Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-07@04:17:25 GMT

نیشخند فولادی‌ها به تحریم‌های آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۹۲۱۳۲

نیشخند فولادی‌ها به تحریم‌های آمریکا

 
 به گزارش خبرگزاری بسیج، صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین صنایع تحت تحریم آمریکاست که به دلیل ارزش‌افزوده بالای این صنعت برای اقتصاد کشور و ماهیت استراتژیک آن در امر تأمین نیاز‌های داخلی و ارز آوری، فشار‌های تحریم کنندگان برای مسدود ساختن چرخه تجارت آن و جلوگیری از واردات تجهیزات مرتبط با تولید این محصول، بیش از سایر صنایع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر همین اساس، در مرداد ماه امسال، صنعت فولاد ایران پیش از سایر صنایع و حتی نفت، در فهرست تحریمی آمریکا قرار گرفت و پس از آن نیز، نام فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین فولادساز خاورمیانه به فهرست به روز شده اشخاص و شرکت‌های تحریمی اضافه شد؛ با این تصور که با تحریم این شرکت، روند صادرات فولاد ایران نیز قطع شده و فولاد مبارکه در ادامه حیات خود دچار مشکل می‌شود.

پیشتازی تولید و صادرات فولادی‌ها در زمان تحریم

اما وضعیت به گونه‌ای دیگر رقم خورد و با وجود تشدید تحریم‌ها، روند صادرات فولاد کشور و همچنین فولاد مبارکه هنوز ادامه داشته و بر اساس آمار‌های اعلام شده، در ۹ ماهه ابتدایی امسال، میزان تولید و صادرات محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ترتیب ۹ و ۱۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان تولید فولاد کشور تا پایان آذر ماهه ۹۷ به ۱۵ میلیون و ۹۲۸ هزار تن رسیده که این عدد برای مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۴ میلیون و ۶۳۱ هزار تن بوده است. میزان صادرات نیز با وجود همه فشار‌های تحریمی و قطع شدن موقتی صادرات به عراق و افغانستان (به دلیل بخشنامه بانک مرکزی)، از یک میلیون و ۷۵ هزار تن سال گذشته به ۲ میلیون و ۱۴۸ هزارت تن رسیده است.

در این بین، بیشترین رشد تولید در میلگرد و برابر با ۲۳ درصد ثبت شده است و بیشترین کاهش تولید در ورق‌های پوشش‌دار با ۸ درصد افت قابل مشاهده است و ورق گرم که مهم‌ترین محصول فولاد مبارکه است، در ۹ ماهه امسال، ۵ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده و به ۶ میلیون و ۶۴ هزار تن رسیده است.

جایگزینی محصولات فولاد مبارکه با فولاد وارداتی

در بخش واردات، نوسانات ارزی موجب شده تا صرفه واردات کاهش یابد و تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از محصولات وارداتی کمتر شود و بر همین اساس، میزان واردات ۹ ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد و بیشترین افت واردات نیز در ورق گرم با ۷۴ درصد کاهش ثبت شده است؛ در معنایی دیگر، در ۹ ماهه امسال، تمرکز فولاد مبارکه بر تأمین نیاز داخل افزایش یافته و تولیدات این شرکت، جایگزین محصولات خارجی شده است و حدود ۴۰۰ هزار تن از تولیدات این شرکت بیش از دوره قبل به بازار تزریق شده است.

صادرات ورق سرد ۳.۳ برابر شد

در بخش صادرات، با وجود همه مشکلات تحریم و فشار‌های غرب، روندی کاملاً مثبت را می‌توان مشاهده کرد که برآیند آن منجر به دو برابر شدن این سرفصل شده است. بیشترین میزان رشد صادرات در ورق سرد با ۲۳۸ درصد رشد ثبت شده و کمترین میزان رشد نیز متعلق به تیرآهن با ۵۲ درصد رشد است.

این در حالی است که در مدت مذکور، بازار به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط دولت در قیمت‌گذاری دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، کنترل بازار فولاد و ممنوعیت صادرات این محصول، دچار چالش‌های جدی بود و از این رو، در حالت عادی، ظرفیت رشد صادرات فولادی کشور بیش از این بود.

سایه رکود بر سر بازار

نوسانات شدید قیمتی در سال جاری، وضعیت بازار فولاد را پس از جهش شدید قیمت‌ها به رکودی عمیق فرو برد و در کنار آن رشد قیمت ملک نیز مزید بر علت شد تا تقاضا محصولات طویل فولادی نظیر تیرآهن و میلگرد به شدت افت کند. اثرات این رکود در بررسی سرفصل «مصرف ظاهری فولاد» کشور کاملاً هویداست و بر این اساس، میزان مصرف ظاهری محصولات فولادی کشور در ۹ ماهه امسال با ۵ درصد کاهش به ۱۴ میلیون و ۵۱۰ هزار تن رسیده است و بیشترین افت نیز در ورق پوشش‌دار و تیرآهن به ترتیب با ۱۹ و ۱۸ درصد ثبت شده است.  

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۲۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهام استارباکس ۳۱ درصد ضرر کرد

جنگ علیه غزه خسارات زیادی به استارباکس وارد کرده و از زمان تشدید تحریم، سهام آن بیش از ۳۱ درصد کاهش یافته است.

براساس گزارش عربی پست، پس از تشدید تحریم جهانی این برند که به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی رخ داد، سهام استارباکس که در بورس نیویورک فهرست شده، بیش از ۳۱ درصد کاهش یافته است.

نظرسنجی انجام شده توسط خبرگزاری آناتولی، بر اساس داده‌های شرکت استارباکس در وال استریت، نشان می‌دهد که از زمان گسترش تحریم‌های مردمی در اواسط نوامبر ۲۰۲۳، سهام ۳۱ درصد کاهش یافته است.

در همین راستا در پایان جلسه روز جمعه، قیمت سهام این شرکت به ۷۳.۱۱ دلار رسید نوامبر گذشته قیمت سهام استارباکس ۱۰۷.۱ دلار بود.

در پایان جلسه جمعه، نسبت به پایان جلسه پنج‌شنبه، سهام این شرکت با ۲.۴۳ درصد کاهش به پایین‌ترین سطح از مارس ۲۰۲۰ رسید.

در بیانیه‌ای در آن زمان،  لاکسمن نراسیمهان، مدیر عامل شرکت استارباکس در بیانیه‌ای گفت: شرکت امروز در محیطی پر از چالش فعالیت می‌کند. اما نتایج این سه ماهه نشان دهنده قدرت برند، توانایی‌های ما یا فرصت‌های پیش رو نیست. 

به گزارش مجله آمریکایی «نیوزویک»، شایان ذکر است که استارباکس تنها شرکت معروفی نیست که در بحبوحه تحریم‌های مردمی ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، سود ناامیدکننده‌ای را اعلام کرده است.

مک دونالد اخیراً کاهش ۰.۲ درصدی سود را اعلام کرده است که بخشی از آن به دلیل کاهش فروش در خارج از آمریکا است، زیرا این شرکت در برخی بازار‌ها نیز با تحریم مواجه است.

 مک دونالد همچنین به دلیل ارائه غذای رایگان به ارتش اشغالگر اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت. این شرکت به دلیل خالی ماندن شعبه‌های خود در مالزی، مجبور به تعطیلی آن‌ها گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه؛ دارنده کامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • پاشنه آشیل روسیه برابر تحریم‌های غرب
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • سهام استارباکس ۳۱ درصد ضرر کرد
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم