Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@22:10:43 GMT

ابهام در انتخابات نظام صنفي کشاورزي شادگان

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۸۸۵۳۸

ابهام در انتخابات نظام صنفي کشاورزي شادگان

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - برگزاري انتخابات نظام صنفي کشاورزي شهرستان شادگان، توسط تعاون روستايي خوزستان اعتراض اين نظام صنفي را به دنبال داشته است.

انتخابات نظام صنفي کشاورزي شهرستان شادگان، در حالي قرار است بعد از 20 ماه تاخير، روز جمعه آينده (17 اسفند) برگزار شود، که رئيس اين تشکل مردمي، فرماندار و تعاون روستايي را به دخالت در اين انتخابات متهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نظام صنفي کشاورزي، که کمتر از 20 سال از عمرش مي گذرد، فراگيرترين تشکل در بخش کشاورزي است. ماهيت اين تشکل مردمي، غيرانتفاعي، غيردولتي و غيرسياسي بودن آن است. نظام صنفي کشاورزي در شهرستان شادگان، يکي از قطب هاي کشاورزي خوزستان، اما در ماه هاي اخير در تنگنا قرار گرفته است. اختلاف ميان نمايندگان صنف و برخي مقامات، باعث شده سلامت انتخابات نظام صنفي کشاورزي شادگان که حدود پنج هزار نفر عضو دارد، در پرده اي از ابهام قرار گيرد.
اين نخستين باري است که سازمان تعاون روستايي به عنوان نماينده دولت، برگزاري انتخابات در يکي از شعب نظام صنفي کشاورزي را در خوزستان به دست مي گيرد. انتشار آگهي جذب نامزد و حالا انتشار آگهي فراخوان مجمع عمومي از سوي تعاون روستايي خوزستان، اعتراض نظام صنفي کشاورزي شادگان را در پي داشته است. اين تشکل، دوشنبه شب با صدور بيانيه اي، انتخابات 17 اسفند را «غيرقانوني، غيرشرعي و غيراخلاقي» دانسته و با اعلام اينکه اين انتخابات «مهندسي و پيش تعيين شده» است، از اعضاي خود دعوت کرده تا آن را تحريم کنند.
*تعليق نظام صنفي
رئيس نظام صنفي کشاورزي شادگان از آنچه «دخالت غيرقانوني مسئولان دولتي در انتخابات اين تشکل مردم نهاد»، ناميده، انتقاد مي کند.
هوشنگ مغامس فيه مي گويد: اين تشکل، همانند ديگر نظام هاي صنفي کشاورزي، يک انجمن مردم نهاد است که بر اساس قانون مجري برگزاري انتخابات هيات رئيسه است اما در اين دوره از انتخابات، دخالت هاي فرماندار و سرپرست تعاون روستايي مشکلاتي براي اين تشکل صنفي بوجود آورده، اين در حاليست که طبق قانون سازمان تعاون روستايي تنها مي تواند ناظر انتخابات باشد.
وي فشارهاي سياسي و اعمال نفوذ از برخي مقامات را عامل دخالت در فرآيند انتخابات مي داند و مي افزايد: مسئولان دولتي (فرماندار و تعاون روستايي) به صورت غيرقانوني درصدد برگزاري انتخابات نظام صنفي کشاورزي هستند، البته آنها به دنبال انتخابات نيستند بلکه به دنبال انتصابات هستند؛ هم مي خواهند مجري باشند و هم ناظر.
مغامس فيه با اشاره به اتمام دوره هيات رئيسه فعلي نظام صنفي کشاورزي شادگان در خرداد 96، توضيح مي دهد: اقدام براي برگزاري مجمع عمومي بعد از انقضاي مهلت، انجام شد اما به دليل فشارهاي سياسي و نقص مدارک 2 کانديداي تحميلي به اين صنف که شرايط نامزدي را نداشتند، اين فرآيند با تاخير مواجه شده است.
وي اضافه مي کند: در نهايت با تکميل مدارک اين 2 نامزد در 29 ارديبهشت امسال، آگهي فراخوان نوبت اول براي تشکيل مجمع در تاريخ 31 ارديبهشت 97 و آگهي نوبت دوم در نيمه دوم مرداد ماه 97، منتشر شد که مجمع به حد نصاب نرسيد.
مغامس فيه با اشاره به لغو مجمع عمومي (نوبت سوم) در 2 نوبت توسط فرماندار شادگان، مي گويد: نظام صنفي کشاورزي شادگان در نظر داشت در تاريخ 14 شهريور 97 مجمع عمومي (نوبت سوم) را با دستور انتخاب هيات مديره و بازرسان نظام صنفي برگزار کند که متاسفانه يک روز قبل از تشکيل مجمع عمومي، شوراي تامين مصوبه لغو مجمع عمومي را به تصويب رساند.
وي مي افزايد: بعد از آن، نظام صنفي تمهيدات و اقدامات لازم را براي تشکيل مجمع عمومي فراهم کرد، از جمله آنکه در تاريخ 12 آذر با حضور سياح مشاور مديرعامل سازمان تعاون روستايي کشور و 2 نفر از مسئولان تشکل هاي تعاون روستايي کشور به همراه سرپرست تعاون روستايي شادگان در محل نظام صنفي کشاورزي شادگان تشکيل جلسه داد که مهمترين مصوبات صورتجلسه، صدور پروانه براي 2 نفر از نامزدهاي فاقد شرايط لازم براي صدور پروانه فعاليت با مسئوليت تعاون روستايي و تشکيل مجمع عمومي (مرحله دوم نوبت سوم) در تاريخ 28 آذر ماه امسال بود.
مغامس فيه با بيان اينکه همه مصوبات جلسه انجام شد، ادامه مي دهد: با اين حال در تاريخ 27 آذر ساعت 22 روابط عمومي تعاون روستايي شادگان از طريق فضاي مجازي به دستور شخص فرماندار و بدون مصوبه شوراي تامين، براي بار دوم مجمع عمومي را لغو کرد که با توجه به هماهنگي هاي صورت گرفته با فرماندار قبل از انجام مجمع عمومي در تمام مراحل لغو مجمع عمومي جاي تامل دارد.
رئيس نظام صنفي کشاورزي شادگان، با اشاره به انتشار آگهي فراخوان مجمع عمومي توسط سازمان تعاون روستايي، تصريح مي کند: درج آگهي توسط تعاون روستايي غيرقانوني است و هيچ جاي اساسنامه و آيين نامه اجرايي، اين اختيار را به تعاون روستايي نداده است بنابراين هر گونه عواقب ناشي از تشکيل مجمع عمومي و يا تنش احتمالي بر عهده سرپرست تعاون روستايي شادگان و حاميان ايشان است.
وي يکي ديگر از اختلافات در برگزاري انتخابات نظام صنفي را تعداد شعب اخذ راي عنوان مي کند و مي افزايد: درخواست نظام صنفي برگزاري انتخابات در پنج شعبه بوده اما فرماندار بر برگزاري انتخابات در سه شعبه (بخش مرکزي شادگان، خنافره و دارخوين) اصرار مي کند.
مغامس فيه تصريح مي کند: اين از نظر ما مهندسي انتخابات آينده مجلس و در راستاي اعمال نفوذ در انتصابات شهرستان است.
* انتخابات و امنيت
فرماندار شهرستان شادگان اگر چه دخالت در انتخابات نظام صنفي کشاورزي شادگان را رد مي کند، در عين حال معتقد است: به عنوان مقام عالي دولت در شهرستان، اختيار دارد که حوزه هاي انتخاباتي و تعداد آنها را تعيين کند.
سعيد حاجيان تاکيد مي کند: موعد هيات مديره اين نظام صنفي خرداد 96 تمام شده و قاعدتا سه ماه قبل از آن بايد مقدمات انتخابات جديد را انجام مي دادند، اما نظام صنفي با «قلدري» نمي خواهد انتخابات را برگزار کند.
وي تعاون روستايي را مسئول نظارت بر انتخابات مي داند و مي افزايد: در صورت استنکاف، تعاون روستايي طبق قانون مي تواند انتخابات را برگزار کند.
حاجيان نظام صنفي را متهم به «سياسي کاري» مي کند و مي گويد: آنها در برگزاري اين انتخابات به انتخابات آينده مجلس نظر دارند.
وي با بيان اينکه تا کنون به نظام صنفي اعلام نکرديم مجاز به برگزاري انتخابات نيست، مي افزايد: هيات مديره فعلي نظام صنفي، آذر ماه امسال، بدون هماهنگي با فرمانداري براي برگزاري انتخابات حوزه بندي کرده است و بدون تعامل با تعاون روستايي و مديريت شهرستان فراخوان مجمع عمومي داده است.
حاجيان درباره دليل لغو مجمع عمومي نظام صنفي کشاورزي شادگان، توضيح مي دهد: با توجه به تعداد زياد اعضا، حضور 2 طيف مخالف در اين انتخابات و احتمال درگيري، از سوي ديگر فرمانداري را سه روز قبل از برگزاري مجمع عمومي مطلع کردند که زمان کافي براي تامين امنيت نداشتيم، به همين دليل اين مساله در شوراي تامين مطرح و مجمع عمومي لغو شده است.
وي درباره اختلاف بر سر شعب اخذ را نيز مي گويد: هدف نظام صنفي در ابتدا تعيين يک شعبه براي اخذ راي در شادگان بود که از نظر ما مغاير با شاخص هاي امنيتي بود، اکنون نيز پنج شعبه را براي برگزاري انتخابات تعيين کرده اند، اين در حاليست که خواست فرمانداري تعيين سه شعبه اخذ راي، بر اساس تقسيمات جغرافيايي (بخش مرکزي شادگان، خنافره و دارخوين) بوده است.
حاجيان با اشاره به حساسيت بالاي انتخابات نظام صنفي کشاورزي در شهرستان، تصريح مي کند: وظيفه فرمانداري تامين امنيت و جلوگيري از درگيري است و در آينده بايد پاسخگوي همه رويدادها باشد، به همين دليل تنها در صورت آماده بودن همه شرايط مجوز برگزاري انتخابات را مي دهد.
وي مي افزايد: بر اساس قانون تعاون روستايي بايد برگزارکننده انتخابات باشد اما به احترام نظام صنفي که نهاد مردمي است، سه بار به آنها مهلت برگزاري انتخابات را داديم.
حاجيان با بيان اينکه من هيچ گرايشي به هيچکدام از جناح ها ندارم، تاکيد مي کند: فرمانداري در اين انتخابات دخالت نکرده، بلکه تنها براي تامين امنيت، شعبه ها را تعيين کرده است؛ اگر قرار باشد نظام صنفي براي من تعيين شعبه کند، پس در اين ميان فرماندار چه کاره است؟
وي شايعه اعمال نفوذ سياسي در انتخابات را به شدت تکذيب مي کند و مي افزايد: مجري انتخابات نظام صنفي کشاورزي است و فرمانداري در برگزاري و نظارت بر انتخابات هيچ مسئوليتي ندارد؛ حتي به آنها گفته ايم فرمانداري به اعتراضات آينده هم رسيدگي نخواهد کرد، ديگر انتخابات از اين دموکراتيک تر؟
*جمعه، موعد انتخابات
جمشيد بني فري، 27 بهمن ماه امسال به عنوان سرپرست تعاون روستايي خوزستان منصوب شده که حاضر به پاسخگويي در اين باره نشد.
کارشناس امور حقوقي تعاون روستايي خوزستان اما با بيان اينکه مهلت خدمت اعضاي هيات مديره نظام صنفي کشاورزي شادگان خرداد 96 به اتمام رسيده، مي گويد: به استناد ماده 29 اساسنامه نظام صنفي، هيات مديره موظف به برگزاري مقدمات مجمع براي انتخابات، حداقل سه ما قبل از اتمام مهلت قانوني است اما نظام صنفي نسبت به برگزاري انتخابات اقدام نکرده است.
سيدعابدين آگهي هاي فراخوان مجمع عمومي نظام صنفي کشاورزي شادگان را غيرقانوني مي داند و ادامه مي دهد: به استناد تبصره 3 ماده 19 اساسنامه و تبصره 2 ماده 2 دستورالعمل اجرايي برگزاري مجامع امور صنفي، هيات مديره نظام صنفي کشاورزي شادگان در دوران «فترت» قرار دارد؛ به اين معني که اداره تعاون روستايي وظايف هيات مديره را مبني بر صدور آگهي مجمع عمومي و جذب نامزد، برعهده دارد.
وي اضافه مي کند: بر همين اساس تعاون روستايي 24 دي 96 طبق قانون براي جذب نامزد، آگهي داده و فرآيند احراز صلاحيت نامزدها نيز طي شده، همچنين براي جمعه 17 اسفند 97 آگهي تشکيل مجمع عمومي و برگزاري انتخابات را منتشر کرده است.
موسوي اقدام تعاون روستايي براي برگزاري انتخابات را کاملا قانوني مي داند و درباره دليل عدم ورود تعاون روستايي به برگزاري انتخابات در 20 ماه گذشته، مي گويد: يکي از علل تاخير در ورود سازمان تعاون روستايي به مساله اين بود که چندين جلسه با هيات مديره نظام صنفي برگزار و توافقاتي شده اما به آنها عمل نکرده اند، اگر چه نظام صنفي چند نوبت فراخوان داده و فرمانداري همه مجمع هاي عمومي را لغو کرده است.
وي مي افزايد: علت ديگر اين است که بعد از آگهي تعاون روستايي براي جذب نامزد، نظام صنفي شادگان به سازمان بازرسي نامه نوشته بود که فرآيند رسيدگي به آن نيز مدتي طول کشيد، البته سازمان بازرسي به نفع تعاون روستايي راي داد.
به گفته وي تعداد هفت يا هشت تشکل صنفي کشاورزي هستند که مهلت خدمت آنها گذشته است و هنوز موفق به برگزاري انتخابات نشده اند.
گزارش از نادره وائلي زاده
9754/6002
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۸۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت روز معلم با حضور استاندار لرستان در مدرسه روستایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، استاندار لرستان دوازدهم اردیبهشت در مراسم گرامیداشت روز معلم در مدرسه‌ی حضرت معصومه (س) روستای دارایی خرم آباد، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم روی مسئله‌ی آموزش و پرورش تأکید و سرمایه گذاری ویژه دارد.
ابوطالب شفقت تعلیم و تربیت را یکی از مقوله‌های باارزش و مورد تأکید نظام اسلامی برشمرد و تصریح کرد: باید بستری فراهم شود تا غفلت‌های گذشته در خصوص آموزش و پرورش جبران شود.
استاندار اظهار کرد: فرهنگیان در رفع مشکلات حوزه‌ی آموزش و پرورش نقش اساسی داشته و باید مشارکت داشته باشند.
شفقت با اشاره به شهید مطهری به عنوان بهترین معلم انقلاب اسلامی، گفت: معلمان ما باید سیره‌ی شهید مطهری را بشناسند و آن را به دانش آموزان آموزش بدهند.
۳۲۰ هزار دانش آموز در چهار هزار و ۹۸۳ مدرسه در سطح لرستان تحصیل می‌کنند.

دیگر خبرها

  • سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا، قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است
  • گرامیداشت روز معلم با حضور استاندار لرستان در مدرسه روستایی
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • خرید بیش از ۵۹۴ هزار تن گندم و کلزا در خوزستان
  • عارف: باید مسئولانه در صحنه حضور داشت
  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • انتخابات آتی ژیمناستیک و بازهم تخلفات قانونی
  • طرح الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول در آستانه نهایی‌شدن
  • مراحل پایانی طرح الزام ثبت رسمی معاملات غیر منقول در مجمع تشخیص