Web Analytics Made Easy - Statcounter

قابلیت اجرا و تحول‌آفرینی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در نشست مشترک مجمع وزیران ادوار با اعضای شورای عالی، رؤسای اندیشکده‌ها و مدیران مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر هادی اکبرزاده، استاد تمام دانشگاه صنعتی اصفهان و عضو شورای عالی و معاون علمی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اعلام این خبر درخصوص وضعیت فعلی "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت"،  گفت: طراحی الگو در یک تکاپوی فشرده هفت ساله با مشارکت جمع کثیری از جامعه علمی و نخبگانی و شخصیت‌های راهبردی کشور به مرحله نهایی نزدیک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما هم‌اکنون الگوی پایه، بعنوان چارچوب الگوی نهایی را در اختیار داریم و در یک بازه زمانی کمتر از دو سال باید با تکمیل و ارتقای آن به الگوی نهایی پیشرفت کشور دست یابیم.

وی ادامه داد: ما در این مرحله، اضافه بر بحث‌های مربوط به تکمیل و ارتقای محتوای الگو با دو سوال اساسی دیگر هم مواجه هستیم که یکی مربوط به قابلیت اجرا و یا به عبارتی ضمانت اجرای الگو و الزامات مربوط به آن است و دیگری مربوط به تحول‌آفرینی الگوست. سوال اول ناظر به این نکته است که آیا الگو واقعیت‌ها و محدودیت‌های عرصه عمل را بطور مستوفا مورد توجه قرار داده است و تمهیدات لازم اندیشیده شده است که اجرای آن محقق شود و به سرنوشت دیگر اسناد و برنامه‌های راهبردی در عدم تحقق دچار نشود. پرسش دوم آن است که آیا الگو به اندازه کافی حاوی عناصر تحول‌آفرین هست که با اجرای آن پیشرفت به‌عنوان یک تحول اساسی و فراگیر در جامعه حاصل شود؟

دکتر اکبرزاده با اشاره به نشست مشترک حدود یکصد تن از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور بعد از انقلاب با اعضای شورای عالی، رؤسای اندیشکده‌ها و مدیران مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد: از جمله افرادی که می‌توانند به این گونه پرسش‌ها پاسخ دقیق بدهند، شخصیت‌هایی هستند که اضافه بر بینش راهبردی دارای تجارب مدیریتی و اجرایی در سطوح بالا باشند. لذا در این جلسه چهار ساعته متن پیش‌نویس الگو از نظر قابلیت اجرا و تحول‌آفرینی مورد بحث و بررسی مسئولانی قرار خواهد گرفت که در دولت‌های پس از انقلاب در رده وزیر یا معاون رئیس‌جمهور مسئولیت داشته و در دولت‌های مختلف انباشتی از تجارب اجرایی، راهبردی و برنامه‌ریزی را به همراه دارند.

عضو شورای عالی و معاون علمی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه گفت: البته قبلاً هم نشستی با یکی از ۷ کمیسیون این مجمع (اعضای کمیسیون امور اداری، فرهنگی و اجتماعی) برگزار کرده‌ایم و بحث‌های اولیه انجام گرفته است. جلسه‌ای که پیش رو داریم، جلسه بزرگ‌تر و با حضور همه کمیسیون‌های مجمع خواهد بود.

دکتر اکبرزاده مسیر پیش روی الگو را هماهنگ بر نقشه راهی مشخص دانست و افزود: تمام فعالیت‌های ما طی دو سال آینده مبتنی بر ابلاغیه مورخ ۲۲ مهر ۹۷ مقام معظم رهبری است. ما بر این مبنا نقشه راهی را تدوین کرده‌ایم که تمام مراحل به تفصیل مشخص شده است. مأموریت اصلی ما تکمیل و ارتقای الگوی بومی پیشرفت کشور از طریق تعامل با مراجع رسمی سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور (مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت، مجلس شورای اسلامی، شوراهای عالی) و نیز کسب نظر دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران است. برای انجام این مأموریت سنگین برنامه‌های گسترده‌ای را تدوین کرده‌ایم و در حال انجام آنها هستیم.

وی ادامه داد: در ابلاغیه مقام معظم رهبری بخش‌های مهم حاکمیتی کشور مخاطب قرار گرفته‌اند و از آنها خواسته شده است در حوزه مأموریت و وظایف خود پیشنهادهای مشخصی به منظور ارتقا و تکمیل الگو ارائه کنند. بخشی از کار مرکز الگو تعامل با این مجامع است و تاکنون دو جلسه با مجمع تشخیص مصلحت داشته‌ایم، با مرکز پژوهش‌های مجلس تعامل برقرار شده است، نشستی با مسئولان شورای عالی فضای مجازی برگزار شده است. دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران نیز مخاطب فراخوان مقام معظم رهبری هستند. لذا در دو، سه ماه گذشته ده‌ها نشست علمی در خصوص الگو در دانشگاه‌ها برگزار شده است. نشست مشترک وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با مسئولین مرکز الگو اخیراً برگزار شد و هماهنگی‌هایی برای مشارکت گسترده‌تر دانشگاه‌ها در این مرحله مهم به عمل آمده است. قرار شد ستادی زیر نظر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در وزارت متبوع تشکیل شود. حوزه‌های علمیه به طور جدی فعال شده‌اند و جلسات متعددی را به بحث و تبادل نظر در خصوص محتوای الگو تخصیص داده‌اند. حوزه علمیه قم ستادی را برای پیگیری و ساماندهی این فعالیت‌ها تشکیل داده است و جلسات متعددی در حوزه‌های علمیه برگزار شده است.

بر اساس اعلام دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دکتر اکبرزاده در پایان تعامل دانشگاهیان و نخبگان با الگو را مثبت ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه حوزه و دانشگاه به‌طور جدی ورود پیدا کرده‌اند و ما امیدواریم در مدت کمتر از دو سال باقیمانده، به نسخه ارتقایافته الگو دسترسی پیدا کنیم و متن نهایی را برای تصویب و ابلاغ خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۲۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش های هویت فردی «نسل زد» و الگوی فاطمی بررسی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و سومین پیش نشست همایش بین‌المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی با عنوان «چالش های هویت فردی «نسل زد» و الگوی فاطمی» برگزار می‌شود.

در این نشست ندا حکمت نیا مدرس حوزه و دانشگاه به عنوان ارائه دهنده به ایراد سخنرانی می‌پردازد.

زمان برگزاری دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ - ساعت ۱۰ در قم، خیابان بوعلی، جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان کتابخانه، طبقه سوم، اتاق نشستهای علمی است.

علاقمندان می‌توانند به صورت مجازی و از طریق اینجا در این نشست شرکت کنند.

کد خبر 6097240 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • «برمودا» قابلیت ساخت فصل‌های متعدد را دارد
  • فصل‌های بعدی «برمودا» ساخته می‌شود
  • تبدیل برمودا به یکی از ویژندهای شبکه نسیم/ برنامه‌ای که قابلیت تولید در فصل‌های متعدد دارد
  • تبدیل «برمودا» به یکی از نماد‌های شبکه نسیم/ برنامه‌ای که قابلیت تولید در فصل‌های متعدد را دارد
  • برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه بسجی جهادگر استان در تبریز
  • چالش های هویت فردی «نسل زد» و الگوی فاطمی بررسی می شود
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند
  • امسال تعهدات دولت در حوزه‌های درمان، آب و مسکن به مردم ارائه می‌شود
  • رفتار زائران ایرانی در حج باید الگو باشد