Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:09:38 GMT

ونزوئلا، جاده متقاطع شرق و غرب در نظم جدید بین الملل

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۸۷۵۷۴

ونزوئلا، جاده متقاطع شرق و غرب در نظم جدید بین الملل

نیویورک - ایرنا - رقابت بلوک شرق و غرب سابقه ای تاریخی دارد اما با گذر زمان و بروز بحران های نوظهور، نظم بین الملل دستخوش تحولاتی شده که در گذرگاه ونزوئلا و تقاطع حاصل از ائتلاف ها، سازمان ملل متحد و اصلاح ساختارها شاهد آن هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاید در دهه اخیر، بحران سوریه را بتوان نخستین مواجهه قدرت های منطقه ای و جهانی دانست که نظم نوین بین المللی را هدف گرفت و عاملی شد تا جامعه بین المللی برای تغییر یا اصلاح آن حرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بویژه از زمانی که روسیه هم وارد این عرصه شد و به صورت آشکار در مواجهه با ساخته برخی کشورهای عربی و غربی ورود پیدا می کرد. این پدیده شاید نقطه آغازین تقابل قدرت های جنگ سرد در دهه معاصر بود و اتحادهای جدیدی هم شکل گرفت.
آمریکا به همراه برخی شرکای اروپایی همچنین کوشید در این مدت علیه متحدان روسیه در منطقه قطعنامه ای در شورای امنیت صادر کند که با وتو روبرو شد و در مقابل، قطعنامه هایی که در کمترین شکل ممکن، تعرضی به رژیم صهیونیستی می داشت را وتو یا مسدود کرد.
رفتار کاخ سفید باعث شد تا کشورهای مخالف یکجانبه گرایی آنها، در مجمع عمومی شکل یک اتحاد را به خود بگیرند و در چند مورد، بر خلاف پافشاری و حتی تهدید آمریکا، رای متعارض به درخواست واشنگتن دادند.
با تداوم بحران سوریه و یاس جبهه غربی در تغییر رژیم و همچنین ایستادگی روسیه در برابر قطعنامه هایی که صرفا هدف سیاسی داشت، بازی جدیدی به نام حملات شیمیایی شروع شد و این مساله در سناریوی مسمومیت 'سرگئی اسکریپال' افسر 'کی جی بی' در سالزبری انگلیس به اوج رسید که هدف اصلی آن تضعیف روسیه و اکتساب پیروزی در محورهای دیگر بود.
از این رو، کشورهای غربی بدون یافتن شواهد کافی و تنها بر حسب ادعاهای سرویس جاسوسی انگلیس، در اقدامی هماهنگ، علیه روسیه تنبیهاتی اعمال کردند که اخراج دیپلمات های روسیه از آمریکا و چند کشور اروپایی و همچنین وضع تحریم علیه این کشور نمونه های آن بود.
با روی کار آمدن 'دونالد ترامپ' در آمریکا، سیاست های وی نسبت به سازمان های بین المللی درد سرساز شد، به گونه ای که از چندین پیمان بین المللی خارج شد؛ بودجه کمکی به آژانس های وابسته به سازمان ملل را کاهش داد یا قطع کرد؛ قدس را پایتخت رژیم اشغالگر دانست و پیمان موشک های میان برد هسته ای با روسیه را تعلیق کرد. در کنار اینها اصلاحات سازمان ملل متحد را هم خواستار شده بود.
در طرف مقابل اما روسیه و چین به عنوان دو قدرت جهانی و دارای حق وتو در شورای امنیت بر خلاف آمریکا، اتحادی نرم را شکل داده اند و به جای آنکه هزینه های گزاف نظامی برای حمله به کشورها بپردازند که در نهایت هم دستاوردی نداشته باشد، سعی کردند کشورهای متعددی را حول قوانین بین المللی و حراست از منشور ملل متحد گرد هم آورند.
ترامپ اعلام کرد آمریکا نزدیک به هشت تریلیون دلار در خاورمیانه برای هزینه جنگ با تروریسم صرف کرده که دستاوردی نداشته است و همان گونه که در اجتماع محافظه کاران آمریکا مطرح کرد، در نهایت مجبور بود با چراغ خاموش در باند فرودگاه فرود آید.
در شرایطی که دولت جدید آمریکا در داخل کشور تحت فشار شدیدی به نام احتمال تبانی یا دخالت روسیه در انتخابات 2016 و پیروزی ترامپ قرار داشت، کاخ سفید هرچند با ظاهرسازی سعی می کرد اقدامات خشنی را علیه روسیه به کار گیرد و این مساله را به حوزه نفوذ این کشور در حیاط خلوت خود یعنی آمریکای لاتین کشاند.
آنها که از 2 سال گذشته تا کنون تحریم های شدیدی را علیه کاراکاس و دولت 'نیکلاس مادورو' اعمال کرده بودند، شرایط اقتصادی داخلی را به سوی فلج شدن پیش بردند تا جایی که یکی از مهره های آنها اعلام ریاست جمهوری کرد و به این گونه تلاش شد تا دولت کودتایی در ونزوئلا شکل گیرد.
اما روسیه، چین و بسیاری از کشورهای دیگر این اقدام آمریکا را دخالت آشکار در امور داخلی ونزوئلا دانسته و خواستار محکومیت آن شدند.
آنها در سازمان ملل متحد به رایزنی پرداختند و در نهایت گروهی موسوم به گروه حمایت از قوانین بین المللی و منشور ملل متحد شکل دادند که در گام نخست، 60 کشور در آن عضویت دارند.
این 60 کشور که نمایندگان بخش های مختلف جامعه جهانی هستند، در کنار سازمان هایی همچون جنبش عدم تعهد و گروه 77، ظرفیت بالایی را برای متوقف کردن طرح های کودتایی آمریکا در این منطقه ایجاد کرد تا جایی که روسیه، چین و آفریقای جنوبی اجازه سوءاستفاده آمریکا از شورای امنیت برای تثبیت 'خوان گوایدو' به عنوان رئیس جمهوری خود خوانده ونزوئلا ندادند.
اگرچه قطعنامه پیشنهادی آمریکا با وتوی روسیه و چین مواجه شد و قطعنامه روسیه هم با هفت رای منفی نتوانست به تصویب برسد اما نشانگر آن بود که آمریکا در قالب های کنونی با توجه به رفتارهای فراوان یکجانبه ای که داشته، نباید امیدی به ظرفیت سازمان ملل متحد چه در شورای امنیت و چه در مجمع عمومی سازمان ملل داشته باشد.
نکته مهم و قابل توجه این است که کشورهایی همچون کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه، مکزیک و اروگوئه هم با رفتار آمریکا مخالفت و فرصت شورای امنیت را به عرصه ای برای افشای توطئه های کاخ سفید علیه کشورهای مستقل و آزادیخواه تبدیل کردند.
شکل گیری این اتحادهای جدید که مبتنی بر قدرت نرم است، در مقابل ائتلاف های مبتنی بر قدرت سخت آمریکا، قالب جدیدی را در عرصه نظم بین الملل شکل می دهد که قدرت های در حال ظهور مجالی برای عرضه اندام دارند.
'ساموئل مونکادا' سفیر ونزوئلا در سازمان ملل متحد در واکنش به 9 رای مثبت اعضای شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا، مساله ای مهم و قابل توجه را مطرح کرد و آن تعداد اعضای اروپایی این شورا بود.
در حال حاضر لهستان، انگلیس، فرانسه، بلژیک و آلمان از اروپا در این شورا حضور دارند و به این ترتیب همواره پنج رای را در مباحث مختلف به صورت مثبت یا منفی در اختیار دارند.
مونکادا این ترکیب شورا را که البته مورد انتقاد 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه هم قرار گرفته بود، نیازمند اصلاح دانست و آن را احیای دوره استعمارگری اروپا بر شمرد، از این رو، بحث اصلاح ساختاری سازمان ملل متحد اهمیت می یابد که البته از یکسال پیش به طور جدی مطرح شده و دنبال می شود.
چگونگی اصلاح شورای امنیت هم یکی از مباحث مهم و جدی مساله است؛ با وجود اینکه بیش از یکسال این مباحث دنبال شده، هنوز طرحی مشخص به روی کاغذ نیامده است تا به صورت رسمی مبنای مذاکرات قرار گیرد.
در چرایی این رویداد، دلایل مشابهی مطرح می شود که 'فرانسوا دلاتره' نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد اینگونه برشمرد: اختلاف در میزان گسترش اعضای دائم یا غیر دائم شورای امنیت، چگونگی انتخاب این اعضا، نقش اتحادیه های بین المللی همچون اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و سازمان های مردم نهاد و نهادهای غیر دولتی.
باید در کنار این موضوعات، بی رغبتی قدرت های کنونی و صاحب حق وتو را هم عامل مهم اما نامرئی دست نیافتن به یک نقشه راه مشخص دانست زیرا کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، هند، برزیل، آلمان، ایتالیا و ژاپن که خواستار عضویت در شورای امنیت هستند، منافع کشورهای دیگر را متاثر و جدال مشروعیت و قدرت را بیش از پیش نمایان می سازند.
اروپام ** 1429 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سازمان ملل ونزوئلا نظم بين المللي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۷۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش روسیه برای افتتاح کنسولگری در بنغازی

الکساندر کینشچاک، رئیس بخش سیاست خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه روسیه به ریانووستی گفت که روسیه و لیبی در زمینه بازگشایی کنسولگری روسیه در بنغازی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

پروسه توافق با طرف لیبیایی برای ایجاد یک نمایندگی جدید کنسولی روسیه در شرق این کشور هنوز تکمیل نشده است. او توضیح داد که در واقعیت‌های فعلی این امر بسیار دشوار است.

روسیه اخیراً سفارت خود را در طرابلس بازگشایی کرد، سفارتی که قبلاً با شروع جنگ داخلی در لیبی در سال ۲۰۱۴ بسته شده بود. روسیه حضور نظامی در لیبی دارد و از ارتش ملی لیبی (LNA) مستقر در طبرق به رهبری مارشال خلیفه حفتر حمایت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • گروه‌های مقاومت در پاسخ مشروع ایران به رژیم اسرائیل دخیل نبودند
  • ایروانی: هیچ یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع ایران علیه اسرائیل دخیل نبودند
  • نامه ایران به شورای امنیت در رد ادعاهای بی اساس اسرائیل
  • نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
  • ویدئو نوشت| کویت؛ جامانده از «جاده توسعه»
  • مسکو: با استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا-اقیانوسیه مقابله می‌کنیم
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • تلاش روسیه برای افتتاح کنسولگری در بنغازی
  • شورای امنیت درباره گور‌های دسته‌جمعی در غزه تشکیل جلسه می‌دهد