Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: مسافران نوروزی که مسیر گردشگری آذربایجان غربی را انتخاب کرده‌اند، علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی و تاریخی می‌توانند با قدیمی ترین کلیساها و همچنین سبک زندگی مسیحیان ایران آشنا شوند.

آذربایجان غربی با توجه به بقایای آثار تاریخی، سرزمینی با قدمت بیش از هشت هزار سال بوده و با وجود مواجهه با فراز و نشیب‌های تاریخی گوناگون، با دارا بودن آثار و بناهای مذهبی از جمله کلیساها نماد و زبان گویای تعامل فرهنگی و زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف در این پهنه گیتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آذربایجان غربی سرزمین احترام به ادیان، باورها و آئین‌های گوناگون در برگیرنده آثار و بقایای تاریخی از زرتشت که نخستین آئین یکتاپرستی جهان تا مسیحیت و اسلام بوده و هم اکنون نیز با گذشت هزاران سال در تضارب اندیشه‌ها، تعامل ادیان و مذاهب نقش محوری ایفا می‌کند.

قره کلیسا اثر جهانی، اوج شاهکار معماری

قره کلیسا اولین کلیسای جهان است که بر مقبره طادی مقدس و سه هزار و ۵۰۰ نفر از پیروان این دین در زمان اشکانیان در چالدران بنا شده و از همین رو نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی است.

در سال ۴۳ میلادی دو شخص به نامهای تاتائوس و بارتقیموس برای ترویج آئین مسیحیت وارد شمال غربی ایران می‌شوند، در آن زمان اشکانیان در ایران حکومت می‌کردند و بسیاری از مردم زرتشتی بودند و بسیاری نیز به آئین مهر روی آورده بودند.

پس از دعوت شاگردان مسیح به این آئین در ایران سه هزار و پانصد نفر مسیحیت را می‌پذیرند که از جمله آنان سانتروک یا سنادوک پادشاه ارمنیان به همراه دخترش ساندوخت بودند، پس از مدتی کوتاه، پادشاه از ایمان به مسیح روی گردان می‌شود و دستور می‌دهد که تمام افرادی که به این دین روی آورده‌اند را بکشند و حتی ساندوک دخترش را نیز در این راستا از دم تیغ می‌گذراند.

بیش از دو قرن بعد در سال ۳۰۱ میلادی و در زمان حکمرانی تیرداد پادشاه اشکانی تبار ارمنستان آئین مسیحیت دین رسمی این کشور اعلام شده و به سبب مقدس بودن کلمه شهید نزد مسیحیان در سده‌های سه تا شش میلادی قره کلیسا با استفاده از سنگ‌های سفید و سیاه بنا شد.

در طول دوران مختلف به علت جنگ‌های فراوانی که در منطقه روی می‌دهد کلیسا دچار آسیب‌های فراوانی شده واز جمله پس از حمله چنگیز مغول در سال ۱۲۳۰ میلادی به این مناطق، بیشتر قسمت‌های کلیسا تخریب می‌شود ولی بعدها در زمان فرمانروایی هلاکو خان، کلیسا توسط خواجه نصیرالدین طوسی دوباره بنا می‌شود.

کلیسای ننه مریم دومین کلیسای قدیمی جهان

کلیساهای ارومیه بیشتر شامل کلیساهای آشوری‌هاست، البته کلیسای مربوط به ارامنه (کلیسای قره باغ) هم در نزدیکی این شهر دیده می‌شود. مهم‌ترین کلیساهای ارومیه، کلیسای حضرت مریم معروف به ننه مریم است.

این کلیسا در مرکز شهر ارومیه و در خیابان خیام قرار گرفته و بنای اولیه آن مربوط به قرن اول میلادی است و از آن به عنوان کهن‌ترین کلیسای ایران یاد می‌شود، برای مسافری که قصدش سفر در مسیر کلیساهاست، دیدار از نخستین کلیسای ایران، جذابیتی خاص دارد.

اعتقاد برخی از باستان‌شناسان و محققان بر این است که کلیسا از کهن‌ترین کلیساهای جهان بوده است، به‌گونه‌ای که آن را پس از کلیسای «بیت‌لحم» در فلسطین، دومین کلیسای قدیمی جهان دانسته‌اند. البته روایت دیگری نیز این مکان مذهبی را نخستین کلیسای مشرق‌زمین، معرفی کرده است.

قدمت نمای فعلی این بنای مذهبی که به یقین می‌توان آن را از آثار بی‌نظیر تاریخی «آشوریان»، معرفی کرد، با توجه به اظهارات باستان‌شناسان به دوران حکومت ساسانیان بازمی‌گردد، این در حالی است که نویسندگان آشوری و مسیحی معتقدند که این کلیسا در بدو ساخت به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار گرفته است و روزگاری از معروف‌ترین معبدهای زرتشتیان محسوب می‌شد. اما زمانیکه زرتشتیان دین مسیح را پذیرفتند، این بنای مذهبی تغییر کاربری داده و آن را به کلیسا تبدیل کردند.

ارومیه مهد کلیساهای کهن با شاهکار معماری

کلیسای ماریوحنا: در ۲۴ کیلومتری شمال ارومیه و در داخل روستای آده واقع شده است که بنای موجود، در سال ۱۹۰۱ میلادی بر بقایای کلیسایی از دوران ایلخانی بنا شده است.

قابل ذکر است که کلیسای دیگری به نام کلیسای ماریوحنا در ۴۰ کیلومتری شمال ارومیه بر بلندترین نقطه کوه و مشرف بر روستای گویلان ساخته شده است.

کلیسای ماردانیال: متعلق به دوران ساسانیان در ۲۵ کیلومتری شمال ارومیه و بر بالای یک تپه باستانی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد بر ساحل رودخانه نازلو چای بنا شده است.

کلیسای مارصبر یشوع: در ۳۰ کیلومتری شمال ارومیه و در روستای موشی‌آباد بر ساحل دریاچه ارومیه واقع شده است.

کلیسای مارگیور کیس: در ۳۵ کیلومتری شمال ارومیه در روستای سپرغان قرار دارد در نزدیکی این کلیسا، کلیسای حضرت مریم و کلیسای حضرت سرکیس نیز قرار دارند.

همچنین کلیسای دیگری نیز به نام کلیسای مارگیور کیس در هشت کیلومتری شرق ارومیه و در روستای گلپاشین دیده می‌شود.

کلیسای مارت خنه: در ۴۵ کیلومتری شمال ارومیه کلیسای مارت خنه در روستای جمال‌آباد واقع شده و متعلق به دوره ساسانیان است.

کلیسای پطروسوپولس: در ۱۰ کیلومتری جاده ارومیه بندر گلمخانه واقع شده و قدمت آن به قرن هشتم میلادی می‌رسد که توسط مربختیشوع، از پزشکان معروف هارون‌الرشید، خلیفه عباسی، بنا شده است.

کلیسای حضرت مریم: کلیسای دیگری است که در ۳۲ کیلومتری غرب شهر ارومیه در روستای موانا قرار دارد، کتیبه‌ای به خط آرامی، تاریخ بنای این کلیسا را به سال ۱۸۷۹ میلادی نسبت می‌دهد.

تنها کنیسه (کنیسه کلیمیان) استان آذربایجان غربی نیز در محله نجاران شهر ارومیه و در کنار بازار قدیمی واقع شده که دیدارش خالی از لطف نیست.

نگهداری صلیب مقدس حضرت مسیح در کلیسای آشوری‌های سلماس

کلیسای هفتوان: در مسیر ارومیه به سلماس می‌توان از برخی از کلیساهایی که در شمال شهر ارومیه قرار دارند و نامشان را ذکر کردیم، دیدار کرد در سه کیلومتری جنوب شهر سلماس و در داخل روستای هفتوان، کلیسایی به همین نام قرار دارد که این کلیسای ارامنه در زلزله سال ۱۹۳۰ میلادی خسارات سنگینی دید و پس از این تاریخ بازسازی شد.

کلیسای آشوری‌های سلماس: به نام کلیسای مارگیور کیس در ۶ کیلومتری غرب شهر و در روستای خسروآباد واقع شده و بنای اولیه آن مربوط به دوره ساسانیان است و برخی عقیده دارند که صلیب مقدس حضرت مسیح که توسط خسرو پرویز از اورشلیم آورده شده بود، در این کلیسا نگهداری می‌شد.

کلیسای سورپ سرکیس: یکی از دلایل اهمیت شهر خوی برای کسانی که به این شهر سفر می‌کنند، وجود مقبره منسوب به شمس تبریزی و همچنین میل شمس است اما وجود کلیسای ارامنه سورپ سرکیس که در محله قدیمی شهر خوی، معروف به کهنه محله قرار دارد و قدمت آن به قرن ۱۲ میلادی می‌رسد، برای مسافر مسیر سفر بسیار حائز اهمیت است.

سه کلیسای دیگر در خوی وجود دارند که همگی از کلیساهای ارامنه به شمار می‌روند، کلیسای فنایی مربوط به دوران صفویه است و در حومه شهر خوی قرار دارد.

کلیسای مهلذان: در ۱۰ کیلومتری جاده خوی ایواوغلی در روستایی به نام مهلذان واقع شده است. مسافری که قصد دارد از خوی به سمت چالدران برود، می‌تواند از کلیسای قریس در ۴۰ کیلومتری جاده خوی فیرورق چالدران، واقع شده در روستای قریس دیدار کند.

کد خبر 4559568

منبع: مهر

کلیدواژه: کلیسا گردشگری میراث فرهنگی آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه گفت: در اسلام آن ارزش و جایگاهی که به کارگر می‌دهند متفاوت از جهانیان است و نگاه مقدس و معنوی به این امر وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های آئین عبادی سیاسی نماز جمعه شهرستان ارومیه با توجه به یازدهم اردیبهشت و روز کارگر اظهار کرد: مسئله کار و کارگر در دین ما مسئله مقدسی است گرچه در تمامی جهان نیز به مسئله کار اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.

وی افزود: اما در اسلام آن ارزش و جایگاهی که به کارگر می‌دهند متفاوت از جهانیان است و نگاه مقدس و معنوی به این امر وجود دارد؛ بنا بر گفته پیامبر اکرم (ص) دستانی که کار کرده و زحمت کشیده و روزی حلال کسب می‌کنند آتش جهنم را نخواهند دید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه ادامه داد: کار کردن و درست کار کردن عبادت است و اجر تلاش در راستای کسب روزی حلال برای خانواده بیشتر از جهاد در راه خدا است.

وی با بیان اینکه دشمنان در حوزه اقتصاد به کشور فشار وارد کرده و جنگ اقتصادی وجود دارد، تصریح کرد: وقتی دشمنان تلاش می‌کنند اقتصاد و معیشت جامعه را نابود کنند کسانی که در تلاش و کوشش هستند اهمیتشان دوچندان می‌شود.

حجت‌الاسلام قریشی تأکید کرد: امنیت شغلی و بیمه کارگران باید مورد توجه مسئولان نظام قرار گیرد و کارگران نیز کار محول شده را نزد خود امانت از سوی خداوند متعال بدانند.

وی با اشاره به مسئاله حجاب عنوان کرد: حجاب مسئله شرعی و قانونی است و دشمنان چالش برای کشورمان ایجاد کرده چرا که می‌بینند بانوان محجبه به بالاترین جایگاه‌های علمی و مدیریتی دست یافتند و هم اکنون می‌خواهند انتقام بگیرند.

امام جمعه شهرستان ارومیه تأکید کرد: باید با برخورد مناسب این مسئله را مدیریت کرد و باید بانوان خودشان در این راستا پای کار باشند؛ در دین ما ارزش بانوان به اندازه‌ای است که حتی مردان نمی‌توانند به جایگاه آن‌ها دست یابند.

حجت‌الاسلام قریشی با تبریک روز معلم و الگو قرار دادن شهید مطهری اظهار کرد: معلمی شغلی بسیار مقدس بوده و هیچ شغلی به اندازه معلمی در دین اسلام مورد ارزش قرار نگرفته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: خداوند خودش را معلم دانسته و پیامبرمان نیز معلم است و از خداوند برای تمامی معلمان سلامتی و برای درگذشتگان مغفرت طلب می‌کنم.

کد خبر 748072

دیگر خبرها

  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • غرق شدن ۲ جوان در رودخانه نازلوچای ارومیه
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • 7 میز خدمت در حاشیه نماز جمعه ارومیه برپا می‌شود
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • برگزاری ۷ میز خدمت در نماز جمعه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟