Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا صفایی فر در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهمیت بازآفرینی شهری، اظهار کرد: اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور است که به‌طور ویژه از سوی وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ورود به حوزه بازآفرینی شهری و رسیدگی به وضعیت بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی نیازمند داشتن امکانات اولیه در این حوزه است، گفت: به‌عنوان نمونه در پروژه‌های مسکن مهر نبود چنین امکاناتی مشکل‌ساز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز بابیان اینکه یکی از مشکلات پروژه مسکن مهر را نبود امکانات زیرساختی دانست و گفت: مسکن مهر در مناطقی فاقد زیرساخت‌های لازم احداث شد که این موضوع خود موجب تحمیل هزینه‌های زیادی به دولت شد.

صفایی فر با تأکید بر اینکه مسئله بازآفرینی شهری در شهرهای کشور موردبررسی قرار می‌گیرد، گفت: در برخی مناطق زیرساخت‌ها نیازمند به‌روزرسانی است.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه در ذیل فعالیت‌های ستاد ملی بازآفرینی کشور در استان‌ها نیز ستاد استانی به ریاست استاندار و با دبیری اداره کل راه و شهرسازی فعالیت می‌کند، گفت: همه دستگاه‌های اجرایی و عملیاتی استان‌ها جزو این ستاد هستند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به اهمیت مصوبات ستاد بازآفرینی استانی، گفت: مصوبات این ستاد لازم‌الاجرا است، در این میان نقش ستادهای بازآفرینی شهری در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران پررنگ است.

دستگاه‌های اجرایی موظف هستند از طریق سازمان برنامه‌وبودجه ۳۰ درصد از اعتبارات خود را به حوزه بازآفرینی شهری اختصاص دهند صفایی فر هدف از اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری را ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی دانست که ناخواسته شکل‌گرفته و از قوانین شهری تبعیت نداشته‌اند و افزود: در این میان هدف مهم سوق دادن ساخت‌وسازهای موجود در این محلات به سمت مبانی اصولی شهرسازی و برخورداری مردم ساکن این مناطق از ایده آل های یک زندگی شهری استاندارد است.

وی با اشاره به محدودیت‌های مالی دولت، گفت: در کنار اعتباراتی که دولت برای حوزه بازآفرینی لحاظ کرده یکی دیگر از پارامترها به‌کارگیری ظرفیت‌های دیگر بخش‌ها ازجمله بخش خصوصی و شهرداری‌ها است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با تأکید بر اینکه خوشبختانه دست دولت برای تدوین قوانین در پیشبرد اهداف بازآفرینی شهری باز است، گفت: برای دستگاه‌های اجرایی استانی که زیرمجموعه دولت هستند تکالیفی مشخص‌شده که در این حوزه ورود کنند، طبق یکی از مصوبات ستاد ملی بازآفرینی کشور، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند از طریق سازمان برنامه‌وبودجه ۳۰ درصد از اعتبارات خود را به حوزه بازآفرینی شهری اختصاص دهند.

صفایی فر به اعتبارات تخصیصی حوزه بازآفرینی شهری در استان‌ها اشاره کرد و گفت: بخشی از این اعتبارات به پروژه‌های سرای محله، کتابخانه، برق‌رسانی و یا آب‌رسانی اختصاص دارد.

در استان البرز ۴۲ محله مصوب و تعریف‌شده به‌عنوان نقاط هدف اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری وجود دارد وی با تأکید بر اینکه در استان البرز ۴۲ محله مصوب و تعریف‌شده به‌عنوان نقاط هدف اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری وجود دارد، گفت: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تعداد هشت محله برای اجرای طرح بازآفرینی شهری تعیین شد همچنین برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود که ۹ محله دیگر برای این منظور انتخاب شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با تأکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در حوزه بازآفرینی شهری، گفت: ارائه تسهیلات خرید مسکن ازجمله این موارد است، یکی از اهداف مهم ستاد بازآفرینی شهری فرهنگ‌سازی مناسب، ایجاد یک زندگی خوب و فراهم کردن شرایط زندگی ایده آل برای شهروندان است.

صفایی فر در بخش دیگری بابیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم در حوزه بازآفرینی شهری پیشبرد اقدامات مشترک است، گفت: برای این مهم اعتبار در نظر گرفته می‌شود و این اعتبار برای تزریق در بخش‌های لحاظ می‌شود، در اقدامات مشترک دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه موظف هستند به همان اندازه که ستاد بازآفرینی شهری در استان متعهد می‌شود اعتباراتی را برای اجرای پروژه‌ها به‌صورت سهمی و مشارکتی لحاظ کنند.

وی تأکید کرد: در سال جاری حدود ۴۲ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به استان البرز برای اجرایی شدن اقدامات مشترک با سایر نهادهای اجرایی تعیین‌شده که تاکنون ۲۰ درصد آن یعنی هشت میلیارد تومان تخصیص‌یافته است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در ادامه بابیان اینکه نقش شهرداری‌ها در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری پررنگ است، گفت: شهرداری‌ها با مردم ارتباط مستقیم دارند به همین دلیل در فاز اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری نقش آن‌ها برجسته است.

حمام مصباح

حمام تاریخی مصباح برای کرج یک ظرفیت گردشگری محسوب می‌شود صفایی فر بابیان اینکه خوشبختانه با فعال شدن حوزه بازآفرینی شهری در طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ تعاملات خوبی میان اداره کل راه و شهرسازی البرز و شهرداری‌های استان برقرارشده است، افزود: در حوزه اقدامات مشترک فعالیت‌های ارزنده‌ای با شهرداری کرج انجام شد در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای منعقد و بر اساس آن با تأمین اعتباراتی مشخص به‌صورت سهم مشارکتی با شهرداری کرج این امور را پیش می‌بریم.

وی با تأکید بر اینکه محله مصباح یکی از محلات هدف اجرای طرح بازآفرینی شهری است، بیان کرد: پروژه‌های زیادی در این محل تعریف‌شده و طرح‌های خوبی توسط شهرداری کرج دنبال می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به حمام تاریخی مصباح که برای شهر کرج یک ظرفیت گردشگری محسوب می‌شود، گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان پیشنهاد کرده است برای ایجاد محیط تفرجگاهی مناسب برای مردم در اطراف حمام مصباح اقداماتی مؤثری انجام و برای حضور گردشگران آماده شود.

صفایی فر اضافه کرد: طبق تفاهمی که ستاد بازآفرینی شهری با شهرداری کرج دارد مقرر است در این محله قدیمی و محوطه این اثر تاریخی طرح پیاده راه‌سازی به طول یک هزار و ۸۰۰ متر اجرایی شود، برای اجرای این مهم به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است. طبق تفاهم‌نامه موجود مقرر است همه طراحی‌ها و تهیه اسناد مناقصه توسط شهرداری کرج انجام و اداره کل راه و شهرسازی استان نیز در تأمین اعتبار سهیم باشد.

اجرای طرح پیاده راه‌سازی در محله مصباح کرج

وی گفت: با اجرای طرح پیاده راه‌سازی در محله مصباح که دارای بافت تاریخی است به‌یقین اهالی از ظرفیت‌های ایجادشده بهره‌مند می‌شوند، نمونه بارز این مهم را شهرداری تهران در خیابان سپه‌سالار عملیاتی کرد که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز افزود: قدیمی بودن محله مصباح باعث شده که شهرداری در این محله به‌صورت پایلوت اقدام به فعالیت‌های بازآفرینی شهری ازجمله پیاده راه‌سازی کند.

صفایی فر در بخش دیگری به تأثیر اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: اجرای چنین طرح‌های به‌یقین در محلاتی چون خط چهار حصار تأثیرگذار خواهد بود، دولت بر آن است در این حوزه وزارت کشور نیز ورود کند بدین منظور اعتباراتی در اختیار این وزارتخانه قرار داده‌شده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور در استان‌ها توسط ادارات کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌ها دنبال می‌شود، گفت: یکی از این اقدامات راه‌اندازی دفاتر تسهیل گری در محلاتی ازجمله خط چهار حصار است، دفاتر تسهیل گری وظایف مهمی را عهده‌دار هستند زیرا ارتباط تنگاتنگی با مردم و معتمدین محل دارند، مشکلات مردم در ستاد بازآفرینی شهری از طریق این دفاتر پیگیری می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز اضافه کرد: به‌منظور اجرای طرح توانمندسازی در محلات هدف، بانوان بد سرپرست یا خودسرپرست در کارگاه‌هایی که با هماهنگی و مشارکت بخش خصوصی ایجادشده، مشغول به کارشده‌اند.

کد خبر 4559477

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل راه و شهرسازی البرز میراث فرهنگی البرز شهرداری کرج استانداری البرز ستاد ملی بازآفرینی شهری بافت فرسوده حاشیه نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۶۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۴۰ نوجوان دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان

معاون شهردار رفسنجان گفت: در حال حاضر ۴۸ شهردار آقا و ۴۶ شهردار خانم که هرکدام دارای یک تیم نه نفره هستند، داریم و در مجموع ۱۰۴۰ نوجوان دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، سیدعباس حسینی داورانی امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان، با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های مدیریت شهری در دوره جدید، اظهار کرد: در دو سال و نیم گذشته مهمترین راهبرد شهرداری، رسیدن به آرامش شهروندان بود و بر همین اساس سیاست روی خوش آرامش را آغاز و برای پیشبرد آن مدیریت مشارکتی را تعریف کردیم.

وی با اشاره به انجام بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته در حوزه مدیریت مشارکتی، افزود: نخستین گام ما در آغاز دوره شهرداری، رونمایی از سامانه نظام جامع پیشنهادات برای دریافت نظرات خلاقانه شهروندان بود که نتیجه آن ارائه و ثبت بیش از دو هزار ایده بود.

مشاور رسانه‌ای شهردار رفسنجان در ادامه از اجرای طرح محله‌محوری در شهرداری رفسنجان خبر داد و گفت: برای تدوین سیاست‌های شهرداری در محلات با همراهی ساکنان، رفسنجان به ۵۰ محله تقسیم شد و جلسات در هر محله با محوریت مسجد و امام جماعت برگزار شد.

وی با اشاره به برپایی جلسات مشترک با شهردار برای پیشبرد امور محلات، تصریح کرد: تصمیمات اخذ شده در این جلسات موجب شناسایی شهروندان پویا به عنوان بازوی مهم شهرداری و شهر رفسنجان و تشکیل ۵۰ محله و ۵۰ شورای محله و فعالیت ۳۵۰ نفر در شورای محله، شورای بانوان و ائمه جماعات شد.

حسینی با اشاره به فعالیت اداره امور بانوان، راه‌اندازی آن را در راستای رویکرد شهرداری نسبت به بانوان و قرار گرفتن آنان در رأس کارها بیان کرد و افزود: پس از تشکیل شورای بانوان، در آخرین فاز از فعالیت‌های مشارکتی، پویش رقابتی «شهردار شو» را تعریف کردیم تا هر محله یک شهردار داشته باشد.

وی وجه تمایز شهرداران محله در رفسنجان را نسبت به سایر شهرها در دهه هشتادی بودن آنان دانست و گفت: از آنجایی که دهه هشتادی‌ها نوجوانان و آینده‌داران کشور هستند، پویش «شهردار شو» با هدف توانمندسازی و ایجاد نشاط و امید در آنان و تجربه فعالیت در محیط کاملاً واقعی راه‌اندازی شد.

معاون هنری شهردار سپردن امور محلات به شهرداران دهه هشتادی را جسارت بزرگ شهردار رفسنجان عنوان کرد و گفت: پس از فراخوان و ثبت نام پویش «شهردار شو» ۳۵۹ نفر به مرحله مصاحبه رسیدند و براساس شاخص‌های انتخاب شده از شوی شورا، شهردار محله انتخاب شد.

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های تخصصی به شهرداران محله در ماه‌های اخیر، افزود: امروز ۴۸ شهردار آقا و ۴۶ شهردار خانم که هرکدام دارای یک تیم نه نفره هستند، داریم و در مجموع ۱۰۴۰ نوجوان دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان آمده‌اند و کار خود را شروع کردند.

حسینی با اشاره به الگوی حکمرانی مردمی در ۵۲ ماده، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم در راستای منویات مقام معظم رهبری در زمینه مشارکت مردم و حکمرانی مردمی و سیاست‌های دولت سیزدهم، الگوی مدیریت مشارکتی و حکمرانی مردمی شهرداری را در سالی که به نام مشارکت مردمی نامگذاری شده است، ارائه دهیم.

به گزارش ایمنا، آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان و آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی با حضور دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی سازی دولت و مسئولان استانی و محلی در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد.

کد خبر 748887

دیگر خبرها

  • اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 
  • آغاز اجرای طرح کلید به کلید در ۱۸ استان کشور                           
  • لزوم امید آفرینی در لرستان/ رسانه‌ها از روی حدس و گمان قلم نزنند
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • ۱۴ محله اردبیل میزبان رویداد «یک صدا ایران» خواهد بود
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه‌هشتادی کار خود را در محلات رفسنجان آغاز کردند
  • ۱۰۴۰ دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی