Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@02:50:49 GMT

در اجرای طرح‌های آبخیزداری ممانعت ایجاد می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۸۹۹۹۵

در اجرای طرح‌های آبخیزداری ممانعت ایجاد می‌شود

یک کارشناس آبخیزداری معتقد است: آبخیزداری نیازمند توجه بیشتر مقامات کشوری از جمله وزارت جهاد کشاورزی، استانداران و سایر مسئولان است زیرا متاسفانه در هرجایی که این عملیات انجام می‌شود اثر بخشی آن را قبول ندارند.

هادی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه  دنیا با یک چالش بزرگ به نام تغییر اقلیم مواجه شده است، اظهار کرد: یکی از اثرات تغییر اقلیم، خشکسالی‌های مداوم و یا ترسالی‌های پیاپی است که اگر خشکسالی ها مداوم باشد باران با شدت بیشتر در حداقل زمان ممکن روی می‌دهد و سیل های ویرانگر را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سیل های ویرانگر موجب فرسایش و رسوب گذاری خاک شده و حاصلخیزی آن را از بین می‌برند، افزود: در صورت وقوع ترسالی، سیل‌های بیشتر رخ خواهد داد که فرسایش و رسوب گذاری خاک را افزایش می‌دهد.

این کارشناس حوزه آبخیزداری با اشاره به اینکه دانشمندان آب و خاک برای حل این مشکلات در اواخر قرن پیشین و اوایل قرن فعلی علمی به نام آبخیزداری را ابداع کردند، تصریح کرد: آبخیزداری راه حل ریشه‌ای برای همه این بحران‌هاست، تحقیقات نشان داده با انجام هر هکتار از عملیات آبخیزداری می‌توان 530 متر مکعب از آب‌های زیر زمینی را استحصال کرد.

قاسمی ادامه داد: به ازای هر هکتار از عملیات آبخیزداری 9 تن در هکتار از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود. آبخیزداری هم از لحاظ اجرایی به صرفه و ارزان است و هم با استفاده بیشتر از آبخوان‌ها کمبود آب‌های زیرزمینی برطرف می‌شود.

این کارشناس حوزه آبخیزداری با اشاره به چالش‌های پیش روی آبخیزداری کشور گفت: متاسفانه وزرات نیرو نیز اثربخشی عملیات آبخیزداری را قبول ندارد؛  در اغلب جاهایی که عملیات آبخیزداری اجرا می شود برخی از گروه‌ها همچون دامداران حضور دارند و برخی از آنها به واسطه احساس خطر، ممانعت‌هایی بر سر راه اجرای این طرح‌ها ایجاد می‌کنند.

قاسمی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در انعکاس اخبار درست آبخیزداری و حمایت بیشتر مردم گفت: نیاز است دولت حمایت بیشتری در این خصوص از اجرا کنندگان طرح داشته باشد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبخيزداري منطقه مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۹۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان

محمد کرمی در جلسه با مدیر کل و معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان که در محل استانداری برگزار شد،گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در نوروز امسال، خوشبختانه این استان در سطح کشور خوش درخشید و عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد که جای قدردانی دارد.

وی افزود: در ایام نوروز کمترین چالش و کمبود را شاهد بودیم و مسافران و گردشگران نوروزی سفر خوبی را تجربه کردند که این موضوع ثمره مهمان نوازی مردمان خوب و خونگرم این دیار و تعاملات و همکاری‌های صورت گرفته اعضای ستاد خدمات سفر سیستان و بلوچستان بود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و در زمینه گردشگری می‌تواند به رشد و توسعه آن کمک شایانی بکند و اگر گردشگری با چاشنی خلاقیت و نوآوری همراه شود تاثیر بیشتر و اثر گذاری دو چندانی خواهد داشت و باید در این بخش از همه ظرفیت‌ها بویژه ظرفیت نخبگانی، دانشجویی و دانش‌آموزان بهره کافی را برد.

وی تاکید کرد: گردشگری سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم و همه گروه‌های مردمی در تحول و تغییر چهره استان بسیار موثر است و با ایجاد و فعال‌سازی تعاونی‌های تخصصی می‌توان مشارکت مردم را در این حوزه‌ها بیشتر کرد و از قدرت مردمی که قدرت بسیار ارزشمندی است به بهترین نحو استفاده کرد.

کرمی افزود: ارتباط با سایر کشور‌های همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و عمان باید جزو اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان باشد و با برگزاری نمایشگاه‌های مشترک صنایع‌دستی و گردشگری و تبادل فرهنگ‌ها برای تحکیم و تقویت این ارتباطات گام برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • کارشناس یمنی: وعده صادق، شکستن مستحکم‌ترین قلعه جهان بود
  • ممانعت شورای شهر از قطع درختان
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • اعلام مراسم و محافل حرم مطهر بانوی کرامت در هفته جاری‌
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است