Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@18:38:28 GMT

55 درصد از مردم آذربایجان شرقی اضافه وزن دارند

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۹۰۳۳۶

55 درصد از مردم آذربایجان شرقی اضافه وزن دارند

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی از چاقی 55 درصد از مردم این استان خبر داد.

‌فتح‎الله پورعلی در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان اینکه میزان اضافه وزن و چاقی در بین نوجوانان در تبریز از سایر شهرستان‌های استان بیشتر است، گفت: طبق آمارهای سال گذشته، نوجوانان چاراویماق در مقایسه با تبریزی‌ها در رده آخر چاقی قرار دارند، به همین ترتیب جوانان آذرشهری چاق‌تر از سایر جوانان استان و میانسالان شهرستان ملکان نیز از سایر گروه همسالانشان در استان چاق‌تر هستند و جوانان و میانسالان شهرستان ورزقان نیز از این نظر در رده آخر قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: در مجموع میزان شیوع چاقی و اضافه وزن در میان نوجوانان استان، حدود ۲۳ درصد بوده و این گروه جزو گروه‌های هدف ما هستند، چرا که چاقی در این سن از اهمیت خاصی برخوردار است و احتمال زیادی وجود دارد که نوجوان چاق به بزرگسال چاق تبدیل شود.

وی افزود: چاقی در سنین نوجوانی عزت نفس فردی و شأن اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است این گروه از سوی همسالان در مدرسه مورد تمسخر قرار گیرند و چاقی تبدیل به یک مسئله روانی شود، متأسفانه ما در بسیاری از موارد دیابت نوع دو را در نوجوانان مشاهده می‌کنیم.

پورعلی میزان شیوع اضافه وزن در جوانان را ۴۲ درصد، عنوان کرد و گفت: ۷۶ درصد میانسالان (۳۰ الی ۶۰ سال) نیز اضافه وزن دارند و این گروه نیز جزو گروه‌های هدف هستند، درصد اضافه وزن در سالمندان ۵۵ درصد است که از دست دادن همسر و شغل جزو فاکتورهای مؤثر در این گروه سنی هستند.

وی با بیان اینکه استان‌های شمالی و شمال‌غربی همواره جزو چاق‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند، افزود: به نظر می‌رسد این استان‌ها به دلیل برخورداری از منابع کشاورزی و آب و هوای بهتر نسبت به سایر استان‌ها، منابع غذایی بیشتر و قابل دسترس‌تری دارند.

وی از تقلیل رتبه آذربایجان شرقی از نظر اضافه وزن و چاقی نسبت به سال ۸۶ خبر داد و گفت: در سال ۸۶، استان ما رتبه سوم بود و با برگزاری کمپین‌هایی مثل «چاقی می‌کشد» و برنامه‌های آموزشی و با توجه به افزایش سواد سلامت و تغذیه‌ای مردم، توانستیم استان را به جایگاه بهتری برسانیم، در مجموع ۵۵ درصد از مردم (تمام گروه‌های سنی) در آذربایجان شرقی اضافه وزن دارند.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی ادامه داد: طبق آمار مقایسه‌ای برای گروه‌های سنی ۱۸ سال به بالا، اکنون ما بعد از استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، کردستان، قزوین، گلستان و البرز قرار داریم و در این رده‌بندی نیز میزان شیوع اضافه وزن گروه‌های بالای ۱۸ سال در استان، ۶۲ درصد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد شهرهای همجوار دریاچه ارومیه مثل ارومیه، عجب‌شیر، ملکان، آذرشهر و بناب نیز به دلیل برخوردار بودن، در تمامی گروه‌ها چاق هستند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۰۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز

سردار محمدی اظهار کرد: در پی کسب خبری مبنی بر نگهداری و فروش آمپول‌های قاچاق در تبریز رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران با هماهنگی قضایی به محل نگهداری آمپول‌ها اعزام شده و در بازرسی از محل تعداد ۴۷ هزار و ۴۹۰ عدد انواع آمپول تزریقی قاچاق به ارزش ۸۰ میلیارد ریال را کشف کردند و در این رابطه ۲ متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع قضایی شدند.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی مبارزه با قاچاق را یکی از مهمترین ماموریت‌های مجموعه انتظامی عنوان کرد و گفت: امروزه تنگ شدن عرصه برای فعالیت قاچاقچیان به واسطه تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس است و شهروندان در صورت مشاهده موضوعات مشابه مراتب را به ۰۹۶۳۰۰ ستاد خبری پلیس امنیت اقتصادی و ۱۱۰ سامانه فوریت‌های پلیس و سامانه ۱۹۷ جهت رسیدگی گزارش کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • دومین همایش به رسم سقایی در تبریز
  • ۷۶.۸ میلی متر بارش در بهار در آذربایجان شرقی ثبت شده است
  • قایقران آذربایجان شرقی در تیم ملی
  • تجلیل از کارگران منتخب بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی
  • تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافت
  • افزایش قدرت معیشتی خانوار در آذربایجان‌شرقی مورد توجه خواهد بود
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • ساخت ۵۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی
  • کشف بیش از ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز
  • قطع داروهای لاغری مانند اوزمپیک و ویگووی باعث اضافه وزن می‌شود؟