اعتراض مسلمانان آلمان به حکم اروپا درباره گوشت حلال
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۹۲۸۱۱
به گزارش ایکنا؛ این گروه معتقدند که حکم جدید این دیوان، مانع از دسترسی اقلیتهای مذهبی به گوشت حلال میشود. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد که گوشت حیواناتی که در کشتارگاهها بدون «ضربه به گیجگاه» ذبح شرعی و اسلامی میشوند، نمیتوانند در فروشگاهها با برچسب ارگانیک عرضه شوند.
رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در این باره اعلام کرد: این دیوان که مقر آن در لوکزامبورگ قرار دارد، در حکم خود آورده است که شیوه ذبح مذهبی حیوانات در تضاد با استانداردهای عالی اروپا قرار دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محدودکردن آزادی مذهبی
مسئولان شورای مرکزی مسلمانان در آلمان، این رأی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا را نوعی تبعیض علیه اقلیتهای مذهبی دانستهاند. ایمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان در آلمان در این باره گفت:«به جای مبارزه با افراط کارخانههای اروپایی در تولید گوشت و همچنین برنامهریزی برای کاهش مصرف گوشت در اروپا، حق دسترسی اقلیتهای مذهبی( مسلمانان و یهودیان) به گوشت ارگانیک و حلال را سلب کردهاند».
مازیک ادامه داد: «این تصمیم نهتنها به معنای محدودکردن بیشتر آزادی مذهبی در اروپا است، بلکه تصمیم پوچی است که رفاه حیوانات را نیز کمتر میکند. مسلمانان برای حیوانات اهمیت زیادی قائل هستند. آنها حاضر نیستند که هیچ حیوانی آزار ببیند. علاوه بر این، هنوز ثابت نشده است که درد و رنج حیوانات هنگام ذبح، بیشتر از وقتی است که آنها را بیهوش میکنند و سپس میکشند.»
تبعیض علیه مسلمانان و یهودیان
همچنین شورای اسلامی آلمان نیز به رأی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، اعتراض کرده است. برهان کسیچی، رئیس شورای اسلامی آلمان در این باره گفت:«دیوان دادگستری اتحادیه اروپا با حکم خود، زندگی مسلمانان و یهودیان را محدود کرده و نشان داده که فلسفه ذبح اسلامی را درک نکرده است. این رأی به خوبی نشان میدهد که قضات این دیوان، اطلاعات کمی درباره دستورالعملهای اسلام و ذبح اسلامی دارند. علاوه بر این، حکم جدید دیوان دادگستری اروپا، دسترسی مسلمانان و یهودیان را به محصولاتی که برچسب ارگانیک دارند، غیرممکن میکند.». به گفته رئیس شورای اسلامی آلمان، این موضوع به معنای تبعیض علیه بخشی از جامعه آلمان است.
حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا ریشه در اختلافات قانونی در فرانسه دارد. در سال ۲۰۱۲ یک نهاد غیرانتفاعی فرانسوی که در زمینه دفاع از حقوق حیوانات فعال است، برای اولینبار به دادگاه شکایت کرد و خواهان ممنوعیت استفاده از برچسب ارگانیک برای محصولات گوشتی حلال شد. این شکایت در مرحله نخست رد شد، اما به دفعات مورد فرجامخواهی قرار گرفت. کلمه «حلال» به معنای خالص و مجاز است. مسلمانان تنها میتوانند از گوشت حلال استفاده کنند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا مسلمانان آلمان اعتراض اروپا حلال قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۲۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت شناسایی و تعریف فناوری نرم حلال
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه با حضور در سازمان غذا و دارو با اشاره به موضوع حلال و حرام اظهار کرد: در متون دینی حلال در مقابل حرام است، گاهی به جای حلال از طیّب و به جای حرام از خبیث استفاده میشود، همگی این مفاهیم را میتوان در حلال و حرام گنجاند.
وی با طرح این سؤال که ملاک حلیّت در اسلام چیست؟ گفت: مصادیق حلیّت و حرام در اسلام بیان شده است، قاعده اصالت حلیّت را نیز در اسلام داریم، بر این اساس اگر چیزی جز مصادیق حرام یا حلال نباشد، اصل بر حلال بودن آن است. معیار سوم هم قاعده لاضرر است، بر این مبنا اگر حلالی به انسان ضرر میرساند، حرام است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید در مسائل حلال نگاه حکمرانی داشته باشیم، ادامه داد: اگر نگاه حکمرانی به موضوعات نداشته باشیم نگاه جزءنگرانه حاکم میشود، مثلا پیشنهاد ایجاد سازمان حلال، ایجاد ساختار جدید و جزئی است، حکمرانی فقط ساختار نیست، ارکان حکمرانی سیاستگذاری نیز است، اینکه سند سیاستی حلال نوشته شود مهم است، در این زمینه اقدامات لازم در حال انجام است.
استاد خسروپناه رکن دیگر حکمرانی را تنظیمگری دانست و افزود: مسئله تنظیمگری شامل قانونگذاری، ساختارسازی، گفتمانسازی است. یکی از ویژگی حکمرانی تسهیلگری است بنابراین باید قوانین یا ساختاری ایجاد شود که تسهیلگر باشد متأسفانه به خاطر پیچیدگیها شاهد تساهلگری هستیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رکن سوم حکمرانی را راهبری و هدایتگری قلمداد کرد و گفت: وقتی سیاستی نوشته شد باید دستگاهی آن را اجرا کند، رکن چهارم حکمرانی نظارت و ارزیابی است هم نظارت به معنای ارزیابی درست عمل کردن و هم اثرسنجی است.
وی ادامه داد: بنابراین باید همه ابعاد حکمرانی حلال را تعیین و در سند راهبردی و راهبری گنجانده شود تا آنجا ممکن است این ویژگیها لحاظ شود. همچنین باید به گونهای عمل شود که مردم متصدی امر باشند دولت نقش سیاستگذاری داشته باشند و نظارت هم هوشمند باشد. در سند سیاستی حلال فرآیند هوشمند سازی حلال نیز تدبیر خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر عرصه فناوریهای حلال، تاکید کرد: فناوری به دو بخش فناوری نرم و فناوری سخت تقسیم میشود، مثلا فناوری آموزشی جز فناوری نرم است اگر این فناوری باعث شود دانشآموز و دانشجو حافظهمحور شوند، این فناوری حرام است چون تعالیم دینی بر عقلانیت تأکید دارد و توده مردم از این تکنولوژی نفع نمیبرند این حکمرانی حرام است. فناوری سخت مانند کشف بیماری و آلودگیهاست، این فناوری حلال است، اما فناوری سختی که انسانها را نابود میکند، حرام است. روی فناوری نرم حلال تمرکز کنید چراکه نیاز امروز است.
انتهای پیام/