Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@23:33:54 GMT

کاشان در عزای نخستین سفیر ولایت منطقه به سوگ نشست

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۸۹۴۷۹

کاشان در عزای نخستین سفیر ولایت منطقه به سوگ نشست

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: امامزاده علی بن محمد باقر (ع) فرزند بلافصل پنجمین امام شیعیان است و آن حضرت به درخواست مردم کاشان فرزندش را به این منطقه رهسپار می‌کند تا به تبلیغ دین اسلام، ترویج و گسترش آن بپردازد.

برپایی نخستین نماز جمعه توسط امامزاده علی بن باقر

برپایی نخستین نماز جمعه به امامت امامزاده علی بن امام محمد باقر مهمترین رهاورد سفر آن حضرت به کاشان بود، حضرت امامزاده سلطان علی بن محمد در طول حضور در کاشان به تبلیغ دین اسلام پرداخت اما معاندان و دشمنان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که تاب و توان گسترش و عزت اسلام و مسلمانان را نداشتند کمر به قتل فرزند امام باقر (ع) بستند و همچون جد بزرگوارش حضرت سیدالشهداء (ع) سر از تن مبارک این امامزاده عظیم الشان جدا کردند و وی در راه تبلیغ دین اسلام به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲۷ جمادی الثانی سالروز شهادت این امامزاده واجب التعظیم است، در آن زمان مردم منطقه فین کاشان با شنیدن شهادت خبر حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) به منطقه اردهال عزیمت و آن حضرت را در قالی سجاده خویش پیچیدند و در نهر جوی آبی شست و شو دادند و برپایی هرساله عزاداری برای امامزاده سلطان علی بن محمد باقر به عمان روش تدفین به آئینی نمادین و هزار ساله به نام قالی شویان در مشهد اردهال تبدیل شد.

۲۷ جمادی الثانی زمان شهادت قمری امامزاده علی بن محمد باقر

حجت الاسلام مهدی سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مردم شریف کاشان و آشنایان به شخصیت امامزاده علی بن باقر (ع) تصور می‌کنند زمان شهادت آن حضرت در همان زمان مراسم قالیشویان است، اظهار داشت: این مراسم مطابق با زمان شمسی و در دومین جمعه مهرماه هر سال برگزار می‌شود اما تاریخ شهادت این امامزاده در ۲۷ جمادی الثانی و به تاریخ قمری نقل شده است که در احیای این موضوع مرحوم آیت الله مدنی نقش مهم و بسزایی را بر عهده داشت.

وی با بیان اینکه منطقه اردهال برگزاری یادواره شهدا را همزمان با روز شهادت امامزاده علی بن امام محمد باقر (ع) قرار داده است، افزود: حدود ۲۰ سال است شاهد تقارن یادواره شهدا و مراسم شهادت امامزاده سلطان علی بن محدباقر هستیم و احیا و برگزاری مراسم شهادت این امامزاده واجب التعظیم مورد تاکید نماینده ولی فقیه در کاشان و نماینده مردم شریف کاشان و آران و بیدگل استبه نحوی که پیشنهاد شده تا مراسم پیاده روی از کاشان به سمت مشهد اردهال برگزار شود که این مراسم صبح روز سه شنبه از مسجد جامع کاشان تا میدان ۱۵ خرداد این شهرستان برگزار می‌شود.

کاشان تشیع و تدین خود را مدیون امامزاده علی بن امام محمد باقر (ع) است

امام جمعه مشهد اردهال کاشان با بیان اینکه منطقه کاشان و حتی ایران تشیع و تدین خود را مدیون امامزاده علی بن امام محمد باقر (ع) هستند، ابراز داشت: شایسته است تا روز شهادت آن حضرت عزای عمومی اعلام شود و مردم منطقه کاشان به نحو شایسته به اقامه عزا بپردازند تا بتوان اندکی از عنایات حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) را جبران کرد.

تلاقی یادواره شهدا با سالروز شهادت حضرت علی بن محمد باقر (ع)

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در گذشته یادواره شهدای اردهال در ۲۷ جمادی الثانی برگزار می‌شد، اظهار داشت: چند سالی است که به مراسم شهادت آن حضرت به صورت ویژه پرداخته می‌شود و ستاد برگزاری مراسم قالیشویان نیز در برگزاری مراسم ورود پیدا کرده است و دلیل این مهم نیز تأکیدات نماینده ولی فقیه در کاشان بود.

حجت الاسلام اصغر توسلی با بیان اینکه امامزاده علی بن محمد باقر ۵۵ سال پس از شهادت امام حسین (ع) به شهادت رسیده است، افزود: آن حضرت سه سال امامت جمعه منطقه کاشان را نیز بر عهده داشت و پس از شهادت امام باقر (ع) نمایندگی امام صادق (ع) را در منطقه عهده دار بوده است.

کد خبر 4559419

منبع: مهر

کلیدواژه: مشهد اردهال کاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۹۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح

(عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح

دیگر خبرها

  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • حمله به نمازگزاران در گذره ولایت هرات
  • (عکس) قالیباف و رقیب‌اش شکار دوربین عکاسان شدند
  • سیستم روشنایی بوستان ولایت قم تکمیل می‌شود
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • استارت فرنگی‌کاران برای المپیک پاریس
  • برگزاری بیش از ۷۰۰ برنامه کشوری در دهه کرامت
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح