Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@04:40:36 GMT

سنجد نبين چه ريزه

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۸۹۹۰۸

سنجد نبين چه ريزه

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- شايد باورش کمي سخت باشد که ميوه کوچک سنجد، چه خواص درماني شگفت‌انگيزي در خود نهفته دارد؛ از مقابله با سرطان تا محافظت بدن در برابر اشعه راديواکتيو، کاهش ديابت، مقابله با فشار خون بالا در افراد ديابتي، تسريع در درمان زخم‌ها، محافظت از مغز و تقويت سيستم ايمني.

کارشناس تحقيقات انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمي ايرنا خواص درماني سنجد را توضيح داد و گفت: سنجد با سرطان مبارزه مي‌کند و باعث افزايش مرگ سلول‌هاي سرطاني مي‌شود، ميوه سنجد با مقادير بالاي آنتي‌اکسيدان، ويتامين‌ها و فلانوئيدها يک محصول عالي براي سلامتي محسوب مي شود و حاوي ويتامين‌هاي A، B12، C، E و K است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«رزيتا کميلي فنود» خاطرنشان کرد: ليکوپن يک آنتي‌اکسيدان قوي است که از DNA و پروتئين‌ها محافظت مي‌کند و در سنجد به ميزان زيادي وجود دارد، سنجد همچنين حاوي پتاسيم، کلسيم، منيزيم، آهن و فسفر و اسيدهاي چربي نظير پالميتيک، اولئيک و لينولنيک است.
وي افزود: مطالعات حيواني نشان مي‌دهد که عصاره سنجد با رشد تومورهاي موجود در معده و پوست مبارزه مي‌کند، باعث افزايش مرگ سلول‌هاي سرطاني مي‌شود و فعاليت ژنتيکي ضد سرطان را افزايش مي‌دهد.
کميلي فنود يادآور شد: سنجد با استرس اکسيداتيو مبارزه مي‌کند، عصاره استخراج شده از برگ و ميوه سنجد توليد راديکال‌هاي آزاد را به تاخير مي‌اندازد و در نتيجه استرس را مهار مي‌کند.
به گفته وي، سنجد از معده محافظت مي کند و روغن هسته و پالپ اين ميوه باعث ترميم غشاي معده مي‌شود.
کارشناس تحقيقات انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي، سنجد را يک کاهش‌دهنده التهاب مفصلي معرفي کرد و گفت: سنجد براي مقابله با التهاب مفصلي کاربرد دارد و عصاره آن مي‌تواند فعاليت التهابي در سلول‌ها را کاهش دهد.
کميلي فنود، محافظت از کبد را از ديگر خواص سنجد عنوان کرد و بيان داشت: مطالعات نشان مي‌دهد عصاره سنجد به شدت سيروز کبدي را کاهش مي‌دهد.
وي، محافظت بدن در برابر اشعه راديواکتيو، کاهش ديابت، مقابله با فشار خون بالا در افراد ديابتي، تسريع در درمان زخم‌ها، محافظت از مغز، تقويت سيستم ايمني و خاصيت ضد باکتريايي را از ديگر ويژگي‌هاي درماني اين گياه برشمرد.
کميلي فنود، افزايش سلامت پوست، کاهش لخته شدن خون، سم‌زدايي از معده و روده، رفع اسهال و جلوگيري از تکرر ادرار را از ديگر خواص سنجد برشمرد.
وي با بيان اينکه سنجد به رفع خشکي چشم کمک مي‌کند، افزود: روغن خوراکي هسته سنجد باعث بازگرداندن اشک در چشم مي‌شود و علائم خشکي چشم ناشي از آب و هواي سرد را کاهش مي‌دهد.
اين کارشناس علوم تغذيه به نقش سنجد در تقويت قلب اشاره کرد و افزود: عصاره سنجد از ترشح مايعات بدن به ريه‌ها جلوگيري کرده و توانايي قلب را براي مقابله با استرس افزايش مي‌دهد، روغن سنجد نيز از طريق خواص آنتي‌اکسيداني، آسيب قلبي را کاهش مي‌دهد و باعث وضعيت طبيعي قلب و حفظ ساختار شيميايي آن مي‌شود.
کميلي فنود گفت: سنجد به خاطر کلسيم سرشار، براي افراد دچار پوکي استخوان، مفيد است و استخوان‌ها را محکم مي کند. پودر هسته سنجد غضروف‌ساز است و براي ترميم مفاصل و کمر درد مي‌توان آن را به همراه شير، مصرف کرد.
وي از سوي ديگر به عوارض مصرف زياد سنجد اشاره کرد و گفت: هرچند سنجد برطرف‌کننده اسهال است اما مصرف زياد آن منجر به يبوست مي‌شود.
کارشناس تحقيقات انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي همچنين هشدار داد از آنجا که سنجد مي‌تواند فشار خون را پايين آورد و سرعت انعقاد خون را کاهش دهد بنابراين در افرادي که بريدگي و جراحت عميق دارند يا در انتظار عمل جراحي هستند بايد با احتياط مصرف شود.
علمي ** 1201 ** 1055
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۹۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین جعفری روز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان، گفت: تقویت شرکت های دانش بنیان ضروری است و مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت و هدفمند شود تا خلق ثروت از دانش صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از ماموریتهای مهم حوزه تحقیقات کشاورزی موضوع دانش بنیان کردن و ارتقای بهره وری در این بخش است،افزود: همچنین ماموریت اصلی همکاران ما در مراکز تحقیقاتی باید حل مشکلات اساسی حوزه کشاورزی استان باشد و با همراهی و تقویت بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی کمک کنند.

جعفری با اشاره به اهمیت چشم انداز سند امنیت غذایی، گفت: در این سند که با همکاری و مشارکت بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید، محققان و صاحبنظران تنظیم شده، بهره وری از سایر منابع پایه از جمله کاهش مصرف آب در تولیدات کشاورزی مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه یافته های تحقیقاتی و انتقال دانش باید به عرصه کشاورزی نفوذ کند و مراکز تحقیقاتی باید بتوانند این انتقال را تقویت کنند.، افزود امنیت غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد و بستری برای همه امنیت ها به شمار می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این مراسم به اهمیت نقش دانش در ارتقای بهره وری در حوزه کشاورزی اشاره و تاکید کرد: اتفاقات خوب و بسیار مهمی از ابتدای انقلاب در بخش کشاورزی رقم خوده است و باید اتفاقات خوبی نیز در آینده در این بخش رقم بخورد.

روح اله حسنی تصریح کرد: حوزه کشاورزی از خصوصی‌ترین بخشهای اقتصادی است و نقش دانش در ارتقای بهره وری در این حوزه اهمیت ویژه ای دارد.

حسنی با بیان اینکه انتقال علم و دانش باید در راهبرد افزایش محصولات سالم مورد استفاده قرار گیرد، افزود: نقش تحقیقات در عرصه هایی از جمله حوزه گندم بسیار اثرگذار است و باید فرمول های افزایش تولید به دست کشاورزان برسد و نقش بخش خصوصی در این موضوع می تواند موثر باشد.

در این مراسم از زحمات نادر عباسی رئیس پیشین مرکز تحقیقات، قدردانی و محمدرضا عظیمی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان معرفی شد.

کد خبر 6093814

دیگر خبرها

  • جسدی بعد از ۲۵ روز در نی‌ریز کشف شد
  • دستگیری ۲ خواهر قاتل پدر در تهران
  • دستگیری ۳ متهم به قتل در یک روز
  • ۴ ادویه ضد آلزایمر
  • مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود
  • گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد
  • فیلم| سخنگوی قوه قضائیه: پرونده «باغ ازگل» در حال تکمیل تحقیقات مقدماتی است
  • جزئیاتی جدید از پرونده چای دبش
  • از ماجرای باغ ازگل صدیقی چه خبر؟
  • جزئیات جدید درباره پرونده چای دبش