Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود تشدید تحریم‌ها، روند صادرات فولاد کشور تداوم داشته و بر اساس آمار‌های اعلام شده، در ۹ ماهه ابتدایی امسال، میزان تولید و صادرات محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ترتیب ۹ و ۱۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.  به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین صنایع تحت تحریم آمریکاست که به دلیل ارزش‌افزوده بالای این صنعت برای اقتصاد کشور و ماهیت استراتژیک آن در امر تأمین نیاز‌های داخلی و ارز آوری، فشار‌های تحریم کنندگان برای مسدود ساختن چرخه تجارت آن و جلوگیری از واردات تجهیزات مرتبط با تولید این محصول، بیش از سایر صنایع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر همین اساس، در مرداد ماه امسال، صنعت فولاد ایران پیش از سایر صنایع و حتی نفت، در فهرست تحریمی آمریکا قرار گرفت و پس از آن نیز، نام فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین فولادساز خاورمیانه به فهرست به روز شده اشخاص و شرکت‌های تحریمی اضافه شد؛ با این تصور که با تحریم این شرکت، روند صادرات فولاد ایران نیز قطع شده و فولاد مبارکه در ادامه حیات خود دچار مشکل می‌شود.

پیشتازی تولید و صادرات فولادی‌ها در زمان تحریم

اما وضعیت به گونه‌ای دیگر رقم خورد و با وجود تشدید تحریم‌ها، روند صادرات فولاد کشور و همچنین فولاد مبارکه هنوز ادامه داشته و بر اساس آمار‌های اعلام شده، در ۹ ماهه ابتدایی امسال، میزان تولید و صادرات محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ترتیب ۹ و ۱۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان تولید فولاد کشور تا پایان آذر ماهه ۹۷ به ۱۵ میلیون و ۹۲۸ هزار تن رسیده که این عدد برای مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۴ میلیون و ۶۳۱ هزار تن بوده است. میزان صادرات نیز با وجود همه فشار‌های تحریمی و قطع شدن موقتی صادرات به عراق و افغانستان (به دلیل بخشنامه بانک مرکزی)، از یک میلیون و ۷۵ هزار تن سال گذشته به ۲ میلیون و ۱۴۸ هزارت تن رسیده است.

در این بین، بیشترین رشد تولید در میلگرد و برابر با ۲۳ درصد ثبت شده است و بیشترین کاهش تولید در ورق‌های پوشش‌دار با ۸ درصد افت قابل مشاهده است و ورق گرم که مهم‌ترین محصول فولاد مبارکه است، در ۹ ماهه امسال، ۵ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده و به ۶ میلیون و ۶۴ هزار تن رسیده است.

جایگزینی محصولات فولاد مبارکه با فولاد وارداتی

در بخش واردات، نوسانات ارزی موجب شده تا صرفه واردات کاهش یابد و تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از محصولات وارداتی کمتر شود و بر همین اساس، میزان واردات ۹ ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد و بیشترین افت واردات نیز در ورق گرم با ۷۴ درصد کاهش ثبت شده است؛ در معنایی دیگر، در ۹ ماهه امسال، تمرکز فولاد مبارکه بر تأمین نیاز داخل افزایش یافته و تولیدات این شرکت، جایگزین محصولات خارجی شده است و حدود ۴۰۰ هزار تن از تولیدات این شرکت بیش از دوره قبل به بازار تزریق شده است.

صادرات ورق سرد ۳.۳ برابر شد

در بخش صادرات، با وجود همه مشکلات تحریم و فشار‌های غرب، روندی کاملاً مثبت را می‌توان مشاهده کرد که برآیند آن منجر به دو برابر شدن این سرفصل شده است. بیشترین میزان رشد صادرات در ورق سرد با ۲۳۸ درصد رشد ثبت شده و کمترین میزان رشد نیز متعلق به تیرآهن با ۵۲ درصد رشد است.

این در حالی است که در مدت مذکور، بازار به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط دولت در قیمت‌گذاری دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، کنترل بازار فولاد و ممنوعیت صادرات این محصول، دچار چالش‌های جدی بود و از این رو، در حالت عادی، ظرفیت رشد صادرات فولادی کشور بیش از این بود.

سایه رکود بر سر بازار

نوسانات شدید قیمتی در سال جاری، وضعیت بازار فولاد را پس از جهش شدید قیمت‌ها به رکودی عمیق فرو برد و در کنار آن رشد قیمت ملک نیز مزید بر علت شد تا تقاضا محصولات طویل فولادی نظیر تیرآهن و میلگرد به شدت افت کند. اثرات این رکود در بررسی سرفصل «مصرف ظاهری فولاد» کشور کاملاً هویداست و بر این اساس، میزان مصرف ظاهری محصولات فولادی کشور در ۹ ماهه امسال با ۵ درصد کاهش به ۱۴ میلیون و ۵۱۰ هزار تن رسیده است و بیشترین افت نیز در ورق پوشش‌دار و تیرآهن به ترتیب با ۱۹ و ۱۸ درصد ثبت شده است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صادرات فولاد میزان تولید و صادرات فولاد صنعت فولاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۸۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم بارشی کماکان گریبانگیر ۱۱ استان

حجم آب موجود مخازن سد‌های کشور با یک درصد رشد از ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب در سال آبی جاری رسیده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس تازه‌ترین گزارش شاخص‌های مهم آب و برق (بارش و سدها) شرکت مدیریت منابع آب ایران، ورودی مخازن سد‌های کشور از ابتدای سال آبی تا امروز (۱۶ اردیبهشت) ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است، این در حالی است که این عدد در سال گذشته برابر با ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده است که نشان از کاهش ۵ درصدی ورودی سد‌های کشور دارد.

اما از ابتدای سال آبی جاری تا کنون میزان خروجی سد‌های کشور به ترتیب در سال جاری و سال گذشته ۱۷.۹۸ میلیارد مترمکعب و ۱۷.۴۴ میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است که بیانگر رشد ۳ درصدی است.

حجم آب موجود مخازن سد‌های کشور با یک درصد رشد از ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب در سال آبی جاری رسیده است و در مجموع میزان پرشدگی سد‌های کشور ۶۵ درصد تخمین زده شده است.

ارتفاع ریزش‌های جوی کشور نیز معادل ۲۱۹.۲ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت (۲۲۱.۳ میلی‌متر) یک درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۸.۱ میلی‌متر) ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی است بر اساس شاخص اختلاف سال آبی جاری با متوسط دراز مدت (۵۵ سال) میزان بارندگی‌ها در این بازه زمانی در سیستان و بلوچستان ۶۹ درصد، یزد ۵۶ درصد، خراسان جنوبی ۲۷ درصد و ایلام ۲۴ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که کم بارشی گریبانگیر ۱۱ استان بوده و از جمله قزوین ۲۸ درصد، تهران ۲۴ درصد، خراسان رضوی ۲۴ درصد، سمنان ۲۲ درصد و زنجان ۲۰ درصد کاهش داشته است.

دیگر خبرها

  • فروش پانصد و ۳۰ هزار میلیارد تومانی دانش بنیان‌ها/صادرات فناوری ۳ برابر شد
  • فولاد مبارکه؛ دارنده کامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • پاشنه آشیل روسیه برابر تحریم‌های غرب
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • کم بارشی کماکان گریبانگیر ۱۱ استان
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه