای پیشگیری از تولید نظام یافته فقر در کشور، کمک به بهبود فضای کسب و کار و اشتغال پایدار اقشار نیازمند، ارایه خدمات اجتماعی و حمایتی در جهت توانمندسازی نیازمندان شامل توسعه پوشش بیمه اجتماعی، فراگیر کردن بیمه درمان و ارتقای کم و کیفی خدمات حمایتی پایه اعم از مسکن، آموزش و معیشت نیازمندان، ترویج فرهنگ انفاق و ایثار و نیکوکاری و نشر سنت‌های حسنه اسلامی و در نهایت تلاش مستمر برای مردمی شدن فعالیت‌های مربوط به انجام حمایت‌های مادی و معنوی از محرومان صورت گرفته است.

**نحوه اداره کمیته امداد
شیوه اداره کمیته امداد امام(ره) در روزهای آغازین به صورت شورایی بود و یک فرد به عنوان سرپرست، مسوولیت امور اجرایی این نهاد را بر عهده داشت. در 20 خرداد 1366 و پس از گذشت حدود 10 سال از فعالیت این نهاد انقلابی نخستین اساسنامه آن به منظور ایجاد تشکیلات مناسب و برنامه‌ریزی بهتر امور تهیه و توسط امام خمینی(ره) تشریح شد و سرلوحه فعالیت امدادگران این نهاد قرار گرفت.

**چه تعداد و چه افرادی تحت پوشش کمیته امداد هستند؟
بر اساس گزارشی که توسط مجید ملکشاهی مدیر کل تحقیقات، پذیرش و خدمات مددکاری کمیته امداد ارایه شد، در حال حاضر حدود سه میلیون و 875 هزار تن تحت حمایت این نهاد هستند و 72 درصد از مددجویان کمیته امداد علاوه بر دریافت مستمری‌ از سایر خدمات این نهاد بهره‌مند هستند و 28 درصد دیگر موردی خدمت دریافت می‌کنند.

همچنین سرپرست 62 درصد از خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد «زنان» هستند و 48 درصد از جامعه تحت حمایت کمیته امداد بیش از 60 سال سن دارند.خدمات این نهاد به ایتام و فرزندان بد سرپرست، زنان سرپرست خانوار، خانواده‌های با سرپرست زندانی، کودکان دچار سوءتغذیه، سالمندان، دانشجویان و دانش آموزان نیازمند داده می‌شود و با توجه به نوع نیاز مددجویان برای آن‌ها بسته‌های خدمتی تهیه‌شده است.

**حمایت صد درصدی دولت از کمیته امداد
پرویز فتاح رییس کمیته امداد درباره همکاری دولت با این نهاد ضمن اشاره به اینکه یکی از شعارهای رییس‌جمهوری در دوران انتخابات مربوط به ریشه‌کن شدن فقر مطلق بوده است، گفت: دولت در سال 96 تبصره 14 را برای اولین بار اجرا کرد که در آن چهار هزار میلیارد تومان به شکل مشترک در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار گرفت. دولت نیز این وعده خود را به شکل صددرصدی اجرا کرد. دولت به شعار خود درباره فقر مطلق عمل کرده است. منظور از فقر مطلق افرادی هستند که به نان شب خود محتاج هستند.

در سال‌های گذشته دولت به همه آحاد جامعه یارانه پرداخت می‌کرد تا کسی به نان شب خود محتاج نباشد. این در حالی است که از زمان آغاز پرداخت یارانه و با گذشت شش تا هفت سال مبلغ یارانه ارزش خود را از دست داده و در حال حاضر کمیته امداد تلاش می‌کند تا از سوی دولت مبلغی را در قالب مستمری به افراد نیازمند جامعه پرداخت کند.

**ریشه ها و دلایل فقر در جامعه
اسلام فقر مادی را یک پدیده غیرطبیعی می داند که علت بسیاری از فقرها تنبلی و پشتکار نداشتن افراد است. حضرت علی(ع) در سخنانی بیان داشته است: هر کس بر رنج (ناشی از کار) بردباری نورزد، باید فقر را تحمل کند. همچنین بی برنامگی یا برنامه ریزی نادرست به پیدایش فقر در سطح افراد و جوامع می انجامد. نداشتن برنامه در زندگی و سوء تدبیر عامل فقر است.

به اعتقاد بسیاری ازکارشناسان اقتصادی و اجتماعی راهکار ریشه ای مبارزه با فقر در گرو رشد اقتصادی کشور، مهار گرانی و تورم و همچنین حفظ ارزش پول ملی است. همچنین افزایش تولید سرانه درآمد هر ایرانی، حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی، رفع محرومیت و مبارزه جدی با اشرافی گری از دیگر روش های اصولی مبارزه با فقر در جامعه عنوان شده است.

**کمیته امداد و اشتغالزایی
از مهم ترین معاونت های کمیته امداد «معاونت اشتغال و خود کفایی» به شمار می رود که در سال های اخیر با رشد بیکاری بیشتر مورد توجه قرار گرفته که درباره شرح وظایف آن آمده است: معاونت اشتغال و خودکفایی با هدف ایجاد منابع مالی همگام با عدالت اجتماعی و برطرف کردن نیازهای اساسی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) با توجه به اهمیت خودکفایی خانواده‌ها و تحقق تکلیف ماده 39 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه کشور مبنی بر خروج سالانه 10 درصد از مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی و به منظور افزایش شأن و منزلت مددجویان تحت پوشش، کاهش نرخ بیکاری در میان جامعه مددجویی تشکیل شده و برنامه‌های وسیعی را به منظور توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت با محوریت اشتغال در جهت نیل به این اهداف متعالی پیش‌بینی و اجرایی کرده است.

به گفته حسین فتح آبادی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران و براساس گزارش های این سازمان در هفت ماه نخست امسال نزدیک به 35 میلیارد تومان تسهیلات مالی توسط کمیته امداد برای اشتغال وکارآفرینی درنظر گرفت که به بیش از یک هزار و 800 تن پرداخت شده و حدود 2 هزارو 300 فرصت شغلی جدید فراهم شده است. همچنین برای مشاغل روستایی تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات با 6درصد سود و باز پرداخت 9 ساله پرداخت شده است. ضمن اینکه این نهاد در جهت تسریع بخشی به این امور با بانک توسعه تعاون، پست بانک، بانک کشاورزی و صندوق کارآفرینی در این مورد همکاری خوبی داشته است.

**سخن پایانی
کمیته امداد به عنوان دومین نهاد شکل گرفته بعد از انقلاب یکی از قدیمی ترین، اصیل ترین و سالم ترین نهادهای انقلابی است که همواره سعی دارد فراجناحی به رفع مشکلات قشر فقیر و آسیب پذیر جامعه بپردازد. تغییر رویکردهای سال های اخیر این نهاد عام المنفعه مبنی بر واگذاری ساختمان قدیمی سوهانک و کاهش فعالیت دفاتر خارجی این نهاد از مهم ترین اقدامات کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است که باعث شده است بار دیگر توجه و اعتماد مردم به این نهاد انقلابی و خستگی ناپذیر احیا شود.

پژوهشم**9280**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي كميته امداد 14 اسفند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۶۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک کمیته امداد خراسان شمالی به بیماران خاص

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ رضا داغستانی با اشاره به حمایت کمیته امداد استان از هزار و ۶۲۱ بیمار خاص و صعب العلاج گفت: هزینه‌های درمانی به این بیماران شامل هزینه‌های درمانی، بهداشتی، خرید تجهیزات پزشکی و توان بخشی است.
وی با اشاره به حمایت این نهاد از۶۵۹ بیماران زمین گیر نیازمند گفت: این بیماران علاوه بر تأمین تجهیزات توان‌بخشی، ماهانه پنج میلیون ریال کمک هزینه نگهداری و خرید لوازم بهداشتی و درمانی نیز دریافت می‌کنند.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان شمالی افزود: همه مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان از مزایای بیمه مکمل مددجویی بهره‌مند هستند و کمک‌هزینه فرانشیز، خرید دارو و کمک هزینه‌های درمانی دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین پارسال سه هزار و ۲۶۰ عدد پوشینه و ۲۰ دستگاه ویلچر جهت بیماران نیازمند تهیه و تحویل شد.
داغستانی با بیان اینکه بیماران خاص و صعب‌العلاج به علت هزینه‌های بالای درمان نیازمند حمایت خیران هستند، گفت: خیران و نیکوکاران می‌توانند کمک‌های خود را از طریق کمیته امداد استان به دست نیازمندان برسانند.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۳۰ همت برای اشتغال مددجویان کمیته امداد
  • فعال‌سازی ۳ هزار خانه هلال در ۴۰۰ شهر و شهرستان
  • تشریح برنامه‌های خدمت به مددجویان کمیته امداد اصفهان در دهه کرامت
  • کمک کمیته امداد خراسان شمالی به بیماران خاص
  • مدیرکل حوزه ریاست کمیته امداد منصوب شد
  • ۲۰۰ درخت پسته به کمیته امداد امام خمینی خلیل آباد اهدا شد
  • ۱۰ غرفه مددجویان کمیته امداد در نمایشگاه اقوام دایر شد
  • رشد ۲۸ درصدی کمک‌های مردمی به مراکز نیکوکاری
  • کمک بیش از ۳۱ میلیارد تومانی به نیازمندان پارسیانی
  • پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به ۱۳۷۰ نفر در بابل